16 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

e Sale * - Türk -Italyan ticaret müzakerelerine başlandı |: Heyetimizin reisi B. Menemencioğlu iyi neticeler alınacağını ümid ettiğini söylüyor İki taraf murahhasları toplantı halinde Türk - İtalyan ticaret anlaşması müzakerelerine dün sat 11 de Topha- ne köşkünde başlanmıştır. Daha ön- ce saal 10 da Türk heyeti ihzari ma- hiyette bir toplantı yapmıştır. Dün müzakerelere başlamadan ev- vel İtalyanın yeni Ankara elçisi bir nutuk irad etmiş, Türk heyeti reisi B. Numan Menemencioğlu da kısa bir söylevle mukabelede bulunmuştur. Müteakiben müzakerelere başlanarak Türk heyetinin hazırladığı teklifler | Üzerinde konuşulmuş ve tâli komite- ler seçilmiştir. 'Tâli komiteler öğleden sonra top- lanarak mesailerine devam etmişler- dir. Bir müddet sonra umumi heyet toplanarak, tâli komitelerin verdikle- ri kararları müzakere edecektir. Türk heyeti reisi B, Numan Mene- mencloğlu Türk - İtalyan ticaret an- laşması müzakerelerine başlanması münasebetile dün gazetecilere şu be- yanatta bulunmuştur: «İtalya heyeti murahhasasile bu- gün başlıyan müzakereler her sene gözden geçirilmesi mutad olan tica- ret ve kliring anlaşmalarının bu yol- | da müşterek bir tedkikine matuflur ve ayrıca bir hususiyet üretilmez. Türkiye ve İtalya mübadeleleri son senelerin gösterdiği veçhile inkişafa müsait ve tabti seyirlerile yürüyebile- cek mahiyettedir. Bir mütekabil ihracat devresinin hitamında bir tarafın ve yahut diğer tarafın ddacaklı kalması mübadelâtta bazı tedbirler ittihazını icab ettiren ve bu tedbirler alınınca kendiliğinden zail olan hâdiselerdir. İlalya ile bu defaki müzakereleri- miz esnasında biltabi bu tedbirleri de müştereken almak zarureti hasıl ola- caktır. Hükümetin iktisadi siyasetin- deki dinamizm her tecrübenin randı- manını almağı âmir bulunmaktadır. Biz de tecrübelerimizi datmi bir ted- kik ve tatbik mevzuu ittihaz ederek iktisadiyalımızın göstermekte olduğu hayırlı inkişafı yakından takip etmek ve onu teshil eylemek vazifesile tav- zif edilmiş bulunuyoruz. Türkiye - İtalya müzakeratının her iki tarafın nef'ine olarak iyi netice- vermesinden heyetimiz ümidvar bu» bunmaktadır.» Yağmur dün de bütün gün devam etti, bir çok yerleri su bastı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Sürekli yağmur, şehirde birçok tah- ribata sebep olmuştur. Seller birçok s0- kakları kaplamış, birçok binaların alt katları su dolmuştur. Düne kadar kup- kuru olan Kasımpaşa deresi dün sa- bah birdenbire dolmuş ve sular taşa- Tak sokaklari kaplamıştır. Az zaman- ! da bazı evlerin bodrum katları su dol- muştur. Ortaköy deresi de taşmış, Dereiçi semlindeki binaların alt katlarını su basntıştır. Bundan başka Fatihte Ho. ca Üveys mahallesinde, gene Fatihte Sarıgüzelde Kınalızade ve Nalb sokak- larında alçak evleri kâmilen su bas- mıştır. İtfaiye yetişerek suları boşalt- miştir. Nüfusça zaylat yoktur. Top- kapı, Belgradkapı, Ağaçayırı civarını | da su basmış ve gidip gelmiye mâni ol. muştur. İtfalye suları boşaltmağa mec bur olmuştur. Tramvay hattını kaplıyan | kumlar Dün sabahki şidetli yağmur yüzün- den hasıl olan seller Tophane, Arna- vudköy cihetlerinde sokakları kapla. | mış ve tramvay hattı kumlarla dol. | muştur. Tramvay şirketi derhal ame- le göndererek yolları açtırmıştır. Bu münasebetle bu hatta tramvay sefer- leri bir müddet durmuştur. Bir ev çöktü İki gündenberi fasıla vermeden ya- ğan yağmurlar yüzünden Üsküdarda Selâmsızali mahallesinde bir ev çök- müştür. Çöken bina iki katlı ve ahşap- l tır. Bayan Fatma adında bir kadına aittir. Yazmacı Karabet ve akraba- | sından 25 yaşlarından bayan Alek- | sandra bu evde kiracı ile oturarak | yazmacılık yapıyorlardı, Yağmurlar, esasen çok eski olan bi- nanın temellerini aşındırmış ve ev dün za 14 Bu sırada içeride çalışan Karabet İle Aleksandra ankazın altında kalmışlar. dır. Derhal yetişen zabıta ve itfaiye an- kazı kaldırmağa başlamıştır. Karabet ankaz altından ölü olarak çıkarılmış- tır. Aleksandra ağır yaralıdır. Hasta- neye kaldırılmıştır. İki gündenberi fasılasız yağan yağ- murlar üzerine belediye eski binaların gözden geçirilmesini ve tehlikeli görü. lenlerin yıktırılarak bir kazaya mey- dan verilmemesini şubelerine bildir. miştir. Su baskınına uğrıyan apartımanlar Harbiyede Vali konağı caddesinde «Sağlık» ve «Emir» apartımanlarını su basmış, itfaiye bu iki apartımanda iki defa boşaltma ameliyesi yapmağa mec- bur kalmıştır. Bundan başka Tophanede Çukurcu- ma, Arnavudköy Dereiçi, Bebek Dere- içi, semtlerini su basmıştır. Büyükdere telefon hattı bozuldu Yağmurun yaptığı tahribat arâsın- da Büyükdere telefon hattının bozul- ması keyfiyeti de vardır. Bu hat dün gece bozulmuş ve sabah saat yediden akşam on dokuza kadar Büyükdere santralına bağlı tefenlar- la İstanbuldan konuşmak mümkün olamamıştır. Hattın tamrii ancak bu- gün yapılabilecektir. Dün yağan yağmur miktarı Dün öğleden sonra Karadenizde fır. tana dinmiş ve Boğaz medhalinde bek- Yiyen gemiler denize açılmıya başlamış-| lardır. Yeşilköy meteoroloji enstitüsünden aldığımız malümata göre dün İstan- bulda hava kapalı ve yağışlı geçmiş, 24 saat zarfındaki yağışın metre mü. rabbaına bıraktığı su miktarı 45,5 ki. ğin rae e Güüğlk, AKŞAM BULMACAMIZ 2.3 5 1 — Alaturka musikide bir usul. 2 — Sıhhat - beri 3 — Para ticaretle meşgul olan - Acem hükümeti, 4 — Küudreisiz - Buhran 5 — Elektrik mikyası - Bir erkek ismi. 6 —.Genişik - Eski İngiliz Hariciye Nasiri - Yemekten emir. 17 — Ahadı nâs - Başında saç yok. bir tarafa eğilme olur - Parça ince bir cins örtüsü. Yukarıdan aşağı: 1 — Kederi 2 — Yaramaz çocuk - Cüsseli 3 — Et suyuna batırılmış kızarmış ek- mek - Çorap içine saklanan. 4 — Kuru soğuk - Tasdik odâtı, 5 — Feragat - İnsan 6 — Hayvan gıdası - Bayanların tava- let levazımından - Bir harfin okunuşu. 7 — Cerahat - Hayvan yemeği, 8 — Anlatına - Müstahkem mevki, 9 — Başına K konursa bir ükbahar meyvası - Ant, 10 — Ayının isticahatşâhı - Eski tarikat- lerden biri Geçen bulmacamızın halli; Soldan sağa: 1 — Konlurat, 2 — Eti, Meze, Tariz, 4 — Alay, Ey, Ha,5— Maşraba, 6 Ek, Sidney, 7 — Ere, Ra, Raf, 8 — Ressam, İta, 9 — Emi, On, 10 Nardenk, Ot. Yukarıdan aşağı: I — Kemaleeren, 2 — Otel, Krema, 3— Nizam, Esir, 4 — Eyas, 5 — Um, Şiraze, 6 — Roterdam, 7 — Arayan, Ok, 8 — Tir, Berin, 9 — Nihayet, 10 — Kaza, Fart, 15/9/9328 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 4 New-York 100: Dolar 100 Frank 100 Liret Morina, 3 — Çekoslovak Kr. Przeta zo Pengo Ler, Dinar Yen İsveç Kr. Ruble Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama Btokholm Moskova, Sinemasında Yeni sinema mevsiminin programı Büyük Şehir Fransızca sözlü büyük film Baş Rollerde: SPENCER TRACY LOUISE RAINER Ayrıca: FOKS Dünya haberleri Seanslar; 2,30 - 4,30 - 6,30 Suvare 9da EEE EKS ENER, logram ölçülmüştür. Rüzgür şimalden saniyede 3-5 metre hızla esmiştir. Memleketimizin bütün bölgelerinde hava çok bulutlu ve yeryer yağışlı geç- miş, rüzgürlar umumiyetle şimal isti- kametten orta kuvvette esmiştir. İzmitte bazı mahalleler halkı camiye sığındılar İzmit 15 (Telefonla) — Dün gece sa» at onda başlıyan ve şimdiye kadar gö- rülmemiş bir şiddetle yağan yağmur. lardan bazı mahalleri seller basmıştır. .Cedid ve Veliahmed mahallelerinde halk, evlerini terkederek civardaki camiye sığınmak mecburiyetinde kalmışlar. dır. Orhan camisi minaresine yıldırım İsabet etmiş ve belediyenin yaptırdığı rıhtımdan 25 metresi çökmüştür. Gelen haberlere güre, İzmit civarı inde de bazı evleri ve tarlaları sü- İ lar istilâ etmiştir. Gerek İzmit ve ge- rekse civar köylerde nüfusça ziyat yok- i tur. Yağmur devamı ediyor. Vilâyet ev- ilk tedir | lain'in Berftesgaden 16 Eylül 193 Ingiliz Başvekili dün B. Hitlerle (Baş tarafı 1 inel sahifede) İngiliz ziyaretçiler, kendilerini bek- lemekte olan otomobillere binmişler ve Grand otele giderek yarım saat orada kalmışlardır. Saat 16,45 de İngiliz Baş- vekili ve refakatindekiler, Oberslazberg- de bulunan Hitlerin nezdine gitmek Üzere otelden ayrılmışlardır. Resmi tebliğ Berlin 15 (4.45) —D. N. B. ajansı Chamberlain Hitler omülâkatı hak- kında, Berhtesgadenden aldığı aşa- ğıdaki tebliği neşretmiştir: «Alman Başvekili, Obersalzburgda Chamberlain ile görüşmüştür. Bu mülâkat esnasında siyasi vaziyet üzerinde geniş bir noklai nazar teati- si yapılmıştır. Chamberlain İngiliz Kabinesi ile müzakerede bulunmak üzere yarın İngiltereye dönecektir. Bir kaç gün sonra gene bir mülâ- kat daha vuku bulacaktır. Berlin 15 (A.A.) — B Chameberlain, Führerin ikametgâhına onun şahsi oto- mobiline binerek gitmiştir. Alman dev- let reisi, İngiliz Başvekilini ikametgâ- kının Peroninda selâmlamış ve bu si- rada muhafız bölüğü ihtiram merasi- mini ifa etmiştir. B, Chamberlaine B. Henderson, B. Ribbentrob, B. Horas Vilson, B. Strang, Almanyanın Londra sefiri Fon Dirksen ve teşrifat müdü- rü B, Boernberg refakat elmekte idi. Selâmlaşmalardan sonra B. Hitler, B. Chamberlaini Berghof salonunda bir çay ziyafetine çağırmış ve bunda Chamberlaine refakat eden zevat ha- zır bulunmuştur. Berhtesgaden 15 (AA) — Çay zi- yafetinden sonra B. Hitler ile B. Chamberlain, bir kenara O çekilmiş- lerdir. Görüşmeleri esnasında yalnız oldukları veyahud B. Henderson ile B. Ribbentrop'un bu görüşmede hazır bulunup bulunmadıkları malüm de. gildir. Saat 19,45 de görüşme devam edi- yordu, saat 19,25 de B. Strang vesaik- | le dolu bir çantayı hamil olduğu hal de tek başına İngiliz heyetinin misa- fir olduğu otele dönmüştür. İyi malümat almakta olan Alman mahafili, bugünkü görüşmeler esna- | sında yarınki müzakerelere zemin | teşkil edecek noktaların tesbitine gay- ret edilmiş olduğu mütaleasındadır. B. Chamberlain, akşam yemeğin- de Berghof'da alıkonulacağı zannedil. mektedir. Çay esnasında B. Chamber. lain, Almanyada kendisine gösteril- miş olan Iyi kabulden pek mütehassis görünmekte idi. Berhtesgaden 15 (A.A.) — İngiliz Başvekil B. Chamberlain, B. Hitlerle yaptığı mülâkattan sonra saat 20 de oteline dönmüştür . Zondra 15 (A.A.) — B. Chamber- gürüşmeleri hakkmda beyanatta bulunabilmesi İçin mumaileyhin avdetini müteakip parlâmentonun içtimaa davet edilece- ğine siyasi mabafilde muhakkak na- zarile bakılmaktadır. Başvekil bu beyanatını, ihtimal umumi vaziyet hakkındaki bir müzakere takip ede- cektir. Hiçbir tarih tesbit edilmiş de- ğildir. Fakat Lordlar ve Avam kama- ralarında B, Chamberlain'ın avdetin- den sonra pek kısa bir zaman içinde içtimaa davet edilmesi muhtemel ad- dedilmektedir. görüştü B.Chamberlain'in Londradan hareketi refakatinde Sir Horas Vilson ve B. Vİ yam Strang olduğu halde saat 8,35 ! Helson tayyare meydanından harekı etmiştir. İngiliz Başvekili 69 yaşındi dır ve ilk defa olarak tayysreye bir mektedir, Tayyareye binmeden birks dakika evvel şu beyanatta bulunmu tur: «— Alman Başvekili ile görüşmeğ gidiyorum. Çünkü vaziyet bana ker disile yapacağım şahsi görüşmeleri faydalı neticeler verebilecek gibi gi rünüyor. Benim siyasetim, daima su hü temin için gayret sarfetmek olmu; tur. Führer'in benim bu baptaki tek lifimi derhal kabul etmesi ziyaretimi! neticesiz kalmıyacağını ümid hususu da beni teşci etmektedir.» Alman maslahatgâzarı B. Kord, Ba vekili «Alicenabane teşebbüsten dola tebrik etmiştir.» Berlin mahafilinin mütalâas Berlin 15 (A.A.) — Havas ajansı m habirinden: Berlindeki siyasi mahafil son derece ihtiyatlı davranmakta vi Berhtesgaden'de yapılacak olan müz kerelerin fevkalâde mühim olması se bebiyle tahminlere kalkışmanın tehli keli olacağını, çünkü İngiliz Başvekil nin Alman devlet relsine ne söyliyece inin malüm olmadığını beyan etme tedirler. İngilteredeki kanaat Londra 15 (A.A.) Chamberlain'i hareketi burada bir bomba tesiri bıral mıştır, Bu haber siyasi mahfillere sü ratle yayılarak büyük bir heyecan hir süle getirmiştir. Sureti umumiyed herkes sulh davasını müdafan etmeğt giden Başvekilin bu cesurane hareke tini tasvib etmektedir. Londrada bü teşebbüsün harbe mâni olacağı kanat ti hâkimdir. SADIK ZADE MUSTAFA'nın MEVLİDİ Hatırası kalblerde yaşayan bu get ölünün senel devriyei vefatına tesa düf eden bu ayın 18 inci Pazar günü, öğle namazını müteakip Yeni camid Mevlidi şerif okutup merhumun ru: hu azizine ithaf edileceğinden ken disini tanıyan ve sevenlerle büti arzu edenlerin bu merasime İştira! buyurmalarını rica ederiz. Annesi ve Kardeslei AYİNİ RUHANİ Bay ve Bayan Vahram GESAR, Kardeşleri Aram Gesar'ın Vefatının senel devriyesi münaseb tiyle 18 Eylül 938 Pazar günü saati 10 da Beyoğlunda Balıkpazarındı Üçhoran Ermeni kilisesinde icra edi" lecek ayinde akraba ve müteveifay seven dostların hazır bulunmalarını; rica ederler, ar sa tram ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bu gece (Bebek) de, $ rin gece (A, Hisar) da. pazar (Büyükdere) Gel NUR BABA * Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Muhammen bedelleri ile muvakkat teminatları aşağıda yazılı porselen ve zücaci yemek takımları 1/11/938 salı günü saat 15 de kapalı zar! usulü ile Arj karada idare binasında satın alınacaktır. Bu işe girmek İsteyenlerin hizalarında yazılı muvakkat teminat ile kanu nun tayin ettiği vesikaları ve tekliflerini aynı gün saat 14 de kadar komisyon reisliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler parasız olarak Ankarada Malzeme dairesinden HaydarpaşaĞ Tesellüm ve Sevk şefliğinden dağıtılacaktır. Porselen yemek takımları Zücaci yemek takımları (6497) Muhammen bedel muvakkat temi: lira K, Lira 10000 750 15000 1125 * Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum Müdürlüğünden: Bandırma yolu ile İzmir ve Hayalisine gidecek yolculara bir kolâylık © lerini terkedenlere sığınak göstermek, | mak üzere Tophanedeki Denizyolları acentasında açılan gişemizden demiryolu bileti satışına 15/0/938 tarihinden itibaren başlanacaktır. We mid