16 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ma ea Son dakika Ingiltereve Fransa plebisit esasını kabul etmişler İngiliz Başvekili B. Hitlerle bu esas etrafında müzakerede bulunuyormuş Londra 16 — İhtiyatla karşılanmak üzere verilen malümata göre Südet- lerin bulundukları o yerlerde plebisit yapılması (halkın reyine müracaat edilmesi) esası kabul edildikten sonra İngiliz başvekili Almanyaya gitmiş- tir. Müzakere bu esas etrafında ola- caktır. Vaşington 16 — Amerikan siyasi mahafil, İngiltere ve Fransanın ple- bisit fikrine iştirak ettikleri hakkın. daki haberleri hayretle karşılamıştır. Bu haberlerin : doğru olduğu henüz belli değildir. Amerika hariciye nazırı, İngiliz baş- vekilinin Hitlerle görüşmesinin Ame- rikada büyük alâka uyandırdığını, Amerikanın sulhün muhafazasını İste- diğini söylemiştir. Alman Hariciye Nazırının beyanatı Berlin 16 — Alman Hariciye Nazırı 'B. Ribbentrop, Deyli Meyl gazetesinin muhabiri Vord Price'yi kabul ederek kendisine beyanatta bulunmuştur. Nazır, İngiliz başvekilinin Hitlerle mülâkatının mühim neticeler verece- ğini, bu mülâkat neticesinde Südet işinin balledileceğini İngiliz - Alman münasebatının daha iyi bir şekil ala- cağını söylemiştir. Süşletler mıntakasındaki Çekler Praga çekiliyorlar Prag 16 — Südetler mıntakasından pek çok Çek mültecisi gelmektedir. Bunlar hususi trenlerle geliyorlar. Pa- zartesi gecesi 10 hususi tren gelmiştir. Diğer 2 mıntakada örfi idare ilân edil. miştir. Ploçinide dün bir Südet gru- pu posta idaresine, polislere taarruz etmiştir. Berlin 16 — D. N. B. Ajansının bir tebliğine göre Südet mıntakasında umumi grev ilân edilmiştir. B. Runciman nereye gidiyor? Londra 16 — B. Runciman, İngi- liz Başvekilinin daveti üzerine Lon- draya gidecek ve vaziyet hakkında izahat verecektir. Henlein için tevkif müzekkeresi Londra 16 — Berlinden gelen ha- berlere göre Çekoslovakyada Henlein aleyhinde tevkif müzekkeresi kesil miştir. Çek hükümetinin hududda sıkı tedbirler aldığı, sahra istihkâm- ları yapıldığı, - bir çok köprülerin, yolların altına bombalar konduğu da bildiriliyor. Fransız Başvekili yarın Londraya gidiyor Londra 16 — İngiliz. başvekilinin. başvekilinin B. Hitlerle ikinci mülâkatının ne zâ- man ve nerede olacağı henüz bilinmi- yor. Gelen haberlere göre B. Hitler, İngiliz başvekilini uzun bir seyahat yapmağa mecbur. ettiğinden dolayı itizar beyan etmiş ve kendisi daha genç olduğundan ikinci görüşmenin daha yakın bir yerde olmasını ileri sürmüştür. B. Hitler bu görüşmenin Almanyanın garbinde, hududa yakın bir yerde yapılmasını ve kabil olduğu kadar çabuk olmasını temenni etmiş- tir. İkinci Chamberlain - Hitler mülâka- tanın Kolonyada veya o civarda bir şe- hirde yapılması muhtemeldir. Londra 16 — Söylendiğine göre Fransız başvekili B. Daladier cumar- tesi günü Londraya gelecek ve İngiliz başvekili ile görüşecektir. İngiltere, Fransa, Almanya ve İtal- ya delegelerinden mürekkeb bir dört- ler konferansı toplanacağı hakkında çıkan haberler asılsızdır. Kral vaziyetten malümat alıyor Londra 16 — Kral dün maliye ve hariciye nazırlarını kabul ederek uzun müddet görüşmüş ve vaziyet hakkında malümat almıştır. Akşam milli mü- dafaa ve dahiliye nazırlarını kabul ederek bir saat kadar görüşmüştür. İngiliz kabinesi yarın öğleden son- râ toplanacak, başvekil, Hitlerle mü- Yâkatı hakkında izahat verecektir. Döminyonların hepsi başvekilin te- şebbüsünü hararetle karşılamıştır. Yağmurdan yeniden bazı binalar çöktü Seller Yozgadda mühim tahribat yaptı, bazı kimseler boğuldu Şiddetli yağmurların şehirde yap- tığı tahribat muhtelif semtlerde bu sabaha kadar devam etmiştir. Bu cümleden olmak üzere Yıldızda Ak- doğan sokağında turşucu Mehmedin evi yıkılmış, iyi bir tesadüf eseri ola- rak içinde kimse bulunmadığı cihet- le nüfusça zayiat olmamıştır. Beyazıdda Ordu caddesinde met- Tük ahşab bir evin çatısı tamamile çökmüştür. Kasımpaşada eski tekkelerden bi- ri yıkılmış, kimseye bir zarar verme- hissedilmiş ve mahalli zabıtasınca alınan tedbirlerle yıktırılmıştır. Taksimde Siraseivilerde Cevdet bey apartımanının bahçesindeki büyük bir ağaç, arka tarafındaki ahışab bir evin çatısı üzerine yıkılarak evi tah- rib Kii dın, Silivrikapı, Beşiktaş Küçük Ha- mam caddesi üzerinde yedi evi su basmış, itfaiye tarafından alınan ter- tibatla suları boşaltılnıştır. Yozgadda sellerin tahribatı Xozgad 15 (Akşam) — Dün bu ha- valiye şiddetli yağmurlar yağmıştır. Yağmurdan bir köyle Şefaatli ara- sında Karanlıkdere bağ ve bahçeleri su altında kalmış ve harab olmuş tur. Tren hattı da bazı hasara uğ- ramıştar. 233 ton buğday, 11 ton arpa, 40 balya yün, 15 bin lira kıymetinde tüccar eşyası mahvolmuştur. 13 at, 12 eşek, 10 inek, 14 koyun boğuk muştur, Karakoyunda selier 800 davarlı bir sürüyü, bir arabayı ve sahibini » Huke köyünde sel ler 3 kişiyi götürmüştür. Vilâyetin her tarafında oldukça mühim zarar vardır. Vilâyet sarar ri dek. kik ediyor... | B. Watson Beynelmilel ticaret ticaret odalari reisi bugün geliyor Beynelmilel Ticaret odaları reisi TT. İ. Watson bugün Yunanistandan şehrimize gelecek, burada iki gün kal- dıktan sonra Ankaraya gidecektir, B. Watson, Amerika Cümhurreisi Ruzvelt'in samimi dostlarındandır. Kendisi senelerdenberi dünya sulhü ve milletler arasında iktisadi yakınlaş- ma işlerile meşguldür. Ve bu mak- sadla muhtelif memleketlerde seyâ- hatler yaparak, Ticaret odalarile te- mas etmektedir, Geçen sene de bey- nelmilel Paris sergisinde Amerika hü- kümetini temsil ediyordu. Dahiliye Vekili Ankaraya gitti Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan Dahiliye Vekili B. Şükrü Kaya dün akşamki oekspresle Ankaraya dönmüştür, Romanya ile ticaret Romanyadan memleketimize bir heyet geliyor Romanyanın maruf İktisatçıların- dan eski Rumen Maliye Nazırı ve 'Türk - Rumen Ticaret odası reisi B. Slavesko'nun pek yakında şehrimize gelmesi bekleniyor. B. Slavesko ile birlikte birkaç iktisatçı daha şehrimi- ze gelecektir, Rumen iktisatgıları on gün kadar kalarak Türk - Rumen ticari müna- sebatının bir kat daha inkişafı için tedkik ve temaslarda bulunacaklar- dır. Heyet doğruca Ankaraya gidecek ve orada bir müddet kaldıktan sonra şehrimize gelerek ihracat ve ithalât tacirlerile görüşecektir. Kadın çorapları Fabrikatörler yeni bazı kararlar verdiler İpek kadın çoraplarının sağlamlı- ğını temin maksadile ince çorap yap- mamağa âzmeden fabrikatörler bir de kooperatif teşkilini kararlaştırmış- lardır, Avrupadan imei kararlaştı- rılan mütehassıs, bütün fabrikalar- da tedkikat yapacak ve her fabrika- da bir ustabaşı yetiştirmeğe mecbur tutulacaktır. Örgü mütehassısından başka bir de boya, dikiş ve sair işler için apre mütehassısı getirtileceğini yazmıştık, Bu mütehassıs ta diğeri gi- bi hareket edecektir, Apre işleri için bir santral yapılacaktıt, Bütün fab- rikaların mamulâtı ayni yerde, yani bu santralda boyanacaktır. Romanya Kabinesi Ordu ihtiyaçlarının temini hakkında mühim bir karar verdi Bükreş 15 (A.A.) — Kabine bu ak- şamki toplantısında verdiği kararla, Milli Müdafaa Nazırlığını, milli mü- dafaaya elzem olan maddeleri ihtiva eden depoları, bu maddeleri stok eden veya imal eden sanayi müesseselerini 15 eylül tarihinden ilibaren askeri kontrol altına koymağa ve ordunun ibtiyatlarını derhal ve tamamen te- min etmek üzere istihsalâtı arttırmak için mamul veya gayri mamul iptidal maddelerin bir envanterini yapmağa karar vermiştir. Alman iktisad nazırının memleketimizi ziyareti Alman İktisad Nazırı Dr. Funk'un pek yakında şehrimize geleceği yazıl- mıştı, Nazır, ağlebi ithtimal, tayyare ile seyahat edecektir. Dr. Funk'un memleketimizi ziyare ti dolayısile, iki memleket ticareti için bazı kararlar ittihaz olunması ihti- mal dahilindedir . İstanbulda mandalina yetiştirilecek Vilâyet, İstanbulda mandalina ye- tiştirmeğe karar vermiştir. Bu mak- sada Kartalda bir mandalina fidan- hğı tesis edilmistir. Bu fidanlığa en iyi cinsten manda'ina ağaçları diki- Jecektir. Fidanlık, ihtiyaç hissedil- dikçe büyülülecektir. i Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler B. Mussolininin lord Runciman'a açık mektubu Çekoslovakya ekalliyetlerine plebisit hakkı verilmesini istiyor Milân 15 — Popolo d'İtalia gazete- sinde Lord Runciman'a hitaben yazıl. | mış bir mektup çıkmıştır. B. Musso- lini tarafından yazıldığı tahmin edi. len bu mektupta Lord Runciman, Çe- koslovak Reisicümhuru B. Benes nez- dinde iki nokta hakkında teşebbüste bulunmağa davet edilmiştir, 1 — Runeciman'ın yalnız Südetlere değil, arzu eden bütün Çekoslovak ekalliyetlerine plebisit hakkı verilmesi için Benes'i ikna etmesi lâzımdır. 2 — Ruhciman bir hayalden ibaret olan Çekoslovak devletinin müdafaası | miyeceğini Çekoslovak cimhur reisine bildirmelidir. | Bu gazete, şu satırları ilâve eylemek tedir. «Bu iş için harbe girmeğe değ- mez. Hitler yalnız üç buçuk milyon Südetin mukadderatiyle alâkadar olu- yor. Kimse onun bu hakkını inkâr edi MEZ.» . Gazete netice olarak, İtalyanın Bo- hemyaya karşı bir dostluk siyaseti tas kip edebileceğini, halbuki Çekoslovaks yaya karşı böyle bir siyaset takib et- mesine imkân olmadığını kaydeylemek- için İngilterenin kolay kolay harbe gir-| tedir. İngilterenin ihtiyat tedbirleri İngiliz imparatorluğunu mü- dafaa komitesi si toplandı Londra 15 (A.A) — Sant on birden biraz evvel nazırlarla muhtelif devair rTüesası, imparatorluğun müdafaası komitesinin bürosuna gelmeğe başlar mışlardır. Bunların arasında lord Halifaks, B. Hoare, B, Kingsley Vud. Hor Beli- a, İmparatorluk Erkânıharbiyesi re- isi vikont Gor bulunmakta idi, İngiliz - Rumen ticari müzakeresi Belgrad 15 (A.A.) — Yugoslovens- ki Kurir gazetesi, yazıyor: Malüm ol duğu Yeçhile bu ayın 16 sında Bükreş» te İngiltere ile Romanya arasında ti- cari müzakerelere girişilecektir. İngiliz heyetinin başında Bükreş zımamdarla, rı ile temas ettikten sonra Belgrada ge lecek maruf mütehassıs lord Loiâd bu- Yunmaktadır. Lordun önümüzdeki hafta içinde Bel. grada gelmesi beklenlimektedir. İngiliz kralı Lord rl Haifa kabul etti Londra 15 (A.A) — Lord Halifaks, öğleden sonra Bukingam sarayında kral tarafından kabul edilmiştir, Türk - Yugoslav dostluğu Yugoslav mebuslarından mürekkeb bir heyet memleketimize geliyor Belgrad 15 (A.A.) — Mebuslardan ve Türkiye - Yugoslavya parlâmento- lararası grupu reisi B. Kisika, mebu- san meclisi reisi B. Çiriç'i ziyaret ede- rek mumaileyh ile birlikte Yugoslavya parlâmentosu erkânından bir grupun yakında Türkiyeye yapacağı ziyarete müteallik bazı hususatı tesbit etmiş- Manisa eğitmenler kursu talebesi İzmir Fuarını ziyaret etti İzmir (Akşam) — Manisa eğitmen- ler kursu talebesinden 75 kişilik bir grup, İzmire gelerek Fuarı ziyaret et- miştir. Eğitmenlerin Fuardaki ted- kikleri ve dersleri, muhtelif bakım- dan çok istifadeli olmuş, muhtelif vi- Jâyetlerimizin mahsulleri, mamulâtı, iskelelerimizin ihracat ve oithalât hakkında notlar almışlardır. Eğitmen- lerin başında Manisa Kültür direk- törü B. Rauf İnan ile Eğitmenler kur- su şef ve başöğretmenleri vardı. Fuarda muhtelif paviyonlarda sa atlerce tedkikten sonra Kızılçüllu köy öğretmen okulunda İzmir köy eğit menlerinin misafiri olan Manisa eğit- menleri, muhtelif eğlenceler tertib et- miş bu kursta verilen derslere iştirak erer sanat atelyelerinde bisiler. | tes lışmışlardır. .. : : Türkiyeyi . -. . göreceği gelmiş RK. Hudud haricine çıkarılan biri a İtalyan tebaasından Anibal adın- da bir adam şüpheli vaziyette dolar Şirken zata tarafından yakalan” mıştır. Tahkikat genişletilince bu adamın evvelce Vekiller Heyeti kara” rile Türkiye hududları haricine çıka” rıldığı ve bu defa gizlice yine İstan- bula girdiği anlaşılmıştır. Anibal, dün evrakile birlikte adliyeye teslim edilmiş ve Sultanahmed ikinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekil-. miştir. Anibal hâkime verdiği ifade de: — Beni evvelce hudud haricine çr karmışlardı. Fakat 'Türkiyeyi çok $8- verim, Hudud haricinde “bülundu- gum esnada Türkiyeyi çok göreceğim geldi ve gizlice İstanbula geldim. Demiştir. Hâkim B. Reşid bu ada” mın tevkifine karar vererek kendisi- ni tevkifhaneye göndermiş ve ald ol- duğu mahkemeye verilmek üzere ev- rakı müddeiumumiliğe | iade etmiştir. Bulgar Kral ve Kraliçesi Pariste Paris 15 (A.A.) — Bulgar kralı ve kraliçesi saat 18 de Londrndan bura ya gelmişlerdir. Bulgar hükümdarla- rı mütenekkiren seyahat etmektedir- ler, Bir karpuz kavgası cinayetle neticelendi Muhiddin namında bir şahıs ta karısını baştan çıkaranı öldürdü Adana — Karataş nahiyesine bağli Kesik köyünden muhtar Hüseyin ça- vuşun maiyetinde bulunan ameleler ile Çağşırlı köyünden Hasan ağanın ameleleri Hinnaplı çifliği civarında köza toplamaktalarken bir aralık bir karpuz meselesinden aralarında mü- nazaa çıkıyor. Bu münazaa bir müd- det sonra büyüyor ve iki taraf amele- leri biribirine odun, sopa ile hücum ediyorlar, İki taraf amelelerinin giriş” tikleri bu kavga cinayetle neticeleni- yor. Muhtar Hüseyin çavuş amelesin- den İskele köylü Musa oğlu Murat ile Iu Abdullahı sopa ile öldürüyorlar, lâkin kavga bu cinayetle de bitmiye- rek ikinci bir cinayete yol açıyor; Sünnetçi çifliğinde çalışan Duran öğ” Iu Abo ismindeki amele de Hasan oğlü yor. hâdiseye el koyan jandarmamıZ, Suçluları yakalıyarak Adliyeye teslim etmiş ve yaralı memleket hastanesin9 yatırılmıştır. İncirlik köyünden İbrahim oğlü Muhiddin, karısı ile ötedenberi mü“ nasebette bulunan ayni köyden Mus“ tafa oğlu Rüstemi Avnipaşa çifliği ci” varında sopa ile öldürmüştür. SuçlW yakalanarak Adliyeye verilmiştir, v ...