30 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 İngiliz Nazırları mühim bir içtima yapacaklar Bu içtimada Berlin Ingiliz sefiri de bulunacak Almanya nezdinde hiç bir teşebbüs yapılmıyacak Londra 29 (A.A.) — Yarınki içti mal hazırlamak üzere nazırlar ari” sında o yapılması derpiş edilen mü- him müşavereler, bugün | öğleden sonra Başvekâlet dairesinde yapılar caktır. Başvekli, toplantıdan evvel sir Con Saymon ile lord Halifaksı ve İngilterenin Berlin sefiri B. Nevll Hendersonu kabul edecektir. B. Ne- vil Henderson, bu sabah Hariciye Nezaretinde Lord Halikaks ve Van Sittar İle görüşmüştür. Yarın sabahki içtimada nazırların hemen kâffesinin bulunması bekle. nilmektedir. Bu içtimada bulunmı. Londra 29 — Renter ajansı, B. Hendersonun Berline avdeti hak- kında şimdiye kadar hiç bir karar ittihaz edilmemiş olduğunu istihba- ratına atfen bildirmektedir. B. Hen- dersonun hiç olmazsa yarınki na- zırlar İçtimamın sonuna kadar Lon- drada kalması muhtemeldir. Reutre ajansı, şimdilik Berlin hü- kümeti nezdinde diplomasi tarikile hiç-bir teşebbüste bulunulmuyacağı- nıda keza istihbaratına atlen yaz- maktadır. İngiltere hükümeti * bü- tün alâkadarların Çekoslovak buh- Tanının muslihane bir surette hal- ledilmesine imkân dahilinde yardım Kral Alfons Franko muzaffer olunca İspanya kralı olacak Londra 29 (A, SEE A.) — Dayli He- | / A rald gazetesinin v Bal muhabiri bil. | diri; Bal | 'anko, fran- — orduları mu- * zaffer olduğu za- man İspanya | tahta çıkmağa davet etmiştir. Bu davetname » de anlaşıldığına © On üçüncü Alfons göre Franko 13 üncü Alfonsu bir «kor- kuluk» olmak üzere kabul edecektir. rafından ileri sürülen şartlar altında İspanyaya dönmek istediğini cevaben bildirmiştir. kralmı tekrar ;, ğe? m di ra Söylendiğine göre kral, Franko ta- Bir aile faciası edeceklerini ümid etmekte berde | Kondüktör Mustafahemka- vamdır. | Sir Saymonun nutku Fran- sada sevinç uyandırdı Paris gazeteleri, Almanya pek ileri giderse, ne tehlikelere uğrıyacağını artık bilir, diyor Paris 29 (A.A.) — «le Jur> şöyle yazıyor: Sir John Saymon tasafından söylenen nutuk bir sarahat, açikikı, ve cesaret nümunesi olarak gösteri- lebilir. Hatib, bütün milletlerin harbi nefretle karşıladığını ısrarla söyle- mekle büyük bir hakikati meydana koymuş oluyor. İngiliz milleti müs- bet düşüncesile ve sulhe karşı olan aşkile bir izzeti nefis ihtilâfı dola- yısile çarpışmak istemiyeceği mü- hakkaktır. Cografi vaziyeti kendisi- ne uzun bir zaman için sulhü te- min etmektedir. Fakat bugün mer- uu bahis olan yalnız kendi emni- yeti değil, bütün büyük devletlerin emniyetidir.> Epok, şöyle yazıyor: «Mesud bir tesadüf eseri olarak atlantiğin öbür ucundan B. Hull'ün nutku bir aksi sada gibi sir John Simonun sözlerini teyid ediyor. Ame- rika siyasetinin büyük hatlarında İngiltere ile hemfikir olduğunu bil. diriyor. Anglo - Sakson sempatisi ve tesanüdü yeni bir hızla kuvvetleni- yor. Bu şekilde vaziyet gayet açık- Almanya işe karışacak mı? Moskova Alman sefaret- hanesi mahafili ne diyor? Moskova 29 (A.A.) — Ecnebi mem- Jeketlerden gelen bazı haberlerde Al- manya hükümetinin Varşova, Bel- grad ve Bükreş hükümetlerine Sü- Getler meselesi daha çok geciktiği takdirde Almanyanın, Südet Alman- larının menfaatini nazarı itibare alarak şiddetle müdahale etmek mec- buriyetinde kalacağını haber ver- diği bildirilmekte idi. Almanya sefaretinde Sovyet hükü- metine bu tarzda tebligat yapılma- dığı ve esasen bu yolda talimat alın- madığı temin edilmektedir İtalya sefiri, Atatürke itimadnamesini takdim etti Ankara 29 (A.A) — İtalyanın yeni Ankara büyük elçisi Ottarlo de Peppo bugün Cümhur Başkanı Atatürke itimadnamesini takdim etmiştir. İncir piyasası açıldı İzmir 29 (Telefonla) — Yeni mah- sül incir piyasası bugün borsada me- rasimle 9 buçuk ve 10 buçuk kuruş- tan açıldı. 6500 ei mal sakal CAĞ Mepa tır. Pek ileri gitmekle Almanya ne gibi tehlikelere maruz kalacağını bi- iyor Övr, şöyle yazıyor: «—, İngiltere şimdiye kadar hiç bu kadar katiyetle cephe almamıştı. Fransa İstikbale ayni cesaret ve ayni emniyetle bakıyor. Dün akşam Ber- linden gelen vakyaya yapılan şiddetli hücumların yavaşladığını öğrendik.» Popüler gazetesi, şöyle yazıyor: Sir John Sayman ve Çörçil tarafın- dan tarif edilen veziyetin bütün İn- gilterenin vaziyeti olduğu söylene- bilir. Bundan Almanyanın şüphe etmemesi lâzımdır. Esasen Alman- yanın şüphesi kalmadığını zannedi- yoruz. Sir John Saymonun nutku Berlin mahfillerinde büyük bir heyecan tevlid etmiştir. Alman zimamdarları sukutu hayale uğradıklarını esasen saklamıyorlar. Amerika tarafından da tasvib edilen İngilterenin ihtarı- nın hayırlı bir tesir yapacağını ümid ediyoruz.» Orta Avrupa vaziyeti Londra borsasında fena tesirler yaptı Londra 29 (A.A.) — Orta Avrupa vaziyeti, borsada fena surette tesirler yapmıştır. Piatler hafif surette sar- sılmış ve İngiliz esham ve tahvilâtı ile diğer Avrupa kiymetlerinin ekse- risi bir mikdar düşmüştür. Valide hanındaki cinayet davası Geçenlerde Şükrü adında biri Va- Mâe hanındaki odasına misafir ola- Tak götürdüğü Cahid adında 17 yaş- larında. bir çocuğa tecavüze kalkış- mış, Cahid de bıçakla Şükrüyü ök dürmüştü, Katil Cahid hakkında dördüncü sorgu hâkimi tarafından yapılan tahkikat ikmal edilmiştir. Cahid, katil suçundan Türk ceza kanununun 448 inci maddesine göre tecziye ve Şükrü tarafından maruz Kaldığı te- cavüz de hakkında cezayı hafifletici sebeb mahiyetinde göz önünde tutul- mak talebile muhakemesi yapılmak üzere ağır ceza mahkemesine veril- miştir. Yakında Cahidin muhakeme- piriz. haberlerden, Çekoslo- | rısını, hem kaynanasını bıçakladı Evvelki gece Beşiktaşta gene bir aile faciası olmuştur. Şişli tramvay deposunda 416 numarada mukayyed kondüktör Mustafa bir müddetten- beri karısı Meliha ile dargın bulun- maktadır, Karı kocanın arasındaki gerginlik son haddini bulmuş ve ka- dın, kocası aleyhinde mahkemeye müracaat etmiştir. Meliha, bu müracaatla beraber, kocasının evinden ayrılmış ve Be- şiktaşta Misırhoğlu sokağında anne- si Fatmanın yanına gitmiştir. Bu harekete tahammül edemiyen kon- düktör Mustafa, evvelki gece servisi- ni bitirdikten sonra er evine 3 pıyı karısı Me karısına evine gelmesini teklif imdi, tir, Meliha; bu teklifi reddedince ce- keti cebinde bulunan bıçağını çeke- rek karısının vücudüne gelişi güzel saplamağa başlamıştır. Meliha, feryad ederek kanlar için- de bir tarafa yıkılınca, yukarı katta bulunan anası Fatma imdadına koş- mak istemiş, fakat o da damadının bıçak darbelerine hedef olmuştur. Fatma da bu şekilde bir iki bıçak darbesi yedikten sonra o da bir tara- fa düşmüş kalmış, Mustafa da savuş- muştur. . Az sonra vaka yerine gelen zabıta memurları yaralıları Beyoğlu hasta- nesine kaldırmışlar, carih kocayı da dün öğle üzerine kadar aramışlar ve nihayet yakalamışlardır. Melihanın yarası ağır, Fatmanınki hafiftir. Kon- düktör Mustafa hakkında lâzımgelen kanuni takibat yapılmaktadır. Japonyadaki tayyare kazasi kurbanları Tokyo 29 (A-A.) — Domel ajansı- nın bildirdiğine göre 24 ağustosta Omeride vukua gelen tayyare kazası esnasında ölenlerin adedi 67 yi bul- muştur. Birçok yolcular tayyarenin benzin deposunun infilâkı esnasında aldık- ları yaraların tesirile ölmüşlerdir. , Peştede infilâk Amiral Hortinin muvasala- tından üç çeyrek sonra Tunada infilâk oldu Budapeşte 30 — Dün akşam Tuna üzerinde kral naibi amiral Hortinin karaya çıktığı mahallin karşısında bir kahvede Hortinin muvasalatın- dan üç çEyrek saat sonra bir infilâk olmuş, üç katlı bir binanın camları kırılmış, üç kişi de yerlere yuvarlan»- mıştır. Nüfusça zayiat yoktur. Zabıta tahkikat yapmaktadır... Askeri Tıbbiye müdürü tuğgeneral oldu "Askeri Tibbiye okulu müdürü tabip albay Hüseyin Hüsnü Külünk Erzin- can Tuğgeneralliğe terfi etmiştir. Teb- rik köşe lenin İİ iNdi Son dakika Avrupa sulhü tehlike anları geçiriyor Fransa şark ve şimal hududlarında ihtiyat tedbirleri aldı Almanyanın Gekoslovakyada her hangi bir müdahalesi umumi bir harbi intaç edecek Paris 30 — Salâhiyettar menabie göre Almanyanın yaz manevraları için 1,500,000 askeri silâh altında bu- Tundurmasından dolayı Fransa hükü. meti de şark ve şimal hududlarında askeri ihtiyat tedbirleri almıştır. Fransız ihtiyatları henüz davet edil. memişlerdir, Fakat Magino hattı ve şimal istihkâmalı garmizonları takviye edilmiştir. Bu tedbirler, her ihtimale karşı koyacak bir mahiyette addedi!- mektedir. Fransa siyasi mahafiline | göre vaziyet sarih ve açıktır. Avrupâ sulhunun mukadderatı B., Hitlerin kararına bağlıdır. B. Hitler Çekoslo- vâk meselesinde başlıca büyük dev- letlerin alacakları vaziyetten haber- dar edilmiştir ve yahud haberdar edil- mek üzeredir. Fransa tecavüze uğrar- sa Çekoslovakyanın yardımına koş- mak azmindedir. B. Litvinof Alman sefirine Çekoslovakya tecavüze o uğ- rarsa Fransa ve Rusyanın deği), fakat İngilterenin de derhal müdahale ede- ceklerini beyan etmiştir. İngiltere ka binesi ise bugün vaziyetini sarahatle tesbit edecek ve Çamberlayn B. Hit- lere şahsi bir mesaj gönderecektir. Yugoslavya ve Romanya hükümet- leri, bitaraf kalmaları hakkında Al- manya tarafından yapılan teşebbüse soğuk cevap vermişlerdir. Umumi kanaat Avrupa sulhunun tehlikeli da- kikalar geçirmekle olduğudur. Fransız kabinesi bugün reisicumhurun reisliğinde toplanacak Kırk saat hafta kanunu Milli Müda- faa ihtiyaçlarına adapte ediliyor Paris 29 (A.A) — Başvekilin riya. ! nabilecek bütün tedbirler, setinde to n kabine meclisi, üç saat sürmüş ve bu toplantıda, kırk saatlik hafta kanununu Milli Müdafaa ihtiyaçlarına adapte etmek üzere yâ- Yyın Reisicümhurun riyasetinde top- lanacak Nazırlar meclisinde kabul 0- lünacak tedbirler müzakere edilmiş- tir. B. Daladye, vaziyeti hülâsa etmiş, müteakiben İş Nazırı, bu kanunla alâkadar meseleleri anlatmış ve ya- rınki toplantıda imzalanacak metin- leri teklif etmiştir. Alınan malümata göre, halen âlı- yarından itibaren alınacaktır. Bugünkü top- lantıda mali vaziyeti müzakere edil- memiştir. Maamafih içtimadan son- ra, B. Daladye ve Marşando, bir müd- det daha görüşmüşler ve pek muhte- mel olarak B. Marşandonun vereceği izahatı tesbit etmişlerdir. Yarınki toplantıda, mali tedbirler alfinması mevzuu bahis olmıyacaktır. Zira bu- nun için daha evvel bütçenin kati surette tesbiti lâzımdır. Beşvekil B. Daladye, saat 19 da | Reisicümhur B. Löbrünü ziyaret et- miştir, Henlein - Runciman mülâkatı neticesinde Vaziyetteki ci gerginlik biraz zail oldu Prag 29 (A.A.) — Bazı Alman gar zetelerinin almış olduklari hâberlere nazaran dünkü görüşme sırasında B. Henlein ile Lord Runciman ara- sında yeni bir mülâkat tertib edil mesine karar verilmiştir. Prager İllistrite Montag, Lord Runciman ile B, Henlein arasında yapılan dünkü görüşmenin vaziyette- ki gerginliği hafifçe izale etmiş ol- duğunu ve Südet'ler firkasının mü- zakeratın yeni safhasına dahil Ool- mağa ümade bulunduğunu istihba- yatına atfen yazmaktadır. Prager Montag, iki devlet adamı- mın görüşmelerinin mevzuunu gizli tutmağa karar vermiş olduklarını, maamafih bu görüşmenin bundan sonraki müzakereler için çok mü- him olduğunun söylenilmekte bu Tunduğunu yazmaktadır, Prag 29 (A.A.) — Zaytung Mon- tag, Südetler fırkası direksiyonunun bir beyannamesini neşretmektedir. Mezkür fırka, bu beyannamesinde Şeb-eje-'de vukun gelen hadise es- nasında 17 kişinin telef olmuş oldu- ğuna dair Cenubi Bohemyada inti- şar etmiş oları şaylaları kati surette tekzib etmektedir. Fırka direksiyo- nu, halk arasında kargaşalıklar çi- karmağı istihdaf eden bu kabil şayi- 4ların intişarına mâni olmak için za- ruri olan bütün tedbirleri ittihaz edeceğini vadetmiştir. | eze Amiral Horti Viyanadan vapurla memle- ketine gitti Viyana 29 (A.A) — Dün sabahtan- beri Zofiya adındaki bir Macar vapuru ile Tuna nehrini inmekte olan Macar naibi hükümeti amiral Horti ile refi. kası, bu sabah Tuna nehri üzerinde Hainburg'da Alman - Macar hududuna vasıl olmuşlardır, Sahilde nasyonal - sosyalist teşekküllere mensup efraddan mürekkep bir piyade bölüğü selâm res- Yeİni ifa etmiştir. Kesif bir halk kütle- si de kendilerini alkışlamıştır. Yunan filosu Maltaya gidecek Atina 29 (A.A.) — «Atina ajansın- dan» Yunan filosu, İngiliz f#osunun ziyaretini iade etmek üzere yarın Mal- taya hareket edecektir. Veltaht, amiral gemisinde erkânıharbiye ile birlikte bu- Yunmaktadır. Hükümetçi İspanyol muhri- bine hücum eden gemiler Cebelüttarık 29 (A.A.) — Dün Ce narias ile birlikte Elcezireye gelen ve Jose Luns Diez'e karşı yapılan taar- Tüza iştirak eden 3 Frankist muh- rib bu sabah süratle Ceuta İstika metinde hareket etmişlerdir. Henlein, Nüremberg kongresi“ ne gidecek Henlein, Stutlgart'da açılacak olan ecnebi memlekette oturan Almanlar kongresinde hazır bulunmuyacaktır. Buna mukabil Nüremberg kongresi" ne 5 den 12 eylüle kadar davetli sr SAMİR