16 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

16 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

© 16 Eylül 1938 | (Baş tarafı 1 nci sahifede) 2 — Taze yumurta, süt, yoğurt | tereyağ ve sade yağı, kaymak ve pey- nirler ve bunları satan dükkânlarda | satılan diğer maddeler. | 3 — Kapalı kaplar içinde satılan her nevi memba ve maden suları. | 4 — Yaş sebze ve meyvalar, bun- Yarı satan dükkânlarda satılan sair maddeler. 5 — Her nevi bakkaliye maddeleri ve bakkal dükkân ve mağazalamda atışa arzedilen sair maddeler. 8 — Mahrukat maddesi olarak Odun, ağaçkömürü, maden kömürü, Binyit, antrasit, sömi kok Ye briket- ler. 7 — Her nevi hazır ayakkabıları ve ayakkabıcı dükkânlarında satılan hzır eşya. 8 — Her nevi hazır şapkalar, $âp- | Kacı dükkân ve mağazalarında satı- hazır eşya, | 9 — Her nevi hazır elbiöeler ve elbiseci dükkân ve mağazalarında “ #atılan sair her nevi hazır eşya. © 10 — Her nevi manifatura eşya ve maddeleri ve manifaturacı mağaza- larında satılan sair eşya 11 — Her nevi kumaşlar ve kumaş- cı mağazalarında satılan Sair eşya (terzilerin kendi dükküânlarında di- kilmek üzere bulundurdukları ve teş hir ettikleri kumaşlar ve elbise mal zemesi hariç). 12 — Her nevi tuhafiye eşyası ve tuhafiye mağazalarında satışa arz- dilen sair eşya ve maddeler. 13 — Her nevi halı ve kilimler ve halıcı dükkünlarında satılan sair eşya, 14 — Turistik eşya satan antika- ci dükkân ve mağazalarında satışa arzedilen her nevi eşya ve maddeler, Pazarlıksız satış mecburiye- tine tâbi olmıyan maddeler Madde 2 — İşbu kararname hü- kümleri dükkân, mağaza ve depo gibi Sabit satış yerlerinde yapılan pera- kende satışlara tatbik olunur. Aşağıda Yazılı satışlar bu hükümlere tabi de- ğildir. A — Seyyar satıcılık (sokak veya meydanlarda durularak veya dola- Şılarak yapılan satışlar). B — Müstahsillerin mallarını sey- yar surette satmaları. C — Muayyen veya gâyri muây- yen günlerde sokak veya meydan- Jarda kurulan pazar yerlerinde - dük- kân ve mağazalar haricinde - yapılan perakende satışlar. Toptan ve perakende Madde 3 — Ayni zamanda hem top- tan (veya yarı toptan) ve hem de pe- Tükende satış yapan dükkân ve mâ- Zazalar perakende satışları için bu ka“ Tarname hükümlerine tabidirler. An- cak dükkân ve esnafın kendi dükkân- larında satılmak üzere yukandaki fıkrada yazılı mağazalardan yapacak- ları mübayaat perakende sayılmaz. Madde 4 — Karamame tatbikatı bakımından toptancı, yarı toptancı, perakendeci seyyar satıcı ve pazar yö- ri satıcılarının vasıflarının ve birinci maddede yazılı ticaret şubelerile eş- ya ve madde gruplarının tefrikinde tereddüd hasıl olduğu halde mahalli Belediye encümeni Ticaret odasının mütalâasmı almak suretile keyfiyeti bir karara bağlar. Etiketler nasıl konacak Madde 5 — A - Birinci maddede ya- alı eşya ve maddelerle ayni maddede bahsi geçen dükkân ve mağazalarda Satılan sair mevada fiati gösterir bir etiket, konur. Bu etiketler malın mahi- yetine ve ticari usul ve âdetlere göre malın veya ayni fiatteki mal grupla- rının üzerine konmak, bunlara her hangi bir bağ ile raptedilmek, asıl mak, bir ggyaya, sehpaya takılmak gibi suretierle kullanılır, Ancak eti- ketlerin müşterilerce iylee görülebi- lecek ve hangi mala ait ise ona taal- Tüku sarahatle belli olacak surette konması lâzımdır, vi B — Esasen üzerinde flati yazılmış olarak kapal kap veya ambalâjlar i paketleri gibi) mallar üzerine ayrıca etiket konulması macburi değildir. C — Mahrukat maddelerini satan Pazarlıksız satış | Ceki kararnamesi çıktı domuz gibi cinsleri ve koyun eti eti- ketlerine de koyun etinin Karaman, Kivırcık, Dağlıç gibi nevlleri de yazı- dükkân ve depolarda bu malların fi- | lacaktır. atleri bir lâvhaya yazılarak, bu lâv- ha dükkân veya deponun müşteriler- ce iyi görülebilecek bir tarafına asılır. Bu lârhadan maada mallar üzerine ayrıca etiket konması caizdir. D — Birinci maddede yazılı yiyecek ye içecek maddeleri satan dükkânlar- F — Bu karamame hükümlerine göre etikete ilâvesi icab eden evsafı kapalı kap ve ambalâjları üzerinde esasen yazılı olarak satışa arzedilen mallarda bu evsafın ayrıca ilânı mec- buri değildir. Taksitli satışlar Bahife 7 er tecavüzlere başladılar (Baş tarafı 1 inci sahifede) hususunu götüşmektedir. Bu İçti- Egerde Alman konsolosha- | Malardan sonra hükümetin almış ol- nesi bombardıman edildi | “Uğu vaziyeti tarif etmesi muhtemek. Berlin 15 (A.A) — DN. B. ajansı. | Ür. z nım Eger'den istihbarna mazaran, | Çek parlâmentosu tatil etti aarhlı otomobiller sokaklarda doleş- Prag 15 (A.A.) — Çek ajansı Reisi makta ve Alman evlerine ateş etmek- | cümhur Benes'in parlâmentohu tatil tedir. Südet Almanları partisinin mer. | ettiğini bildirmektedir. kezi, ve hattâ Alman konsoloshane- Örfi idare genişletiliyor si bombardıman edilmiş ve bu bina- Prag 15 (A.A) — Yeniden çıkan lara müteaddid obüsler isabet etmiş- | bazı karışıklıklar üzerine, örfi idare da ayni zamanda dükkânda İstihlâk edilmek üzere satış yapıldığı takdirde bu suretle yapılan fiatleri bir lâyhaya yazılarak bu lâvha satış yerinin müşterilerce iyi görülebilecek bir tarafına asılır. Bunlar haricinde kalan eşyalarda mala etiket koymak mecburiyeti bakidir. E — Fiat ve evsafın ağaç, karton veya maden gibi maddelerden yapıl- mış rakam ve harflerle de beyanı ca- izdir. * Madde 6 — Etiketlerin murabba, müstatil, müselles veya daire gibi muntazam bir surette kesilmiş olma- Madde 8 — A. etiketler vaya ka- rarnamede yazılı sair vasıtalarla müşterilerin ıtlılaına vazolunan pera- kende fiat, peşin satış fiatidir. B — Taksitle satışlar için ayrıca fiat tatbik edildiği takdirde etiketler vasıtasiyle beyan Olunan fiatte ya- pılacak olan zam mikdarı veya tak- sitli fiat mağazada asılacak bir levha ile veya malın etiketine yazılmak su- retile müşterilen ittılama konur. Bir malı kilo, aded vesaire gibi satış vahid fiati ile çuval, teneke, düzine ilh... Fiatleri farklı olduğu takdirde keyfiyet bir levha İle veya tir. Südet mıntakalarında diğer bazı ma- Eger'de iki kişi öldü hallere de teşmil edilmiştir. Berlin 15 (A.A.) — Alman istihbarat| Bir Çek gazetesi «Sabrimiz bürosunun bildirdiğine göre Südet tükendi diyor partisinin Eger'deki merkez bürosunun Çek polisi tarafından işgali esnasında bir Çek polisi ile bir Südet öldürülmüş- tür, Hududa sevkiyat Karlsbad 15 (A.A) — D. N. B. ajansının istihbarına göre, Çekoslo- vakyada, 1894 ten itibaren bütün sk nıflar seferber edilmiştir. Hududlara sevkıyat , Prag 15 (A.A) — Resmi mahafil, Çek seferberliği hakkında Alman ajansının verdiği haberi katiyen tek- Prag 15 (A.A.) — Müstakil bir &ol cenah organi olan Lidove Noviny, gü- zetesi şöyle yanmaktadır: «Artık sabrımız tükendi. Hiçbir Çek bükümeti plebisit yapılmasına müsaa- de edemez. Dahili ve harici düşmanla- ra karşı hududlarımızı müdafaa eder- ken Fransanın hududlarını da muha- - faza etmiş oluyoruz. Biz Fransa ve İn- giltere için kıymetli bir müttefikiz.» Prag 15 (A.A) — Prag gazeteleri her türlü plebisit fikrini şiddetle red- detmekte ve Südet meselesinin bu şe- sı lâzımdır. Bunlarm müşterilerce görülmeğe kifayet edecek büyüklükte olması, eti- ket üzerindeki fiat rakamlarının ve bu kararnameye güre yazılması mec- buri olan hallerde ersafa müteallik kelimelerin okunaklı, muntazam, kâ- fi büyüklükte, başka rakam ve keli- melerle fitibase meydan vermiyecek şekilde yazılmış olması şarttır. etiket üzerine yazılmak suretile müş- terilerin ittılaına konur. Toptancı ve perakendecilerin levhaları Madde 9 — A.'Hem toptan (veya yarı toptan) ve hem perakende sa- tış yapan dükkân ve mağazalarda müşterilerce iyice görünür bir ma- balle metni aşağıda yazılı bir levha asılır. zib etmektedir. Çek - Macar hududu kapandi Prag 15 (AA) (Ziraat partisinin gazetesi olan «Veger» katiyen emin ol duğunu beyan ettiği bir membadan aldığı habere istinaden Çekoslovak- ya - Macaristan hududunun kapan- mış olduğunu bildirmektedir. Asayiş temin edildi Prag 15 (4.A.) — Dün akşam saat kilde hallini Çek milletinin asla kabul edemiyeceğini ve plebisitin harp de- mek olduğunu yazıyorlar. Halka soğuk kanlılık tavsiyesi Prag 15 (A.A.) — Dün akşam neş- redilen bir tebliğde halka soğuk kanlı. lığını muhafaza ederek yanlış haber- lere kulak asmaması tavsiye edilmek» tedir. Tebliğde Seheb şehrinde örfi idare Etiketlere fiat, Hra, kuruş, para kelimeleri veya bunların remizleri ile birlikte yazılır. Sade yağlar Madde 7 — A - Sütten mamul yağ- ların fiat etiketlerini, eritilmemiş yağ- lar için «Tereyağ, eritilmiş yağlar için sade yağ» kelimeleri ilâve olunur. Bundan başka mer'i kanun ve ni- zamnameler mucibince, ınenedilme- miş olan boyalar vesıtâsile tabil ren- gi değiştirilmiş yağların etiketine (boyalı), karıştırılması o menedilme- miş olan nebati ve sair hayvani yuğlar ve yabancı maddelerle karışık yağla- rın etiketlerine (karışık), içine - tuz- dan başka - yabancı hiçbir madde ka- rıştırılmamış olan saf yağların etike- tine de (halis) kelimeleri ilâve edilir. Boyalı ve karışık yağların satılme- sı menedilmiş olan mahallerde bilü- mum yağların etiketleri üzerine, ne- vine göre (tereyağ)) veya (sadeyağ) yazılmakla iktifa olunur. Bu adlar, içine - tuz hariç olarak - yabancı hiç- bir madde karıştırılmamış olan saf yağı ifade eder. : Zeytin yağlar B — Zeytinden in edilip te içine sair bilimum nebati veya gayri ne- bati yağlar K olan ye- meklik zeytinyağların etiketlerine (halis zeytinyağı), sair yağlarla ka- rıştırılmış olan yemeklik zeytinyağ- larının etiketlerine (karışık zeytin- yağı). kelimeleri yazılır. Yemeklik karışık zeytin yağı satışı menedilmiş olan mahallerde yemek- lik zeytin etikenlerinin Üzerine zeytin yağı yazılmakla iktifa olunur. Ve bu ad, içine zeytin tanesin- hangi bir yağ Karıştırılmamış olan halis zeytin yağlarını ifade eder. Gıda maddesi olmaktan başka su- retle istimal edilmek üzere satılan yağları etiketine bangi isti- mele mahsus olduğu yazılır. C — Yağlı tanelerden elde edilen yağların etiketlerine flatten başka susam yağı pamuk yağı, haşhaş yağı ih gibi cinsleri de yazılır. Vejetalin yağları hakkında da ayni büküm caridir. sızdır.) B — Yalnız perakende satış yapıp da sattığı malların tamamı bu karar- name İle pazarlıksız satış usulüne tabi tutulmuş olan dükkân ve mağa- zalarda müşterileree iyice görünür bir mahalle metni aşağıda yazılı bir levha asılır, (Burada pazarlıksız satış yapılır.) Pazarlıksız satış yapmak isteyenler Bu karamamenin birinci madde- sinde sayılmamış olan ticaret şubele- rinden kendi rizasile pazarlıksız satış yapmağı kabul eden dükkân ve mağa- zalar, 9 uncu maddede yazılı bir lâvha asmak suretile işbu kararname hük- müne tabi olurlar, Mahküm olan tacirlerin sicilleri tutulacak Madde 11 — Belediye daireleri 3489 numaralı kanuna göre mahküm olan tacirlerin sicilini tutacaktır. Hakkın- da zabıt varakası tutulmuş olan her tacire bir fiş tahsis edilerek bu fişe ta- cirin hüviyetine, cari ikametgâhı- na ve nev'i ticaretine müteallik malü- mattan başka zabıt varakasının tu- tulduğu tarih ve numaralar, zabıt va- rakasının tutulmasını icab ettirmiş olan suç, tertib olunan cezanın nevi” cezanın katiyet kesbettiği tarih ve lü- sumlu görülecek sair malümat der- cedilir, Madde 12 — Alâkadarlar, Belediye- lerce 3489 numaralı kanun hükümle- rine tevfikan yapılacak takibata mah- sus olmak üzere maksada uygun ş€- kilde tertip edlimiş hususi zabıt va- rakaları kullanılır. Madde 13 — İktisad Vekâleti lü- zum gördüğü takdirde muayyen mal- İar etiketlerinin şekil, ebad ve ko nulma suretini tayin eder. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Asım, Taksim: Kürkçüyan, Pi- ruzağada Ertuğrul, Kalyoncukullukta Zatiropulos, Beyoğlu: İstiklâl cadde- desinde Galatasaray, Tünelde Matko- Yiş, Galata: Okçumusa caddesinde Doğruyol, Fındıklıda Musatafa Nal, Kasımpaşa: Vasıf, Hasköy: Haheoğ- anda Barbut, Eminönü: Salih Necati, Falı: Hamdi, Karagümrük: All Ke- mal, Bakırköy: HİA|, Sanyer: Asaf, Aksaray: Cerrahpaşada Şeref, Beşik- taş: Halit, Fener: Balalta Hüsamed- din, Kumkapı: Asadoryan, Küyükpa- zar: Yorgi, Samatya: Kocalmustafa- paşada Rıdvan, Alemder: Diyanyo- unda Ksad, Şehremini: Topkapıda Nazım, Kadıköy: Söğütlüçeşmede Hu- lüsi Osman, Üsküdar: Ahmediye, Hey- beliada: 'Tomas, Büyükada; Halk, Mer gece açık cesaneler: Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or. taköy, Amavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki Sular D — Kapalı kaplar ve damacana- Jar içinde satılan memba sularının (Tasdelen, Karakulak, Çene) ve me den sularının da (Karahisar Kisar- na) gibi nevilerini göstem bir etiket şişe ve damacanalar üzerine yapıştır nir. Etler E — Kasaplık hayvan etleri üze- rine konacak etiketlere flatten başka, Se li ii dimi ez 00- 22 de hükümetin umumi emniyet or- ganlarile âsayişi temin etmeğe muvaf- fak olduğu radyo ile bildirilmiştir. Hiç bir yerde askeri kıtalar kullanılmamış» tır. Scheb hariç olmak üzere her yerde sükünet hüküm sürmektedir. Alâkadar mahfiller, müzakerelerin devamına, müsald bir vaziyet ihdasina çalışmaktadırlar. Kargaşalıklara, sebe biyet veren gayri mesul unsurlar misal teşkil edecek bir surette cezalandırıla- caklardır. Südetlerin şiddetli bir tebliği Prag 15 (A.A.) — Bu sabah Ash şeh- rindeki Südet Almanları partisi pek şiddetli bir tebliğ neşretmşitir. Bu teb- liğin metni şudur: «Ash'da toplanan Südet Alımanları- van şefleri bütün dünya müvaceh& sinde ve mesuliyellerini tamamile mildrik olarak Çek demokrasisinin mürailik maskesini kati surette sıy- rp attığını müşahede etmişlerdir, İns sani meseleler bahanesile katiller ir- tikâb edilmekte, yağmacılık yapıl maktadır. Südet Almanları şeflerinin sesile dünyaya son dakikaya kadar sulh içinde bir hal şekli bulmağa ça- tıştıklarını ilân etmektedirler, Fakat Çek hükümeti Henlein'in bütün ta- leplerini reddetmiştir. ş Çek topraklarında hüküm süren $€- rait altında Südet Almanlarının her çareye baş vurarak öldüren ve yağ- ma eden çetelere karşı hayatlarını ve ailelerinin hoyafını müdafaa. etme- leri tabidir.» Alâkadar nazırlardan mürekkep ko- mite bu tebliği okumuştur. Şimdi hü- kümetin vereceği cevabı hazırlamakla meşguldür. Südetler Almanyaya ilhak- I istiyorl Eger 15 (A.A.) — Südet Almanları yanname manyaya iltihakını istemiştir. Prag 15 (A.A) — Çek ajansı neş- rettiği resmi bir tebliğde, Henlein'e karşı neğrettiği beyannameden dola- yı icab eden tedbirlerin alınması için alâkadar makamata emir verildiğini bildirmektedir. Ayni emir Südet par- tisi divanı âzaları hakkında da verii- miştir. Çek kabinesi toplandı Prag 15 (A.A.) — Kabine, B. Hod- zanın riyaseti altında saat 17 de bir İçtima akdetmiştir. Bir saat devam eden müzakereden sonra Nazırlar Merlisi, B. Beneşin riyasetinde mü. zakeratta bulunmak üzere Pragac şa- tosunda bir toplantı yapmıştır. Mec- lis, Südetlerin son beyannamelerinin ihdas etiniş olduğu vaziyet hakkında bulunmakta ve vaziyetin kanunu mucibince birinin idam edildi, Bi hakkındaki haber tekzib ve örfi ide- Te kanununun memleketin hiçbir ta- rafında tatbik edilmediği ilâve edil mektedir, Südet mintakalarından Çek ve Almanlar Praga iltica . ediyorlar , Prag 15 (A.A.) — Pazartesi, salı gö- cesi Praga 10 hususi tren gelmiştir. trenlerle gelenler Südetlerin bulundu: ları mintakalardan gelen Çek ve Al. man mültecilerdir. « Bugün Mazarik istasyonuna 4(0 Alman ve Çek demokratı gelmiştir. İstasyon garının sahibi bu mülteci. lere çorba ve çocukları için süt tevzi etmiştir. Bundan başka örfi idareilân edil- miş olan Varnısdoridan'da saat 9 da hususi bir tren gelmiştir. Bu trenin 14 Yagonu vardı ve 800 mülteciyi hamil bulunuyordu. Hemen hemen bütün bu mülteciler milli Çekoslovak renklerin- de nişanları ile sokolların alâmetleri- Dİ veya kırmızı karanfil taşıyorlardı. Bu mülteciler, umumiyetle kadın, çö- getirmişlerdir. Mülteciler, içtima mü. esseselerin kendileri ile meşgul olması. ni beklemektedirler. Çünkü Pragda ikametgâhları yoktur. Scheb'de ölenler Prag 15 (A.A.) — Çeteka ajansı ta- rafından yeniden neşredilen bir teb- liğde tasrih edildiğine göre'dün akşam Seheh'de vukua gelen hâdise esnasın- da ikisi Çek, fkisi Alman ve hüviyet. leri henüz tesbit edilmemiş olan iki ki. şi daha olmak tzere altı kişi öldürül. Georg Leicht, pençerenin önünde du- ran bir masanın üstüne uzanmış olan bir asinin mitralyözle ateş ettiğini be- yan etmiştir. Çeteka ajansınin bir tekzibi Prag 15 (A.A.) — Çeteka, ajansı, Karisbadda bir Alman membandan gelen ve Devlet zabıtasının Henlein ta- raftarı birçok mebüusları tevkif ve fev- 'kalâde bir mahkeme huzuruna sevket- miş olduğuna dair olan haberi resmi ve kati surette tekzib etmektedir. Rütenler muhtariyet talebin- den şimdilik vaz geçtiler Prag 15 (A.A.) — Lidve Novini gâze- tesine göre muhtariyet taraftarı Rüten» ler, şimdiki vaziyet dolayıslle, Karpat- Jar allı Rusyanın muklariyeti husu- sunun derhal tahakkuk sahasına isall talebinde israrda bulunmaktan vaz 2 geçmişlerdir. Rütenler, bizzat hükümes tin bu bapta ma iğ