4 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

4 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Prejean Hollivut'a gitti Marlene Dietrich Pariste yerleşecek Moris Şovalye Pariste yeni bir revüye başladı, halk ilk akşamki temsilde kendisini çok alkışladı 'ransanın tanınmış sinema artistle. rinden Albert Prejean geçen haita Pa- risten Hollivuta hareket etmiştir. Pre- jean istasyonda kendisini seven birçok kimseler tarafından uğurlanmıştır. Şimdiye kadar Paristen Hollivuta gidenlerin hepsi Amerikada filim çe- virmek için bü seyahati yapıyordu. Albert Prejean, filim çeyirmek için değil, tatil zamanımı geçirmek için Hollivuta gitmektedir. Artist bir ga zeteciye demiştir ki: # — Hollivutta filim çeviren artist- ler, uzunca bir tatil yapacakları za- man derhal Avrupaya geliyorlar, İn- giltereyi, Fransayı mutlaka ziyaret ediyorlar, Vakıtları varsa başka mem- leketlere de gidiyorlar, Bu suretle es- ki dünyayı görüyorlar. Halbuki Av- rupada çalışan artistler tatil zama- rını dalma kendi memleketlerimizde geçiriyoruz. Bunu doğru bulmadım. Şimdiye kadar Yeni dünyayı görme- diğim için bu defaki tatil müddetin- den istifade ederek Amerikaya git meğe karar verdim. Amerikaya gitmişken tabii Holli- vuta da uğryacağım, Orada bir çok tanıdıklarım var. Onlarla ogörüşeces ğim, Amerika stüdyolarındaki çalış- mâ târzını tedkik edeceğim ve altı hafta sonra, tekrar işe başlamak üze- re, Fransaya döneceğim.» Artist, sırf gezmek için Amerikaya gitmekle beraber kendisine bazı tek- lifler yapılması muhtemeldir. Prejean Fransadan ayrılmak niyetinde olma- makla beraber, pek cazib bir teklif olursa Amerikada kalmasından kor- kuluyor. Bu sebeble kendisini teşyi edenler: — Prejean seni çabuk bekliyoruz. Sakın Ameriksda çok kalma!... diye bağırmışlardır. Albet Prejean doğruca Nevyorka gitmektedir. Orada bir kaç gün kal- dıktan sonra tağyare ile Hollivuta gidecektir. Holivuttan yine tayyare ile Nevyorka dönecektir. Artiste bir çok çiçekler ve şekerlerden başka bir de paraşüt hediye edilmiş, halk; — Tâyyaerede yenından eksik et- me!,.. diye bağırmıştır. Umumi harpte pilotluk yapmış olan Prejean bu kadar ihtiyatı fazla görmekle beraber koca paraşütü ya- nına almağa mecbur olmuştur. *ö# Fransız güzeteleri Fransız sinema meraklılarına bir müjde veriyorlar; Marlene Dietrich yakında Fransaya gelerek Pariste filim çevirecektir... Marlenenin Hollivuttaki mukave- lesi bitmek üzeredir. Artistin yalnız daha bir filim çevirmesi lâzımgeliyor. Marlene Dletrich'in son resimlerinden biri görürse büsbütün Fransada yerleşmesi ihti- mali vardır. Marlene şimdiki halde Paristedir. Bu hafta içinde Amerikaya hareket edecektir. Üç ay sonra oradan döne- cek ve Pariste yeni filmi çevirmeğe başlıyacaktır. Marlene bu filimde Montmartre muzik hollarından biri- rinin baş yıldızı rolünü yapacaktır. Artist diyor ki: — Çevireceğim filimde fransızca konuşacağım ve tamam bir Mont- martreli kız olmağa çalışacağım. Son zamanlarda fransizcami çok ilerlet- tim. Maamafih elân çalışmakta de- vam ediyorum, Fransada filim çevi- receğimden dolayı çok memnunum, içimde adetâ bir heyecan duyuyo- Tum, .».# Moris Şşvalyeye Lejyon Dönür ni- şanının Şövalye rütbesi verildi. Bu münasebetle Pariste bir çok merasim yapıldı. Artiste bu nişanı hem Hari- ciye, hem Maarif nezaretleri inha et- miştir. Hariciye nezareti, Holliyut ve Londrada çevirdiği filimlerle Fransa- nın şerefini memleket haricinde yük- gelttiği için, Maarif nezareti de Fran- &wz sanatına hizmetinden dolayı ken- ME disine nişan verilmesi için müracaat ta bulunmuştur, Haritiyenin müra- caati daha evvel olduğundan Şövalye hariciye listesinde nişan almıştır. Artist nişandan çok memnun ol muş: * — Canım, ben Maarif nezaretinin sını ceketimin yakasının bir iliğine, diğerini de öteki İliğine takardım... demiğtir. Şövalye son günlerde Casino de İ Paris'de yeni bir rövüye başlamıştır. İlk akşam tiyatro dopdolu idi. Seyir. cilerin arasında Marlene, Mistinget, birçok edipler, muharrirler, Parisin tanınmış simaları vardı. Artist o ge- ce pek çok şarkı söylemiştir. Bir ara- hik; — Bu şarkıyı Marlene için söylüyo- Tülü ...diyerek meşhur yıldız için, bunu müteakib: — Bu şarkıyı Mistinget için söylü- yorum... diyerek Mistinget için şarkı söylemiştir. Bu son'şarkıdan sonra Şu sözleri ilâve etmiştir: — Mis, uzakta olduğun için gelip seni öpemedim, kusurumu affet! Halk bu sözleri şiddetle alkışlamış, alkışlar dakikalarca devam ettiğin- den Şövalye sahneden inerek Mistin- getin oturduğu yere kadar giderek artisti öpmeğe mecbur olmuştur. ; Sofya (Akşam) — Bulgar ordusu- nun silâhlanmasına sarfedilmek üze re istenen 4 milyar 250 milyon leva- lık tahsisat hakkındaki proje parlâ- mentoda müzakere edilmiştir, Müza- kere esnasında söz alan mebuslar Balkan devletlerinin vaziyeti ve Bul- garistanın silâhlanması mevzuu et rafında nutuklar söylemişlerdir. Mebuslardan Grigor Vasilev nut- kunda demiştir ki: «Arzumuz, Bul- garistanın Balkan devletleri arasın- da bulunmaya lâyık bir yer tutması- dır. Bulgar milletinin birliğini kimse bozamaz. Biz komşu devletlere kültü- rel ve siyasi yollarla yaklaşmaya Ru- men, Yunan ve Sırplarla birlikte ya- şamaya çalışacağız. Evvelâ komşula- rımızla anlaşmalıyız, Karşılıklı ol- mak şartile bunun için bazı fedakâr- lıklar da yapabiliriz. Biz milli ve mâ- nalı bir politika istiyoruz.» Saylav Geörgi Petrov da söz alarak demiştir ki: «Bugün dünya büyük felâketlerle karşılaşmaktadır. Hâzırlanmamiız, muhtemel tehlikeleri önlememiz, mil- M menfaatlerimizi korumamız lâzım- dır. Mazideki feci hâdiselerin teker- rür etmemesi için biz, küvvetlerimizi evvelâ dahilen tanzim etmeliyiz. Maalesef, bizde hâlâ Bulgar ordusu- na iyi gözle bakmıyanlar vardır. Her zaman olduğu gibi bugün de Bulga- ristan, sulhüm en sağlam dayağıdır. Bulgar ordusunun büyük erkânıbar- biye reisi general Peeve yapılan sui- kasd, bence Bulgar ordusuna yapı lan bir suikasdden başka bir şey de- ğildir. General Peev 1le binbaşı Sto- yanova karşı İşlenen cinayettenberi on beş gün geçiyor. Ne taraftan ge- lirse gelsin polisin vazifesi cinayeti meydana çıkarmaktır. Bulgar ordusu için istenilen kredi- ler hakkındaki kanun lâyihasını yes rinde buluyor ve bu nazik zamanlar- da memleketimizin müdafaası için kuvvete malik olması kanaatinde bulunduğum için lehte reyimi veri- yorum.» Diğer mebuslardan Yosif Robev de şu hitabede bulunmuştur: «Menfaatlerimize uymıyan arzü ve anlaşmaların tahakkuk ettirilmesi maksadile yabancı orduların 1925 de arazimiz€ girişlerini herkes hâtırlar, Yalnız bu hakikat bize gösterdi ki, bir hâdise karşısında Bulgar ordusu daima hazır bulunmağa çalışmalı- dır. Ülkemiz ve istiklâlimiz, yalnız sağlam ve kuvvetli yeni orduya me- lik olduğumuz zaman muhafaza edi- lebilir, Selânik anlaşmasından sonra duyduğumuz güzel düşünceler, 10 teşrintevvel osulkasdi ile karşılaştı. Bütün bunlar, bize ve vatandaşlara hatırlattı ki, memleketimizde cina- yetlerin bettaraf edilmesi için her şeyi yapmalıyız. Sonunda tabanca asile neticelenebilecek olan siyâsi ihtilâflar, şahsi kavgalar ve kan artık yetişir...» Robev nutkunun sonunda, Bulgar ordusuna verilmekte olan tahsisata taraftar olduğunu söylemiştir. Saylav Raşko Macarov da demiş- tir ki; «Bugün, acı bir hakikat olan büyük erkânıharbiye reisi general Peer'in katline temas elmeden geçemiyece- ğim. Bence hükümetin ve polisin va- gifesi, böyle adamların gizli canilere kurban gitmemesi için sıkı bir terti- bat almasıdır. Bizden Bulgar ordusu için 4,250,000,000 levanın kabulü is- teniyor. Diğer zamanlarda da söyle- e ———— martı Gi. Sofya mektupları Bulgar ordusunun silâhlanması İçin dört milyar levalık tahsisat Parlâmentoda yapılan müzakerelerde mebuslar bu silâhlanmanın zaruri olduğunu söylediler Bulgar meclisinde yeni tahsisat münasebetile nutuk söyliyenler: Harbiye Na. Nazırı general Daskalov, Vasilev, Petrov, Robev, Macaroy (Alin mişimdir. Bu gibi istekler yanında tahsisatın ne suretle sarfedileceği hakkında maddelerin de gösterilme- si lâzımdır. Halbuki silâhlanma işi- nin daha ziyade gizli tutulması icab eder, Silâhlanma vasıtalarını harciyacak olanlara itimat etmeli tahsis edilen krediyi kabul etmeliyiz, çünkü bu yeni rönesansımızın bâşlangıcıdır. Biz, böylelikle milleti bu gibi feda- kârlıklarda bulunmağa alıştırmalıyız. Fakat milli iktisadiyatımızı da orga» nize etmek mecburiyetindeyiz ki, milet bu gibi ağırlıkları kolayca kars şılıyabilsin.» Mebus Doyko Petrov da demiştir ki; «Küçük ve fakir milletler kendile- rini silâhlanmak imkânsızlığında bi- rakılmışlardır. Sanırım ki, silâhlar- mak için 50 milyardan fazla paraya ihtiyaç vardır. Fakat hayali olan bu yekünu da karşılıyamayız. Şimdiki halde bu ez silâhlanma ile iktifa etmek icab eder, Maalesef ik- tisadi tabakalarımız harap bir hal- dedir. İstenen yekün, milletimizin kuvvetine göre tam hududunu bul- muştur.> Bundan sonra birkaç mebus dahâ söz almış pamüâmentoda, 4 milyar 250 milyonluk yeni harb tahsisatı müt- tefikan tasvib ve tasdik edilmiştir. Bunun üzerine Harbiye Nazırı ge- neral Daskalov, Bulgar ordusunun silâhlanması için parlâmentoda gös- terilen alâkaya ordu namına teşek- kür etmiştir. Kabul edilen yeni tahsisat, yeni si- Jâhlar alınmasına, yeni siparişler ya- pılmasına, silâhların tamir edilmesi- ne, harb levazımı ve mühimmatı alın- masına, askerin elbise ihtiyacına ve askeri inşaat vesaire için sarfedile- cektir. İhtiyat göneral Nedev, Dnevnik gazetesinde «<Silâhlanalım. başlıklı bir makale yazarak Nöyyi muahede- sile Bulgar ordusunun dağıtılması ve -silâhsızlandırılması neticesi ola- Tak Buülgaristarnın bulunduğu ağır vaziyeti ve çektiği İztırâabı tabvir ile diyer ki: «. Şimdi Nöyyi muahedesi mevcud değildir. Biz, mertçe ve açıkca ileri gitmeğe mecburuz. Bulgar ordusunu kuvvetlendirmek için bütün maddi vasıtaları bulmalıyız. Mini ordumuzu takviye edecek bü- tün manevi “kuvvetleri de harekete getirmeliyiz. İyi organize edilmiş, iyi talim ve terbiye görmüş bir orduyu teşkil edecek granit temele bastığı- mizı hissettiğimiz vakit, maddi ve manevi saadete kavuşacağız O zaman bizi arıyacaklar ve kıy- met verecekler.» Tayyare ianeleri Bulgaristanda tayyareye iane ve- renler çoğalıyor, Zora gazetesinin bir müddet evveli bildirdiğine göre, Bul- gar Mİlli bankasında çalışan memu- rin ve müstahdemin de tayyare için 238,000 leva isne vermişlerdir. Bundan evvel Bulgar talebe ve muallimleri de aralarında topladık- ları üç buçuk milyon levayı Maarif Nazırı vasıtasile .tayyare İanesin$ vermişlerdir. Talebelerin bu parasile yapılacak tayyare meydanının ismi. ne «Maarif - Prosveta; denecektir, Bulgar sanayicileri de aynı maks satla 4 milyon leva teberrü etmişler« dir. O zaman, Bulgar sanayicilerinin parasile Bulgaristanda üçüncü bir tayyare fabrikasının temeli atılacak» tar,