30 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA ————————— Almanyada “hizmet vazifesi,, Almanyada dikkati calib hareket- ler oluyor; halbuki bunlar, yalnız bizim değil, Fransızların da yevmi Büzetelerinde âdeta mesküt geçil miştir. Bir mecmunda rasladığım tedkik makalesini hulâsa ediyorum: Bütün Alman vatandaşları, yaş, cinsiyet, meslek farkı nazarı itibara alınmaksızın, «hizmet vazifesi» ile mükellef tutulmaktadırlar, Dört se- Çocuk bahçeleri Münasip görülen yerlerde tedkikler yapılacak Belik plânın tatbikine memur mare Şehrin muhtelif yerlerinde tesis şal Göring, neşrettiği bir kararname İle ameleyi, memurları, patronları, serbes meslek erbabını ve bunların Memur ve amelesini, emlâk sahible- Tini ve mesleksirleri hep mükellef- ler arasına koyuyor. Kararmamede hiç bir istisna zik- redilmemekle beraber, mekteb yaşın- daki çocuklarla, evlâd annelerinin Ye ihtiyarların müstesna tutulmala- n muhtemeldir. Diğer bütün Alman Yatandaşları, devlet kendilerini se ferber ettiği zaman, hususi işlerini bırakarak icabet etmeğe mecbur ola- saklardır. Demek ki, mecburi bir iş sistemi tesis olunuyor. Vazifeleri yahut vak- tinin sarfını herkes kendi meşrebince Seçmiyecek; devletin tayin edeceği ş0- kilde iş kabul etmek mecburiyetinde bulunacak. Bunun sebebini anlamak için, Al | manyadaki iş piyasası hakkında bir | fikir edinmek lâzımdır: Hitlerin iktidar mevkiine geçliği 1933 senesindenberi işsizlerin mik- darı şu nisbetlerde azalmıştır: 1083 kânunusani 6 milyon 1633 künunuevvel 4 milyon 1934 teşrinizan! 2,6 milyon. 1905 teğrinisani 25 milyon 1948 teşrinisani 15 milyon 1997 teşrinisani 1 milyon 1988 mayıs 338 bin. Şimdi artık aksine bir buhran başgöstermiştir: Amele bulunamı- yor! 1933 iptidalarında çalışanların yekönu 11,5 milyonken 1938 mayı- sında 19,9 milyona çıkmıştır. Bu Takamlar hep (Avusturya hariç) nefsi nyaya aiddir. Yukarnki karırmamenin mânası Şu son havadisle büsbütün meydana çıkar Daha. evvelleri, Almanyada Hitler rejimi, kadını iş hayatından €v hayatma almak istemişti. Fakat Son vaziyet karşısında bundan fera- gate mecbur kaldı. Bütün bu faaliyet, Almanyanın Silâhlanmak siyasetinden ileri geliyor. Almanyada seyahat eden herkes, ora- da halkın işten ne derece bumal Miş bir halde olduğunu fark eder. İş Saatleri 10, 12 ve bazan da daha fazladır. Mesaideki kesafet, diğer sa- mayi memleketlerinin varamadıkla- m şekildedir. Böylelikle Almanya, İstihsalin ve İstihlâkin devlet tarafndan tanzi- Minden sonra, mesainin de tanzimi- Me gidiyor, Naziliğin otaraftarları varsınlar, Almanyanın, yepyeni bir rejime, Avrupa hükümranlığına “siçramak İçin bu tarzı bir vasıta gibi kullan dığmı söylesinler ve «Alman vatan- daşı bu derece sıkıştıktan sonra hürriyetlerin en güzeline kavuşacak- far!» desinler... Aleyhdarları da, varsınlar, bu me — Her bayram, geçid resmini sey- Tederken kendi kendime düşünürüm bay Amca: ” edilecek çocuk bahçe ve deniz ha- mamları için her kazanın mahallin- de yaptığı tedkiklerin neticesi Bele- diye relsliğine bildirilmiştir. Her ka- za, kendi noktal nazarına göre bah- çe, kütüphane ve deniz hamamı itti- haz edilecek münasip bir yer tavsiye etmektedir. Belediye reis muavinlerinden B. Raufun reisliği altında Belediye fen, imâr, harita ve Maarif ve Sıhhiye müdürlerinden mürekkep bir komis- yon. yarından itibaren Kazaların Lav- siye ettikleri mahallere giderek bura» ları hakkında tedkikat yapacaktır. İlkönce Beşiktaş ve Üsküdar, sonra da diğer kazalardaki yerler tedkik edilecek ve bunlar hakkında komis- yon kati bir karar verecektir. Otlar tutuştu Dün, Florya ile Yeşilköy arasında tren güzergâhmdaki otlar, sıçrıyan bir kıvılcımla tutuşmuş, bir mikdar saha yandıktan sonra söndürülmüş- tür. Kedi ve köpek itlâfı Kânunusaniden temmuz 80- nuna kadar 11,220 köpek 572 kedi öldürüldü Belediye, şehrimizde itlâf edilen kedi ve köpekler hakkında yeni bir istatistik tanzim etmiştir. Bu istatis- ğe göre 1938 kânunusanisinden temmuz sonuna kadar 11,220 köpek ve 572 kedi itlâf edil- miştir. Bir aralık kedilerin bazı hususi ecza kullanılarak öldürülmeleri dü- şünülmüş, fakat bu eczaların ba. zan kâfi derecede müessir olmadık- ları görülmekle beraber bunun pra- tik bir usul olmadığı da anlaşılmıştır. Belediye, kedi ve köpek toplatıp itlâf edilmesine daha büyük bir mikyasta devam etmeğe karar verdiğinden kedi ve köpekler - hayvanlara bir eziyet vermiyecek şekilde - Himayei hayvanat cemiyetine gönderilerek imha edilmelerine devam edilecektir. Üç terlikçi arasında kavga Mercanda Rüşlüpaşa hanında terlikçilik eden Cemal, Ali ve Hasan kavga etmişler, Cemal ile Ali birlik olarak Hasanı adam akulı dövdük- leri gibi bunlardan Cemal, ayrıca Hasarı bıçakia da yaralamıştır. Po- lis yaralıyı tedavi altına aldırmış, İki suçluyu da adliyeye vermiştir-. PR e nk yakin alâkadar eder. Koskoca Al manyada muazzam bir inlulâb ol- muştur! Liberal sisteminin: — İstediğim gibi istihsal ederim! İstediğim gibi sarfederim! İstediğim gibi çalışırım! - düsturlarının hepsi- ne veda edilmiştir. Yegüne sahib, devleti Ferd onun (VA - Nü) se (Bir şu, başı yukamda, göğsü ileride yeni nesle bak... AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin fikri El'ihsanü bittemam! Samatyada Narlıkapı denilen bir yer vardır ki bu; sahil boyun- da toprak bir settir, Ve buradan gelip geçenler, nihayet oradaki beş on evde ofuranlardır. Hemen hergün burası Belediyenin bir su kamyonu tarafından sulandığı halde, asıl Samatya ana caddesi su yüzü görmemektedir. Narlıka- pıda beş on kişinin geçtiği toprak yolun sulanmasına munzam ola- rak Samatya : caddesi de hiç ol- mazsa ara sira sulansa elihsanü bittemam. olacak gibi geliyor. 0.0. Teşekkür ederiz Bakırköyündeki istasyon saat- derinin doğru işlemediğinden ve halkı şaşırttığından şikâyet et- miştik. Bu şikâyetimiz nazarı iti- bara alınmış, saatler, tamir edil- mek üzere kapatılmıştır. Bu alâ- kadan dolayı teşekkür ederiz. . Tarlabaşı cinayeti Maksudun vekili gelmediğin- den muhakemesi tehir edildi Geçenlerde karısı Erveheyi elinden almak istiyen seyyar sebzeci Saidi Tarlabaşında Altınbeyli sokağında tabanca ile öldüren Arnavud Mak- sudun cürmümeşhud kanununa başlıyan muhakemesine dün ağırceza mahkemesinde devam edil miştir. Bu celsede Maksudun vekil tutarak müdafaasını yapması karar- laştırılmıştı. Dün mahkemeye girince Maksud bir istiğa verdi. İstidasında, müda- iaa için tuttuğu vekilinin Dumlupı- nar merasimine gittiğini bildiriyor ve bu sebeble müdafaasını hazırlıyama- dığı için mahkemeden mühlet isti- yordu. Mahkeme, omüzakereden sönrâ Maksudun talebini kabul ederek mü- defaasını hazırlaması için muhake- meyi eylülün üçüncü gününe bıraktı. Koluna otobüs çarptı | Tiğazlı sadık isminde biri, Sirkeci Yedikule hattında işilyen 12 numa- rah tramvayda geçmekte iken bir aralık kolunu pencereden dışarıya çıkarmış, bu sırada da yanından ge- | çen şoför Yusufun idaresindeki oto- büs koluna çarparak ağır surette ya- | ralanmasına sebeb olmuştur. Sadık, polis tarafından hastaneye kaldırılmış, şoför Yusuf yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Pazarlıksız satış kanununun tatbiki 1 Eylülden itibaren möriyete gire- cek olan makfu fiat Kanunu hak- kında belediyenin İktisad Vekületin- den istediği talimatın yarın gelmesi kuvvetle muhtemeldir. Belediye, bu talimatname gelince yarın akşama kadar bütün belediye teşekküllerini, esnaf cemiyetlerini ve diğer alâkadar makamları süratle tenvir edecek ve perşembe gününden itibaren meriyete girecek olan kâ- nunun tatbiki için icab eden bütün tedbirler alınacaktır. ve (Bir de bizim çıtkırıldım, na Kadıköyün imâri Buranın imârında iki nokta göz önünde tutulacak Eylülün on beşine doğru şehrimize gelmesi beklenen şehircilik mütehas- sisi B, Prostun şehrimizde bu seferki ikameti esnasında İstanbul ve Beyoğ- lunun tafsilât plânlarile Kadıköy ve civarının avan projesini yapacağını yazmıştık. Kadıköy ve civarının ima- rı iki bakımdan güz önüne alınarak temin edilecektir. Mahalle kısmı ve sayfiye yeri, Haber aldığımıza göre B. Prost, Kadıköy iskelesi ve civarı ile Mühürdar, Rızapaşayı mahalle içi; Moda, Şifa, Kalamış, Fenerbah- çe ve civarını da sayfiye olarak ka- bul etmiştir. İşte Kadıköy ve civarı- nın imar plânı bu esasa göre yapi- lacaktır. Mahalle içindeki inşaat ile sayfiye yerlerindeki inşaat ayrı ayrı esasla ra ve kaidelere tabi olduğundan nâ- am plân yapıldıktan sonra yeni in- şaaita bu esaslara riayet edilecektir. Esasen Kalamış, Fenerbahçe ve ci- varının İmar plânı evvelce tanzim ve kabul edildiğinden bu plân yeni nâzm plânın mütemmim! olacaktır. Dilenci ve deli sevki Belediye otomobillerile değil polis vesaitile sevkedilecek Şehir dahilinde yakalanan dilen- cilerle taşradan gelen veya İstanbul- da bulunan delilerin belediyeye mah- süs hasta nakliye ootomobillerile sevk edilmeleri ötedenberi usul itti- haz edilmiştir. Bu otomobillerle deli- ler: sabahleyin, dilenciler de öğleden sonra sevk edilmektedirler, Yapılan hesablara göre İstanbul- da bir sene içinde toplanan dilenci- ler günde vasati bir hesabla dörde baliğ olmaktadırlar. Hasta nakliye işlerini sektedar eden bu dilenci ve deli sevkiyatının belediye otomobillerle değil, polis vesaitile toplaltınlarak Düşkünlere- vine (Darülâcezeye) veya İımarha- neye gönderilmeleri muvafık görül müştür, Esnaf hastanesi bugün resmen açılıyor Birleşik esnaf cemiyetleri yardım birliği teşkilâtının vücude getirdiği Cağaloğlundaki yeni esnaf hastane- sinin küşad resmi bugün saat 16 da yapılacaktır. e Davetliler merasin- den sonra hastane binasını gezecek lerdir. Bugün hastanes bahçesinde 300 esnaf çocuğu sünnet edileeğktir; Gürültüsüz çöp arabaları İstanbulda mevcud bulunan yeni çöp arabalarının gürülü çıkarmıya- cak şekilde tadil edilmeleri kararlaş- .. Biz de gençlik, bunlar da nemolla- gençliğimizi düşünt..) de | genç! Fakat arada ne büyük fark ö. Sahife 9 İSTANBUL HAYATI © Biraz öğrensek! Silindir arasmdan geçer gibi bah- çe kapısından girdik. Güya otura- cak yer arıyoruz. Fakat sağa sola bakmak ne mümkün! Başı yana çe virir çevirme sendeleme başlıyor, önden — Pardon... Lütfen biraz öteye çe kilir misiniz? tekrarlıyor. DA Nihayet perde açıldı. Ortalığı çın- latan alkış gürültüleri arasında ilk riyor. İkinci perdede genç kızlar dansa başlar başlamaz sağdan soldan İs- kemleler gıcırdadı. Sahnede yarı çıp- lak vücudler hareket ettikçe etraf- tan da: «Ah, of» naraları yükseli- yor. Ne oyun görmek kabil, ne şarkı dinlemek... Bir aralık öndeki kü- lâhlı bayan da bir artistin buvaleti- ni tenkide başlamaz mı? — Hiç becerememiş, O vücude sat buldum amma, bu defa da söy- lenen şarkıları feda ettik. Biraz da Seyrelmeyi ve dinlemeyi öğrensek' v v 4 B. A. — Tabil!. Bu nesli asfalt üğ- tünde yürüyüp &y - yıldızı tayyare kanatlarında, seyrediyor. Elbetle bâr