4 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

4 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Bayrak Amerika mütlehid hükümetlerin- den Ohio ve bunun merkezi, fevkalâ- ç de servet ve şöhretini, bizim Kayseri gibi, sucuk ve pastırma sanayiine medyundur. Bütün Amerika Ohlonun nefis sucuk ve salamlarını kullanır. Buradaki yüzlerce sucuk ve salam fabrikası memleketi ihya etmiştir, Ohioda ilk sucuk fabrikası bundan eli sene evvel kurulmuştu, Bu yüdö- nümünün tesid edilmesi belediyesi tarafından kararlaştırılmıştır. O gün şehir baştan başa bayraklar- la donanacaktı. Lâkin hususi içtihad ve âdetleri tatbikte Amerika belediye reislerinin serbes bulunmasından bilistifade Ohio belediye reisi yıldö- Boğulmağa Nevyorkun karşısındaki New Jer- sey şehrinin meşhur eczane sahiple- rinden biri hem insaniyete hizmet et- mek hem de birden zengin olmak için bir çare düşünürken deniz banyosu mevsiminde birçok adamların boğul- duğunu halırlamıştır. Boğulmağa karşı bir ilâiç bulduğu takdirde her iki maksada da erişmiş | olacağını hesaplamış ve böyle bir ilâç bulmak için çalışmıştır. Nihayet siyah renkli bir hap icad etmiştir. Eczane camekânında bu hlâcı teşhir eder ve bir büyük yafta Ne de bu Ilâcın boğulmaktan korun- manın en iyi çaresi olduğunu ilân etmiştir. Tam geçen yaza tesadüf eden bu ilân fevkalâde tesir yapmış- tır. Deniz banyosuna giden her adam bu haptan birkaç tane tedarik etmiş- tir Eczane sahibinin biraderi de fey- kalâde iyi yüzgeç olduğu halde kar- | deşinin hapını tecrübe etmek iste- miştir. Denize girmezden evvel ha- pın birini yutmuş, fakat ne olur ©i- maz diye refakatine bir sandal al mıştır. Sandalda sandalcı ile bir hastaba- kıcı vardı. Hapı yutan adam tam Izmir civarında bir tren kazası 'Tren kazasında hasara İzmir (Akşam) — Karşıyaka nahi- yesinin Çiğli köyü istasyonunda nü- fusça zayiatsız geçen bir tren kazası olmuştur. Bandırınadan İzmire gel- mekte olan 1250 numaralı marşandiz katarı, Çiğli istasyonu yakınında ana hatta girdiği sırada makasın yanlış açılması yüzünden İzmir - Çiğli ara- sında yolcu taşıyan 24 sayılı havali katarının arkasına bindirmiş, hayali İzmirde iki cinayet | İzmir (Akşam) — Kemerde umum» haneler arasında iki vaka olmuştur. | Fehmi adında biri, sevdiği umumha- ne kadınlarından Emineyi, kendisine ağır bir söz sarfetmesinden muğber Olarak bıçakla baldırından ağır suret- | te yaralamıştır. Eminenin, bacağın. | daki damar koptuğu için hayatı tehli- kededir, Suçlu yakalanmıştır. Diğer vaka, Zekiye adında bir kadın Yüzünden olmuştur. Zekiyenin, hapis. hanede bulunan eski dostu Niyazinin ukrabasından Ali kadının yeni dostül lehmede raslamış, bıçakla Mehmedi İ Sırtından yaralamıştır. Mehmed de be- İlhdeki tabancasını Aliye beş el ateş #tmişse de mermiler İsabet etmemiş» tir. Mehmed; AH ve arkadaşı Hakkı ta- Saflarından fena halde dövülmüştür. ,erine sucuk nümü günü bütün şehrin bayrak ye- rine sucukla tezyin edilmesini emret- miştir Bütün fabrikalar, ticaret Müesse- seleri ve hususi evler ve aparlıman- lar #andıra direklerne ve tellere su- cuk dizileri asmışlardır. Otellerin salonları bile hep sucuk | ile tezyin edilmiştir. Her taraf kara bulut gibi sucuk ile dolmuştur, Bü- tün şehri ağır bir et kokusu istilâ et- miştir. Fakat halk memnun olmuş- tur. Çünkü bayrak yerine asılan bü- tün sucuklar (belediye: tarafından toplatlırımış ve fıkara ahaliye ve muhtaç mektep talebesine dağıtılmış- tar. karşı hap! iki saat yüzmüş ve çok enginlere açılmıştır. Bu müddet zarfında hiç yorulmamıştır. İşler tam yolunda giderken san- daldan bir feryad işitmiştir. Meğer sandal su alıyormuş. Sandalcı bir türlü suları boşaltamadığından, ka- dın ise yüzmek bilmediğinden ferya- dı basıyordu. Eczane sahibinin biraderi uzaktan <hap yut korkma!» diye bağırmıştır. Filvaki kadın birkaç hapı birden yut- | muş ise de korkusu zati olmamıştır. Çünkü yüzmek, bilmiyordu. Nihayet bu adam denizden çıkıp tandala atlamış ve kadını bir derece teskin ettikten sonra karadan işaret- le istimdad etmiştir. Sahil muhafazasına mahsus bir motörbot gelip batmakta olan san- daldakileri kurtarmıştır. Bu vakadan sonra eczane sahibi hap almağa ge- | lenlere, iyi yüzgeç olup olmadıklarını sormağı itiyad edinmiştir. iyi yüzgeç iklı ve su almaz ol- duğunu temin cdenlere mahsus ol duğunu da ayrı bir ilân ile tasrih ei- miştir. uğrıyan yagonlardan İkisi katarının son kısmında o sirada için- de yolcu bulunnuyan 9 vagon tamâ- men harap olmuştur. Marşandiz katarındaki ovagonlar- dan da biri parçalanmış, bir vangon da hattan çıkmıştır. Havali katarın- da yolcu bulunmuş olsaydı, kaza, bir inciz halini alacaktı. Hadise tahki- katına Devlet demiryolları sekizinci işletme müdürlüğü hareket ve fen müfettişlerince başlanmıştır. Çanakkalede belediye seçimi bitti Çanakkale (Akşam) — Çanakka- le Belediye seçimi bugün şu şekilde bitti: Dört yıldanberi muvaffakıyet- ler gösteren ve bilhassa borç içinde yüzen Belediyenin bütçesini tevzin eden bay Osman Günel, 11 reyle Be- lediye reisliğine seçilmiştir. 10 reyle avukat Davut Baykan, bi- rinci reis vekilliğine, 14 reyle avukat Tahsin Gür ikinci reis vekilliğine ve Sırrı Kayal ile Ahmed Acar Belediye encümeni daimi âzalığına seçilmiş- lerdir, C. H. P. nin gösterdiği bu namzet. i lerin seçilmesinden halk pek mem- nun olup şehir içinde yüksek başarı: lıklar göstereceklerinden ümitvar bu Yunulmaktadır, olanlara İngilterede kitap okuma merakı son senelerde çok arttı Londrada neş- redilen bir istatis- tiğe göre son 5e- nelerde İngiltere- de okuma merakı artmıştır. Kitap satışlarında mü- him bir fazlalık vardır, Kütüp- hanelere ; devam edenlerin mikdari da çoğalmaktadır. Bu istatistiğe göre umumi kütüp- hanelere devam ednlerle işsizlik ara- sında sıkı bir alâka vardır, İşsizliğin arttığı zamanlarda kütüphanelere devam edenlerin mikdarı çoğalmak- ta, iş bulanlar arttıkça kitap okuyan- ların mikdarı azalmaktadır. İngilterede işsizlerin en çok oldu- ğu sene 933 yılıdır. O sene umumi kütüphanelerde kitap okuyanların sayısı son dereceyi bulmuştu. Bun- dan sonraki (osönelerde okuyanların mikdarı hiç bir zaman o seneninkine yetişememiştir. Londranın Creydon kütüphanesi 984 genesinde 2,151,271 kişiye kitap vermiştir. Bundan son- raki senelerin hiç birinde bu kadar Iş kanunu Yeni nizamnameler yakinda çıkacak Şehrimizde bulunan İş dairesi relsi B, Enis Behiç dün üçüncü mıntaka Amirliğinde meşgul olmuş, âmir B. Halüktan multeli! işler hakkında iza- hat almışlar. Pazar günü Ankaraya gidecektir, İş dairesi reisi Ankaraya gittikten sonra tebliğleri pek çok geciken İş kanunu nizamnamelerinin bir an ev- vel çıkarılır meşgul olacak- tır. İlk tebi k olanlar iş ihti. lâflarını uzlaştırma, sağlık ve fazla mesai nizamnameleridir. Birincisi, patronlarla işçiler arasın- da vakit vakit başgösteren anlaşama- mazlıkları, ikincisi işçinin sağlık ve sıhhatini, üçüncüsü nizamnamede mutağ mesai zamanından fazla çalış- tırılacak işçilere verilmesi icab eden munzam ücret meselelerini hallede- cektir, İşçinin hem kendisine, hem de ken- disi öldükten sonra ailesine istikbal t6- mini için hazırlanan Sigorta kanunu Meclisin bu içtima devresinde mize kere edilecektir. İş kanunu hükümle- rinden olarak Sigorta kanununun 15 haziran 989 dan itibaren tatbikine başlanması icab ediyor, Ayni tarihte iş ve işçi bulma teşkilâtı da faaliyete geçecek ve mevcud bütün hususi «İş bulma» namındaki yazıhaneler faali- yetlerini tatil etmiş bulunacaklardır. Kanaathahş bir delil Muntazam işliyen bir saatin pandülü günde 232,009 defa tekallüs oder. Saatin muntazam ve tam işlemesi buna bağlıdır. Bu miktar tekallüs için pandül, icuvvel miknatisiyeden âri, paslanmaz ve olâstild olmalıdır. REYUE SAAT FABRİKALARI Yâboratuarlarında isad edilmiş «Nivarex» 1000 i mütecaviz kuvvel miknatisiye tecrü- belerine yalnız «NİVAROX: pandülü (iş mücehhez saatlerin, durmaksınn ve has zekâtında hiç bir gayrltabillik göstermek- sizin işledikleri müşahade odilmiştir. KÂFİ DERECEDE KANAATBAHŞ DEĞİL Mİ? Tanınmış saatçilerdo arayınız. REVUB fabrikalarının satış deposu: İstanbul Bahçekapı, Taş Han 23 Telefon: 21354 him bir yükseliş vardır. İngilterede yapılan bir istatistiğe göre umumi kütüphanelere devam edenlerin mikdarında mü- İşsizliğin azalmasına rağ- men bu artış kitap okuma merakının arttığına delildir. Kütüphanelerde en çok okunan eserler Avrupanın iç yüzü, Lâvrensin yazdığı kitap ve bir kısım romanlardır kitap verilmemiştir. Bunun sebebi iktisadi buhranın geçmesi, işsizlerin mikdarının azalmasıdır. 934 senesinde umumi kütüphane- ye gidenlerin mikdarı mühim suret- te azalmıştır. Maamafih işsizlerin azalmasına rağmen $on senelerde ki- tap okuyanlar çoğalmaktadır, 937 se- nesinde kütüphanelere 2,050,820 ki- şi girmiştir ki bir sene evveline niş- betle yüzde 2,4 fazlalık vardır. İngilterede kütüphanelerde en çok okunan kitapların başında Guntherin «Avrupanın içyüzüs bulunuyor. Bun- dan sonra umumi harpte Arap âle- mini Osmanlı imparatorluğu aleyhi- ne kıyam ettiren casus miralay Lâv- rensin «Akıl ve hik- metin yedi temelis eseri geliyor. Daha sonra Munthenin «Sen mişel hikâ- yesi, geliyor. Romanlardan en ziyade okunan eser- ler «Güzel arz», sRüzgür gölürdü., «#İiç kales, «Ben klavdiyos» tur, Teknik kitaplardan en ziyade oku- nanlar «Sihhali umumiyeye aid el kitabı: Ameli lâboratuvar mesaisi, dir, Hiç akla gelmiyen bazı kitaplar ahi ren çok rağbet bulmuştur, Bunların arasında Japon edebi Jlsanı, basari ölçü âletleri, umumi maliye vardır. Telefonla kitap istiyenlerin sayısı bir sene içinde altı bine baliğ olmuş- tur, Telefonla sorulan kitaplar ara- sında pek garip olanları vardır. Me- raklının biri ölen hayvan ile sağ hay- vanın siklet farklarını gösteren €ser istemiştir. Biri de Vayt adasına bir otomobil götürmek için ne kadar mas- raf icab ettiğini gösteren bir eser ve rehber istemiştir, Yunan gümrükçüleri Kuşadasında Yunanistanm Susam gümrük başmüdürü ve maiyeti Kuş adasında hükümet erkânile bir arada İzmir (Akşam) — Yunanistanın Susam mıntakası gümrükler başmü- dürü B. Anastatas, yanında mıntaka- ya bağlı gümrükler müdürleri olduğu halde Yunan muhafaza teşkilâtının A—I motörile Kuşadasına gelmiştir. Dost hükümet âmir ve memurları, muhafaza bölüğü ve takım komutan. | ları tarafından karşılanmışlardır. Ka. çakçılığın önünü almak için lâzım ge- len tedbirleri müştereken yapmak su- retile iki dost memleketin menfaatle- rini korumak ve bu esaslar üzerinde mıntaka muhafaza komutanile görüş- mek üzere Susam adasından gelen Yunan gümrük âmirleri, kendilerine gösterilen misafirperverlikten oçok memnun ve mütehassis kalmışlardır. Yunan gümrükler başmüdürü, ka- sabayı dolaşırken Cümhuriyet bayra- mi tezahüiratını da görmüş, muhtelif zafer takları üzerindeki vecizeleri ter- cüme ettirmiş ve sonra; — Atatürk, yalnız Türklerin değil, bizlerin de atasıdır. Onun kurduğu te- mellere dayanarak elbirliğile yürüyen iki milletin, sevgi ve dostluğunun sonu yoktur. Bunu hiç bir kuvvet bozamı. yacaktır.. demiştir. Akşama, muhafaza bölük komutanı yüzbaşı B. Cemal Albayrak tarafından bir akşam yemeği verilmiş, ziyafet, s8» mimi hasbühallerle geçmiştir. Bölük komutanı, Türk milletinin, dost ve komşu millet olan Yunanlılara ve onu idare eden büyüklerine sevgi ve mu- habbet hisleri taşıdıklarını ve onları her zaman bir kardeş gözile gördük- lerini söylemiş, kaymakam vekili B, birine sıkı bağlarla bağlı olduklarını söylemiş, B. Anastatos, Atatürk hak- kındaki sözlerini tekrardan sonra Türk milletinin misafirperverliğinden tak- dirle bahsetmiştir. Misafirler, tam bir anlaşmadan sonra Susama gitmişler. dir. m mm m a BERLİTZ LİSAN Mektebi 294, İstikiği Cad Beyoğlu FRANSIZCA İNGİLİZCE ALMANCA Kurları açılıyor. Haftada 3 ders traş makine- leri iki ayrı par- z ie. Bunlar rleşmeyince b mükemmeliyet RX. temin oluna 'Halim Yergök'ün ber iki mliletin biri.