3 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Başta Yavuz olmak üzere donanmamız İzmire gitti Donanmamız ay sonuna kadar Izmirde kalarak İzmir 2 (Telefon) — Başta Yavuz olduğu halde şanlı donanmamız bu gün limanımıza gelmiştir. Yavuz Ye- nikale önünde durmuştur. Donanma- mızın diğer parçaları Yavuzun önün- den geçerek limana vasıl olmuşlardır. Yavuz zırhlısı, Hamidiye kruvazörü, Kocatepe, Zafer, Tınaztepe torpido muhripleri kışla önünde, Dumlupı- nar, Sakarya, İnönü, Gür, denizaltı gemileri de Mendirek dahilinde de- mirlemişlerdir. Erkin denizatı Ana gemisi ile Hızır reis gambotu ve Akın levizm gemisi Karşıyaka ile İzmir arasında demir atmışlardır. Amiral Şükrü Okan allesile birlik- talimler yapacak te vilâyeti, müstahkem mevki ku- mandanını, belediye reisini ziyaret et- miştir, Sant 14 de bu ziyaretlere ge- mide iade edilmiştir. O sırada mera sim topları atılıyordu. İzmirliler bayram günü yaşıyorlar, Binlerce halk Kordonda toplanmış donanmamızı seyrediyor. Donan- mamız ay sonuna kadar limanda ka- lacak ve zaman zaman Ege denizine açılarak müşterek talimler yapacak- tar. Yarın (bugün) akşam fuar gazino. sunda donanmamiz erkânı şerefine belediye tarafından 150 kişilik bir zi- yafet verilecektir. Eski Rumen Iktisat Nazırı gene İstanbula geliyor, B. Slavesko bu defa Ankaraya giderek Iktisad Vekilimizle de Maruf Rumen iktisadcılarından ve 'Türk - Rumen ticaret odası reisi B. Slavesko, pek yakında Bükreşten tekrar şehrimize gelecektir. B. Sla- yesko bundan bir müddet evvel İs- tanbulu ziyareti esnasında şehrimiz- de kısa temaslar yapmıştı, Bir tanış" madan ibaret olan bu temaslar iki memleket ticaretinin inkişafı için hayırlı olmuştur. Çünkü maruf Ru- men iktisadcısı şehrimize bu defaki gelişinde tedkik ve temaslarını bu tanışmadan istifade ile doğrudan | doğruya Türk - Rumen ticari müna- sebatına inhisar ettirecektir. İ EB. Slavesko bu defa Ankaraya gi- | derek İktisad Vekili B. Şakir Kese- | biri makamında ziyaret edecek ve Ve- | kille iktisadi meseleler üzerinde gö- rüşecektir. Türkiye - Romanya ticaret anlaş- ması, 11 haziran 1929 da akdedilmiş | olan ticaret ve seyrisefaln muahede- si hükümlerine halel gelmeksizin ha- arlanmış ve 12 kânunusani 1938 ta- rihinde meriyet mvekine girmiştir. İki memleketin müşterek menfaatleri | Tayfun kurbanları 99 ölü, 77 yaralı ve 69 kayıp var Tokyo 2 (A.A.) — Polis 1 eylülde vüku bulan tayfun hakkında bazı ra- kâmlar neşretmiştir. Bu rakam- lara göre Tokyo mıntakasının sekiz dairesinde üçü Tokyo ve dördü Yo- köhamada olmak üzere 99 kişi ölmüş, 71 kişi yaralanmıştır. 69 kişinin aki- betinden malümat alınamamıştır. Pencereden düşen çocuk hastahanede öldü Evvelki gün Galatada Arabcamlin. de Mehmed oğlu 12 yaşlarında Kadir evin üçüncü katındaki penceresinden sokağa bakarken müvazenesini kay- bederek düşüp tehlikeli surette yara- lanmıştı. Küçük Kadir tedavi altına alındığı çocuk hastanesinde dün öl- müştür. Kadirin cesedi adliye dok- toru B. Enver Karan tarafından mü- ayene edilmiş ve düşme neticesinde Aldığı yaranın tesirile öldüğü anlaşıl- dığından gömülmesine ruhsat veril- miştir. Kaza etrafında müddelumu- milik tahkikata devam ediyor. Kont Grandi Lord Halifaks ile görüştü Londra 2 (A.A.) — Salı günü Lon- draya avdet eden İtalyan sefiri kont Grandi bu sabah Hariciye Nezaretin- de 1prd Hai ile görüşmüştür. temaslarda bulunacak göz önünde tutularak harırlanan bu anlaşma Türkiye ve Romanya için faydalı olmuştur, Bir sene meri oldu- ğuna göre anlaşmanın 5 aylık müd- deti kalmıştır. Bir senelik müddetin hitamından iki ay evvel Türkiye ve- ya Romanya tarafından fesh ihbarı yapılmadığı takdirde anlaşma kendi- Jiğinden uzayacaktır, Rumen iktisadçısının memleketi- mizi ziyaretinden sonra Türkiye ile Romanya arasındaki ticaret anlaş- mâsının yenilenip yenilenmiyeceği hakkında henüz bir malümat mev- cud değilse de iki memleket ticareti- | ni pek yakından alâkadar eden bazı kararlar verileceği muhakkak görül- mektedir. Z Son anlaşma ile birçok Türk em- İ diasının Romanyaya ve bir hayli Ru- men malının da Türkiyeye ihracı te- min edilmişti. B, Slaveskonun ziya- ret ve temaslarından sonra verilecek kararların başlıcalarının bol çeşitli Türk ve Rumen emtiasının iki mem- Jeket arasında sevkine yol açacağı umulmaktadır. Vekiller heyeti toplandı Bazı meseleler tedkik edilerek bu işlere dair kararlar verildi Ankara 2 (A.A.) — Başvekil B. Ce- lâl Bayar beraberinde Hariciye VekiM doktor Rüştü Aras, Maliye Vekili B. Fuad Ağralı olduğu halde bu sabah İstanbuldan şehrimize gelmiştir. Ankara 2 (A.A.) — Heyeti Vekile bugün saat 17 den 19 buçuğa kadar toplanmış ve muhtelif meseleleri tet- kik ederek bu işlere dair kararlar ver- miştir. Başvekil İtalya büyük elçisini kabul etti Ankara 2 (A.A.) — Yeni İtalya bü- yük elçisi bugün saat 16,30 da Baş- vekil B. Celâl Bayar tarafından kabul edilmiştir. İtalya büyük elçisi Büyük Millet Meclisi reisi ile Hariciye Vekilini de ziyaret eylemiştir. Ankara 2 (A.A.) — Hariciye Vekili doktor Tevfik Rüştü Aras yeni İtalya büyük elçisi şerefine bu akşam Anka- ra Palasta bir ziyafet vermiş ve bu zi- yafette Parti genel sekreteri ve Dahi. Uye Vekili B. Şükrü Kaya, İnhisarlar Vekili B, Ali Rana ve Hariciye Vekâle- ti erkânı hazır bulunmuşlardır. Rigada feci bir kaza Riga 2 (A.A.) Bir trenle bir otomo- bil arasında vuku bulan çarpışma ne- ticesinde 6 kişi ölmüş, 15 kişi yara- lanmıştır. ği Londra piyasasında yaş /3 üzümlerimiz Gönderilen ilk parti Kapışılırcasına satıldı İzmir 2 (Telefon) — Londraya gön- derilen ilk parti yaş üzümlerimiz ka» Pışılırcasına satılmıştır. Üzümlerimi- zin Londra piyasasında ümidin fev- kinde rağbet görmesi üzerine yeni siparişler gelmiştir. İkinci parti yaş üzümler de yakında gnöderilecektir, Emniyet teşkilâtında Gizli tezkiye varakaları hazırlanması hakkındaki nizamname meriyete girdi Ankara 2 (Telefon) — Emniyet teşkilâtı mensupları sicil ve gizli tez- kiye varakâları hakkındaki nizamna- me Devlet Şürasının tedkikinden ge- çerek Vekiller heyetince tasdik edil. miş ve yürürlüğe girmiştir. Nizamrameye göre emniyet teşki- Iâtı mensuplarından her birinin birer sicili bulunacak ve her memura birer sicil Numarası verilecektir. Sicil iki kısım olacaktır: Biri memurlar kanu- nunun 14 üncü maddesi mucibince her memurun memuriyete girdiği sırada kanunun târifleri dairesinde verece- ği hal tercümelerinde yanlı malüma- ta dayanılarak tertip olunan siciller- dir. Diğeri memurlar kanununun 14 üncü maddesi mucibince gizli tezkiye varakalarının saklandığı mahrem dos» yadır. Gizli tezkiye varakaları münde- recatı, sicille işaret edilmiştir. Mısır futbol takımı İzmirde İzmir 2 (Telefon) — Mısır futbol takımı İzmir muhtelti ile yapacağı maç için bu akşam şehrimize gelmiş- tir. Dün gece iki cerh vakası oldu Dün gece biri Tophanede, diğeri Arab camiinde olmak üzere İki yara- Jama vakası olmuştur. 'Tophanede Şükrü ile Fethi isminde bir âmelenin araları bir kadın meselesinden açık bulunmaktadır. İki rakib dün gece yarısına doğru, biraz sarhoş bir halde yekdiğerile karşılaşmışlar ve kavgaya tutuşmuş- Jardır. Fethi sustalı çakısını çekerek Şük- rüyü muhtelif yerlerinden yaralamış- tır. Zabıta memurları yaralıyı Bey- oğlu hastanesine yatırmışlar, Fethi- yi de yakalamışlardır. Arab camiinde de Ömer ve All isimlerinde iki arkadaş bir alacak yüzünden kavga etmişler. Ömer bi- çakla Aliyi yarslamıştır. Polis, yara- iyı hastaneye kaldırmış, yaralıyanı da yakalamıştır. Son dakika Hitler - Henlein mülâkatına dair tebliğ Mülâkat neticesinde aradaki fikir birliği müşahede edildi Paris $ — Berlinden bildirildiğine göre dün Bergeştadende B. Hitler ile B. Henlein arasında vukubulan mü- lâkatta Hariciye Nazırı B. Ribbent- rop ia hazır bulunmuştur. B. Hit- ler Henleini, öğle yemeğinde alıkoy- muş, müteakiben Henlein Moravya- daki ikametgâhına, B. Ribbbentrop ta tayyare ile Berline dönmüştür. Berlinde Hitler - Henlein mülâkatı hakkında neşredilen resmi tebliğde B. Hitlerin dün sabah B. Henleini kabul ettiği, B. Henleirin Lord Rün- «iman tarafından izhar edilen arzu üzerine müzakerelerin şimdiki saf- hası hakkında B. Hitlere izahat ver- diği ve bu mülâkat neticesinde B. Hitler ile B. Henlein arasında fikir birliği müşahede edildiği beyan edil- mektedir, j i oturan okomisyoncu İ | | amele, deri fabrikasının havuzunda bayıldı Itfaiye yetişerek ameleleri kurtardı üç amelenin hayatı hâlâ tehlikede.. Dün akşam üzeri, Yedikulede bir deri fabrikasında dikkate şayan bir zehirlenme vakası olmuş, Üç amele hastaneye kaldırılmıştır. Vakanın teferruatı şöyledir; Kazhçeşmede Niyego deri fabrika- sında Avrupadan gelen kurumuş de. rileri ıslatmak ve işlenebilecek bir ha- le getirmek için büyük bir havuz var- dır. Dün akşam geç vakit ameleden Mustafa bu havuz kenarında çalış- makta iken ayağı kayarak havuza düşmüş, fakat ıslanan derilerin neş- reltiği bir koku ile kendini kaybede- | rek bayılmıştır. Mustafa su üzerinde hareketsiz ka- nca, bunu gören diğer arkadaşı Meh- med, onu kurtarmak için havuza gir- miş, fakat o da ayni akıbete uğramış ve bayılmıştır. Bu vaziyet, o sırada havuzun yani- İ na gelen Beyazıd isminde diğer bir iş“ çinin de gözüne çarpmış, bu adam dâ diğer iki arkadaşını kurtarmak üzere havuza girmişse de o da diğerlerinin haline düşmüş, o da bayılıp kalmıştır. Fabrika idarea! bu hâdiseden ha berdar olmuş, bir taraftan zabıtaya, * diğer taraftan itfaiyeye malümat ves rilmiştir. Derhal yetişen ifaiye; tahlisiye ter- tibatile üç ameleyi baygın bir halde havuzdan çıkarmış, ayni zamanda ge- tirilen cankurtarana bindirilerek Ba- hklu Rum hastanesine yatırılmışlar- dır. Üç amölenin hayatı tehlikededir. AAmelenin deri havuzundan çıkan gaZ- Tar ile zehirlendikleri zannedilmekte- dir. Almanya, Fransız hududuna askeri sevkıyat yapıyor B. Hitler, Almanyanın uzun bir sulha ihtiyacı bulunduğundan bahsetti Paris 2 — Jorj Blum Berlinden Journal gazetesine bildiriyor; «Almanyanın her ne bahasına olur- sa olsun abluka altına almak istedi- ği Fransız hududu istikametinde as- keri hazırlıkları devam ediyor. Rhin civarındaki bütün mevkiler, askerler ile doludur. Almanyanın dört tara- İmdan harb malzemesi nakletmekte olan otobüsler, yollarda mekik doku- | yorlar. Tahkimat, kemali hararetle devam ediyor. Fakat bu tahkimat henüz toprak seviyesindedir, Şimali Alman- ya alayları, alelacele Fransız hudu- duna gönderilmiştir. Garbi ve cenubi Almanyada birçok büyük şoselerde askeri sebepler yüzünden seyrüsefer menediimiştir. B. Hitlerin beyanatı Pariş 2 — Journal gazetesi B. Hit- lerin Alphonse de Chateaubriant'a Berchtesgaden'de verdiği şu beyanatı neşreğiyor: — «Avrupa için en büyük tehlike Almanyanın bolşevik olması idi. O zaman Avrupa mahvolmuş idi, Şim- di artık Hollanda, Belçika, Fransa gibi memleketlerin bolşevikleşeceği- me İnanmıyorum, B. Hitler iktisadi vaziyet hakkın- daki suale şu cevabı vermiştir: — Her devlet yalnız kendisini dü- şündükçe bu vaziyet bir karışıklık menbaı olmakta devam edecektir. Bu vaziyet, milletler istiyerek faal bir teşriki mesal rejimi kabul ve tat- bik ettikleri zaman zail olacaktır, Milletler, bütün sahalarda ancak müsmir bir teşriki mesai düşünme- Midirler. B. Hitler Fransadan bahsederken demiştir ki: — Biz aynı aileden mületleriz. Aramızda kırılmaz bir hatıra yaşa tan bir rabıta vardır. Birbirimizden nefret edeceğimize karşılıklı olarak yekdiğerimizi takdir etmeğe sevke- decek sebepler vardır. Efkârı nasyo- İ nal sosyalizme adapte etmek için İ uzun bir sulhe ihtiyaç vardır.» Tel-Avivde atılan bomba- dan 9 yahudi yaralandı Araplar, bir sinagoga da ateş verdiler, itfaiye gfradına karşı silâh kullandılar Kudüs 2 (A.A) — Tel-Avivde bir mahzenin önüne atılan bir bombanın patlaması neticesinde üçü ağır olmak üzere dokuz yahudi yaralanmıştır. Fivburgdan asiler Sinagoga ateş ver- mişler ve yangınla mücadele eden itfaiye efradı üzerine ateş etmişlerdir, Kudüsde dindaşları tarafından giz- Çankaya kaymakamı işe başladı Ankara 2 (Telefon) — B. Halük Nahid Pepeyinin belediye rels muavin- liğine tayini dolayısile açılan Çanka- ya kazası kaymakamlığına tayin edi- len Fatih kazası kaymakamı B. Lüt- fi Aksoy şehrimize gelmiş ve yeni va- zifesine başlamıştır. Sebze hâli müdür muavini Belediye sebze hali müdür muavini B. Enver Adana portakal kooperatili müdürlüğüne tayin edilmiştir. Sebze hali müdür muavinliğine başka bir il tayin olunacaktır. Meni li polis teşkilâtına mensub olduğu zannedilen bir arap bir tüfek darbesi- le öldürülmüştür. Bağdad 2 (A.A) — Hind müs limanları Filistin meselesinin inkişa» fini büyük bir alâka ile takibetmek- te ve büyük mitingler tertip ederek &- rap davasına karşı sempatilerini gös“ termektedirler, Karı koca mahküm oldu Kasımpaşada oturan İsmail ile ka” rsi Elmas o cıvarda bakkal Halilden alışveriş yaparken kavga çıkarmışlar ve bakkal Halil ile karısı Hayriyeyf hakaret etmişlerdir. Kavgayı haber alan mahalle bekçisi Rıza gelip kem dilerini yakalamak isteyince bu defâ da karı ile koca, bekçiyi dövmüşler” dir. Hakaret ve bekçiyi dövmek suçl8” rından dolayı İsmail ile karısı Elms$ dün asliye dördüncü ceza mahkeme sinde muhakeme edilmişler ve suçlar sabit olduğundan İsmailin iki ağ hapsine ve 35 lira para cezası ödem sine, Elmasın da 29 lira ceza ödem© sine karar verilmiştir. lal