5 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© Sahife 2 Kemiya AHŞAM 5 Kânunucvvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika Fransada Italya aleyhinde şiddetlinümayişler yapıldı Nümayişçiler Korsika adasında Italyan konsoloshanesini taşladı Pariste faşistler ile antifaşistler arasında çarpışmalar vuku buldu Londra 5 — Paristeki Deyli Telgraf muhabirinin işaratına göre İtalyan meclisinde Fransa aleyhinde yapılmış olan tezahütlerden dolayı, dün Fran- sada, Korsikada, Tunusta ve Niste bü- di protesto mitingleri tertip edilmiş. Be adasının merkezi olan Ajak- #iyo şehrinde nümayişçiler polis kor- donunu yararak İtalyan konsolosha- nesini taşlamışlardır. Pariste faşistler ile anti faşistler ara- sında nümayiş esnasında vuku bulan arbedeler neticesinde zabıtaca 15 kişi tevkif edilmiştir. Fransa hükümeti, yarın Parise ge- lecek olan Alman Hariciye Nazırından, Berlin hükümetinin İtalyan müddei- yatına müzahir olup olmadığını 50- racaktır. Paris 5 — Tunustaki proleslo nü- mayişleri, İtalyan Kitabevi binasının önünde yapılmıştır. Kitabevinin cam» | Jar kırılmıştır. Mitingten sonra nümaâ- yişçiler, polis kordonunu yararak İtal- yan konsoloshanesi önüne giderek Marseyyezi söylemşiler ve «yaşasın Fransa» diye, bağırmışlardır. Polis nihayet nümayişçileri dağıt- mış ve nizamı iade etmiştir. Paris 4 — Bütün gazeteler, İtalyan meclisindeki tezahürnta dair makale- ler yazıyorlar. Figaro gazetesi di- yor ki: sİlalyadaki tezahüratın (o hedefi Frankoya muhariplik hakkı verilmesi için İngiltereyi Fransa üzerinde mü- essir teşebbüste bulunmağa sevket- mektir.» Jour - Echo de Paris şu mütalâada bulunuyor: «Meselenin esası, İtalyanın Fransa- nın bakiki vaziyetini bilmemesidir. İtalya ile anlaşılabilir, fakat erazi mevzuubahis olmamak şartile...> Petit Parisien diyor ki: «Son vaziyet üzerine Fransız - İtalyan münasebet- lerinin samimileşmesi imkânsızdır. Bu münasebat bir müddet bir çıkmaz- da kalacaktır.» Ordre diyor ki: «İtalya Hariciye Nazırının osefirimize verdiği izahat bizi memnun etmemiştir. Bu vaziyet üzerine sefirimiz mezuniyet alarak Romadan idi» Matin gazetesine Londradan yazı- Sir Perth, Ciano'yu ziyaret esnasın» da, mevzuubahis İstekler İtalyânın resmi hattı hareketi ile teşvik edilmiş olduğu takdirde bunun son İngiliz - İtalyan anlaşmasile telifi zor olacağı- m, çünkü bu anlaşma mucibince iki Südet arazisinde intihabat neticesi 2,490,220 reyden 2,446,000 reyi lehte çıktı Berlin 5 — Dün Südet erazisin- de mebus intihabatı yapılmıştır. 2,520,000 reyden 2,490,220 rey mute- ber addedilmiştir. Nazi partisinin mebus namzedleri 72,426 reye karşı 2.446,000 reyle intihab edilmişlerdir. Teutonia klübünde kitab ve mecmua sergisi Teutonia klübünde bir Alman kitap ve mecinua sergisi açılmıştır. Sergi- nin küşad resmi dün saat 17 de bir gok are huzurunda Deli tarafın batı Akdenizindeki statükoyu muhafazayı taahhüt etmiş bulunduk- larını İtalyan hükümetine bildirmiş- tir, Londra 4 — Pazar günü çıkan ga- zeteler, İngilterenin, Fransa tarafın- dan Romada yapılan teşebbüse tama- men müzaheret ettiğini söylemekte- dir. Observer diyor ki: <İtalya meclisindeki tezahürat İn- gilterede fena tesir yapmıştır. Maa- mafih bu tezahüratın İngiliz Başveki- We Hariciye Nazırının Romaya yapa» cakları seyahate mani olması muhte- mel değildir» Sunday Times gazetesi, İtalyanla- rın isteklerinin İngiliz - İtalyan anlaş- masına uymadığını söyliyerek diyor ki: «İngiltere, Fransaya kayıtsız ve İ şartsız müzaheret edecektir. Akdeniz- de erazi vaziyeti değişemez. İtalya bu bususta hayallere kapılmamalıdır.» Bu gazete, İtalyanın eraziden ziya- de Süveyş kanalında verilen resmin indirilmesini ve Cibuti - Adisababa şimendifer hattının idaresine iştirak elmek istediğini söylüyor. Bir Alman gazetesi ne diyor? Berlin 4 — Alman gazeteleri, İtal- yan meclisindeki tezahürat münase- betile uzun neşriyatta bulunmuyor. Yalnız Berliner Tayeblat gazetesi, yaz- | dığı bir makalede diyor ki: «İtalya 'Habeşistanı zaptemekle emelini tat- min etti, Orin Avrupada serbetiye | melik olmakla beraber Almanya Ak- denizde hiçbir tahhüd altına Me miştir.» Roma mülâkatları Roma 4 (A.A.) — Haber alındığına göre, sir Perth dün akşam kont Ciano | ile ikinci bir mülâkatta bulunmuş ve son İtalyan meclisi tezahüratı ve fa- şist matbuatının ilhak mücadelesi ile İ hadis olan vaziyet mevzuubahis ol- İ muştur. «İtalyan Halk birliği» «Tu- nusta toprak meselesi yok- tur» diyor Montauban # (A.A.) — İtalyanların mühim bir kolonisini ihtiva eden «İtal- yan halk birliği. İtalyan meclisinde- ki hâdiseleri protesto eden bir beyan- name neşretmiştir. Beyannamede de- niliyor ki: Memleketimizin en bayat! menfaat. lerini müdrik olan ve iki kardeş mil- let arasında iyi anlaşma istiyen İtal- yanlar sıfatile, memleketimizle Fran- sa arasında bu yeni harb tahrikâtını reddederiz. 'Tunusta halledilecek top- rak meselesi yoktur. Hiç bir şey iki | memleketi karşı karşıya koyamaz. Italya - 1 Fransa -O İlk devre İtalyanlar ikinci devrede Fransızlar hâkim oynadılar Rema 5 — İtalya ve Fransa milli ta- kımları dün Napolide 40,000 seyirci karşısında senelik maçlarını oynamiş- lardır. İtalyanlar, ilk devrede hâkim | oynamışlar, Üst üste Fransız kalesine akın yapmışlar, merkez muhacim Plo- İ Tanın ileri sürdüğü topu Biavatti Fran- $iz kalesine sokarak oyunun yegâne galibiyet golünü atmışlardır. İkinci devrede Fransızlar hâkimive- | ti ele almışlar ve mütemadiyen İtajyan kalesini sıkıştırmışlardır. Fukat İtal | yanlar, çok sıkı bir müdaföx oyunile | . vi hücumları semeresiz. Eba Bu suretle İlalya Fsansayı 1-0 Reisiclimhurun Kastamonu seyahati İsmet İnönü bu akşam Ankaradan hareket ediyorlar Ankara 5 — Cümhurreisi İsmet İnönü bu akşam Kastamonu seyaha- tine çıkacaklardır, Reisicümhur, doğ- Tuca Kastamonuyu oradan da İnebo- luyu şereflendirecekler, hava müsald olursa bahren Zonguldağa gidecek- leröir. Halk Cümhurreisini sabırsızlıkla bekliyor Kastamonu 4 (A.A.) — Relsiciim- hur İnönünün Kastamonuya teşrifle- ri haberi bütün halkı sevinç ve heye- cana garketti. Kastamonu, köylüleri. Je ve kasabalılarile büytik İnönünü sa. bırsızlıkla beklemekte ve azami teza- yun geçeceği yollar üzerinde taklar kurmakta ve yolunu beklemektedir. Göçmenler Bir kafile daha geldi, Marma- ra Ereğlisinde karaya çıkarıldı Marmara Ereğlisi (Hususi) — sene Romanya ve Bulgaristandan ge- mişler ve sihhi tedbirler alınmıştır. Bu son kafile 'Trakyanın mühtelif köylerine iskân edilmek üzere gönde- rilecektir. Önümüzdeki yaz mevsi- minde kendilerine yeniden evler inşa edilecektir. Bulgar Başvekili Ankaraya gelecek Sofyadan bildirildiğine göre Bul- gar Başvekili B. Köseivanof, ev- velce Başvekil iken Reisicüm- hur İsmet İnönünün ve Bel graddan dönüşte Başvekil B. Celâl Bayarın Sofyayı ziyaretlerini iade etmek için yılbaşından sonra Anka- rayı ziyaret etmek niyetindedir. Bu ziyaret tarihi henüz kati surette tes- bit edilmemiştir. Belçikada Kabine buhranı mı? Maliye nazırlığı için hiç kimse bulunamadı Brilksel 4 — Başvekil B. Spaak, is- tifa eden Maliye Nazırının yerine ye- ni bir nazır bulamamıştır. Bu sebeple Kabinenin mevkii nazik görünmekte- dir. Gazeteler, Kabine buhranının bil- kuvve açılmış olduğunu beyanda müt. | tefiktirler. Fazla olarak pazartesi günü sosya- Jist fırkasının umumi kongresi, Brük- selde toplanacak ve B. Spaak tarajın- dan, Burgos hükümetile mükarenet tesisi için ittihaz edilmiş olan karar hakkında hükmünü verecektir, Müf- rit enternasyonalistler Burgos hükü- metine şiddetle düşmandırlar. Hattâ Barselona ile derhal diplomasi münâ- sebat tesis edilmesi için sosyalist fır. kasının her şeye başvuracağı söylen- bektedir. Şanghayda Fransız ve İtalyan bahriye- lileri arasında kavga Şanghay 4 (AA) — Bu akşam Fransız konsesyonunda bir kahvede Fransız ve İtalyan bahriyelileri ara sında şiddetli bir müsademe vukubul- muş, bir İtalyan yaralanarak hasta- neye kaldırılmıştır. 7 İtalyan tevkif edilmiştir, Bu kavga sırasında İtak yanlar bir Amerikalıyı yaralamışlar- dır. Müteakiben yeni bir kavga daha çıkmış, bu sefer İtalyan piyade nefer- leri de işe karışarak iki Fransız poli- ini yaralamışlard çabul a Alman Hariciye Nazırı- nın Paris seyahati Fransız gazeteleri bu seyahati memnuniyetle karşılıyorlar Paris 4 (A.A.) — Gazeteler, Von Ribbentrop'ün Paris seyahatı hak- kında pek az makale yazıyorlar. Matin gazetesi, çok memnun görü- nüyor ve diyor ki: «Bu usulün, doğ- Tudan doğruya ve vazih İstişare gibi yapıcı bir faydası olacaktır.» Oeyre gazetesi, Romada bu seyaha- ta ehemmiyet atfedilmemek istendi- ğini kaydederek, «Niçin?» diye soru. yor ve diyor ki: «Acaba Almanya ile Fransanın bir- birlerine köpekler gibi bakmakta de- vam etmeleri, Clanonun derpiş ettiği şekilde bir Avrupa kurulması için lâ. xım mıdır?» Berlin 4 — Alman Hariciye nezare- tinin fikirlerini neşreden Correspon- dance Diplomatigue, Alman Hariciye Nazırının Parise yapacağı seyahat münasebetile diyor ki: «Alman Hariciye Nazırı, Fransa ile Almanya arasındaki müstakbel müna- sebetleri tayin eden beyannameyi im- za için Parise gidiyor. Nazır bu seya- hatle anlaşma politikasına devam et- mektedir. Almanyanın harici politi- | kası senelerdenberi Fransa ile bir an- aşmayı arzu ediyordu. B. Hitlerin. nutukları bu hususta çok açıktır. İmzalanacak vesika eski yanlış dü- şüncelere karşı vurulan ilk kazmadır | ve iki hükümetin sulh yolunda birlik- te çalışmalarını temin edecektir, Al- manya bu neticeyi Berlin - Roma mihverinin bir muvaffakıyeti say- maktadır. Almanyanın politikesı bu mihvere dayanmaktadır. Pariste im- zalanacak vesika, Fransa ve Alman- yanın bir anlaşmaya vasıl olmak İs- tediklerine delildir.» Alman gazetelerine göre Berlin 4 (A.A.) — Alman matbuatı, B. von Ribbentrop'un Paris seyahati hakkında tefsirata devam etmekte. dirler. Essen'de çıkan National Zeltung, B. von Ribbentrop'un Paristeki ika- metinden istifade ederek Fransız dev- let adamlarile Avrupa politikasının bütün mühim meselelerini tedkik ede- ceğini yazıyor. Danzinger Vorposton diyor ki: Altı yıl evvel Stresemann Pariste Brland ile Kellog paktını imza etmiş- ti. O zamandanberi kollektif emniyet sistemi tamamen çökmüştür. Fransa ve Almanya bir kere daha karşılaşı- yorlar. Almanya komşularile barış ve iyi anlaşma istiyor fakat tahrib edici bolşevizme karşı mücadelesine devam edecektir. Frankfurter Zeltung: Almanya, müşterek Fransız - Alman deklarasyonunu imza etmekle, dahilde kuvvetli ve müsalemetleşmiş bir Fran- $a İle dostane bir ruh içinde yanyana yaşamak arzusunu ifade etmektedir. İ “iyor. Fransada grevler Romanya yahudileri Normandie transatlantiği | Memleket iktısadiyatını yüzde hareket edemedi Paris 4 — Transatlantik kumpan- yası vapurlarında çalışan kamarot, ahçı, garson gibi müstahdemin grev transatlantiği dün akşam hareket edememiştir, Paristen bu vapur yol- cuları için kalkan tren de hareket et- memiştir. Paris 4 (A A.) — Grev yüzünden Havr limanında kalmış olan Nor- mandie transatlantiğinin yolcuları *Agultania; adındaki Amerikan va- puruna bindirilmiştir. Paris 4 (AA) Transatlantik kümpanyasının Havredeki memur ve müstahdemlerinin grev yapmaları üzerine, kumpanya yüz kadar kimse- ye yol vermiştir. İşlerine tekrar baş- lamak istiyenler kumpanyaya iş mü. rTacaatında bulunmağa mecbur tutul- muşlardır. ingiliz Hava Nazır Londraya döndü Fransada son sistm tayyare- leri tetkik etti Paris 4 (A.A) — İngiltere Hava iş- leri Nazırı, bugün «Villa Coublay» tayyare merkezini ziyaret etmiştir. Orada Fransız tayyareciliğinin son te- rakkilerinin İfadesi olan on beş tayya- re sıralanmış bulunuyordu. Bunların arasında beş yeni avcı, beş bombardı- man, iki tarassud, bir otojir ve İki av- cı talim tayyresi bulunuyordu. İngiliz Nazırı, «Bourget» den saat 15 te hareket etmiştir. Hareketinden evvel gazetecilere beyanalla buluna- rak, ezcümle Fransız Hava Nazırile iki memleketi alâkadar eden mesele- ler hakkında görüştüğünü ve İngilte- reye, İngiliz müdafaa kuvvetlerinin suih iehinde daha müessir olabilmesi niyeti 90 nisbetinde ele geçirmişler Bükreş 4 (A.A.) — Üniversal ve Ca- pita! gazeteleri, Yahudilerin Roman- yayı istilâ etmeleri tehlikesi karsısın- da büyük bir endişe izhar etmektedir- ler. Çünkü Yahudiler, memleket ikti- sadiyatına yüzde doksan nisbetinde hâkim olmağa muvaffak olmuşlardır ve memleket kültürünün hâkimi müt- Jakı kesilmek tehlikesini arzetmekte- dirler. Gazeteler, memleketin bu tehlike altında boğulmaması için derhal bu- na karşı harekete geçmek lüzumun- da ısrar etmektedirler, Varşova yüksek ziraat mek- tebinde Yahudi talebe ile çarpışma Varşova 4 (A.A.) — Gazetelere na- zaran Varşova yüksek ziraat mekte- binde Polonyalı talebe ile Yahudi ta- lebe arasında bazı hâdiseler zuhur et- miştir. Ingiliz Başvekilinin Roma seyahati 10 İkincikânunda hareket edeceği bildiriliyor Londra 4 (A-A.) — «Press Assocla- ton» un yarı resmi bir tebliğine göre, Başvekil Çambörleyn ile Hariciye Na- gırı lord Hallfaksın Romayı ziyaretleri tarihi kararlaştırılmıştır. Nazırlar 10 kânunusanide hareket edecekler, 11 kânunusanide Romada bulunacaklar- dır, Romadan 14 kânunusanide ayrı- mak tasavvurundâdırlar, B. Ruzvelt mülüm bir nutuk söylivecek Vaşingion 4 (A.A.) — İyi haber alanı mahafilde temin edildiğine göre, B. Ruzvelt, Şimali Karolin üniversite- sinde radyoda söyliyeceği nutukta ha- rici siyasete müteallik mühim beya- natta bulunacaktır, Bu beyanat, ken- disinin Almanya, ir ve Fransada- ol e yep zörüş- merikan