27 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Salılfe 4 Sabık Rumen maliye nazırının beyanatı Romanya, Türkiyeye ihracatına mukabil bizden pamuk, bakır, krom, manganez alacak Şehrimize gelen sabık Rumen Ma- Biye Nazırı ve Bükreşteki Türk - Ru- men ticaret odası reisi B. Slavesco Türkiyeye seyahatinin gayesi hak- kında şu beyanatta bulunmuştur: — Romanya, münasebatta bulun- duğu memleketlerle ve bilhassa Tür- kiye gibi yakın Şark memleketlerile ticari münasebetlerini inkişaf ettir. mek istiyor, Bu maksadladır ki Bük- reşte bir Türk - Rumen ticaret oda $1 kurduk. Odanın gayesi Türk - Ru- men ticari münasebetlerini inkişaf ettirmektir, Romanya ,şimdiye kadar altın dö- viz mukabilinde petrol ve kereste ihraç ediyordu. Son zamanlarda ke- Teste İhracatımız daha ziyade arttı. Romanya, şimdiye kadar Türkiyeden ihracatına tekabül edecek kiymette mübayaatta bulunmamışlır, Binaenaleyh, ticari münasebetle- rimizi inkişaf ettirmek, mahallinde tedkikal yapmak ve memleketin sa- Yâhiyettar şahsiyetlerile temas etmak için Türkiyeye geldim. Bu günlerde İktisad Vekili B, Şakir Kesebir ve Ha- rieiye Vekili B. Tevfik Rüşlü Arasla görüşmek niyetindeyim, Türkiyeye ihracat ve ithalâtı teva- zün ettirebilmek için Türkiye pamuk- larından mübayaat yapmağa teşeb- 'büs edeceğim. Esasen bu hususta ya pılan ilk tecrübe çok iyi bir netice vermiştir, Bu meselede büyük bir ümidim vardır. Biraz evvel Türk pa- muk müstahsillerile görüştüm. Bizi alâkadar eden diğer bir Türk meta da bakırdır. Bakıra büyük ih- tiyacımız vardır. Bize bakır satılma” B, Hitler Amiral Hortiye teminat verdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) ristam anti komünist pakta girmeğe ve Milletler Cemiyetinden çekilmeğe davet ediyor. Mezkür gazete diyor ki: «Macaris- tan anti komünist devletler blokuna henüz resmen girmemiş, Milletler Ce- miyetinden çekilmeğe karar verme- miştir. Halbuki Milletler cemiyeti Ma- caristanın taksimine sebep olan bir sis, temin mümessilidir, Makale Alman - Macar birliği ikti- sadi ve siyasi bağlardan daha ileri git- | mesi lâzım geldiğini Macaristan kabul ettiği zaman Macar « Alman dostluğu- nün tâm ve mükemmel olacağını ihsas ediyor ve şöyle bitiyor: «Almanya, Macaristanın müstakil olmak hususundaki hararetli arzusu. na hakiki bir hürmet duyuyor.» Berlindeki geçid resmi Berlin 26 — Fena havalar, Macar hü- kümet naibi amiral Hortinin şerefine yapılan büyük geçid resmini işkâl et. | miştir. Bu geçid resmine 10,000 asker, 300 tank ve 400 top iştirak etmiştir. Hava kuvvetleri, fena havadan dola- yı iştirak edememişlerdir. Bu geçid res- minin en karakteristik tarafı motörlü cüzütamların geniş mikyasta iştirak et. mesidir. Motörlü ağır toplar ve havan | topları bilhassa nazarı dikkati celbet- mişlerdir. Akşam operada misafirlerin şerefi- ne Lohengrin eseri temsil edilmiştir. E. Hitler ile amiral Horti gelişte ve dö- nüşte halk tarafından uzun uzun al- kışlanmışlardır. Bugün amiral Horti ile refikası, Potsdamı ziyaret edecekler, sonra Şar. | lotniyorgta B. Ribentropun misafiri | ölacâktır. Berlin belediye reisi, amiral | Hortiyi ziyaret ederek Berlin şehrinin | altın kitabını imzalamasını rica eyle- | miştir. | m——— ———————— Beşiktaş Halkevinin aile balosu Beşiktaş Halkevmden: 27 Ağüstes 1008 | €ümartesi günü akşamı Bebek bahçesin- de tertib ettiğimiz mile balomuzda muh- telif eğlenceler arasında kadın erkek 15 ganatkârdan mürekkeb (Cura) saz he- yeti tarafından Zeybek, Konya ve ölğer Ansdola oyunları gösterilerek, mili ra- klar pike Üyelerimizin Beşiktaş almaları Jâ- m | Mersin i İzmir sınıda İstiyeceğim. Memleketimizin endüstrisi için birinci derecede ehem- miyeti haiz olan diğer madenleriniz ve ezcümle krom, manganez vesaire için de vaziyet böyledir. Türk bhükümelinin bunları bize satmağa muvafakat etmesi hem mü- badelemizi tevzin edecek, hem de iki memleket arasındaki ticari ve ikti- sadi münasebetleri inkişaf ettitecek- tir, İşle seyahatimin gayesi budur. Bu münasebetle Türkiyenin Bükreş elçisi B. Hamdullah Suphi Tanröver- den bu vazifemde gördüğüm yardı- mı kaydetmek isterim. Bu sene İzmir fuarında açtığımız küçük ve muvak- kat payiyonun yerine İleride büyük ve dalmi bir paviyon ikame edeceğiz. Ben, memleketinizi çok severim. Türk - Rumen ticaret odası reisliğini kabul edişimin sırı, iki dost memleket arasındaki ticari münasebeti inkişaf ettirmek içindir. Romanyaya evdetimde hükümeti. we burada yaplığım temaslar hakkın- da rapor vereceğim. Eylül ayı içerisin- de, hükümetimden alacağım yeni direktiflerle, memleketinize tekrar gö- Jeceğim. EB, Viktor Slavesco, halen Bükreş üniversitesinde banka, para ve kredi dersleri profesörüdür. Aynı zamanda bir çok teşekküllerin başında bulun- maktadır. Kıymetli bir organizatör- dür, 45 kişiden mürekkep olan Ru- men akademisinde de azadır. 1933 - 1935 senelerinde on altı ay | Maliye Nazırlığı yapmıştır, Gazeteci- bği de vardır, Bükreşte çıkan Argus ve Vütorul gazetelerinde iktisadi ve edebi makaleler yazmaktadır. Hükümet, petrol ve benzin fiatlerini indirdi (Baş tarafı 1 nci sahifede) 25/8/938 tarihinden muteber olmak üzere benzinin perakende ve petrelün toptan azami satış fiatleri beş şehir için aşağıda gösterildiği gibi tenzilen tesbit edilmiştir. Gaz Çift OTek (o Döküm Büyük teneke Küçük teneke kg. Kuruş Kuruş Kuruş 610 v4 —— 500 9 145 525 82 —ri 520 82 510 — 15 Çift Döküm, Büyük leneke Kg. Kuruş Kuruş 650 17/70 5710 15,20 580 —— Mersin 570 —— İzmir 510 15,20 Diğer yerlerde azami satış fiatleri İstanbul ve İzmir depo flatlerine nakli. Ankara istanbul Samsun Benzin Ankara İstanbul Samsun i ye ve mahalli resimler ve listesi vekâ. lete mevdu yerlerde salıcı komisyonla. | rı ilâve edilerek tayin ve tesbit olunur. | İstanbul ve İzmir depo flatleri: Benzin: Büyük teneke çifti 511,75 Kış, Ufak teneke beheri 74 Kış. | Petrol: Büyük teneke çifti 468,42 Erş. dır, ... Yeni tesbit edilen benzin fiatleri es- ki fiatlere nazaran kısmen ucuzdur. Meselâ, evvelce İstanbulda benzinin çift büyük teneke fiati 580 kuruştu. Bu defa 570 kuruş olarak tesbit edil- miş bu suretle çift büyük tenekede 10 kuruş ucuzlatılmıştır. Ucuzluk nisbeti Ankara ve İzmirde de aynidir. Yani çift tenekede 10, bir tenekede beş ku- ruştur. Samsunda benzin fialinde teneilât yapmağa imkân görülememiştir. Bu defa da çift büyük teneke 580 kuruş- tur. Mersinde de eski flât 575, yenisi 570 olmak üzere teneke başına yüz pa- ra, çift teneköde beş kuruş tenzilât ya- pılmıstır. ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bu gece €YEŞİLKÖY) de (KONTAK YAPTI) Pazar (BÜYÜKDERE) de Balı (ALTINTEPE) de a5 İstanul — Öğle neşriyatı 1230: Plâk- la Türk musikisi, 1250: Havadis, 13,05: Plâkla 'Türk musikisi, 1330: Muhtelif plâk neşriyatı, 14: Son Akşam neşriyatı IRA0: Tepebaşı Belediye bahçe 19,15: Konferans: Profesör Salih Mutat (Fen müsahabeleri), 1955: Borsa haber- leri, 20: Snat ayarı: Grinviç rasathane- sinden naklen, 20/02: Necmeddin Rıza ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve balk Şarkıları, 2040: Haya raporu, 2043: Ömer Rıza Doğrul tarafından arabca söy- lev, 21: Saat ayarı: Orkestra: 1 - Morat Babayef: Potpuri dö Kaime, 2 -Skryabla: Prelüd, 3 - Arditi; Vals, 2130: Radife Neydik ve arkadaşları tarafindan Türk musikisi” ve halk şarkıları; 2910: Halk türküleri: Şaban:ve bayan Soyak, 2250: Son haberler ve ertesi günün programi, 23: Saat ayan: Son. Hafif müzik: Ankara — Öğle neşriyatı: 1330: Kari- gık plâk neşriyatı, 1350: Plâkla Türk mu- sikisi ve halk şarkılar, 14,15; Ajans be- berleri, Akşam neşriyatı: 1830: Plâkla neşriyat (Dans), -19,15: “Türk musikisi (Hikmet Riza), 20: Sant ayarı ve arapça neşriyat, 20,15 k musikisi (Halük Recai), 21: Şan plâkları, 5: Stüdyo salon orkes- trası: 1 - Lehar: Donawlegenden, 2 '- Lebar: Dile Lustire Witwe, 3 - Bogorelon: Marurka, 4 - Rust: Trünen, 22: Ajans haberleri, 22,15: Son. : Avrupa istasyonları Saat 20de |, Berlin, Frankfurt, Stuttgart, Suarbrück ve Viyana 2020 Münihden naklen muh- telif parçalar — Athlone (20 - 2030) gen musiki — Belgrad 20 pliklar (2030 - 2050) mili program — Budapeşte 20 kemanı ve piyano, 2050 otkesira tarafın- dan konser — Bükreş 2020 şarkı, plâkla konser — Florans 2020 konser — Hel- singfors 2045 Macar havaları — Londra (Reg.) 20 konser — Varşova 20 şarkılar — Sofya 20,55 gramofon. Saat 2i de Berlin 21,10 (Corheville'in Çanları) isimli öperet — Danzig 21,10 şan aşkam — Deulechlands 2135 (R, Strauss) un ope- rası Frankfurt 21,15 şen akşam — Hambürg 21,10 orkestra, şarkı, piyano İle muhtelif parçalar — “Kolonya 2110 şen akşam, şarkı, piyano Ye orkestra tarafın- dan — Leipzig 2110 dans musikisi — Münih 2135 (R. Strauss» un (Der Friedenstag) isimli operası — Stuttgart 21,10 operet konseri — Viyana 21,10 mu- siki İle şen sahneler, — Aihk 2150 gen program — Belgrad 21 hnik şarkıla- rı — Budapeşte 21 orkestra konserinin devamı — Bükreş 21,15 dans havaları — Droitwich senfonik konser ve keman kon- seri — Kopenhag 2 eski musiki — Li- 2130 komedi — Tendrü “Reg) (2130 « 73) şen cumartesi akşamı Progra mı — Paris 21,30 - 22,10 (Rosalie) isimli komedi — Paris P. T. T. 2115 plâkla Hind halk şarkıları, 2180 muhtelif ha- valar Prag 2115 orkestra ls muhtelif parçalar — Sofya 21 gramofona devam — Iyon 2130 gen akşam. Saat 92 de Berlin 22 operete devam — Danzig 22 gen akşama devamı —. Deutachlands ve Münih 22 OR. Sirause) un operasına de- yam — Diğer Alman İstasyonları 22 programlarına devam — Viyana 22 nefes gazlarından müteşekkil kuvartet tarafın- dan klâsik parçalar — Atholine (2230 - 2330) şen parçalar — Belgrad 22 orkestra konseri — Brüksel 22 salon orkestrası — Budapeşte 22 orkesira Konserine devam, 2235 çingene musikisi — Bükreş 22 dans musikisine devam, 2245 konser Droitwich 22 konsere devam — Limoges 22 komediye devam — Lüksemburg 2215 senfonik könser — Lyon 22 şen akşum (devamı) — Milâno (Püçini) nin bir ope- rası — Roma 2240 keman konseri — Sofya 227 halk konseri, (2200 - 23) dans musikisi — Sottens 2230 operet musiki- si — Btokholm 22,10 muhtelif parçalar — Strasburg 22,25 plâkla şarkılar, orkestra ve viyolonsel ie Fransız musikisi — Toulouse 22,10 hafif musiki. Saat 23 de Beriin 2330 muhtelif parçalar ve dans musikisi — Breslav, Frankfurt, Stuttgart, Könlgeberg ve Leipzig istasyonları 2330 Berlin istasyonlarından naklen wuhtelif parçalar ve dans musikisi Saabrück 2330 Alman halk şarkıları Belgrad (03,15 - 23,45) dans musikisi — Budapest” (23 - 2325) caz musikisi Bükreş 23 konserin devamı — Droitwieh 2320 şen piyano musikisi — Florans 23 dans mu- sikisi — Kopenhag (23,20 - 1) dans or- İ kestrası — Limoges komedinin devamı — İ Londra (Reg) 23 salan orkestrası, 2330 Amerikan dans musikisi — Milâno 23 operanın devamı — Rama, keman kon- serinin devamı, sonra dans musikisi — Stokholm 23,15 dans, Saat MA den itibaren Bütün Alman istasyonları Berlinden naklen mubtelif parçalar ve dans musi- kisine devam — Brüksel (24 - 1) piâkla klasik musiki — Brüksel TI (24 - 1) dans musikisi — Budapeşte 24.10 dans musi- kişi (plâkla) — Florans dans musikisine devam — Lüksemburg (24 - 2) dans mu- sikisi — Milâno 24 operaya devam, sönen dans musikisi Prag (2330 - 2430) dans — Stuttgart ve Devtschlands 1 ge- ee konseri Diğer Alman istasyonları di - 4» Breslavdan naklen muhtelif par- çalar ve dans musikisi, Mevlüt Posta, telgraf ve telefon başmü- dürlüğünden mütekaid merhum Ali Rıza Erem'in ruhu için 28 ağustos pazar günü saat 1430 da Kadıköy Caferağa mescidinde mevlüdu ne bevi okunacaktır. Arzu buyuraniarın 21 Ağustos 19: 1928 Muamele Vergisini Yıllık verecek müesseseler tesbit edildi Maktuiyet usulü bu ayın başından 31 mayıs 939 devresi için tatbik olunacak Ankara 26 (Telefonla) — Maliye ve- kâleti muharrik kuvveti beş beygire ve işçi adedi ona kadar olan sanayi mü- esseselerinin hangilerinin muamele vergilerini toptan yıllık olarak vere- ceklerini tesbit etmiştir. Bu müesse- seler şunlardır: . Toprak sanayiinden Blok ve tomruk halindeki mermer- den levha ve saire vücüde getiren müesseseler, mermer, levha ve sair ma mulâtı tkrar işlemek suretile mamulât vücüde getiren müe r, mozaik yâ pan müesseseler, çini yapan mÜ€ssese- ler, (Kütahya tipi çiniler muaftır) 'ba- zi cins toprakları toz haline koyan müesseseler, alçı yapan, künk yapan ve kiremiti yapan müesseseler. Madeni eşya sanayiinden Müsliak dökmecileri Ünusluk, kilo ak. samı, kapı tokmağı, hurufat ve ben- gerleri dökenler) mustukçular, (dökük müş musluk, kilo âksamı, kapı tokma- ğı, hurufat ve benzerlerinin imal safha. | larını ikmal edenler). Kantar yapan müesseseler, keser, balta, rende ve bu gibi alâtı yapan müesseseler, nikelâj ve kromajcilar, kahve değirmeni ya» pan müsseseler, bakır sıvamacıları, to- ka vedüğme yapan müesseseler, tapa, kapsül, mühür kapsülü yapan müe$- seseler, oyuncak, gaz ve benzin ocağı, telörgü, klişe, saat, bıçak, destere, ça- İ kı yapan müesseseler. Tahta sanayiinden Marangozlar, doj acılar, karose- | ri yapan müesseseler, bıçakçılar, por- tatif karyola, sandalye, araba tamir. cileri, kundura kalıbı yapan mücsse- geler, metre, araba başlığı, tahta zım- para, ayakkabı ökçesi, motör kasnağı korniş yapan müesseseler. Kimya ve gıda sanayiinden Kimya sanaylinden: Çivid ve boya imal eden müesseseler, Gıda sanaylinden; Makarna şehriye, bisküvi, tahan, sucuk ve salam ve ben- zerlerini, balık konservesi, hardal, | karabiber ve sair baharat yapan mü- | esseseler, pirinç, mercimek ve sair unu yapan müesseseler (buğday ve çavdar unu öğüten değirmenler hariç). Mensucat sanayiinden Konseksiyon, fotin bağı, fotin şiri- di, dantelâ, vafka, üstüpü paspas, lâm- ba fitili, kolan kordon, tire eldiven, kıl telâ, kaytan yapan müesseseler. Müteferrik sanayiden Çeltik imalâthaneler!, mukavva kâ- gıdı, duvar, karbon, kese kâğıdları, ay- Ingiltere, Gek işinde yeni bir taahhüde girmiyecek (Baş tarafı 1 inci sahifede) Tunması, yapılmakta olan müzakere. lerin serbes mahiyette müzakereler ei. | İ duğu hissini vermemektedir. İngiliz zimamdarlarınca, yeni bir | kati angajman almak meyzuubahis de, gildir. Yalnız o suretle hareket edile- cektir ki, Almanya, eğer Çekoslovak- yaya karşı bir müdahale vaki olursa ge- rek İngiltere tarafından, gerek Fran- sa tarafından tehlikelere maruz bulu- nacağından emin olacaktır. Prag 26 (A.A) — Çeteka bildiriyor! Dün toplanan politik Nazırlar komi- tesi, bir Çekoslovak gazetesinin bildir- diği gibi muhtelif askeri tedbirler üze- rinde görüşmemiş, yalnız Südetlerle o- lan müzakerelerde yeni bir esüs bul. mağa çalışmıştır. Salâhiyettar mahfellerde teyid olun» | duğuna göre, nazırların üzerinde itti. | fak ettikleri yeni görüşme prensipleri | Südetlerin noktai nazarını nazarı dik- | kate almaktadır. Prag 26 (A.A.) — Macar muhtari- yet partileri birliği, parlâmento grupu hükümetin milliyetler statüsü projesi hakkında müzakerelerde bulunmuş ve kendi mukabti tekliflerini tedkik eyle. | miştir, Macarların mukabil teklifleri, Macar akalliyeti için muhlariyet istemekte- dir. i na ve kristal tesviyesi, buzlu cam, fırça, kadın çantası, mum, ağızlık, düğ“ me, tarak, toka, blâstik eşya, baston, şemsiye, tutkal, kola, sırma klâptan, gelin teli yapan müesseseler, Tatbik tarihi Muamele: vergisinin toptan yihk verilmesi, muamele vergisi kanununun bazı maddelerini değiştiren kanunun meriyete girdiği tarih olan 16/7/9338 tarihinden itibaren tatbik olunacak- tır. Ancak, maktuiyet usulünün, tat- bikine başlanıncaya kadar temmuz ayı na aid beyannameyi vermiş ve ver- gisini de ödemiş veya bir satış olmadı- gunu bildirmiş olan müesseseler hak- kında maktuiyet usulü 1/8/938 den 5/939 devresi için tatbik olunacak ve temmuz ayma aid beyannameler muteber sayılacaktır. Topla lik vergiye bağlanacak sanayi müesseselerinden beyanname vermemiş ve defter tutmamış olânlâ. rın maktu vrgileri kanunun meriyete girdiği tarihten itibaren tatbik oluna» cak ve bunlar hakkında resen takdir yolu ile cezalı vrgi tarhına geçilmiyes cektir, Vergilerden muaf tutulanlar Bundan başka vekâlet, kanunun kendisine verdiği salâhiyete istinaden toplu imalât vücude getirmedikleri yaptırılan tedkik neticesinde anlaşılan | aşağıdaki sanayi müesseselerini mua- mele vergisinden muaf tutmuştur. Sıcak demirciler (demir ocağı bulu- lunan ve demiri bu ocakta narı byza haline getirdikten sonra dökmek su- | retile istenilen şekli verenler) soğuk demirciler (demirden kapı, parmaklık, pencere pervazı ve saire gibi mamulât vücude .getirenler) otornacılar (dök- meciler tarafından dökülen makine ak. samını ve sairdemir mamulâtı, torna, fireze, pilinya makkap tezgühlarında işliyenler.) tesviyeciler (makine aksa- mını ve demir mamulâtını eğe ve mü masili alâtlerle düzliyen ve temizliyen- ler, makine dökmecileri (gemi ve ma- kine kazanlarını tamir ve bazı aksamı- nı tecdid edenler) kazancılar, boru. cular, (mamul boruları eğip bükmek suretile istenilen şekle sokanlar ve bun- ları yekdiğerine ekliyenler, elektrik ve oksijen kaynakçıları, biiyeeileri, (traş bıçağı yapılmak üzere hazırlanmış par- çaları işliyerek keskin hale getiren ve tıraş bıçağı bileyicisi ıtlak olunan» lar hariç, modelciler, suni aza âmille- ri, acurcular, ocular, VİYANA SERGİSİ 11-17 Eylül 1938 Seyaliat ücretlerinde BÜYÜK TENZİLÂT Ücretsiz Pasaport vizesi Bilümum Malümât için: Türkiye Umunı Vekili; N A T TI A Seyahat acentesine Müracaat: Telefon: 44514 - 44914 44915 Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Pangaltıda Nargileciyan, Tak- sim: Limoncuyan, Beyoğlu: İstiklâl caddesinde Dellâsuda, Tepebaşında Kimyol!, Galata: Hüseyin Hüsnü, Kasimpaşa: Müeyyed, Hasköy: Aso, Eminönü: Salın Necati, Fatih: Ham- di, Karagümrük: Ali Kemal, Bakır- köy: Merkez, Sarıyer: Osman, Aksa- ray; Cerrahpaşada ; Şeref, Beşiktaş: Vidin, Fener: Vitali, Kumkapı: Asa” doryan, Küçükpazar: Yorgi, Samatya: Kocamustafapaşada Rıdvan, Alen dar Diyanyolunda Esad, Şehremini: Topkapıda, Nizun, Kadıköy; Söğüt- lüçeşmede Hulüsi Osman, Üsküdar: Çarıboyunda İttihad, Heybeliada: Torhas, Büyükada: Halk. Mer gece açik eczaneler: Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anndoluhisarındak! ©8- Eareler her gece açıktır.