4 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Teşrinisani 1958 Em e e Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elfaberler Karpatlaraltı Rusyasında kargaşalıklar çıktı Çekoslovak hükümeti burada örfi idare ilân etti Viyana konferansının kararı Prağda büyük bir hoşnutsuzluk uyandırdı Prağ 3 (A.A) — Çeteka ajansına göre Karpatlaraltı Rusyası hüküme- ti, ecnebi memleketlerden gelen tah- rikâtçıların şimal hudud munlakasın- da çıkardıkları kargaşalıklar müna- sebetile Volov mıntakasında örfi ida- re ilân etmiştir. Alınan haberlere göre bundan üç gün evvel Polonyalı tethişçilerle Çe- | koslovak jandarmaları arasında bir çarpışma olmuş ve bu çarpışma €$- nasında iki jandarma ile birçok tet- hişçi maktul düşmüştür. Viyana 3 (A.A) — Karpatlaraltı Ukraynasının yeni payitahtı Chust olacaktır. Pragda heyecan Paris 3 — Prağdan Figaro gazete- sine bildiriliyor: «Çekoslovakya, pek ziyade heyecan içindedir. Ve Viyana konferansı kararlarından müteessir- dir. Slovak Başvekilinin B. Ribben- trop ile yapacağı görüşme neticesi hakkında beslenen bütün ümidler boşa çıkmıştır. Çekoslovakya, Münih itilğflarının akdi sırasında olduğu gibi, kendi za- “Balkan antantı ekonomik konseyi Ticari münasebetleri artır- mak için kararlar verildi Alina3 (AA) — atina ajansı bil diriyor: Balkan anlantı Istişari eko- nomik könseyinin son toplantısında verilen karar mucibince 25 teşriniey- velden 29 Leşrinlervele kadar Atinada | toplanmış olan Balkan antantı dış ti- caret ofisleri konferansı, dört mille- tin ekonomik teşekkülleri, dış ticaret | efisleri ve diğer bunn benzer organi- | zasyonları arasında bir teşriki mesai plânı hazırlamıştır. Keza konferans, dört memleket ara- $ında esasen mevcud ticaret münase- betleri veriminin arttırılması maksa- Gile tüccar arasmdaki teşriki mesai vaşıtalarile de gul uştur. Bu | program, dört memleket hükümetleri ( tarafından kabul edilir edilmez tat- | “alya - -- Yugoslavya İki hükümet arasında ticari müzakerelere başlanıyor Belgrad 3 TAA) — Yugoslavenski Kurir'in Roma muhabiri, İtalya ile Yugoslavya arasında bugün (cari müzakerelere başlanılacağını haber vermektedir. Bu müzakereler, en az, on gün devam edecektir. İtalyan iktisad mahafili ile resmi İtalyan siyasi mahafili, bu görüşme- lere büyük bir ehemmiyet atfetmek- tedirler, Ayni muhabirin öğrendiğine göre Hariciye Nazırı kont Ciano, İtalya- nın ticaret siyasetini idare eden 20- vatın halihazırda Yugoslavya ile olan ticari mübadelelerin salâh bulması- nı arzu etmekte olduklarını beyan et- miştir, Yugoslav Kral Naibi Bükreşe gitti Belgrad 3 (A.A.) — Kral nalbi prens Pol, kral Karol ile görüşmek üzere bu | akşam Bükreşe hareket etmiştir. İ Radyoda köylü ile: konuşma Ankara 3 (Telefonla) — Ziraat Ve- kületi tarafından her perşembe gü- rü radyoda köylü ile bir konuşma pp nün mevzuları ÜzZe- Tarına olarak diğer memleketelr ama- inin tatmin edildiğini hissetmekte- dir. Bilhassa dört mühim merkez, kendisinden alınmak istenilmiştir ki şunlardır: Bratislava, Nitra, Kosice ve Luselee. Almanların vaidlerine rağ- men bu dört şehirden yalnız ikisi Çe- koslovakyaya kalmıştır. Rütenyada teessür daha fazladır.» Lö Jurnal yazıyor: Viyanada itti- haz edilmiş olan karar, Hitlerin yeni bir zaferidir. Şimdi Almanyanın dos- tu olan Çekoslovakyanın bir eyaleti haline gelen Karpatlarallı Ukrayna- sı, mörkezi Avrupanın hakiki bir ta- raçasıdır. Çek gazetelerinin makaleleri Prağ 3 (A.A) — Gazeteler, Viya- na tebliğini büyük başlıklar altında neşretmektedirler. Çesko Slovo, Şöy- le diyor: «Slovaklarla birlikte aynı kederle- ri hissediyoruz.» A. Zet, şöyle yazıyor: «Macaristan ile müşterek hudud meselesinde pek acı bir hayal inkisarı.» Polizni List, şöyle demektedir: «Mi- M faclanın son noktası.ş Sovyet - Mançuko hududunda Japonya ve Mançuko yeni bir protestoda bulundular Tokyo 3 (AA) - tebliğ ediyor: Bu âyın birinci günü Manculi ya- kininde vukua gelmiş olan yeni bir hudud hâdisesi dolayısile Japonya ve Mançuri makamları Moskova hü- kümeti nezdinde şiddetli protesto- Jarda bulunmuşlardır. Bu hâdise esasında Sovyetlerin bir süvâri müfrezesi, hududu geçerek bir Japon zabitile iki Japon askerine | taarruz etmişlerdir. Atina civarında bir kadın birden dört çocuk doğurdu | Atina 3 — Atina civarında bir köy- | de bir kadın bir batında dört çocuk | dünyaya getirmiştir. Çocuklar ve an- neleri sıhhattedir. Çekoslovakyada Alman işleri için müsteşarlık ihdas edilecek mi? Prag 3 (A.A.) — Geçenlerde Prag hükümeti nezdinde Alman işleri için bir müsteşarlık ihdası meselesi mey- zuubahis olmuştur. Gazetelere göre, bu müsteşarlık, €s- ki Südet mebuslardan Ernest Kund'a verilecektir. Bu münasebetle muma- ileyhin kâtibi, gazetelere şu tebliği vermiştir: «B, Kund ile general Sirovi ve B, Şvalkovski ve B, Cerni arasında yapı- Jan görüşmeler dolayıslle artık Alman işleri müsteşarlığı İhdası meselesi mevzuubahis değlidir. Mebus Kund, halihazırda siyasi bir fırka teşkili ta- savvurunda değildir. e Mumaileyh, sadece Bohemya ve Moravyada kalmış olani Almanların hayatlarını müm- kün mertebe süratle teshil etmek im- kânlarını tedkik etmiştir. Röyter ajansı Ziraat Vekâleti memurları için tasarruf ve yardım sandığı Ankara 3 (Telefonla) — Ziraat Ve- kâleti, Vekâlet memurları için bir Ta- sarruf ve yardım sandığı kurmağa ka- tir, Bu hususta tedkiklere Çocuklara yardım Çocuk esirgeme kurumunun 15 günlük faaliyeti Ankara 3 (A.A.) — Çocuk Esirge-* me Kurumu genel merkezi tarafından 16/10/1938 tarihinden 1/11/1938 ta» rihine kadar son on beş gün zarfında birçok çocuğa yardım edilmiştir, Bunlardan 201 hasta çocuk ve an- ne genel merkezin polikliniklerinde bakılmış ve tedavi edilmiştir. Diş bakımevinde de 187 çocuğun diş- lerine bakılmış ve tedavi edilmiştir, 612 çocuk ve anne genel merkezin 'banyolarından istifade etmiştir. Süt damlasından her gün 126 çocu- ğa süt verilmiş ve 15 günde yekün ola- rak 1108 kilo bedava süt dağıtılmış- tır, Genel merkeze, yardım için bâşvü- ran 9 yoksul yavruya para yardımı ya- pumuştır. Ayrıca allı fakir talebeye kitap, defter, kalem alınmak suretile sevindirilmiştir. Fakir bir atleye de 30 kilo bulgur verilmiştir. Çocuk Esirgeme Kurumu, Yurttaş- ları Keçiörendeki Anakucağı müesse- sesini görmeğe davet etmekte ve dik- kat ve şefkatle bakılan yurt yavrula- rının sağlıklarının ve neşelerinin 2i- yaretçileri sevindireceğini ilâve et- mektedir. Avam Kamarası- nın endişeleri Muhalefetin takbih takririne hükümetin tadil teklifi görülmemiş bir şeymiş Londra 3 (A.A). — Bugün öğle- den sonra Avam Kamarasında İngil- terenin pasif müdâfaa sistemi mese- leleri, teşkilât ve Eylül buhranı esna- sında meydana çıkan bozukluklar, teknik ve politik umumi bir müzake- rTeye mevzu teşkil eylemiştir. Hafif bir nezleden dolayı odasın- dan çıkamıyan B. Çambörleynin yok- luğu, parlâmento «âzasını inkisara uğratmıştır. Zira, parlâmente, sir Andersona verilen vazifeler hakkın- da Başvekilin izahalını beklemekte idi. Müzakerenin sebebi, muhalefet ta- rafından taleb edilen bir takbih tak- riridir. Bu takrirde ezcümle «Harp tehlikesinin yakın. bulunduğu bir zamanda hallın muhafaza ve haya- tının sıyaneti bahsinde memleketin hazır bulunmamasından dolayı Avam Kamarası endişelerini izhar etmek- İ tedir» deniliyordu, Hükümet, bu tak- rirlere karşı bir tadil teklifi vermiştir. Hükümetin bu tadil teklifinde, pasif müdafaa sisteminin mevcut bo- zuklukları nazarı dikkate alınmakta ve Avam Kamarasından bu işin hu- susi bir nezarete verilmesi kararma İ muvafakati taleb edimektedir. Şurası şayanı kayıttır ki, muha- Jefetin bir takbih takririne hüküme- tin bir-tadll tekilfi yapması İngilz parlâmento usulünde şimdiye kadar görülmemiş bir keyfiyettir. Macar askerleri yarın Tunayı geçecek Çek topraklarının işgali yarın başlıyacak Budapeşte 4 (Akşam) — Çek ve Macar askeri mütehassısları dün top- lanarak Macarlara verilen erazinin tahliye ve teslimi şartlarını tesbit et- mişlerdir. Verilen kararlara göre Ma- car askerleri yarın sabah Medle ile Deburga namında iki noktadan Tu- nâyı geçecekler ve Çekoslovakyanın garbindeki eraziyi işgal edeceklerdir. Pazar günü, bütün Tuna boyunca, Macar askerleri Mâcaristana verile. cek erazi dahilinde ileri yürüyüşe başlıyacaklardır. B. Hitler pazar günü mühim bir nutuk söyliyecek .. Berlin 4 — B. Hitler yarın Veimer şehrine giderek nazi kongresinin iç- timaında bulunacak, pazar günü de i 15 inci yıl tebrikleri Hatay Millet meclisi reisinin, B. Molotof, Metaksas, Köseivanof'un telgrafları ve verilen cevaplar Ankara 3 (AA) — Cümhuriyetin on beşinci yıldönümü münasebetiyle Büyük Miilet Meclisi Relsi B. Abdül- halik Renda ile Hatay Millet Meclisi Reis Vekili B. Vedi Karabay arasında aşağıdaki telgraflar teati edilmiştir. Sayın B. Abdülhalik Renda Büyük Millet Meclisi Reisi ANKARA Hatay Milet Meclis namma en büyük bayramda aranızda bulunan srkadaşları- mız Meclisimizin hissiyatına tamamen tercüman olacaktır. Biz de bu sevinçli bayramımızın on beşinei yılını candan kutlar Meclisimizin büyük millete sonsuz bağlılıklarını sunarız, Hatây Millet Meclisi Res V. Vedi Karabay Bay Vedi Karabay Hatay Millet Meclisi Reis Vekili ANTAKYA Tebrik telgrafınızdan pek mütehassis olarak teşekkür eder ve Hatayın refah ve saadeti hakkındaki temennilerimi Hatay Millet Melisi aralarına bildirmenizi rica ederim. Abdülhalik Renda Ankara 3 (A.A.) — Cümbhuriyetin on beşinci yıldönümü münasebetiyle B. Celâl Bayar ile B. Motolof, Metak- sas ve Köseivanof arasında aşağıda- ki tegraflar teati edilmiştir: Ekselâns Celâl Bayar Komşu ve dost Türkiyede Cümhuriye- tin ilânının 15 İnel yıl dönümü münase- betile, Sovyetler birliği Halk komiserleri meclisinin samimi tebriklerinin ve en İyi temennilerinin kabulünü rica ederim. Molotov Ekslâns B. Mololov Sovyetler Birliği Komiserler Meclisi MOSKOVA Büyük komşu ve dost memleket adına irsal buyutduğunuz telgraftan pek Ziyade mütehassis olarak, en hararetli Leşekkür- lerimin kabulünü rica ederim, Celâl Bayar Ekselâns B. Celâl Bayar Başvekil ANKARA Türkiye Cümhuriyetinin 1$ inci yıl dö- ümü münasebetile, dest ve müttefik asil “Türk milletinin ikbali ve refahı ve gayret- lerinizin barış ülkesine sadık bir surette bağlı bulunan dost ve müttefik iki mem- İeketin. büyük nefine olarak tetevvüç et- mesi hakkında Kraliyet hükümet ve Elen milleti e birlikte beslediğim en samimi temennilerimi ekselânsnıza aryetmek be- nim için bilhassa zevkli bir şeydir. Metaksas İngiliz - Italyan anlaşması meriyet mevkiine konulmasını kabul etti Avam kamarası, Londra 3 (A.A.) — Avam kamara- sı, hükümetin İngiliz - İtalyan itilâ- fının meriyet mevkiine konulmasına dair olan taktirini 198 reye karşı 345 reyle kabul etmiştir. Londra 3 (A.A.) — Lordlar Kama- rası, altı muhalif reye karşı 55 reyle hükümetin İngiliz - İtalyan anlaş- masını meriyet, mevkiine koymak ka- rarını tasvip etmiştir. Müstenkif kalanlar Londra $ (A.A.) — Aralarında B. Çörçil, B. Eden, B. Harold, B. Nişolson ve B. Adams bulunan hükümet taraf- tarlarından bir çoğu İngiliz » İtalyan itilâfının meriyet mevkiine girmesine müteallik teklifin reye konulması sı- rasında müstenkif kalmışlardır. ! Dahiliye Vekâletinde yeni bir büro Ankara 3 (Telefonla) — Dahiliye Vekületinde geçmiş senelerden mü- devver eski evrakın tasnifi için bir bü- To kurulmuştur. Büro şefliğine Nüfus | umum müdürlüğü şube müdürlerin- den B. Sabri Koryürek tayin edilmiş- ! Rom Ekselâns General Metaksas Başvekil ATİNA Cümhüriyet ilânmın 16 inei yıl dönümü münasebetile irsal buyurduğunuz tebrik- teki. Madeden pek ziyade mütehassis ola- rak gerek benim ve gerek Cümhuriyet hü- kümetinin en hararetli teşekkürlerimizin kabulünü ekstlansınızdan rica ederim. Türk milleti, Hükümetile birlikte, dost ve müttefik asi) Elen milletinin refah #kbali Için en samimi temennileri izhar mektedir. Başiadığınız ve yüksek bir oterite başarmakta olduğunuz işler için tam kati bir muvaifakıyeti Iki memleketin büyük nef'i namına hararetle & ii rim, et Celâl Bayar Ekselâns Celâl Bayar Başvekil ANKARA Yüksek, muhlerm ve sevgili Devlet Re- iniz Kemal Alatürkün Kiyasati ve basi. retli Başkanlığı altında bütün sahalarda terakki ve muvaffakiyetler kaydetmiş olan Türkiye Cümhuriyetinin 15 inel yıl dönü- mü münasebetle dostluk hissiyat Ukte, gerek benim ve gerek Bulg: kümet ve milletinin €n hararetli tel rimizl ve mümtaz Gümhur Bask: sıhhat ve saadeti ile Tef, komşu ve das 1âsı aler ekselânsınıza arzetmekle bilhassa bahii- yarım, Köseivanol Başvek'l Ekselâns B. Köseivanol Başvekil ve Hariciye Nazırı SOFYA Cümheriyelin 15 inei yıldönümü #ü- nasebetile gönderdiğiniz nazikine tolgraf- tan dolayı ekselânsnıza hararetle teşek- kür ederim, Bu Lelgraftaki ifadeden pk ziyade mütebassis olarak, Türk millet ve hükümetinin kendisine komşu ve dest letter gelen temnmileri “bütün “yan bis ve takdir ve bu millet ve hükü Bulgar milleti mn samimi terieni bulunduğunu ekselânsiniza temin edi Celâl Bayar Hariciye Vekilimizle Balkan Hariciye Nazırları ve B. Litvinof arasında telgraflar Ankara 3 — Cümh etin 15 inci yıldönümü münasebetile (Haviciye Vekilimiz Dr. B. Tevfik Rüştü Aras ile Yunan Başvekili ve Harlciye Na- zıri B. Metaksas, Bulgar Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Köse İvanof, Sövyet Rusya Hariciye halk komiseri B. Litvinef ve Romanya Hariciye Nazırı B. Komnen ârasında samimi telraflar teati olunmuştur. Ingiliz parlâmenlosu Kral bir ENE bugün Parlâmentoyu açacak Londra 3 (A-A.) — Kral ve Eraliçe bugün Sandringham -şâtosundan Londraya döncekelerdir. Kral, varın hususi devlet konse- yine riyaset edecek ve yeni Nazirlarım yeminini kabul -eyliyecektir. Kral, Salı günü parlâmentonun açılış nut- kunu okuyacaktır. Kral ve Kraliçe, 15 Teşrinisanide, a Kralı Karol şerefine büyük bir ziyafet vereceklerdir. Muhafız alayında terhis edi- len erler âbideye çelenk koydular Ankara 3 — Muhafız alayında as- kerlik vazifelerini yaparak ihtiyata geçirilmek suretile terhis olunan â- kerler dün öğleden sonra başlarında alay komutan vekili albay Fasih ol- duğu halde Ulus alanına gelmişlerdir. Üzerinde «Muhafız alayı terhis eden erleri» yazılı çelenk törenle Zafer an tına konmuş ve İstiklâl marşı, erlerin de bandoya uymaları ile çalınmıştır. Erler başta bando muzika ve bir bölü asker olduğu halde geldikleri gibi 8” keri disiplinle alaya avdet etmişler” dir, 1 Esir mübadelesi Londra 3 (A.A) — İyi haber ala” membalardanı al rie se bur