10 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

10 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Pp b Taksim - Maçka arasında li , Hafi Vekilin yeni bir cadde açılacak Bostanlardan geçecek bu caddenin alt kısmı park haline getirilecek Harbiyeden balalerın ve dindir ürünü Şehircilik mütehassısı B. Prost'un İstanbulun muhtelif yerlerinin is tikbalde alacağı şekil hakkında mu- fassal plânlar hazırlamağa başladı- gını yazmıştık. Bu plânlar kısım kı- sımdır. Her kısım bitince Nafia Ve- kâletine gönderilecek ve tasdik edli- dikten sonra tatbikine başlanacaktır. B. Prost her şeyden evvel büyük cadde ve meydanların tesbitine lü- zur görmektedir. Muhtasar plânda caddelerin istikâmetirel ve yeni açı- lacak yollar gösterilmişti. Şimdi be lediye imar müdürlüğü, B. Prost'un nezareti altında bunların teferrüatı ile uğraşmaktadır. Istanbulun Beyoğlu tarafında biri Azapkapıdan Taksime, diğeri Yük- sekkaldırımın yanından başlıyarak Tophanenni üstünden geçmek üzere gene Taksime doğru iki geniş cadde açılacağını (oyazmıştık. Bunlardan başka bir üçüncü cadde ânha açıla- caktır. Bu cadde Taksim bahçesinin arkasından başlıyacak, eski Harbi- ye mektebi olan yedeksubay okulu- nun arkasından geçerek vali kona- ğı caddesine doğru düz bir hat şek- linde gelecektir. Cadde doktor M. Kemalin Emek apartmanının ar- kasından bir kavis çizerek Maçka si- Jâhanesi önüne çıkacaktır. Bu yolun alt kısmında kalan ve Dolmabahçedeki saat kulesinin önü- ne kadar uzanan saha güzel bir park haline getirilecektir. Yeni cadde Karüköyden Taksime kadar uzanacak olan geniş yolun bir devamı olacak ve Maçkadan bir ta- raftan Dolmabahçeye, diğer taraftan Valide çeşmesine doğru uzayacaktır. Bu suretle Beşiktaş Beyoğluna yeni bir cadde ile bağlanmış olacaktır, Yolun Maçkadan Valide çeşmesi- ne ve Taşlık yanından Dolmabahçe- ye inecek kısımları için Maçka me- zarlığının bir kısmının kesilip yola ilâve edilmesi lâzımgelecektir. yollardan sonra şehrin en güzel bir noktasını teşkil eden Taksim - Maç- ka yolunun tercihan açılmasını mu- vafık görmektedir. Esasen bu yol, bostanlardan, hali eraziden geçeceği için İstimlâk için de büyük bir mas- rafa ihtiyaç hissedilmiyecektir. Polonya Macaristan (Baş tarafı 1 inci sahifede) lunmamışlır. Polonya gazetelerinin lisanından o bahsediliyor. Bu gazete- ler orta Avrupa meselesi -halledilir- * ken muvafık gördükleri her türlü projeyi ileri sürmek hakkına malik- ür» Kurir Poranni de diyor ki: «Çekos- lovakya lehindeki bu propuyanda, hiç kimsenin aldanmıyacağı bir şeydir. Siyezin Silezyası Polonyaya rücu et- miştir. Zira pek kesif bir Polonyalı kütle ile meskün idi, Müşterek Polonya - Macaristan hu- duduna gelince Macar milletine sami. mi bir dostluk bağlarile bağlı olan Polonya milleti, Macar isteklerine mü- zaheret etmekten başka bir şey yap- mamıştır. Bütün Polonyalılar, Maca- ristan ile müşterek bir hududun zaru- ri olduğuna kanidirler. Böyle düşün- mek onların hakkıdır ve kimse onla- rı bundan menedemez.» ler Ültimatom hazirlanmiş? Londra 9 — Londra gazeteleri Po- lonya ile Macaristanın Çekoslovak- yaya bir ültimatom vererek Ukray- nalılarla meskün yerlerin Macaris- tana verilmesini istiyeceklerini yazı- yorlar. Varşova gazeteleri bu münasebet- le hararetli makaleler neşretmekle, Polonya - Macar hudud komşuluğu- nun Avrupada muvazeneyi ve sulhü kuvvetlendireceğini yazmaktadırlar, B. Henleinin nutku Rayçenberg 9 (A.A.) — Burada ya- pılan bir toplantıda Henlein, söyledi. ği bir nutukta 10 teşrinievvelde Südet topraklarının tarafından işgali bitiri- lir bitirilmez Moravyanm eenubi Avus. turyaya ve Bohemyanım cenubu da Bavyeraya raptedileceğini ve müteba- ki kısmında merkezi Reyçenberg ol- mak üzere bir vilâyet haline getirile- ceğini bildirmiştir. Yakında bütün Südet toprakların dâ Alman mebusan meclisi için inti. MM ik al. e habat yapılacağını da ilâve etmiştir. Çek - Macar müzakeresi başladı Kommom 9 (A.A.) — Macar Hari- ciye Nazırı Kanyanın riyaset ettiği Macar heyeti bugün buraya gelmiş ve Çekoslovak heyetile müzakerelere saat 19 da başlamıştır. Müzakerelere saat 21 de fasıla verilmiş ve Macar heyeti Çekosloraklar tarafından akşam yes meğine alıkonulmuşlardır. Tuna üzerindeki köprü hâlâ tel örgülerile kapalı olup köprünün altı- na konulmuş olan dinamitler de da- ha çikarılmamıştır. Yeni bir hükümet Prag 9 — Çeteka ajansının bir teb. Miğine göra Çekoslovakya hükümeti #e Ukraynalılar ve Karpatlaraltı Rus- ları arasında yapılan müzakere bit- miş, bir mukavele imsalanmıştır. Bu mukavele mucibince Ukraynalılarla Karpatlaraltı Ruslarmın bulunduk- Tarı sahaya Slovaklar gibi tam muh- tariyet verilmiştir. Burada da bir hi- kümet kurulmuştur. Bu hilkümetin Başvekili B. Brodidir. Başvekil nazır- ları seçecek ve müzakere için Prağa mümessiller gönderecektir. Çek Kabinesi, Slovak işleri- nin Slovak Kabinesine devrini tasvip etti Prağ 9 (A.A.) — Çetaka ajansı ta- rafından neşredilen bir tebliğe göre, Çekoslovak Kabinesi toplanarak Slo- vakya işlerinin derhal Slovakya Ka- binesine devri hakkında elde edilen anlaşmayı tasvib etmiştir. Kabine na- kil muamelesi usullerini tesbit etmiş ve Slovak Kabinesinin aşağıdaki tar da kati olarak teşekkülünü tasvib ey- lemiştir: Tsso, Başvekil ve Dahiliye Nazırı, Cermak, Maarif Nazırı, Durcanski, Adliye, Sıhhiye ve İçtimai Muavenet Nazırı. Teplanski, Ziraat, Nafla, “Ti- care ve Maliye Nazırı, Vihner, Mü- hakalât Nazırı, tebrik buyurdular (Baş tarafı 1 inci sahifede) rilen telgraflarla Nafia Vekilinin dör- düncü umumi müfettişliğe, Erzincan valisine ve Ankara - Erzurum hatti inşaat başmüdürlüğüne çektiği tel- grafları sıra İle aşağıya dercediyoruz: Bay Ali Çetinkaya Nafia Vekili Ankara - Erzurum demiryolnunun Erzincana ulaştığı haberini büyük memnuniyetle aldım. Muhterem hal- kın bu mühim ve mesut hadiseden dan çok mütehassis oldum. Kendile- rine selâm ve sevgilerimle iyi dilek. lerimin #blâğ edilmesini rica ederim. Sizi tebrik ve muvaffakıyetinizin de- vamsm temenni eder muhabbetle göz- lerinizden öperim. K. Atatürk Bay Ali Çetinkaya Nafin Vekili Ankara « Erzurum demiryolnunun Erzincana ulaştığı hakkındaki telgra- fınızı aldım, teşekkür ederim. Büyük Şef Atatürkün yüksek direktifleri al- tında ve öledenberi Cümhuriyet hil- kümetimizce aztmle tatbik edilmekte bulunan o demiryolü siyasetimizin &zimli ve dirayetli idarenizle vardığı bu yeni merhaleden dolayı sizi ve Na- fa mensuplarını tebrik eder, kiymetli çalışmalarınızda daimi muvaffakıy- yetler temenni ederim. Başvekil . €C. Bayar Bay Ali Çetinkaya Nafia Vekili Yüksek eserlerinizin arasına katlı- ğımız demiryollarımızdan Sivas - Er- surum hattının Erzincana kadar uza- dığını bildiren telgrafınızı aldım. Bu muvaffakıyetinizi de tebrik eder te- şekkürlerimi sunarım. Genel Kuramay Buşkanı mareşal Pevzi Çakmak 4 üncü U. Müfettişliğe ERZİNCAN Sareti inşaat başmüdürtüğüne Eriincan Demir düşeme işinin Erzindan istasyo- nuna ulaşması münnasebetile gösterdiğiniz alâka ve hissiyata teşekkür ederim. Nafia ailesinin ve Cümhuriyet mühendis, müteahhit ve işçilerinin şaşmaz bir iş programını ve Ersincana varma idealini “tahakkuk ettirmek için ihtiyar eyledikteri emsalsiz gayret ve fedakârlığın semeresi olan bu eseri halkımız ve ordumuza milli bir armağan olmak üzere Sunabildiğimden dolayı şahsen ve nafia wilesi gamına bâh- tiyarlık hissetmekteyim. Bu eserin ehemmiyet ve azametini her halde tarihin daha iyi takdir edeceğini ümld eder, önümüzdeki senenin bu gün- lerinde hattın Erzuruma da ulaştığını gör- mekle bir kat daha bahtiyar olacağımızı şimdiden arzederim. Nafia Vekili Ali Çetirikaya Sayın Bay F, Özen Vali - Erzincan Bureti belediye reisi bay H. Alsunok ve Bivas - Erzurum hâttı inşaat başmüdür- Jüğüne: Ankara - Erzurum hattının Ersincana varması ve trenin istasyonunuza girmesi münasebetile halkın gösterdiği milli alâ- ka, şevk ve heyecanını bildiren telgrafınızı aldım. Anavatanın en eski bir merkezinin yur- dun diğer köşelerile bağlanarak maddi ve manevi varlığının yeni ve parlak bir devresinin “başlamış olması saadetinin milletimiz ve halkımız için cuş ve huruşa ve en yüksek heyecanlara değeri vardır. Şimdiye kadar twilli hayotın her türlü yoksuzluğunu ve x4hmet ve mi çekmiş olan kahramanlar diyarı yurt parçasının bundan böyle yeni bir hayata ve rofaha kavuşması elbetie mukadderdir. Bunu ifade etmek bana müyesser olduğu için Cümhuriyet hükümetinin mesul bir vekili olarak ne kadar sevinsem ve serin- elinize iştirak etsem yeri vardır. Cümhuriyetin on beşinci yıldönümü bayramından sonra büyük merasimle hatta İşletmeye açmaya ve sizleri yurdu- muzda selâmlamağa şitap m bildi- Ankara - Erzarum hattı inşaat Başmüdürlüğüne Erzincan Matlın Erzincana varması ve İrenim mili tezahüratli islasyöna girmesi, mili tarihimizde mafia silesi hesabına kaydo- Iunacak ön yüksek ve en şerefi hâdiso- lerden biridir. Bu mazhariyet milletimizce ne kadar svk ve heyecanla tesit edilse yeri vardır. İnkübi yapın ve yaptıran Atatürkün ihammna bütün varlığıyle bağlı olan na- fia allesinin Cümhuriyetin mukaddes ide- ati olarak yeniden binaya başladığı Türk vatanının demir ağlarını yapmak suretile Alman Iktisad Nazırı bugün şehrimize geliyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Alman İktisad Nazırının beyanatı Ankara 9 (A.A.) — Alman İktisad Nazırı doktor Funk bugün saat 13 de Ankarapalasta Anadolu ajansının ve Türk gazetelerinin mümessillerini kabul ederek aşağıdaki beyanatta bulunmuştur; — Türkiyeyi ziyaret eylediğimden dolayı fevkalâde bahtiyarım, Bu fır- sattan bilistifade büyük devlet adamı ve büyük asker olan Türkiye Cümhur Başkanı yeni "Türkiyenin yapıcısı ve dâhi koruyucusu Kemal Atatürke Alman devlet ve hükümet reisinin s0- lâmlarını ve hayranlığını iblâğ et- mekle bahtiyarım. Yeni Türkiyenin her tarafında yapıcılık iradesile bü- yük faaliyel temposu müşahede eyle - dim, Türkiye Cümhur Başkanının ideslile meşbu bulunân Türk devlet adamlarının büyük dâhinin gaye- lerini tahakkuk ettirmek ve millet ve memleketi yeniden kurmakla meş- gul olduklarını gördüm. Türkiye Cümhuriyeti Başvekili ve diğer Vekillerle yaptığım müzakorat gayet dostane ve gayet müsait bir hava içinde cereyan etmiş ve fikirler- de tam bir mutabakat bulunduğunu göstermiştir. Her iki taraf, yapılan müzakerelerden memnundurlar. Türkiyenin bu yapıcılık devrinde milli ekonomiye büyük bir rol isabet etmektedir. Milli ekonomi, Türkiye- nin kalkınma hareketinde milletin re- fahına ve devletin emniyetine hâdim bulunmaktadır. Türkiyenin her tara- fında bütün kuvvetler kudretli bir milli ekonomi vücuda getirmek için mükemmel bir surette birleştirilmiş ve teşkilâtlandırılmıştır. Türkiyenin vasi tabii zenginliklerinden daima artan bir tempo ile istifade edilmek- tedir. Milli iktisadiyat daima bir yük- seliş arzetmektedir. Memleketin sana- yileşme programı süratle ilerlemekte- dir. Türkiyenin mali vaziyeti sağlam esaslara İstinad etmektedir. Türkiye hükümeti tarafından her tarafta bü- yük yardımlar görmekte olan ziraat dahi günden güne kuvvetlenmekte- dir. Türkiyede sinai mamulât büyük bir ihtiyaç arzetmektedir. Bu şerait tahtında Türkiye ile Almanya arasın- da şimdi akdedilecek olan kredi mu- kavelesinin büyük kıymet ve ehemmi- yeti vardır. Bu kredinin essaları hak- kında Türkiye hükümetiletam bir mutabakat elde edilmiştir. Almanyada Türkiyeye yapılan it halât yüzde 40 ilâ 50 nisbetinde bir mevki işgal etmektedir. Almanya da hi senelerdenberi Türkiyenin en büyük maâhreçlerinden biri bulunmaktadır. Her iki memleket iktisadiyatı birbiri- ni ideal bir tarzda itmam eylemekte, dir. İki memleket arasında bu seneki ticari mübedelenin rubu milyar mar- ka baliğ olacağı tahmin edilmektedir. Akdedilecek olan kredi mukavelesi sayesinde Türkiyede büyük ve ehem- 'miyetli sınni ve askeri tesiset vücuda getirmek mümkün olacak ve bu su- retle istihsalât, ticaret ve münakalât yasi mikyasta artacaktır. Bu kredi, tabii istihsalât ve ihracat esasatına istinat etmekte olduğundan bilâ müşkülât fiil sahasma çıkacak ve her iki memleketin nefine hizmet edecektir. "Türkiyenin başşehrinde vaki olan ziyaretimin ve yaptığım temas ve mü- zakerelerin Türkiye ve Almanya ara- smda mevcut iktisadi münasebetleri inkişaf ve tarsin edeceğine kanilm. Gerek Türkiye Cümhuriyeti hükü- metinin, gerekse Türk milletinin hak- kımda göstermiş olduğu dostane hüs- nü kabulden dolayı son derece mü- tehassis ve müteşekkirim. Türkiye Cümhüriyeti İktisad Vekili ekselâns Şakir Kesebire de çok müte- şekkirim, Müşarünileyhin Almanya- yı ziyaret için tarafımdan vaki olan daveti kabul buyurduklarından dola- yı da fevkalâde memnun olduğumu sözlerimi bitirmeden söylemek iste. rim. 5 Refikamın geçirmiş olduğu kazadan dolayı yalnız resmi makamatın değü Türkiye milletinin bütün tabakaları tarafından gösterilen samimi ve kal. bi alâkadan dolayı derin şükranları- mi bildirmeği bir borç addederim. Bize güsteriten'bu derin sempatiyi hiç bir zaman unutmayacağım.» Bu beynnâattarı sonra, eski bir ga- zeteci olduğunu bildiren Nazır gağe- tecilerle samimi hasbihal yapmış ve muhtelif sunllere cevap vermek lüt- funda bulunmuş ve «Ziyaretimizin semeresiz kalmadığın: göreceğinizden emin bulunuyorum. demiştir. Gaze- teciler Nazıra teşekkür etmişler ve bayan Funk'a âcil afiyet temennisin. de bulunmuşlardır. İkinci küme maçları Dün Süleymaniye stadında ikinci küme maçlarına devam edilmiş ve al- ti takım birbirile karşılaşmıştır. İlk oyun Eyüp - Boğaziçi arasında yapıl- mış ve Eyüp #-igalip gelmiştir. İkinci oyun Ortaköy Altınordu ara- sında yapılmış ve Orlaköylüler 2 - 1 kazanmışlardır. Üçüncü oyun Davud- paşa Yıldırım ile Karagümrük ara- sında oynanmış ve Karagümrük hâ- kim bir oyundan sonra oyunu 4-0 RAD a Barutgücü sahasındaki maçlar Barutgücü sahasında dün muhtelif futbol maçları yapılmıştır. İlk maçı Liyonspor ile Bakırköy Rum takımı yapmışlar ve 6 - 0 Liyonspor galib gel- miştir. Barutgücü genç takımile Be- zezyan lisesi arasında yapılan maçı Barutgücü 1 - O kazanmıştır. Şehre. mini Halkevi B. takımile Barutgücü B. takımları 1 - 1 berabere Kalmışlar. dır, Her iki klübün birinci takımları arasında yapılan maç Barutgücünün 2 - 0 mağlübiyetile neticelenmiştir. er Taşköprü 8 (Akşam) — Taşköprü panayırında büçün on bin seyirci önünde yağlı güreşler yapıldı. Yarın Tekirdağlı Hüseyin, Mülâyim ve Ba- baeskili karşılaşacaklardır, EEE EMA Sa EA ERA GER EA ŞA ŞE SEE EL EŞ dükçe hissenize düşen gurur ve iftiharın ne kadar yüksek ve ulvi olduğunu takdir etmek pek kolaydır, Türk milletinin yeni bir saadet yolu olan bu hattın gene kendi yetiştirdiği ev- lâtlarının gayret vo fedakirlıklarile daha öteye, Erzuruma da ulaştırılacağı hakkın. daki ümid ve İtimadımın berkema! oldu- #unu teri eder, candan beşekkürlerimle in gözlerini öperim. Nafia Vekili; Ali Çetinkaya Viyana sokaklarında gürültülü hir vaka (Baş tarafı 1 inci sahifede) Salâhiyettar mahfiller, kargaşalı- ğın Kardinal Sent Etyen kilisesinde vaz eltikten sonra sokaklarda kato- lik gençliği tarafından alkışlandığı sırada vukua geldiğini ilâve etmek- tedirler. O aralık genç Hitlerciler bir mukabil nümayişte bulunmuşlar ve baş piskoposun sarayının önünde toplanarak taşlarla camları kırmış- lardır. Aynı mahfiller sağ ve salim bülunan Kardinal İnnitzer'in hâlen sarayında bulunduğunu beyan et- mektedirler, Londra 9 (AA) Viyanadan Röyler ajansına bildirildiğine göre Viyanada nazilerin yaptığı nümayiş esnasında kardinal İnnitzer'in otur- duğu sârayın pencereleri kırılmış, bina kısmen muhasara edilmiş, eşya sokağa atılmış ve saraya âteş veril- miştir. Kardinal taraftarlarından bazı kimselere dayak atilmıştır. Söylendiğine göre bizzat kardinal de cam parçaları ile hafifçe yüzün- den yaralanmıştır. Fakat bu haber resmen teyid edilmemiştir. Nümayiş- ten evvel kilisede kardinal genç ka- toliklere demiştir ki: «Geçen ayın içinde hemen, her şeyinizi kaybettiniz. Katolik mahfil- lerinden ve hıristiyan birliklerinden mahrum kaldınız. Fakat bunlara rağmen papazlarınızla birlikte yeni birilkler vücude getireceksiniz. Ne olursa olsun boş cümlelerden mü, teessir olmıyacak olan idenlisi bir katolik gençliği mevcud olduğunu biliyorum.»