December 8, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

December 8, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

# AKŞAM 8 Kânunuevvel 1958 Dün Geceki ve Bu Sahkahki Haberler O ELER AA RA ER m A RE ri a er ve ma DORA A e | Almanya Demir muhafızların tevkifini İtalyada Fransaya karşı | nümayişler devam ediyor Napolide nümayişçiler Fransız konsoloshanesine hücum ettiler. Tunusta da Fransız amelesi İtalyan konsoloshanesinin duvarına kırmızı ve lâcivert mürekkep döktüler Londra 8 — İtalyada Fransa aley- hinde nümâyişlere şiddetle devam edilmektedir, Napoli şehrinde nüma- yişçiler Fransız konsoloshanesine hü- cum etmişlerdir. Nümayişçileri dağıt- mak için askeri kuvvetin müdahalesi- ne mocburyet hasıl olmuştur. Cenovada, Floransada, Mesinada ve diğer İtalyan şehirlerinde buna ben- zer hâdiseler vuku bulmuştur. Roma 8 — Üniversite talebesi, s0- kakları dolaşarak ve «Tunus, Korsika, Cibuti diye bağırarak nümayişler yap- tıkları esnada lmanda bulunan üç Al- man vapurundaki 2,000 yolcu da kar Taya çıkarak nümayişlere iştirak et- mişlerdir. Popolo di Roma gazetesi İtalyan 1s- Fransız teklerinden bahsederken diyor ki: “İtalyanlar, Tryeste, Trentinoyu ai- mak için nasıl senelerce beklemişler ve Avusturya - Macaristan protestoların- dan sarsılmamışlarsa, Tunus, Korsika ve Nisi istemek için de senelerce bekle- miştir. Fransanın protestoları, İtalyan» ların bu emellerini sarsmıyacaktır. İtalyanın istekleri ergeç tatmin edile- Tunus 8 — Burada bin kadar şimen:| difer amelesi, İtalyan konsoloshanesi- nin ön duvarlarına kırmızı ve lâciverd mürekkeplerle dolu hokkalar atmış- lardır. Konsoloshanenin dış duvarları beyaz renkli olduğu cihetle, bu suret- 16 konsoloshanenin cephesi Fransız mili renklerile boyanmıştır. Alman anlaşmasının akisleri Fransız gazetelerinin büyük bir kısmı anlaşmayı memnuniyetle karşılıyor Paris 7 — Gazetöer Fransız - Al man anlaşması hakkında uzun maka» Jeler yazıyorlar. Anlaşmaya taraftar olan gâzeteler büyük memnuniyet gösteriyorlar. Joumal gazetesi diyor ki: «Dün söylenen dostluk nutukları beklediğimizin üstünde oldu. Şunu Ga kaydedelim ki Hariciye Nazırımız, Alman Hariciye Nazırile görüşürken müstemlekeler hakkındaki kati azmi- mizi bildirmiştir. Almanlar anlaşma- nın akdinden evvel bundan haberdar- dılar. Alman Hariciye Nazırı ne bir hayret eseri, ne de son İtalyan ma- nevraları hakkında bir sempati gös- termemiştir.» Jour, Oeuvre, Pelit Parisien gazete leri de anlaşmayı memnuniyetle kar- şılıyorlar. Fransız « Alman beyannamesinin aleyhinde bulunanların mütaleaları da şudur: Petit Journal gazetesi, Almanyanm ihlâl ettiği muahedeleri ve B. Hitlerin Mein Kampp namındaki kitabını unu- tamıyor. «Epoguc» gazelesinin yürüttüğü mütalea şudur: Filistin konferansı Konferansa Filistinden kovu- | lan Arap mümessilleri de iştirak ede edecek Londra 7 (A.A.) Müstemlekât hazirı Makdönald Avam Kâmarasında beyanatta bulunarak Londrada top- Yanacak olan Filistin konferansına Misir, Irak, Saudi Arabistan ve Amman hükümetlerinin iştiraki kabul ettik- lerini ve Yemen kralının da bu konfe- ransa davet edildiğini söylemiş ve konferansa iştiraki kabul eden Filis- tin yabudilerinden gaşkâca Filistin- den tardolunan Arap mümessillerinin de konferansa iştiraklerinin kolaylaş- tırılacağını ilâve eylemiştir. Kudüs 7 (A.A.) — Arap komitesi azasından sürgünde bulunanların da Londra, Filistin konferansına davet eâileceklerine dair buraya gelen ha- berler bütün Arap muhitinde büyük bir sevinç uyandırmıştır. Çünkü Pu suretle memleket haricinde bulunan büyük müftü de konferansa iştirak edebilec Japon sefiki Bir gi tenberi şeh rimizde bulu- «Şimdiye kadar bundan daha boş, manasız, ve ehemmiyetlen âri bir ve- sika görülmemiştir.» Epogue gazetesi devamla diyor ki: eLondradr hükim olan kanaate göre B. Ribbentropun oyunu şudur: Önümüzdeki ilkbahar- da Orta Avrupada yapılacak bir ta- arruza karşı Fransayı bitaraflaştır. mak.» Hümanite gazetesi «imzalanan be- yanname müşterek emniyet namına ne kalmış ise onu kırmıştır» mütalea- sını yürütüyor. İngiliz gazetelerinin makaleleri Londra 7 — İngiliz gazeteleri, dün Pariste imzalanan Fransiz - Alman ademi tecavüz beyannamesini mem- nuniyetle karşılıyorlar. Times gazele- si: «İngiltere hükümeti daha ilk daki. kadan itibaren Fransa ile Almanya- nm bu hareketini hararetle karşıla- | maktadır.» diyor. İ o News Chronlele gazetesi de diyor ki: «Almanya ya bu itilâfu riayet ede- İ cek, bu takdirde kendimizi bahtiyar addedeceğiz; yahut da bu.itilâfa ria- yet etmiyecek. O zaman da bunu not edeceğiz.» Suriyede alevi isyanı İstiklâl i istiyen aleviler Suriye Jandarmalarile çarpıştılar Şam 8 — Suriyede yaşıyan Aleviler, Şam hükümetine isyan etmişlerdir. Alevilerin istedikleri istiklâldir, Reis- leri de Süleyman Mürşittir. Aleviler, Şam hükümetinin sevkettiği jandar- ma kuvvetlerile çarpışmışlardır, Bulgar Başvekilinin Ankara ziyareti Ankara 7 (Telefonla) — Bulgar Başvekili B, Köselyanofun yılbaşın- dan sonra Ankarayı ziyaret edeceği hakkında burada henüz resmi malü- mat yoktur. Beynelmilel nakliyat komiserliği Ankara 7 (Telefonla) — Nafia Ve kâletinde Beynelmilel Nakliyat işle komiserliği ihdas edilmişti r. Komiser- işleri Baikan antantı genel kurmay Başkanlarının som toplantısı bitti Atina 1 (A.A) — Dün akşam aşağı daki tebliğ neşredilmiştir; Balkan antantı devletleri Genel kurmay başkanlarının Atina konfe- ransı 6 kânunucvvel saat 18 de nihar yete ermiş ve mesai çok büyük bir kar. deşlik havası içinde cereyan etmiştir, 'Tedkik edilen bütün meseleler üzerin- de tam bir ittifakla ve en mükemmel tesanüd ve antant zihniyetile karar- lar alınmıştır. Hava hücumlarına karşi Passif korunma kanunu 9 ikincikânunda meriyete giriyor Ankara 7 (Telefonla) — Hava hü- cumlarına karşı passif korunma ka- nunu 9 ikincikânunda meriyete gire cektir. O tarihten itibaren bütün ş€- hir ve kasabalarla endüstri merkez- leri kanunun icaplarını tatbikle mü. kellef tutulacaklardır. Pazarlıksız satış Samsun, Edirne, Konya, Trabzon, Sivasta da tatbik edilecek Teşrinievvelde “İstanbul, Ankara ve İzmirde tatbik edilen Pazarlıksız sa- tış kanununun önümüzdeki marttan itibaren Samsun, Edime, Konya, 'Trabzon ve Sivas vilâyetlerinde tat- bikine başlanacağı hakkında alâkadar makamlara malümat gelmiştir. Bu hususta İktisat Vekâletince bazı ha- zırlıklar yapılmaktadır. Diğer taraftan kanunun tatbiki et- rafında bazı müşküllere tesadüf edil- diğinden İktisad Vekâleti İç ticaret umüm müdürü B, Mümtaz bugünler- de güçlüğe tesadüf edilen noktalar etrafında izahat verecektir. Arttırma ve yerli mallar haftası Başvekil ve Vekillerden bir çoğu nutuklar söyliyecekler Ankara 'i (A.A.) — Başvekil Celâl Bayar, dokuzuncu Arttırma ve Yerli mallar haflasını ayın 12 nci pazartesi günü saat 17 de Halkevinde söyliyete- ği bir nutukla açacaktır, Ayni gün akşamı saat 19,10da Ankara radyosunda Maarif Vekâleti Talim ve Terbiye Heyeti reisi İhsan Sungu bir nutuk söyliyecektir. 13 salı günü saat 1430 da Ziraat Vekili Falk Kurdoğlu, 14 çarşamba gü- nü saat 18'30 da Milli Müdafaa Ve- kili ve Ulusal Ekonomi Kurumu baş- kanı general Kâzım Özalp, 15 perşem- be günü 22 de Türkiye Ziraat bankası umum müdür muavini Cezmi Erçin, 16 cuma günü saat 21,30 da Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu, 17 cumartesi günü saat 18,30 da Sümer Bank ge- nel direktörü Nurullah Sümer, 18 pa- zar günü saat 19,30 da Ekonomi Ba- kanı Şakir Kesebir, Ankara radyosun- da milli ekonomi ve arttırma hakkın- | da birer konferans vereceklerdir, Tataresko Paris elçisi oluyor Paris 7 (A.A) — Romanya hükü- meti, Paris büyük elçiliği için. eski Başvekil Tafaresconun tayini husu- sunda istimzaçta bulunmuştur. Dörtler konferansı mı? Çambörleyn - Mussolini mü- lâkatının Dörtler konefran- sına müncer olacağı söyleniyor Londra 8 — Romada B. Çambörleyn ve Lord Helifaks ile B. Mussolini ve Kont Ciano arasında cereyan edecek olan konuşmaların bir dörtler konfe- ransına müncer olacağı Berlinden bil- dirilmektedir. Salâhiyettar İngiliz mahafili, Berlin- e m i i protesto mu etti? Bükreş Alman sefiri Berline gitti Demir muhafızlardan 25 bin kişi tevkif edildi * Bükreş — Demir muhafız teşkilâ- tana mensup olanların tevkifine devam edilmektedir. Demir muhafızlardan tevkif edilenlerin 25,000 kişiyi bulduğu | söylenmektedir. Askeri mahkeme rei- si miralay Kristeskoya yapılmış olan suikasd failleri ve arkadaşları da ya- kayı ele vermişlerdir. Maamafih De- mir Muhafızlar hükümetin şiddetli tedbirlerine rağmen gizli siyasi faali- yetten vaz geçmek istemiyorlar, Bu teşkilât mensupları, on sene ağır | kürek cezasına mahküm olup Bükreş hapishanesine nakledildiği esnada kaç- mağa teşebbüs ettiği için jandarma- lar tarafından vurulan Kodreanunun yerine Demir muhafız teşkilâtı reisli- | ğine Viktor Voyan namında bir avu- katı seçmişler ve rivayete göre matem alâmeti olmak üzere hep sakal bırak- mağa karar vermişlerdir, Burada dolaşan riyavele güre bura- daki Alman sefiri, ideoloji bakımından Almanyaya meyyal olan Demir muha- fızların ve bilhassa bunlar arasında bazı Alman tebaasının da tevkifini pro- testo etmiştir. Alman sefiri Berline ha- Teket etmiştir. Sefirin tevkif edilen De- mir muhafızlar serbes bırakılmadığı takdirde Bükreşe dönmiyeceğini söyle diği rivayet edilmektedir, Bu şayianın ne dereceye kadar doğ» ru olduğu belli değildir, İngilterede askerlik hakkında bir münakaşa Gönüllü milli servis ihdası lâyihası mühim müzakerelere sebeb oldu Londra 7 — İngilterede mecburi askerlik usulü yerine bir «MİMİ servis» ihdası kararlaşmıştı. Mili servise ar- Zu eden herkes kaydedilecek ve bun- lar milli müdafaa için icabında yal nız asker olarak değil, silâh fabrika- larında vesairede de çalışacaklardı. Bu hususta hazırlanan kanun lâ- yihasının Avam Kamarasında mü- zakeresine başlanmıştır. Hükümet namına hazir bulunan naâzırlardan B. Anderson Milli servis usulünün neden mecburi hizmete tercih edildi- ğini anlatmıştır. Muhalefet namına söz slan işçi mebuslardan Greenvood nazırin nut- kunu şiddetle tenkid etmiş, bu usu- Tün memleketi sahte bir emniyet ha- vası içinde bıraklığını söylemiştir. 'Mebüs, partisinin bilhassa endüstri- de mecburi hizmet usulünü kabul et- miyeceğini söylemiştir. Muhalif liberal Sir Percy Harris «hava baskınlarına karşı bir sığınak politikası» mevcut olmamasından şikâyet etmiş ve «Tahliye» plânları- nın geciktirilmesinden dolayı tees- süflerini bildirmiştir. Muhafazakâr grup içerisinde mec- buri milli hizmetin hararetli taraf- tarı olan eski Dominyonlar Nazırı B. Amery, hükümeti realist olmamakla muaheze eylemiş ve her türlü Mili gervis usulünün müessir olması için olması il miştir ki: «Bir John Andersonün teklifleri, hükümetin müdafaa ihtiyaçları me- selesinin halline başlayıp başlamıya- cağı gibi hayati bir işe ait her türü kararı tehire matuf bir plândir. Tehlike müdhiştir. Almanyada her gün «Kuvvete davet» eserleri görü- yoruz. Fransızlara karşı İtalyan te. zahürlerini. görüyöruz. Yani bütün bunlar hiçbir şey ifade etmez mi?s Muhafazakâr mebuslardan eski Kenya valisi Edward Grigg mecburi tescil lüzumunu kaydetmiş ve mü- teakiben muhalefet lideri B. Attlee Söz alarak demiştir ki: «Hükümet, tekliflerini az çok iti- madsızlıkla kaışılarsek hayret etme- melidir. Millet tereddütsüz hizmet edecektir. Fakat kendisine itimad edilmesini istemek onun hâkkıdır. Ne millete, ne de bu meclise itimad gösterilmiyor. Hükümetin hangi po- Utlkayı takib ettiği bildirilmiyör.» Hükümet alma cevap veren 8ir Anderson, tevdi edilen tekliflerin ma- halli makamların mesuliyetini biç bir suretle arttırmıyacağını bildir. b edeceğini kaydederek de- Müzakere, muhalefetin de muv& İ fakatile müddetsiz olarak talik eğil miş ve meclis bügün toplunmak üzere <Dahâ barış zamanında noksansız» | dağılmıştır. Ribbentrop Paris-| Müstemleke i işi ten harekef etti Dün iki memleketi alâkadar eden meseleler görüşüldü Paris & — B. Ribbenlrop ile maiyeti bu sabah saat dokuzda Paristen Berli- ne hareket etmişlerdir, Paris 7 (A.A) — Von Ribbentropla 'B. Bonnet'nin bu konuşma. Jarı saat 18,30 dan 19,15 e kadar de- vem etmiş ve bilhassa iki memleket arasındaki ticaret münasebetleri et. rafında cereyan etmiştir. İki Hariciye Nazırı, Fransız - Al man ticaret muahedesinin işleyiş tar- zı hakkında mütehassısların vardık- Jarı neticeleri tedkik etmiş ve ekono- mileri biribirini itmam eden iki mem- Jeket arasındaki mübadelelerin arttı rılması arzusunu göstermiştir. Nihayet von Ribbentrop ile B. Bon- net, Çekoslovakya hudutlarının ga ranti edilmesi meselesini görüşmüş- lerdir. Malüm olduğu üzere Çekoslo- vakya Hariciye Nazırı ayni meseleyi görüşmek üzere Berline gidecektir, Bu mülâkatından sonra, von Rib- bentrop, Bonnet'ye Parise yaptığı zi- yaretin kendisinde mükemmel bir in- İngiliz iş partisinin müstem- lekeler hakkında bir teklifi Londra 7(AA) — İşçi pertisi manda usulünün bütün müslemle- kelere teşmilini taleb eden bir takrir vermiştir, Müstemlekât Nazırı Mac Donald. parlâmentonun bu teklifi kabul etmi- yeceği ümidinde bulunmuş, çünkü h& nüz kendi kendilerini idare edebile- cek dereceye gelmemiş olan bu müs temlekeler arasında, Cebelütlarık, Malta, Aden ve Singapur gibi İngiltere için hayati ehemmiyeti halz sevkul- ceyş bazlar olduğunu söylemiştir. Avam kamarası, İşçi partisinin bu teklifini 127 muhalife karşı 253 reyle reğdetmiştir. Beden terbiyesi gerel direk- törlüğünün faaliyeti Ankara 'I (Telefcnla) — Beden ter- biyesi genel direktörü general Cemil Tahir bugün Nafia Vekilile görüşmüş” tür, Başvekâlet binasında genel Ö- rektörlük için hususi bir daire ayri” mıştır, Vilâyetlerde âçılacak Beden terbiyesi müdürlükleri için