5 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Pantalun, yelek, ceket, kravat... Pantalonu bundan üç yüz sene ev vel Venedikli, hiz terzi icat eti Bu adam Sen - Pantalon şehrinde otu- rurdu. Bu şehrin tanınmış simaların- dnndı. Ona da halk bay Pantalon lâ- Kabını takmıştı. İcat edip diktiği el. biseye de pantalon adı verildi. Yeleği on beşinci asırda Gille adın- da bir İngiliz aktörü icat etti. Bu kol. Suz elbiseye de onun adını verdiler, Gille dediler. “Fransızcaya bu-ad jile, Türkçeye de yelek diye geçti. Ceket orta çağlarn icat edilmiştir. Boyun bağı, yani" kravat, İngiliz alaylarından Ruayal Kravat alayı su- bayların boyunlarma taktıkları bağ- dan kalmıştır. Yavaş yavaş siviller de boyunlarına bağ takmağa başlamış. lar ve bu bağlara şarkta boyunbağı, garbde Ruayal atılarak kravat den. miştir. Ceket, yelek, pantalon: mu, eskidir yoksa, cübbe ile şalvar mi?.. Bunu an- lamak için şalvarla eüibbenin ne za- man icad edildiğini İncelemek gerek- tir. ran olmıyan yoktur, Filvaki 150 metre yüksekliğindeki bu taş yığınlarına da dır. Ve piramid. kaça, maloluyor bilir misiniz? 2,500,000 frangal... Altın tükeniyor mu? Amerikanın keşfinden; yani" 1498 den 1084 e kadar toptaktan 34,000 ton aitim çıkarılmıştır: 1934 tenberi de her sene muntaza man 600 ton altın çıkarılmaktadır. Şimdi soruyorlar: — Daha Kag sehe toprak bize bu Jeologlar çok bedbin. Onlara göre | 600. ton altını verebilecek? toprakta, topu. topu 12,000 ton altın h kalmıştır, Yirmi sene sonra.altın ma» denlerinde katre altın kalmıyacaktır. Fall yengeç İlmi.adı Erioşe- Senensis, halk, ara- sında adı Kıllı yangeçtir. Bu.mahlük hem denizde, hem tatlı.suda, hem de karada, yaşar, Bir tek Kulı yengeç senede birkaç tom balık öldürür. Öldürür diyoruz, Çünkü bu mahlük yalnız karnını do- yurmak için deği, öldürmek zevki için öldürür. Ağa yakalanırsa, ağı parçalar vekaçar: Kartvizid Kartvizit on asır evvel Orta Asyada» kullanılmakta idi, Avrupada. ancak 13 Üncü: Bul dev rinde kullanılmağa başlandı, O za- man-ilk kartviziti bastıranlar Fransız. lardır. © 18 inci asır müddetince Belçikada iskambil; kâğıtları kartvizit gibi kul- , anılır, iskambil kâğıtlarının arkasına ziyaretçinin adı yazılır veya hasılırdı, En büyük adamların bile kartviziti iskambil kâğıtlarydı. Kocalarını Bir erkeğin karısile alişverişe çık» mast; erkek içim dayanılır ıztirab de- gildir. Kadın büyük mağazalardan bi- rine girdimiydi, her duiresine uğrar, ne kadar mal varsa hepsini çıkartıp Dakar, gözden; geçirir, inceler, bin bir anal sorar. Erkek; karısının peşi sıra, suratı çatık, âsabı gergin, homrdan& homurdana dolaşır. Bunu. nazarı, diekate alan Nevyor» vestiyere bırakanlar Kun bilyilk bir mağazası, kocalara |, mahsus bir vestiyer yaptırdı. Karesile alışverişe gelen koca.bu vestiyerde olu» rüyor. Hadına ve kocaya birer nu mara, veriliyor. Kadın. işini. bitirince garsona numarasını söylüyor, görton kocalar vestiyerine gidip mumarayı haylkarıyor, Koca, karısımın.işini bitirs diğini anlayıp kalkıyor, çıkıyor, kapı da kansile buluşuyor, gidiyorlar... Kırşehirde yeni ortaokul İnşaat yakında bitecek, talebe buraya nakledecek TUE Kırşehirde yeni yapılan ortaokulun yandan görünüşü Kırşehir (Akşam) — İlk zelzelede harap olan ortaokul binası daha o za» man Kültür Bakanlığı tarafından yık- tarılmış, ve ayni yerde 24 ağustos 938 tarihinde yeni binanın büyük bir tö renle temeli atılmıştı. O gündenberi okulun inşası süratle ilerlemiş ve iki buçuk ay gibi kısa bir zamanda (10) dersahane ve okut idare kısmını havi olan iki katlı esas binanın yapı İşi ik» mal edilerek cam ve kapıları takılmış. tır. Elektrik, mozaik, su ve çatı İşleri başlamıştır. Havalar müsait olursa 20 güne kadar bina bülün tesisatile ik- Mal edilecek ve sıhhi bir mahzur görül- Mmezse' şimdilik Halkevi binasında oku» yan talebe hemen yeni okula nakledi- lecektir, Okul direktörü B. Cevdet Cin- ginin kanaatine göre yeni bina bu yıl mevcudu (400) olan ve gittikçe ar- tan telebe ihtiyacmın tam mâanasile cevap verecektir. Baharâa binanın diğer kısımları ya- İ ders âletleri odaları bulunacaktır. Bu yapılan esas bina (57 bin) liraya mal olacak ve baharad yapılacak ilâve kı» sımlarla yeni ortaokul binası (100) bin lirayı bulacaktır. Kürşehirin en büyük ve kalorifer te- sisatını havi yegâne binası bu mek- tep olacaktır. Okulda 100 den fazla iş- çi ve usta çalışmaktadır. Elâzıkta 12'dükkân yandı Elâzık (Akşam) — Elâzıkta adliye binasile umumi hapishane arasındaki dükkânlardan sabaha karşı çıkan yan- gın on iki dükkânı, muhtelif eşyalar. la birlikte mabvetmiştir. Adliye bina. sile umumi hapishaneye sirayeti pek muhtemel olan bu yangında gerek it. faiyenin ve gerekse yetişen askerlerin büyük himmetleri görülmüştür. Aşçı, kahvehane, kunduracı, çorapgı ve saire gibi esnaftan ibaret olmak Üzere muh- telif sanat ve rheslek erbabınaaid olan bu 12 dükkünun yanmasile uğtanılan eee tedkik edilmesine lüzum görüldü bir doktorum ha- Burada yapılan Pariste polis sekiz aydanberi doktorluk eden ve oldukça | kisa bir sorgu kem şöhret kazanan bir gencin hakikatte timarhaneden kaçmış kikatte tamarha- | bir hasta olduğunu meydana çıkarmış ve kendisini yakala.) »* ubetin timar. meden kaçmış Dir | matı, Bu münasebetle bütün doktorların diplomalarının) »<2<d0n kaçmış deli olduğu anla mare mer ynepei bir deli olduğunu ürü ve Kedi tel ne lüzum görülmüştür. meydana, çıkar sinin yakalanarak mıştır. hastaneye gönderildiğini yazmıştık. Bu münasebetle esaslı tahkikat ya- pılmasına ve doktorların diplomala- rının tedkikine lüzum: görülmüştür. Fransız gazeteleri son hadise hak- kında şu malümetı veriyorlar? Doktor Beneteau adında 25 yaşla. rında “bir genç geçenlerde Porte Saint Martin civarında. Corbenu s0 kağında bir eczaneye omüracualla: «İki, sene-evvel tıb fakültesinden çık- tum. Fakültede klinik şefiyim. Ma- hallenize taşındım. Buradaki fakir hastalara bedava bakmak istiyorum, Bildiklerinize beni tavsiye edin.» de- miştir. Eczacı bu müracaslı iyi karşıla. mış ve yeni doktoru bir kaç kişiye tavsiye etmiştir. Bunlar, doktorun tedavisinden fayda gördüklerinden (başkalarına kazanmıştır, Bu sırada polis müfettişlerinden | Dutrey bir doktorun önüne geleni meccanen tedavi ettiğini görünce şüphelenmiş, doktorun nerede otur» duğunu, nasıl yaşadığını tedkik et- miştir, * Polis müfettişi doktorun bir bina nın altıncı katında tavan arası gibi bir yerde küçük bir odada oturduğu- nu öğrenince fakülte klinik şefinin böyle bir yerde oturmasını gârib bulmuş ve fakülteye müracaat et- miştir. Fakültede Beneteau adında bir klinik şefi bulunmadığı bildirilin- ce ortada bir sahtekârlık olacağını düşünmüş, hemen doktorun evine koşmuştur. Bu sırada doktor henüz sokağa çi- kıyordu. Polis müfettişi bir kaç da- kika için polis merkezine gelmesini Söyleyince kızmış: — İmkânı yok, gelemem. Hastala. ruma gidiyorum... demiştir. Müfettiş. evvelâ polis merkezine uğraması lâzimgeldiğini söyleyince doktor sesini yükseltmiş; «Gelemem, hastalarım beni bekliyor» diya ba gırmıştar. Bu.sırada etrafa toplanan balk ta doktorun evvelâ hastalarına git mesine müsaade edilmesini temenni etmişlerdir. Fakat polis müfettişi, nokta memuru ile birlikte doktoru karakola gitmeğe mecbur etmiştir. Tımarhane kaçkını sekiz aydan- beri, doktorluk etmiş, bir çok hasta. lara bakmıştır. Bazı hastalar için meşhur doktorları, çağırarak konsül- tasyon. yapmıştır. Garibi şu ki bak. Doktor Benetenu bazı tibbi gaze telere makele yazmış, bir ay evvel . tibbi bir Konferans ta vermiştir. Bir delinin sekiz ay nasıl bu'suretle ça- lıştığına herkes şaşmaktadir. Ihtiyar anasını parası için öldürdü “ Maznun Seyfeddin. anasını öldürmediği iddiasında İzmir (Akşam) — İzmirin Şehid. ler mevkiinde anası 70 yaşında Nazi. keyi, uzun zaman : çalışarak biriktir. diği 105 lirasına tama ederek öldür. mekle maznun Seyfeddinin muhake- mesine ağır cezada başlanmıştır. İri yarı, esmer bir delikanlı olan maznu. nun lüzumu muhakemesine karar * veten müstanliklik, onun idam cez&- sına temas eden maddeli kanuniyeye göre muhakemesini istemiştir. Mazs , hun mahkemede: — Ben katl! değilim. Adalet yerini düğü yerde bulunan: kanlı mendillerle bir aynanın evvelce maznuna ald olduğunu söyledikleri halde mahke. mede bu ifadelerini değiştirerek o ifa- delerini korku tesirile verdiklerini söylediklerinden müddelumuminin ta. lebi ile mahkemece yalan yere yemin suçundan haklarında tskibat yapıl masına karar verilmiştir. Şaban kızı Safiye adinda 1'7 yaşında bir Kız, va ka günü Seyfeddinle anasını birlikte bir sebze bahçesinde sazlıklar arasın- da gördüğünü söylemiştir. Cinayet de orada İşlenmiş, katil, mendille ihti. yar kadının ağzımı, burnunu. kapata, rak nefes almasına mani olmuş, bir iple boğazımı sıkarak onu öldürmüş, uzun zaman sebze bahçelerinde çalı» şarak biriktirdiği 105 lirasını belinde taşıdığı bez İçinden almış, kaçmıştır. Gelmiyen bazı şahidlerin dinlenmesi için muhakeme başka bir güne bıra» kılmıştır. İzmir borsa binası İzmir (Akşam) — İzmir posta ve telgraf mıntaka müdürlüğü, posta ve telgraf merkezi ittihaz etmek için İzmir borsa binasını; satın almak te- şebbüsünde bulunmuştur. Pazarlıkta uyuşulursa: Avrupa şehirlerinde oldu- ğu gibi İzmirde de modem bir borsa inşa edilecektir. Anlaşma mümkün almazsa borsa idaresi, daha yirmi bin Ulra sârfederek borsa binasına ay- ni bir kisım ilâve edecek, borsa satış salonlarını tevsi edeçektir. Borsa ılacaktır. Bu kısımlarda anfili lâbora- yarar ye siya 00x00 bla; Ur tahmin nir ran e konföruüs salonu, kütüphane ve / rmremesime e yerede di izmirde tekerleklerinin kalınlığı 7,5 santimden dar arabalar İşliyemiyecek Bir heyet bu kararın tatbikinin ihracat mevsiminden sonraya bırakılmasını istedi Belediye reisi: “Verilen karar katidir tatbiki gecikmiyecektir. diyor İzmir (Akşam) — Son günlerde İz " mirde mühim bir mesele baş güster- | miştir: Demir tekerleklerinin kalınlı. * ğı TS santimetreden dar olan yük arabalarının işletilmesi yasağı... İzmir Şehir meclisi, İzmirdeki par , ke, şose ve asfalt, yolları kısa zaman- da tahrib eden dar demirli tekerlekli arabaların şehirde faaliyetlerinin men'ine Karar vermişti. Bu karara gö- re; araba tekerleklerindeki demir ak- sam, yedi buçuk santimetreden dar olmiyacaktı. Bu Kararın tatbiking-teşebbüs edil ; dikçe, arabaciların şikâyetleri"yüksel- i miş ve tam iki buçuk senedenberi ka» rarın tatbiki geri bırakılmıştır. Niha- yet Belediye reisliği, 1 birindkânun 938 tarihinden itibaren bu kararı, kati surette tatbike başlamıştır. Hattâ bundan bir müddet evvel de arabacı- lara müteaddid defalar tebligatta bus lunulmuş, tekerlek imalâthanelerinde demir kısmı yedi buçuk santimetre den dar tekerleklerin imaline müsae âde edilmemiş, imal edilenler de mile sadere olunmuştu. Yolların muhafazası noktasından ehemmiyetla tatbik mevkiine konulan bu karar, arabacıların itiraz sadalarie le karşılaşmış, yüzlerce araba. âlıl kar lınca, İstasyonlarda bulunan mahsul ve mallar, bahçelerde bulunan.sehz& ler, velhasıl nakledilmek istenen bir» çok şeyler ortada kalmıştır. Ticaret odası ve Borsa. relslerile di. ğer alâkadarlardan mürekkep bir he yet, vali B, Fazlı Güleş ile Belediye re» isi Dr. B. Behçet Uzu ziyaret ederek bu kararın tatbikinin, ihracat mevsi- minin sonuna bırakılmasını istemiş- lerdir. Bu teklif üzerine tedkikata baş- lanmıştır, İzmirde nakliyat işlerinde kullanı- lan yüzden fazla kamyon vardır, Bum | 18, araba gasmpulapf Safkil âğilinen fevkalâde bir şekilde faaliyete başla- muşlardır, Belediye reisi B, Dr, Behçet Uz, bu mesele hakkında bana şu beyanalta , bulunmuştur: «— Şehirde nakliyatı temin eden , arabaların tekerleklerinin "7,5. santi- me çıkarılması hakkında Şehir mecli- sinin iki buçuk sene evvel verdiği bir , karar vardır. Bu karar, zaman zaman arabacıların, müracaatları ile tatbik mevkiine konmamış ve tehir edilmiş- tir, Belediye, alti ay evvel gazetelerle vaziyeti ilân etmiş, tiç ay evvel dö'bu karar ilân edilerek tekrar hatırlatık. miştir. Bir ay evvel, her arabacıya Beledi- ye memurları vasıtasile ayrı ayrı teb- Yigat yapılmış, gün geçtikçe tedbir al- maları, 1 kânunuevvelden itibaren kararın kati olarak meriyete konula» cağı, bu tarihten sonra tekerleği yedi buçuk santimetre olan arabaların iş“ letilmesine müsaade olunmuyacağı bildirilmiştir. Fakat arabacılarm mühim: bir kıs- mı harekete geçmemiş, Belediyenin tobiigatına lâkayıd davranmıştır. Kar rar katildir ve tatbiki tehir edilmiye- cektir, Belediye, ticari hareketin biçbir su- rTetle durmaması için lâzım gelen bü- tün tedbirleri almıştır, Şimdi tekerle- gi yedi buçuk santime çıkarılmış 18 araba çalışmaktadır. Bu miktar ya vaş yavaş fazlalaşacaktır. Esasen kamyonlar da, çalışmaktadır. Beledi- ye, istenildiği anda işlerin görülmesi için şehirdeki 120 kamyonu eline ak muıştir, Mülhakaltan da müracaaf eden kamyon sahipleri vardır. Bu iti barla piyasada işlerin duracağı mese- lesi mevzuubahis değildir. Şehir yollarının başka suretle mü- bafazasına imkân * görülmemiştir. Bundan böyle yölların derhal bozuk. muyacağı tabi! ve muhakkaktır»