10 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

- konulan adam vardır. Bekçi suçunu itiraf etti “ şun tedariki de çok Dün Geceki ve Bu Sakahki Elaberler a on bir buçukta Istanbula geliyor Milli Müdafaa Vekili 8,30 da geldi. Başvekilin — Bükreş seyahati gelecek ay yapılacak Ankara 9 (Telefonla) — Başvekil l B. Celâl Bayar saat 20,50 de kalkan trene bağlanan hususi vagonla İs- tonbula hareket etmiştir. Başvekil 1s- tasyonda diğer Vekiller, mebuslar ve | zel çok zevat taralından uğurlanmış- | ünl Müdafaa Vekili general Kâzım İ Özalp da saat 19,10 da kalkan ekspre-| $e bağlanan hususi vagonla hareket etmiş ve istasyonda Vekiller, Mebus- Jar tarafından teşyi olunmuştur. .. Milli Müdafaa Vekili General Kâ- zım Özalp bu sabah saat sekiz buçuk- ta şehrimize gelmiştir. Başvekil B. Celâl Bayar da on bir buçukta şehrimizde bulunacaklar. lardır. Ankara 9 (Telefonla) Bükreş elçimiz B, Hamdullah Suphi yarın akşamki trenle İstanbula hareket edecek ve öbürgün İstanbuldan kal- kacak vapurla Bükreşe gidecektir, EB. Hamdullah Suphi burada kal- dığı müddetçe, Başvekil B, Celâl Ba- yarın Bükreşe yapacağı seyahat prog- ramı ile meşgul olmuştur. Tarihi hen- 'nüz tesbit edilmemiş olmakla bera- ber Başvekilimizin teşrinisani içinde Bükreşe gideceği anlaşılmaktadır. Bir vapuru soyduktan sonra batıran bir şebeke yakalandı Şebekenin başında vapura bekçi olarak Paşabahçe önlerinde demirli duran Asya vapurunu soyduktan sonra ba- tıran bir hırsız şebekesi meydana çi- karılmış, hırsızlar yakalanmışlardır. Mustafa Reşit paşa veresesine aid Asya vapuru vergi borcundan dolayı mahcuz olarak Paşabahçe önlerinde demirli bulunuyordu. Vapura Abdul- : lah isminde biri bekçi olarak konul- muştu. Abdullah günlerce bekçilik yaptığı vapurun yakında satılacağmı düşünerek hırsızlık yapmayı, gemide İ para eder ne varsa söküp satmayı düşünmüştür. | Abdullah düşündüğü hırsızlığı yal. nız başına yapmağa cesaret ede- memiş, geçen hafta bir gece, arkada- | şı Aliye gitmiş ve soygunculuk fikrini ona açmış oda kabul etmiştir. İki ka- fadar Şevket ve Nuri adında iki kişi daha bulmuşlardır. Bu suretle, dört kişiden mürekkep olan çete, ilk içtimamda şu kararı vermiştir: Çalınacak eşyayı satabile- cek emin bir hurdacı ile sırdaş bir sandalcı bulmak... Nuri isminde bir sandalcı eşyayı taşımayı, Şükrü ve Ovakim de eşyayı alıp satmayı ka- bul etmişlerdir. Çete efradı bir kaç gece evvel Beykozdan Ahmedin sân- dalına binerek Asya vapuruna girmiş, vapurun ötesini berisini söküp elleri» ne ne geçtiyse aldıktan sonra kaçmış- lar ve Ovakime satarak paraya tebdil etmişlerdir. Abdullah gemide kalmış olan pus- layı da aldıktan sonra geminin dibini delmiş, sular vapura hücum ederek batarken kendisi Beykoza çıkmıştır. Polisler, Abdullahın vaziyetinden şüp- helenerek kendisini yakalamışlar ve sorguya çekmişlerdir. Bekçi Abdullah itirafta bulunmuş ve şebeke efradı da yakalanmıştır. Filistinde ihtilâl hareketi şiddetlendi Bir çok Arap ve Yahudi aileleri Suriyeye ve Maverayı Erdüne gitti birlere rağmen Filistinde isyan hare- keti büyümektedir. Asilerin kullan- dıkları usul şudur: İngiliz askerin- den uzakta harekete geçmek ve as- ker gelmeden evvel çekilmek... Tay- Yareler bâzan bu plânın tatbikine imkân bırakmamaktadır. Meselâ ge- çende tayyareler Nakura'da 60 kişi- lik bir çeteyi imha etmişlerdir. Arab kongresinin toplanması ve fevkalâde komiserin Londra seyahati münasebetile mesul mahafil targ fından teklif edilen ön beş günlük mütarekenin reddi isyan harekâtı- nın şiddetleneceğini göstermektedir. Masmafih silâh bulmakta güçlük çekiyorlar, Gizlice giden silâhların Kudüs 9 — Alınan şiddetli ted- | © flati çok yüksektir. Meselâ bir rövel- ver 8 İngiliz lirasına satılıyor. Kur- güçleşmiştir. Bununla beraber asiler hariçten teş- liz politikasına hücum etmektedir. İhtilâlin büyümesi korkusile bir © çok Arab ve Yahudi aileleri Suriyeye ve Maverayi Erdüne gitmiştir. Londra 9 — Yahudi mahafili, İn- — ögiliz Müstemlekât Nazırile Irak Ha- kı verilmesinden endişe ediliyor. Ma- amafih Amerika Musevilerinden ge- len bir telgraf İngilterenin derühde ettiği vazifeyi ifada devam edeceğini bildirmektedir. londra 9 — Müstemlekât nezare- tinin tebliğine göre pek yakında Filis. tine dört piyade taburu daha gönde. rilecektir. Dünkü gün bir sürü sul- kasdler ve cinayetlerle geçmiştir. Arap çeteleri Ceninde 40 ev yakmışlar, Lida trenini yoldan çıkarmışlardır. Kudüs- te vaziyet pek gergindir. Kudüs ile civarı arasında münakalât durmuş- tor. Itatyadaki yahudiler Amerika hükümeti bazı nok- talar hakkında izahat istedi Roma 9 (A-A.) — Bazı İngiliz ga- zeteleri, İtalyada bulunan Amerikan tabiiyetindeki Yahudilerin vaziyeti hakkında Amerika hükümetinin İtal- yaya tehdidâmiz bir nola gönderdiği- ni' yazmışlardı. Dün neşredilen res- mi bir tebliğde bu haber tekzib edil. AKŞAM Son daklka İ Çekler Macarlar ile uyuştular İki Çek şehri Macarlara teslim ediliyor Kahire 9 — Vefd partisi, seyahat- ten avdet etmekte olan Nahas ve Mü- kerrem paşaları nümayişlerle karşıla- mak istemiştir. Polis kuvveti, buna mâni olmak isteyince, Vefdei nüma- yişçilerin mukavemetine uğramıştır. Vuku bulan çarpışmalar arasında iki taraftan yüz kişi yaralanmıştır. Ehem- miyetii surette yaralananlar arasında Nahas ve Mükerrem paşalar ile polis müdürü de vardır. i Prag 10 — Resmi bir tebliğe göre, Macar ve Çek murahhasları dün ipti- dai bir İtilâf akdetmişlerdir. Bu itilâ- fa göre Macaristanın şimali garbisin- de bulunan Şanoraya şehri dün gece yarısından sonra 24 saat ve İyolisa şehri de 36 saat sonra Çekler tarafın- Gan tahliye edilerek Macar kuvvetleri tarafından işgal edileceklerdir. Macarlar iki şehri işgal edecekler | Prag 10 — Çek ve Macar murah- hasları arasında dün müzakereye başlanmıştır. Çek murahhasları, Ma- carların ileri sürdükleri arazi taleble- rini not etmişler ve hudud üzerinde bulunan iki şehri derhal tahliyeye ve Macar kuvvetleri tarafından Sembolik işgaline muvafakat etmişlerdir. Fransız Hariciye Nazırının nutku «Münih anlaşmasından daha etraflı neticeler bekliyoruz» Perigo (Dordonya) 9 (AA) — Son beynelmilel hadiselerden sonra ilk defa olarak dün buraya gelen Dondorya mebusu, Hariciye Nazırı Bone hararetle karşılanmıştır. Bone, bir hitabe irad ederek bilhassa de miştir ki; «Münih konferansından daha ge- niş ve daha etraflı bir anlaşma Çi- | kacağını ümid ediyoruz. Fakat böy- le bir anlaşmanın tahakkuk edebil mesi için bize yardım edilmesi ve Fransız milletinin kuvvetini ve di- siplinini göstermesi lâzımdır. Tehli- ke #aatlerindç tahakkuk eden itti- had bozulmamalıdır. Kral Aleksandrın hatırası Samuprava gazetesi hararetli bir makale neşretti l Belgrad 9 (AA) — Samuprava gazetesi, «Dokuz teşrinievvelin arife- sinde» başlığı altında şöyle yazıyor: «Marsilya isminin Yuyoslav tari- hine ebedi olarak dahil olduğu feci dakikadanberi dört sene geçmiştir. Kral Aleksandr, tarihimizin en güzel ve en büyük ismidir.» Bu gazete, müteskiben hatırası as- Ja ölmiyecek olan Kral tarafından vü- Cude getirilmiş olan muazzam eserden bahisle diyor ki: «Yugoslavya, kendi kuvvetini ve vazifesini müdrik ve Bal- kan sulhunun mübdii olup bu sulhu hayatı pahasına satın almış olan bü- yük kral Aleksandr'ın arzusuna tey-' fikan kerek kendisine, gerek başka- larına karşı bütün vazifelerini ifa et- miş olduğuna kani olarak müteveffa kralın hatırası önünde huşu ile eğilir. Yugoslavya naibi saltanatı prens Pol'un ve niyabet meclisinin kiyaset- li idaresi altında, başında fasl bir hü- kümet olduğu halde büyük hükümda- rının arzularını yerine getirmektedir, Kralın etrafında taplanmış olan Yu- goslavyanın kuvvetine, hukukuna ve istikbaline kanaati vardır. Yugoslav. iyanın ihtiyar etmiş olduğu büyük fe- şonkkaliğn sikisini Mn pan ya B. Hitler mürebbiliğine artık katlanamayız,, diyor Ahen ve Sar mıntaklarında da istihkâmat Sarrbrükken 9 Bugün, Kur- tuluş meydanında muazzam bir halk toplantısı yapılmıştır. Hitler, yetmiş beş hususi trenle buraya ge- tirilen 200 binden fazla bir halk küt- lesinin önünde söylediği siyasi nutuk- ta ezcümle demiştir ki: «Eğer, bugünlerde sizi görmeğe ge- Tiyorsam bunun sebebi geçen son haf- talar zarfındaki hâdiseleri siz, kadın ve erkek Sarlılar kadar hiç kimsenin anlamiyacağına kani olduğumu pekâ- lâ bilirsiniz. Almanyaya tekrar kavu- şan milyonlarca kişi sizin çektiğiniz aym istirapları çekmiş ve sonradan da sizin duyduğunuz bahtiyarlığı duy- muştur,» Hitler, Almanyadan ayrı bulunmuş olan on milyon Almanı da kurtarmak işinin tahakkukundaki ehemmiyeti ve vehameti kaydettikten sonra söz- lerine şöyle devam etmiştir: «Nihayet on milyon Almanın ve yüz bin kilometre murabbamdan fazla toprağın Almanyaya iltihakı sulh için- de temin edilebilmiştir. Muharriklerin ve beynelmilel fırsatcuların bütün ümitlerine rağmen bunun katiyen kan dökülmeksizin tahakkuk etmiş olma- sından dolayı biz hepimiz mesud ve bahtiyarız. B. Hitler, meselenin muslıhane hal. ledilmesinden B. Mussolinin yardım- larını zikrettikten ve daha iki devlet sdammdan da bahsetmek istediğini söyledikten sonra demiştir ki: «Evet, bugün Almanya sulh işti- yen devlet adamlarile karşılaşmış bu- 10 'Teşrinlevvel 1938 : “İnsiliz yapılacak Tunuyor. Fakat, bunlar her an yerle. rine başkalarının gelmesi muhtemel ölan memleketlerin başında bulunu- yorlâr. Ve bu başka adamlar sulhe o kadar bağlı olmıyanlardır. Meselâ, İn gilerede Çambörleynin yerine bir Duff Kuperin, bir Edenin veya bir Çörçil'in gelmesi bunların derhal bir dünya harbini açmak hedefini takip etmelerine kanaat getirmek için kâ- fidir. Binaenaleyh, Almanya fevkalâ- de müteyakkız davranmalı. Biz dat- ma sulh istiyoruz. Fakat, her an ken- dimizi müdafsaya da hazırız. Bunun içindir ki, garp istihkâmatımızm Inşaatına azami enerji ile devama karar verdim. Şimdi, müstahkem mın takalara Achen ve Sar mıntakaları- nı da dahil edeceğim. Bu tedbir, Al manyanın emniyetini artıracaktır. Esasen bir kaç güne kada" buhran- lı aylarda almış olduğumuz tedbir- leri kaldıracağımı bildirmekle bah- tiyarım. Bu yüz binlerce kişinin ve ihtiyatlarımızın yurtlarına dönebile- çeklerinden dolayı memnunum. Ke- za; büyük bir mertlikle hareket eden Alman milletine teşekkür etmekle de bahtiyarım. İngiltere, Versay dervrinden beri almış olduğu bazı tavırları yavaş ya- vaş değiştirirse hiç fenn etmez, Alman ya, İngilizlerin takındığı mürebbilik hareketlerine artık tahammül ede- mez. İngiliz parlâmentocuları Pi- Mistinde olup bitenlerle meşgul olsun- lar ve bizim işlerimizi, kendimize bi- raksınlar. Ispanyadan 50 - 60 bin gönüllü çekilecek Italyaile Ingiltere arasında bu hususta prensip Roma 9 — Salâhiyettar mahafilden | bildirildiğine göre, İspanyada 18 ay- dan fazla hizmet etmiş olan gönüllü- lerin derhal geri alınması hakkında verilen karar, İspanyadan on bin ki- şinin çekilmesini mucip olacaktır. İngiltere İtalyan İmparatorluğunu ve Frankoya muhariplik hakkını ta- nıyacaktır. Kont Çiano ile Lord Pert arasında esas itibarile anlaşma olmuş- tur. İngiliz İtalyan mahafili, İtalyan - konuşmalarının kısa bir zamanda İs- panyadaki bütün İtalyan kıtaatının » tayyareciler ve mütchassıslar da da- hil olmak üzere - geri alınması husu- sunda bir anlaşmaya varacağını muh- temel görmektedir. * Paris 9 — Fransız gazeteleri, İtal yanın İspanyadaki gönüllüleri çek- mek kararını memnuniyetle karşıla- , maktadır. Bütün gazeteler bu hu- susta makaleler yazıyorlar. Oeuvre gazetesi diyor ki: «Son an- laşma üzerine Franko saflarında bu- lunan gönüllülerden 50 - 60 bin ka- darının geri alınması lâzımgelecektir. Bu takdirde Franko ordusuda an- cak 10 bin gönüllü kalacaktır. İs- panyollar kârşı karşıya (kalırlarsa cumhuriyetçiler bir kaç ay içinde muzaffer olacaklardır. Beövkol EE bombardıman Valâns 9 (A.A.) — Cumhuriyet ha- va kuvvetleri Kaslellon, Burrlana ve Vila Real cıvarında keşfettikleri 4Frankist kıtalarını gece bombardı- merke me anlaşması oldu ne İsabet etmiştir. Bu muntakada toplanan Frankist kuvvetlerinin ağır zayiata uğradıkları tahmin edilmek- tedir. iİki İtalyan fırkası çekiliyor Salamank 9 — 23 mart ve Linoryo namındaki ve 18,000 mevcudlu iki İtalyan fırkası, yakında vapurlara bindirilerek İtalyaya gönderilecektir. İtalya teknisyenleri bir müddet daha Frankonun hizmetinde kalacak, harp malzemeleri de Frankoya bırakılacak- tır. Zira bu malzeme Franko tarafın- dan satın alınmıştır. Nasyonalist İs. panyanın İtalyaya borcu 16 milyar Hireti bulmuştur. . Ingiltere kralı Yazın Kraliçe ile beraber i Kanadaya gidec Londra 9 — Sundey Taymis gaze- tesi yazıyor: İngiltere kral ve krali. çesi Kanada Başvekilinin davetini kabul ederek gelecek sene Kanada- yı ziyaret etmeğe karar vermişlerdir. Seyehatin yaz iptidasında yapılması ve 3 hafta devam etmesi muhtemel dir. : Nevkor 9 — Gazeteler İngiltere kral ve kraliçesinin Kanndayı ziyaret edecekleri haberi Amerikada büyük «bir memnuniyet uyandırmıştır. Kral . ve kraliçe bu münasebetle Nevyork j