8 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

8 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

ser ET -Beyazıddaki kırtasiye dükkânları kaldırılıyor “(Baş tarafı 1 inci sahifede) celbetmiştir. Yeni Valimiz, hem müze- nin cephesini kapayan, hem de mey- danm güzelliğini bozan bu dükkân- ların kaldırılmasını muvafık görmüş- tür. Bunun için tedkikler yapılmak. üzere Fen işleri müdürlüğüne emir vermiştir. Esasen şehircilik mütehassısı B. Prost'un evvelce kabul edilen nâzım plâna göre, buradaki dükkünler kaldırılmakta idi. Plânm bu kısmı Valinin verdiği emre göre derhal tat- bik edilecektir. Bu dükkünların is timlâki için, istimlâk bedellerini ka- rarlaşlırmak üzere binaların Tapu ve Maliye şubelerindeki kıymetleri tesbit edilecektir, Beyazıt meydanındâ tedkiklerini bi- tiren Vali Dr. Lütfi Kırdar saat 9 da Belediye Fen heyeti binasına gelmiş ve doğruca İmar müdürlüğüne gide- rek İstanbul ve Beyoğlunun nâzım plânı etrafında B. Prost'tan izahat almış, şehrin müstakbel şeklini göste- ren maketleri tedkik eylemiştir. Bun- dan başka Fen işleri müdürü B, Hüs- nüden şehir yolları etrafında izahat Almış, şehir cadde ve sokaklarının da- imi harabiden kurtulması için, daimi tamirat işlerine bilhassa ehemmiyet verilmesini istemiş, Eminönü istimlâk sahasında tatbik edilen bir numaralı harita ile bundan sonta tatbik edile- eek iki numaralı harita üzerinde ted- kikler yapmıştır. Sant 11 de Belediyeden ayrılan Dr. Lütfi Kırdar vilâyete gelerek vilâyet işleri etrafında meşgul olmuştur. Bu sırada Polonya hükümeti Hariciye Ne- zaretine mensup bir zat, Vali Lütfi Kırdarı giyaret eylemiştir. Bu zat Po- Jonez köyündeki Polonyalı muhacir. lerin arazi vaziyeti etrafında Valiye bazı izahat vermiş ve bazı dileklerde bulunmuştur. Vali, münazaslı arazi işini süratle intaç edeceğini vadet- miştir. sonra tekrar Belediyeye gelen Dr. Lütfi Kırdar Belediye işleri- le meşgul olmuştur. Bu arada kendi- sini ziyarete gelen Sular idaresi mü- dürü B. Ziyadan İstanbul su işleri et- rafında izahat almış, şehrin su ihti- yacını karşılamak üzere alınan tedbir- ler etrafındaki plânları tedkik eyle- miştir. İstanbul Kızılay cemiyeti relsi Dr. Neşet Osman, Üsküdar Tramvay şir- keti müdürü B. İbrahim, Telefon ida- resi müdürü B. Niyazi yeni Valiyi zi- yaret eylemişlerdir. Vali Lütfi Kırdar, akşam geç vakit gene Fen heyeti müdürü B. Hüsnü Keseroğlunu kabul ederek Fen mü- dürlüğü işleri etrafında meşgul ol- muş, bundan sonra Daimi encümene giderek encümen âzalarile görüşmüş, encümen işleri etrafında malümst al. mıştır, Avrupa işleri ve Amerika B. Roosevelt hususi bir kon- ferans topladı Vaşington 7 (A.A.) — B. Roosevelt, birçok nazırlarla görüşmüş ve müte- akiben hususi bir konferans topla- mıştır. Bu konferansa Hariciye müs- teşarı B. Welles ile Berlin, Roma ve Paris sefirleri iştirak etmiştir. Relsi- sümhur, bu zevat ile Almanya, İtak yâ ve Fransa işleri hakkında gürüş- müştür. Berlin sefiri B. Vilsonun iki ay son- ra Berline döneceği temin edilmekte- dir. Mumaileyh, o zamana kadar me- züniyet alacaktır. B. Roosevelt, konferanstan sonrâ gazetecilere beyanatta bulunmuş ise de sefirlerle yapmış olduğu görüş- meler hakkında hiç bir şey söyleme- miştir. Ancak yapmış olduğu bu gö- rüşmelerin kendisinin kongreye gön- dereceği mesajım arifesinde daha sâ- rih bir istikamet almasına meğar ol duğu tahmin edilmektedir Polonyada nahiye seçiminde muhalefet kazandı Varşova 7 (A.A.) — Pomranyanın 7 şehrinde yüzde 90 iştirakile cereyan xden ilk nahiye seçiminde, nasyonal demokrat partisi ile işçi partisi ve t partisinden müteşekkil mu- halefet, hükümetin mill! birlik kampı öleyhine kazanç kaydetmiştir. Eükü- met kampı yalnız yüzde 25 kazan- mıştır. Teşrii seçimde yüzde 80 ka- zanmıştar. Muhalefet omahfileri, müteakip günlerde yapilacak ölan Varşovada- ki belediye seçiminden sonra diğer şehir ve köy seçimlerinin tehirine in- tizar etmektedirler. Macaristanda yahudi bir mebusun teşrii masuniyeti refediliyor Budapeşte 7 (A.A) — En büyük Macar şirketi olan 100 milyon pengö : sermayeli Rimamuray aden şirketi- | nin memleketin iktisadi ve mill © menfaatleri aleyhine mütöveecih fa- liyetleri dolayısile adliye makama- tı, bu şirketin relsi olan:ve Macaris- tanm umumi hayatı üzerinde mühim bir tesir icra etmiş bulunan yahudi “mebuslardan V. Bironun teşri! masu- alyetinin ref'edilmesini istemiştir, Fransız parlâmentosu toplanıyor Paris 7 (A.A) — Nazırlar meclisi, dünkü toplantısında parlâmentoyu 8 Ukkânunda içtimaa çağırmağa kâ- TİM Ispanyada hava harbi Tayyareler üç mühim yeri bombardıman ettiler Salamanka 7 — Dün gece büyük umumi ksrargâh tarafından neşre- dilen tebliğde şöyle denilmektedir: Muhtelif cephelerde kayde değer yeni bir şey yoktur. Tayyare faaliyeti: Dün Altura ve Gatova ile Barselon limanındaki as- keri hedefler bombardıman edilmiş- tir. Bu bombardımanlar neticesinde büyük yangınlar zuhur etmiştir. Bombardımanlara mâni olmağa ça- lışan düşman tayyarelerinden iki av- cı tayyaresi düşürülmüştür. Tayya- relerimiz salimen merkezlerine dön- müşlerdir. Faşist Korporasyuonlar Nazırı Berlinde Berlin 7 (A.A) — İktisad Nazırı Funk, dün akşam faşist korporas- yon'ları nazırı Lantini şerefine bir ziyafet vermiş ve bu Zziyafeli bir ka- bul resmi takib etmiştir. Ziyafette Lantini'nin maiyetinde ki zevat ile Alman iş cephesi reisi Ley, Alman Devlet bankası reisi Şaht, Alman Hariciye Nazır muavini Vor- man, İtalya'nın Berlin sefiri ve da- ha bir çok zevat hazır bulunmuştur. Ziysfetin sonunda, İktisadi Nazırı Funk, Lantini'yi samimi bir hitabe ile selâmlamış, İtalyan nazın bu hbi- tabeye Alman - İtalyan dostluğunu sena eden sözlerle mukabele etmiştir. Viyana baş piskoposu İtal- yaya gidecek Berlin 7 (AA) — İyi malümat alan katolik muhfillerinde, Viyana baş piskoposu kardinal İnnilizerin pek yakında İtalyaya gitmek üzere çeki- leceği bildirilmektedir. Bunun sebebi dini siyaset ve sıhhi vaziyettir. Ayni mahfiller, Berlin piskoposu Monsenyör Conrad von Preysing'in Viyana baş piskoposluğuna tayini hakında hiç bir resmi demarş yapıl- madığını teyid etmektedirler. Finlândiyada istiklâl bayramı Helsinki 7 (A.A) — İstiklâl bayramı (o münasebetile, mareşal Manneheim'in huzurunda büyük bir geçid resmi yapılmıştır. Öğleyin, be- lediye tiyatrosundaki temsilde, Cüm- hurrelsi Kallie, hükümet ve kordip- Iomatik erkânı hazır bulunmuştur. Akşam, Cümhurreisliği sarayındaki kabul merasimine 3,000 kişi davet Büyük Milet erisin Gümrüklere ait bir tef: mazbatası kabul edildi Ankara 7 (A.A.) — Büyük Millet Medlisi bugün Fikret Sılayın başkan- lığında toplanarak bazı üyelerin me- zuniyetlerine dair riyaset divanı tez- keresini tasvip eylemiş ve Adliye Ve- kületine tayin edilen Hilmi Urandan inhilâl eden Meclis ikinci relsliğine Faik Öztrakı seçmiştir. Devlet demiryolları ve limanları işletme idaresinin 937 yılı sonuna ka- dar olan muamelâttan doğan borçla- larınm sureti terkinine dair olan ka- nun lâyihası ile ordudan çıkarılan 12 yaşından yukarı hayvanların köylüye veya salılması hakkın. daki lâyiha bütçe ve milli müdafaa encümenlerinin talepleri üzerine mez- kür encümenlere geri verilmiştir. Gümrük tarife cetvelinin 756 numa- rTasına giren fazlaların safi siklet üze- rinden resim veren eşyaya kıyasen mevzu bulundukları zarf ambalâjla- rının resimden muaf olacakları hak- kındaki tefsir mazbatası kabul edil- dikten sonra ruznameye dahil bulu- nan ve Türkiye - Fransa arasında Ankarada imza edilen dostluk muahe- desi ile müşterek beyanname ve op- tanlara mütedair protokolun tasdiki- ne ait kanun lâyihasının müzakeresi- ne geçilmiştir. Kürsüye gelen Harici- ye encümeni reisi Hasan Saka (Trab- zon) mevzuubahis lâyiha üzerinde ye. niden bazı tetkikatta bulunulmasına Yüzum görüldüğünden lâyihanın Hari. ciye encimenine iadesini istemiş ve Meclis bu talebi kabul eylemiştir. Meclis gelecek toplantısını pazar. tesi günü yapacaktir. Izmit yangını (Baş tarafı 1 inci sahifede) nun geçidinden karşıya geçmek üzere iken İzmite gelen marşandiz trenile çarpışmış, arozözün ön kısmı tama men harap olmuş, bir itfaiye neferi de hafif surette yaralanmıştır. Sirayet ettiği mahallerde bütün şid- detile devam eden yangın, teçhizatı noksan itfaiyenin nihayet denizden almayı akıl ettiği ve yardıma ko- şan halkın, askerlerin ve bilhassa po- islerin teneke teneke taşıdıkları su- lara cansiparane gayret neticesinde ortalık aydınlandıktan sonra söndü- rülebilmiştir, İsimlerini saydığım dört mağaza tamamen yanmıştır. Zarar 30-40 bin lira tahmin ediliyor. Yangın başlan. gıcının bir ihmal eseri olduğu anla- şılmaktadır. Büyük bir korku atlatan İzmitliler itfaiyenin bu muvaffakiyetsizliği kar. şısında derin bir teessür duymuşlar- dır. Belediye İzmit itfaiyesini ıslâh etmelidir. İzmirde turistik yollar İzmir (Hususi muhabirimizden) — İzmir turistik yollarının inşasına mart ayında başlanacaktır. İzmiri bir turist şehri haline getirecek, bütün vilâyetie, hattâ Ege mıntakasında geniş bir inkişaf hazırlıyacak olan bu mühim yolların inşası için İzmir vali- Jiğine devlet bütçesinden yardım edi- leceği ümid olunmaktadır, Çünkü vi- Jâyet bütçesinden ayrılacak tahsisat ve şehirde, körfezde işliyen nakil va» sıtalarından alınmakta olan yirmi pa- ra turistik yollar zammı ile bu mü- him yolların inşasına imkân yoktur. Onun için devlet bütçesinden yapıla- Nafia Vekâleti Yollar ve Köprüler reis muavini B. Emin Dizgin, İzmir “Turistik yollar şefliğine tayin edil miştir. Mart ayından itibaren İzmire gelecek, nşasıma başlanacak yollara nezaret edecektir, B. Emin Dizgin, ev- velce uzun zaman İzmir Nafia başmü- hendisliği vazifesini muvaffakıytle başarmış, değerli bir mühendistir, Rütenyada tevkif yapılıyormuş Budapeşte 7 (A.A) — Macar Tek graf ajansının Munecaks'dan öğren- diğine göre Çekler, Karpatlaraltı Rü- tenyasının Macaristana ilhakı tale- bini mutazammın olarak Macar hükümetine gönderilmiş o istidayı imza etmiş olan kimseleri külle ha- “lü ölkiye mi mületfşler dün inzibat âmirle- rinin malümatlarına müracaat ettiler (Baş tarafı 1 inci sahifede) nan müfettişlerin bir haftaya kadar bu tahkikatı ikmal edecekleri haber alınmıştır, Mesuliyeti görülenlerden Vilâyet İdare heyeti tarafmdan hak- larmda lüzumu muhakeme kararı ve- rilecek olanlar Vilâyet makamına bil- dirileceklerdir, Mesuller arasında me- muriyetleri yüksek tasdike iktiran edenler varsa, bunlar hakkındaki tahkikat fezlekesi de Dahiliye Vekâle- tine gönderilecektir. Dün geç vakte kadar, hâdisede ölen- lerden hiçbirisinin ailesi ve yahut ya- rTalananlardan hiç kimse mülkiye mü- fettişlerine müracaat ederek şahsi su- rette şikâyette bulunmamıştır, Diğer taraftan aldığımız habere göre, mül- kiye müfettişleri Dolmabahçe hâdi. sesi etrafındaki tahkikatı bilirdikten sonra İstanbul Emniyet müdürlüğü- nün işleri etrafında da bazı tahkikat yapacaklardır, Evvelce sabık müdür- lerden B. Fehmi ve B. Salih Kılıç za- manlarında iki defa tahkikat yapılmış. sa da bu tahkikat ikmal edilememişti. Bu sefer evvelce yarım kalan ve muh- telif polis işlerine ait tahkikat saf- halarının ikmaline çalışılacaktır. Müddeiumumilikte Müddelumumilik, encümenin me suller hakkında vereceği kararı bek- lemektedir. Aldığımız mâlümata nazaran, bu feci hâdise etrafında müddelumumi- Mk gayet geniş tuhkikat yaparak hâ- disenin ne şekilde vuku bulduğunu ve alâkadarlara teveccüh eden mesu- Miyet sebeplerini raporda tafsilâtla zikretmiştir. Tahkikat esnasında hâ- diseye ait hiçbir delilin zıyama mey- dan verilmemiştir. Feci hâdise gece saat on buçukta vuku bulmuş ve saat 11 de müddelumumi B. Hikmet Onat ile nöbetçi müddelumumi muavini hâdise yerine giderek tahkikata el koymuşlardır. Bu suretle mevcud de- Miller en küçük teferrüatına kadar ta- mamile tesbit edilmiş ve hâdise şa- hidleri dinlenmişlerdir. Belçikada Parlâmentonun feshi ihti- mallerinden bahsediliyor Brüksel 7 (A.A) — Meclisteki iti- mad teyinden sonra Spaak, krella görüşmek üzere Lacken Şatosuna gitmiştir. Sosyalistlerin ekseriyeti hükümete itimad beyanından imtina ettiklerin. den hükümete dahil soyalist nazır- ların istifaya mecbur kalacakları ve bu yüzden tahakkuk edecek ağır Alman talepleri İngiliz müs- temlekelerinde fena tesir yapmış Zondra 1 (A.A.) — Bugün Avam müstemlekeler mesele sinin müzakresi sırasında müstem- lekât nazırı Mac Donald Almanların müstemleke taleplerinin İngiliz müs- temlekelerinde ve İngiltere mandası altında bulunan topraklarda fena karşılandığını ve bu boşnutsuzluğun e icap ettiğini söylemiş ve demiş- İngilterenin bir müstemleke impa- ratorluğu veya manda devleti sıfatile idaresinden mesul bulunduğu top- raklardan hiç birinin başka bir dev- Jete devrini kabul edebilecek İngilte- rede hiç bir grup yoktur. Hükümeti- niz de tamamile bu fikirdedir Bu meseleyi görüşmüyor ve hatta nazarı itibara da almıyor. Romanyadaki suikastin failleri yakalandı Bükreş 7 (A.A) — Cernautside di- vanı harp reisi albay Cristescue'ye karşı yapılan suikastin bütün failleri yakalanmıştır. Bunlar, bir üniversi- te ve iki lise talebesile bir üniversite Polonyada Sosyalistlere aid binalarda araştırma yapıldı Varşova 7 (A.A) — Zata, dün yahudi sosyalist «Bund. partisine sid yedi bina ile Polonya sosyalist mesleki sendikalara aid iki binada araştırmalar yapmıştır. Yahudi partisine aid merkezlerde şüpheli vesikalar elde edild'ğ'nden daireler mühürlenmiştir. İngiltere, Nöyyi muahedesi- nin askeri hükümlerinin ta- dilini kabul etti Sofya 7 (A.A.) — Stefani ajansı muhabiri bildiriyor: İngiltere hükümeti ile dominyon hükümetleri, Nöyyi (omuahedesinin askeri maddelerile, Lozan muahede- sinin Trakya hududiarının askerlik- ten tecridine müteallik hükümleri- nin tatbikinden vazgeçtiklerini Bul- gar hükümetine tebliğ etmişlerdir. Bu tebliğ, dominyonların muvafa- ketlerini istihsal hususunda, icrası icab eden formaliteler yüzünden, da- ba evvel yapılmamıştır. Tunustaki İtalyan aleyhtarı nümayişleri protesto Roma 7 (A.A) — Tunustaki İtal- yan konsolosu orada yapılan İtalyan aleyhtarı nümayişleti bir kere daha umumi vali nezdinde şiddetle protes- . to etmiştir. Bütün akşam gazeteleri bu haberi büyük başlıklar altmda neşretmekte ve bu nümayişlerin Fransız maka- malının çirkin bir tarafgirliği eseri olduğunu yazmaktadır. Yugoslav kral naibi Londra- dan ayrıldı Londra 7 (AA) — Yugoslavya prensi Paul, dün Londra'dan müfa- Manisa (Akşam) — Manisa memleket hastanesinin Kış ve yaz su ihtiyacını karşılamak için bir arteziyen açılması kararlaştırılmış, işe başlanmıştır. Manisa içme suyu yazın çok azalır, bu itibarle hastaneler gibi bol suya ihtiyacı olan mü» esseseler, yaz mevsimlerinde temizlik için kâfi miktarda su bulmakta zorluk çekerler. Memleket hastanesinin su ihtiyacı, açılacak arteziyenle temin edile cektir. Yukarıdaki resim, civardaki vilâyetlerin ihtiyacına da cevap veren Ma, tanesini ofistermekterir.