4 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

4 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Babife 4 AK Japon kuvvetleri dör Çin şehrini zaptettiler Japonya, Uzak Şarka aid muahedelerin tekrar gözden geçirilmesini İstiyor Nevyork Taymis gazetesi Japonyanın Amerikanın programını reddettiğini söylüyor Tokyo 3 (A-A.) — Hankeo mınlaka- sındaki Japon kuvvetleri, aşağıdaki dört Çin şehrini elde etmişlerdir: Kanton - Hankeo demiryolu üzerin- &e Puçi, Yangtse nehri üzerinde Kia- ku, Sienninigin 28 kilometre cenubu garkisinde Şaoling, Tungşanın 18 kilo metre şimali şarkisinde Aypaşin. Japon Başvekilinin nutku Tokyo 3 (A.A.) — Radyoda bir nu- tuk söyliyen Başvekil prens Konoye, garp emperyalizminin istiklâl ve sul- hu ihlâl vadisinde zorla yaptığt şey- lere bir nihayet vermek için Uzak Şarka müteallik muahedelerin umu- mi surette yeniden gözden geçirilme- sinin zaruri olduğunu söylemiştir. Nevyork 3 (A.A.) — Nevyork Tay- mis gazetesi, Japonyanın Çinde açık kapı siyasetine müteallik beyanatının bütün dünyaya İlân edilmiş iktisadi bir harp olduğunu yazmuktadır. Ja- ponya, Amerikanın açık kapı prensi- pinin muhafazası hakkındaki talebine sert bir cevap vermekle kalmamış, belki B. Hul'ün harici ticaret milli meclisi huzurunda prensiplerini izah etmiş olduğu ticari mübadelelere mü- teallik Amerikan hükümeti programi- nın esasını reddeylemiştir. Japonyanın emeli hakkında Çin mahafilinin fikri Şanghay 3 (A.A.) — Japon Harici- ye Nezareti erkânından biri, «Çin, komünizm lehinde ve Japonya aley hindeki hattı hareketini değiştirirse, Japonya, Çin hükümetile birlikle ça- lışmağı reddetmiyecektir.> demiştir. Bu fıkra büyük bir alâka uyandırmış- tar, Japonyanın Çine karşı değil, Şang Kay Şek'e karşı harbettiği iddiasının Çin hükümet erkânı arasında ihtilâf ve ayrılık çıkarmak için olduğu söy- leniyor, Macaristan isteklerinin büyük bir kısmını elde etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) garbından koparılıp alınmış olan araziyi temsil eden âbideler önünde toplanmışlır. Müteakiben halk, elle- rinde meşaleler olduğu halde Trya- non muahedesindenberi yarı çekilmiş bulunan milli sancağın önüne gitmiş. tir. Bunda” sonra baik; İtaiya, Alman- ya ve Polonya sefarelhaneleri ve ni- hayet Başvekâlet dairesi önüne git- miştir. Talebe mümessillerinden (birisi, Başvekil B. İmrediyi tebrik etmiş ve mumaileyh, vermiş olduğu cevapta, son haftalar zarfında memleketin asabını çetin bir imtihana tabi tut- muş olan hâdiseleri hatırlatmıştır. Başvekil, hükümetin yalnız çok hak- lı olan davasından değil, pek kiymet- Ni olan Macar kanından mesul oldu- günü söylemiştir. Mümsileyh, Macaristana çok müş- kül bir vaziyette müzaheret etmiş olan kuvvetli dostları İtalya, Alman- ya ve Polonyâya karşı minnet ve şül ran bissetmekte olduğunu söylemiş- tir. Hatip demiştir ki; «Sevine günlerini çetin mesai gün- leri takip edecektir. Biz, askeri zihni- yete, nasyonalist ve etnik bir vicda- na hıristiyan ahlâkına ve içtimai ada- let hissine sahip yeni bir Macaristan vücuda getirmek istiyoruz.» Başvekilin sözleri halk tarafından sürekli surette alkışlanmışlır. Ahali, bundan sonra kral, sarayının önünde toplanmış ve paibi hükümet amiral Hortiyi şiddetle alkışlamıştır. Şehir bir hafta donanacak Budapeşte 3 (A.A.) — Belediye re- isinin bir emirnamesine nazaran Bu- dapeşte şehri 3 teşrinisaniden 10 teş- rinisaniye kadar bayraklarla süslene- cektir, Macar Başvekilinin bir nutku Budapeşte 3 (A.A.) — Macarlar, Viyanada verilmiş olan hâkem kara- nm bizzat B. İmredinin ağzından işitmişlerdir. Mumaileyh, hakem ka- Tarı gelir gelmez radyo sarayına gi- | derek bu kararın esasını memlekete mikrofonla bildirmiştir. Başvekil, heyecanlı bir sesle yüz binlerce Macar, Slovak, Rüten ve Al. manın Macaristana iade edilmiş ol- duğunu haber vermiştir. B. İmredi, yirmi sene ıztırap çek- | y tırap çek, İ ter tikten sonra tekrar Macaristana rucu eden mühim şehirlerin ve mevkilerin isimlerini saymıştır. Başvekil ihtilâf hakkında hâkem- Nk etimek gibi nazik bir vazifeyi de- ruhte etmiş olan büyük devletlere te. şekkür etmiş ve bu hâkemliğin gaye- si, Avrupanın Çekoslovakyanın yeni bünyesi yüzünden sarsılmış olan bu kısmında müslihane teşriki messi şartları vücuda getirmek olduğunu söylemiştir. Macaristan ne kadar büyüdü? Budapeşte 3 (A.A.) — Viyanada verilmiş olan hakem Kkararile Maca. ristanın arâzisi takriben 12,400 kilo. metre murabba: artmakta ve 1 mil- yon 64 bin nüfus Macaristana geçmek- tedir. Bu suretle mmeleketin nüfusu 10 milyonu geçecek ve mesahsi sat- hiyesi takriben yüz bin kilometre murabbaz olacaktır, Filistinde yeniden çarpışmalar oldu (Baş tarafı I inci sahifede) mandateri olan Fransa ile Maverayı Erdün hükümetinin Filistine ald su- reti tesviye hakkında fikirleri sorul- mak icab eder, Bu meselede yenmesi icab eden zorluklar büyüktür. Zira Müslüman ve hıristiyan oAraplarla Yahudiler dünya Yahudiliği bu me- selede söz söylemeğe salâhiyetlardır- lar, Suriyede nümayişler Beyrut 3 (AA.) — Balfur beyan- namesinin yıldönümü münasebetile Buriye ve Lübnanda hasmane nüma- Şişler icra edilmiştir. Otuz kadar yaralı vardır ve otuz km a Orman harita dairesi Ankara 3 (Telefonla) — Fotogra- metri usulü ile orman haritalarının yapılmasını temin maksadile Ziraat” Vekâletine bağlı bir Orman harita da- iresi kurulması hakkında bir kanun lâyihası hazırlanmıştır. İngiliz Başvekili rahatsız Londra 3 (A.A.) — Hafif bir ra- hataızlık sebebiyle Başvekil B. Çam- börleyn, bu akşam hava müdafaa İşini müzakere edecek olan Ayam Kamarası toplantısına iştirak eyliye- miyecektir. ANL İİ Halk opereti Binanın tamiratı bit- mek üzerdir, pek ya- kında baştıyor. 1. 40835 * 4 'Teşrinisan!i 1938 Madrid iki defa | bombardıman edildi Zayiat hakkında henüz malümat yok Saragos S(AA) Franko kuvvet- leri dün Ebre cephesinde hekiki bir muvaffakiyet kazanmıştır. Cümhu. riyetçi kıtalar cephesinin sağ cenahı Surra Pandolos önünde ve sol cenahı Sierra Caballos önünde, muhacimle- rin tazyiki karşısında gerilemek meo- buriyetinde kalmıştır. Madrid 3 (A.A.) — Frankistlerin bataryaları, saat 21 de ve 22,15 de her biri yarımşar sasi devam etmek üzere şehri iki defa bombardıman et- mişlerdir. Zayiat hakkında henüz | malümat alımamamıştır. Febüs ajansı direktörü ağır suret- te yaralanmıştır. | Kartajen vapuruna taarruz eden gemi kime aid! Londra 3 (A.A.) — Kromer tahli- siye gemisi, halihazırda terkedilmiş | olduğu zannolunan kartajena müret- tebatından on kişiyi almıştır. Hâdi- | seyi İngiliz memurlarına bildirmiş olan Monkud vapuruna göre Karta- | Jenaya taarruz etmiş olan harp ge-' misi, İspanyol Cümburiyetçilerinin elinde olan gemilerdendir. Maamafih, mütaarrız geminin hakikati halde Frankistlerin bir gemisi olduğu söy- lenmektedir. Bir İngiliz gemisine bomba düştü Valansiya 3 (A.A.) — Üç motörlü beş tayyare, Valensiya limanını bom- bardıman etmiştir. Stamburn ismindeki bir İngiliz ge- | misine bir bomba düşmüş ve gemi rahnedar olmuştur, Bu vapur bat- mak üzeredir. Diğer taraftan Alsira ve Kartajen de bombardıman edilmiştir. Çambörleyn (Baş tarafı 1 nci sahifede) «Çamböleyn ile Hitler arasındaki görüşmelerin Noelden evvel yapıla. | cağı tahmin edilmektedir. Eğer bu görüşmeler, beklenilen neticeleri ve- recek olursa dört devlet, yani Almân- | ya, Fransa, İngiltere ve İtalya ara | sında müzakereler icrasına imkân ha- sıl olacaktır.z Görüşülecek üç madde Londra 3 (A.A.) — Star gazetesi- ne göre, B. Çambörleyn, B. Hitlerle görüşmek tasavvurundadır, me Noclden sonra yapıla- caktır, Gazete, mükâlemenin Fransa, İn- giltere, İtalya ve Almanya arasında bir konferansın içtimaa davet edilme- sine mukaddime teşkil edeceğini ya- zıyor. Konferansın mevzuu aşağıdaki üç merhâle ile bir barış paktı tanzim | etmektir. 1 — Harp zamanında gaz kullanıl. | masının ilgası, 2 — Sivli hava bombardımanları" nım İlgâsı, 3 — Bomberdiman tayyarelerinin tahdidi. Alman gazetelerinin makaleleri Berlin 3 (A.A.) — Çambörleyn Ka- binesinde yapılmış olan tadilâtı, siya- si Alman mahefili, bilhassa harici si- yaset icabından addetmekte ve İngil- terenin harici siyasetinin başka bir istikamet alacağı manasını tazam- mun etmekte olduğu mütaleasını serdeylemektedir. Silâhların tahdidi meselesi hakkın. da ayni mahafll, Almanyanın halihe- zırda yapacak teklifi bulunmadığını ve hudutlarında yapmakta olduğu tahkimatı durdurması hiçbir veçhile caiz olmadığı fikrindedir. B. Çambörleynin yakında Berlinde- ki İngiliz sefirine gönderilecek olan yeni plânı münasebetile Danziger Norposten, şöyle yazıyor: Teslihatın tahdidine müteallik olan ilk teklifler, Almanya ve bilhassa ge- çen ilkbaharda B. Hitler tafarından yapılmış olduğundan Berlinin İngiliz tekliflerini kayıt ve şartsız tetkike âmade olduğunu farzetmek müm- kündür. BULMACAMIZ 10 Soldan sağa : ı Afrikanın şamali garbisinde bir şehir. 2 — Mesruat - Hazır olmıyan. 3 — Az pişmiş yumurta - Nota, 4 — Temizlemeler. kesif olu 7 — Tersi otlak mahalli demektir - Ke- male ermemiş. — Başına «S» konursa Baş. 9 — Melun - Renk. 10 — Burun - Keder. katı olur - Yukarıdan aşağı : 1 — Yılana benzer dört ayağı var. 1 — Akarak - Tersi çok taneli bir meyva olur. 3 — Katrana benzer - Galbden işitilen madde, evi 10 — Müteaddid daireli ikametgâh. Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa : Cimrilik, 2 — İlanbiri, 3 — Bals, Bilek, 4 İmla, As, Be, 5 — Tediye, 6 — Laf, Me, Ada, 7 — İhale, Ekip, $ — Kanal, Kaya, 9 — Lut, Tezer, 10 — Misal, Nata, Yukardan aşağı : 1 — Cibinlik, 2 — İlim, Ahali, 3 — Maji, Fanus, 4 — Rasat, Lata, 5 — İh, Emel, 6 — Libade, 7 —irisi, Eken, 8 —KU, Yakaza, 9 — Ebediyet, 10 — Ülke, Apara, İm Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişi: Asım, "Taksim: Kürkçüyan, Firuzağada Ertuğrul, Kalyoncukulluk- ta Zafiropulos, Beyoğlu: İstiklâl cad- desinde Galatasaray, Tünelde Matko- viç, Galata: Okçumusa caddesinde Doğruyol, Fındıklıda Mustafa Nal, Kasımpaşa: Vasıf, Hasköy: Halıctoğ- lunda Barbut, Eminönü: Agop Minas- yan, Fatih: Veznecilerde Üniversite, Karagümrük: Mehmed Puat, Bakır- köy: Merkez, Sarıyer: Osman, Aksa- ray: Yenikapıda Sarım, Beşiktaş: Vi- âln, Fener: Vitali, Kumkapı: Ceml, Küçükpazar: Necati, Samatya: Yedi- kulede Teofilos, Alemdar: All Riza, Şehremini: Ahmed Hamdi, Kadıköy: Badık, Yeldeğirmeninde Üçler, Üskü- dar: İmrahor, Heybeliada: Tomas, Büyükada: Halk. Her gece açık eczaneler: Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykon, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki eç- ganeler her gece açiktir. 3/11/9038 Türk borcu I peşin 10725 Ergani 19.15 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fatleri) Landrs 1 Sterlin 6. New-York 100 Dolar 12007 Paris 100 Frank 33575 Milâno 100 Liret 083 Cenevre 100 İsviçre Pr. 24005 Amsterdam 100 Florin 48.615 Berlin 100 Rayhışmark 00.485 Brüksel 100 Belga 21325 Atina 100 Drahmi 1095 Sofya 100 Leva 1.5375 Prag 100 Çekoslovak Kr. —— Madrid 100 Pezeta Varşova 100 Zioti am 7625 Budapeşte 100 Pengo 2487 Bükreş 100 Ley 09125 100 Dinar 48115 Yokohama, 100 Yen 330215 Btokholm 100 İsveç Kr. 209075 Moskova 100 Ruble 2300 İRTiHÂL Haydarpaşa Lisesi Edebiyat mual- limlerinden Bâki Gülpınarlının anne- si ve merhum Şeyhülmuhabirin Baba Ahmed efendinin zevcesi Aliye dün sabah Hakka kavuşmuş ve öğleyin Seyyid Ahmed deresindeki merkadine defnedilmiştir. Hak, Ehlibeyt'e mül- hak eyleye. TEŞEKKÜR Geçenlerde ebediyen hayata güzle- rini kapayan Samsun Belediye reisi Sakibi emekli topçu yüzbaşı Hüsnü Yeğenin cenazesine iştirak etmek ve çelenk göndermek lütfunda bulunan, telgraf ve mektupla ve şahsen beyanı taziyet eden bütün akraba ve dostla- rımıza ve merhumun Arkadaşlarına hastalığı esnasında candan alâka gösteren tabibi müdavi ve müşavirle- rine ve Sişli Sıhhat yurdu müdür ve müdiresi ve hastabakıcılarına alenen teşekkürü bir vecibe telâkki ederiz. Merhumun annesi: Bakiye Yeğen. Eşi: Ayşe Yeğen. Kardeşi Ulviye Keskin. Fransız tiyatrosunda 16 'Teşrinisani Salı akşamı Münir Nureddin Mevsimin ilk büyük konserini veriyor. TAKSİM sineması BU AKŞAM Büyük ve yeni programda İki Büyük Fransız yıldızı Kate Nagy ve Jean Murat'ın versin J. Kesselin büyük romanından Presleri iceri Lüks içinde geçen Hissi ve Aşk maceralarını gösteren büyük film. ilâveten: EKLER JURNAL Yerlerinizi evvelden alınız. Telefon: 43191 MARRY BAUR, BEYOĞLUNDA Büyük ve Dehakâr Fransız (artisti HARRY BAUR ve Parisin en büyük tiyat- rolarının en mükemmel artistlerinden rekkep Komedi Frânsez Trupu pek da şehrimize muvasalat edecekler ve “ şrinde Beyoğlunda Fransız Tiyat- rosunâa temsillerini vereceklerdir. 1. 11 Sonleşrin Cuma saat 21 de SAMSON BERNSTEİN'in kuvvetli Piyesi, 12 Sonleşrin Cumartesi ve 13 Pazar Buvarede: JAZZ PAĞNOL'un en son Piyesi Caz ve Figüranları Sahnede 14 Sonleğrin Pazartesi HARRY BAUR'un Şerefine Veda teme! ola istediğim Zeve VERNEVİL'in süzel Komedisi Biletler bugünden itibaren Tiyatre Fişesinde satılmaktadır. Şehir T. Komedi kısmı Bu akşam saat 2030 da KAN KARDEŞLERİ 4 P. komedi Yazan: Birabo, Türkçesi: Fakret Adil * Taksimde (Bu gece) (BABA) Şirindbergin meşhur pis yesi 3 perde ve (DOKTOR HAYBEDEN) Vodvil 1 perde * TURAN TİYATROSU Halk sanatkârı NAŞİT ve Cemal Sahir, okuyucü Semiha birlikte KAYSERİ GÜLLERİ komedi! $ P. * anlı ve Harikulüde bir şahese iFtk HARP ESİRLERİ Fransızca sözlü Muazzam - Müthiş - iallndn akü all li ötnelii ww