30 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

30 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahile 4 Türkiyenin on senelik gazete neşriyalı Fatih Halkevi çok güzel bir sergi hazırladı : Serginin dışardan ve içerden iki görünüşü Fatih Halkevi pek takdire şayan bir teşebbüste bulunmuş, harf inkılâbının onuncu yildönümü dolayısile, Türk harflerile son 10 sene içinde çıkmış ve hâlâ çıkmakta olan gazetelerden mü- rekkep bir sergi hazırlamıştır. Bugün hâlka açılacak olan bu gü- zel sergi dün Halkevi idarecileri tara- fından matbuat erkânına gezdirilmiş- tir. Bu tezli sergi her bakımdan zevkli ve mükemmel olmuştur. Son sene içinde memlekette Türk harflerile çıkan ve hâlâ çıkmakta olan gazeteler bütün bir sâlohu doldurmuş. tur. Bu salonda bazı güzel grafikler Vedadı vuran Nâzım tevkif edildi Galalada bir kahvede Davud ve Nâzım adlarında iki kişi dün alacak meselesinden kavga etmişler, Davud bıçakla Nâzımı ağır surette yarala- mıştır, Vakayı müteakib yakalanan Davud dür adliyeye teslim edilmiş, yedinci sorgu hâkimi tarafından ya- pılan sorgu neticesinde tevkifine kar rar verilerek tevkifhaneye gönderil- miştir. vardır. Bu grafiklerle Türkiyede her vilâyet» te kaç gazetede çıktığı gösterilmekte. dir. Gene bu grafikler vasıtasile 1928 se. nesindenberi Türkiyede her sene çıkan gazetelerin nasıl arttığı gösteriliyor. Fatih Halkevini bu güzel sergiden dolayı tebrik etmeği bir vazife biliriz. Fatihliler hemen hemen hiç masrafsız, fakat büyük bir zevkle ve 10 sene için- de bütün vilâyetlerde çıkan bütün ga- zeteleri toplamak suretile gösterdikle- Tİ faaliyetle fevkalâde bir eser ortaya çıkarmışlardır. Beşiktaş Halkevinden: 30 Ağtıstos Zafer ve Tayyare Bayramı vesilesile Evimizde bu günün hatırasını tesilden yapılacak kutlama törenini aşa- | ğıya dercediyoruz: 1 — Söyler, 2 — Evimizin müzik komi- tesi üyelerinden mürekkeb amatör ulu- sal saz takımının konseri, $ — Milli piyes. Not: Türk dili tedkik kurulu uzman- larından İshak Refet tarafından Zefer destanı Inşad edilecektir. ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bu gece (TAKSİM - ALTINTEPE) | de (SÜT KARDEŞLER) Vodvil 3 perde k Şehrimizde bulunan Mısırlı futbolcular dün Taksim âbidesine çelenk koy- muşlardır. Yukarıdaki resimde misafir futbolcular âbide önünde görünüyorlar. 3 Eylü! Cumarlesi Akşamı Sabaha kadar Sarayburnu Parkında büyük sünnet düğünü Beyazıt nahiyesi Çocuk Esirgeme Kurumu müsameresi San'atkâr Naşit ve arkadaşları Dümbüllü İsmail ve arkadaşları Hok- kabaz, Karagöz Muhtelif eğlenceler kayıt muamelesi müracaat Şehzadebaşı Letafet apartımanında Çocuk Esirgeme Kurumunda sâat 4 den 6 ya kadar kayıt yapılır. 30 Ağustos 938 Sah İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâk- la Türk musikisi, 1250: Havadis, Plâkla Türk musikisi, 1330: Muhtelif plik neşriyatı, 16: Sen. Akşam neşriyatı: 1830: Dans musi- kisi (piâk), 1850: Hikmet ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkı- ları, 1930: Konferans: Havacılık haftası, Hava kurumu namına: Meliha Avni, 19,55: Borsa haberleri, 20: Sual aya Grinviç rasathanesinden naklen, 209 Suzân ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 2030: Konfe- rans: 30 Ağustos MN Zafer bayramı hakkında, 2050: Hava raporu, 2053: Ömer Ruza Doğrul tarafından arabca, #öy* lev, 21,05: Orkestra: 1 - Keler - Bel Fest üvertür, “2 - Sendeen: Romans, 3 - Holmes: Serenat, :2) 20: Cemal Kâmil ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 2210: Ajans haberleri, 2990: Dans mukikisi (plâk), 2250: Son haberler ve eftesi gülün programı, 23: Saat ayarı: Son. Ankara — Öğle neşriyatı: 1430: Plâk neşriyatı, 1450: Plâkla 'Türk musikisi ve halk şarkıları, 15,15: Ajans haberleri, Akşam neşriyatı; 14,10: Karışık plâk neşriyatı, 19,15: Türk musikisi ve balk şarkıları (Makbule Çakar), 20: 30 Ağustos Zafer bayramı vesilesile söylev (D. D. U. Md. Ali Rıza Eren), 2020: Saat ayarı ve arapça neşriyat, 2030: Türk musikis halk şarkıları (Salâbaddin), 21,15: Stüd- yo salon orkestrası: 1 - Lahar: Die Lersehe Singt, 2 - Carl Mlcisen: Maska- rada, 3 - Aletler: La Belle Rajah, 4 » Beethoven: Adagio Cantabile, 5 - Ereich Eineg: Es War' Mal Fim zigevner, 22: Ajans haberleri ve hava raporu, 2215: Yarınki program ve son Avrupa istasyonları Saat 720 de Berlin 20 Salyburgdan naklen (Best- hoven) in €Fidello) operası — Breslav 20 salon orkestrası tarafından müntehab parçalar — Dansig ve Kolonya 20 or- kestrâ, piyano ve kemah tarafından kon- ser — Hamburg (20 - 2045) mandolin ve gitara konseri — Viyana 20 şarkılar Athlone 20,20 konser Belgrad 2040 mii havalar — Buddpeşte 2) çingene musikisi — Florans 2020 kuvartet musi- kisi — Milâno 2030 er — Prag 2045 muhtelif parçalar — Prag II 2030 caz, şarkı, saksofon müsikisi — Roma 2030 konser — Toulouse 20,45 neşeli musiki — Varşova 3030 gen parçalar — Sofya 20 şarkı, 2055 Romanslar, in | Saat 21 de ! Berlin 2i operaya devam — Breslay 21,10 eski sazlarla klâsik musiki — Dan- zig 2115 dans musikisi, erkek ve kadın şarkıları — Dewtsehlands o €21,(0 - 23) Mozart konseri — Yrankfurt 2115 or- kestra, şarkı ve muhtelif sazlar tarafından muhtelif müntehab pazçalar — Strazburg dan sololar ve şarkılar — Hamburg 21,10 keman ve orkestra — Kolowya (2130 - 1) büyük dans akşamı ve şarkılar Königsberg 21,15 akşam konseri (gari ve senfonik konser) — Leipsig 2110 şar- kı ve koro — Münih 21,15 Alman - halk şarkıları — Viyana 21 şarkı ve gitar, va- tan şarkıları — Belgrad 21 halk musiki- si, 2130 gramofon — Beromünster 2185 (Sehubert) in güzel piyano sonatları Bordeaux 21 könser — Brno 21,40 (Kar- men) operasının 2, 3 ve dördüncü perde- leri — Budapeşte 21 (Die Geisha) opere- t — Limoges 2150 komedi Londra (Reg) (2i - 2235) Mozart ve Hayda kon- seri tenfanileri ve şarkıları — Lyon ve Paris (Eiffel) ve P.T.T, (21,30 -2330) kon- sr — Paris 21,15 €Bizim ilâhi âşığımız: Hürriyet) isimli rrüsiklli sahne — Prag 21 Beethoven konseri ve piyano — Sof- ya (2115 - 2135) muhtelif parçalar — Strazburg (2130 - 2455) (Thomas) ın (Mignon) operası — Varşova 21 şen par- çalara devam. Saat 22 de Berlin 22 operaya devam — Danzig 22 dans musikisine devam — Frankfurt 23 konsere devam — Hamburg 22 keman ve orkestraya devam — Kolonya 22 büyük dans akşamina devam — Königsbergş 22 orkestra ve Solist konserine devam Leipzig 22 şarkı ve koroya devam — Mü- nih 22,20 (H. Zipeher) bestelediği senfo- niyi bizzat çaldırıyor — Stuttgart 22 ne- fes sazlarından mürekkeb Kentet tara- fından muhtelif parçalar — Viyana (22,15 - 2250) Macar şarkıları — Athlone (2230 - 7340) şen sanat — Bmo 22 (Kar- men) operasına devam — Budapeşte 22 operete devam — Wlorans 2230 koro — Limoges 22 komediye devam Londra (Reg.) 22 konsere devam — Lyon, Paris (Eiffel) ve P. 'T. T. 22 konsere devam — Milâno 22 (Ponchlelli) nin (La Gioconda) operası — Roma (2240 - 2325) Beet- hoven) in (Trio) konseri — Sofya 22 muhtelif müntehab parçalar — Siras- bürg 22 operaya devam Toulouse 2230 şen musiki. Saat 23 de Berlin, Breslav, Frankfurt, Köniğsberg ve Viyana istasyonları 2530 dan itibaren Hamburgdan paklen muhtelif müntehab parçalar ve dans musikisi, okordeon ve mandolin Saarbrücken o 23,30 şimal memleketleri bestekirlânnin dans ve şarkı eserleri — Stuttgart 23,30 eski dans- lar ve şarkılar — Belgrad 2315 - 2345 konser — Bordeaux 23 konser — Buda- peşte 23,10 caz musikisi — Droitwich 23 orkestra ile müntehab parçalar — Lon- dra (Reg) (2330 - 2430) dans — Milâno 23 operaya devam — Paris (23,15-23,45) CTrlo) — Prag II (2330 - 24) Behubett konseri — Stratburg 23 (Mingnon) ope- rasına devam — Toulouse 2345 hafif musiki Saat 24 den itibaren Bütün Alman istasyonları saat bire kâ- dar Hamburgdan naklen dans musikisine devam ve santi ( 1- 4) Viyanadan nak- len gece musikisi, orkestra, mandolin, Düt, klarinet ve gitarı Budapeşte 2410 plâk neşriyalı Londfa (Reg) (2430 - 2450) plökla one konseri, Müessisler 30 Ağustos 1938 m mn Basın kooperatifi dün Basın Birliğinde toplandılar Mukavele cuma günü noter huzurunda imza- lanacak, kâğıd fabrikalarımızın satış işlerinin ileride bu kooperatife verilmesi muhtemeldir Basın koöperatifinin kurulma te- | şebbüsü, nizamname projesinin kabu- lü iledün müsbet bir adım daha atmış- tır, Müessislerden birçokları evvelce ka- rarlaştırıldığı gibi dün saat on dört bu- çukta Basın kurumunda toplanmiş ve Matbuat Umum Müdürlüğü tarafından hazır bulunan bay Sadri Ertemin baş- | kanlığı altında projenin kalan mad- delerinin müzakeresine devam ederek saat beş buçukta bunu sona erdirmiş- tir, Müzakerede İktisat Vekâletini tem- sil eden bay Samed Ağaoğlu da mad- delerde İcap eden !zahları vermişti Dün kabul edilen maddelere göre. yılmk bilânço bakiyesi olarak görül kazancın yüzde 20 si ihtiyata, yüzde 12 si Basın Birliği dım teşekkülleri. ne tahsis olunduğu gibi kooperetifin ortaklardan başkasile yapacağı mu&- | mele üzerine İsabet eden hakkın y sair basın teşekkü! rine veya başka hayır mi atlarına | tahsisi için heyeti umumiyeye salâhi- | yet verilmiştir. Kooperatif ortakları ihtiyaçı olan mal, kooperatifte bulunmadığı veya bunu koöperatiflin vasılasile temin et- mek münkün olmadığı takdirde diş 'B. Hitler (Baş tarafı 1 nci sahifede) Strazburg 29 (A.A.) — B. Hitlerin Kehle gelmesini müteâklb kapanan hudud, Kehiden hareketini müteakib derhal açılmış ve Ren nehrinin iki gahili arasında münakalâl yeniden tesis olunmuştur. Belçika hududunda dikenli teller geriliyor Brüksel 29 (A.A.) — Gazet Libe- ral'de çıkan bir makalede bildirildi- gine göre hiç bir zaman hattâ büyük harbin son yıllarında bile Almanya- nın bu sırada Belçika hududuna koy- duğu mikdarda dikenli tel kullan mamıştır. Haber verildi; kilometre derinliğinde bir sahada öç dört dikenli tel hatti tesis edilmiştir. Bunların arasına da tanklara karşı kullanılmağa mahsus toplar konul. muştur, i İncir ağacından sukut Bakırköyde Zeytinlikte oturan on üç yaşlarında Vahram isminde bir çocuk incir toplamak Üzere ağaca çıkmış, bu sırada muvazenesini kay- bederek düşmüş, tehlikeli surette yaralanmıştır, Vabram Ermeni has- tanesine yatırılmıştır. nsı ile muamele yapabilecektir, Proje hazırlanmış olduğu için mü. essisler önümüzdeki cuma günü sâat on dört buçukta yine Basın kurumun» da toplanacak ve taahhütleri olan 500 liranın dörtte birini o gün çağırılacak notere teslim ve noter huzurunda mü- sileyi imza edecektir, at Vekâleti mümessili, bazırla- k tesis evrakını alıp Ankaraya gi türecek ve İcra Vekilleri Heyeti karâ- rının istihsaline delâlet edecekti Dün toplantıda hazır bulunan! operatifin vekâletçe takviye olunacağı yolunda bazı tasavvurlardan haberdar olmuş ; anlaşıldığına göre, hi met kâğıtlardan yaptığı gümrük ten- zilâtını köoperatifin elile tevzi edilece! kâğıtlara hasredecek, hususile Türki yeye hariçten ithal edilecek kâğıtlar- dan İktisat Vekâleti namına girmesi mukarrer olanların da celp ve sarfı ve kâlet namına bu kooperatife tahsis o- İunacaktır. İlerde kendi fabrikalarımızın işlerinin de buraya gördürülmü mal dahilinde görülmektedir. Ancak koperatif, işe yalnız bobin he lindeki gazete kâğıtlarından başlıyaca? ve bir nevi işin muamelesini tanzim et ten sonra ötekine geçecektir. IKasabıtabanca ile vuran celep Muhakeme şahidlerin celbi için talik edildi Bir müddet evvel Bostancıda ka- sab Hüseyin ve celeb İslâm adlürm- da iki kişi bir alacak meselesinden kavga etmişler, o sırada yanlarında bulunan arkadaşları araya girerek kavgacıları ayirmışlar ve gece yansı yalnız kalan Hüseyinle İslâm tektar kavgaya tutuşunca İslâm tabanca ile Hüseyini öldürmüştü. Dün ağır ceza mahkemesinde İslâmın muhakemesine devam edik miş, şehidler dinlenmiştir. Bunlar- dan Bostancı polis merkezi mürette- batından Fahri şunları anlatmıştır: — Gece saat 24 sıralarında İslâm elinde tabanca İle karakola geldi ve gündüz kasab Hüseyinle bir alacak meselesinden dolayı aralarında çi- kan kavgada Hüseyinin kendisine küfür etmesinden hiddetlenerek ta barca ile Hüseyini öldürdüğünü söf- ledi. Bizde evrak tarizim ederek mahkemeye gönderdik. İslâmın gösterdiği müdafaa şahid- lerinin çağınlıp dinlenmeleri için mu- Hâkeme başka güne birakılmişıtır. e 4 0 AG Cümhuriyet biçki yurdu sergisi Serginin açılışında bulunan zatlardan bir grup İzmit (Akşam) — Cumhuriyet Biçki yurdunun yedinci senesi mezunları" na diplomaları tevzi münasebetile bu sene de Ulugazi mektebi salon tertib edilen sergi, Vali B, Hâmid Oskay daha bir çok güzide davetlilerin huzuril Bilhassa çiçek işleri fevkalâde beğenilmişti rındâ general Mürsel, Amiral Fahri v€ ılmaştır. Sergi çok takdir edilmiş