27 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

: Havza - Uzunköprü < 21 Kânünuevvel 1935. Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Son dakika Memel ile Danzig 3 ay içinde ilhak edilecek Berlin, Italyanın teklif ettiği tavas- sut teşebbüsünü kabul etmedi Londra 27 — İngiliz siyasi mahafi. Jinin kanaatine göre Almanya 1959 se- nesinin ilk üç ayında Memel ile Dan- zigi ilhak edecektir. İngiltere bu ilha- Kı menetmek için hiç bir teşebbüs yap- mıyacak, sadece plâtonik bir şekilde protesto etmekle iktifa edecektir. Londra 27 — İyi bir membadan üğ- renildiğine göre İtalyan hükümeti, İn. giltere ile Almanya arasındaki mual- lâk meseleleri halletmek için Berline tavassutunu teklif etmiştir. Berlin hü- kümeti bu teklifi kabul etmemiştir. Çünkü Alman mahafilinin fikrine gö- re Almanyanın İngiltere ile muallâk meselelerini halletmesi müstacel bir iş değildir ve her şeyden evvel Alman- yanın Avrupa şarkında tevsiini temin etmek lâzımdır. İtalyanın bu teşeb. büsü, Fransayı yalnız birakmağa ma- tuf idi. Daladier, pazara Korsika ve Tunusa gidiyor Stefani ajansına göre sosyalist gazeteler, Fransâyı, Italyanların muvaffakıyetine mâni olmak için Barselon hükümetine yardıma teşvik ediyorlar Paris 26 — Tunusteki Fransız umumi valisi B. Labonne ,bu sabah Parise gelmiştir. Mumaileyh, Başve- kil B. Daladler ile görüşerek Tunus ziyaretinde alınacak tertibatı tes- bit edecektir. Öğrenildiğine göre B. Daladier, 1 kânunusanide, bir harb gemisine binerek evvelâ Korsika adasını ziya- ret edecek ve adaya muvasalatı gü- nünde, halkın Fransaya bağlılığını göstermek için tertib edilen «Mili gün şenliklerinde bulunacaktır. Fransız Başvekili, Korsikadan son- ra harb gemilerinin ve deniz tayya- relerinin refakatinde Tunusa gide- cektir. Bu seyahatte kendisine bah- riye erkâm harbiyei umumiye reisi amiral Darlan, hava erkânı harbiyei umumiye relsi general oOVuülemen, askeri erkândan general Jorj refakat edeceklerdir. Başvekil, Tunustarı sonra Cezayiri Ge ziyaret etmek niyetindedir. Paris gazeteleri ne diyorlar? Paris 28 — Fransız gazeteleri, İtal- yanın talebleri ile meşgul olmakta devam ediyor. Joumal gazetesi, İtalyanın hav- salanın alamıyacağı taleblerini öğ- renen ve Almanyayı fena bir mace- Taya sürükleyip sürüklemiyeceğini soran Alman milletinin endişelerini kaydediyor ve «italya için bir harb imparatorluğun temellerini sarsabi- lir» diyor. Jour - Echode Paris gazetesi, Daledier'nin Korsika ve Tunusa 8€- İ nın cümhuriyetçi yaliatinin İtalyada uyandırdığı ak- sülâmellerden bahsederek diyor ki: «Fransa müstakil ve hâkim bir devlettir. B. Daladler istediği adam- larla, istediği yere gitmekte serbes- tir. B. Mussolininin geçen martta büyük bir tantana ile Trablusgarbe ve geçen hafta Sardenya adasına yap- tığı seyahate ne diyelim?» Sosyalist gazeteler, Fransayı kışkırtıyorlarmış Paris 26 — Stefani ajansı muhabi- rinden: İtilâfgiriz sosyal - ekonomist ve nasyonalizm organları Fransız - İtalyan ihtilâfının vehamet peyda etmesinden istifade ederek Fransa- İspanyaya yardı- mını daha müsbet ve daha fili bir şekle sokması lehindeki neşriyatları- nı arttırmışlardır. Bu gazeteler, Pransanm İspanya- da İtalyanların muvaffakıyet elde etmelerine mâni olmak ve Pireneler- de üçüncü bir hududu müdafaa et- mek muhatarasına maruz kalmanın önüne geçmek mecburiyetinde oldu- ğunu yâzmektadırlar. Aynı güzeteler, Barselona ordu- sunun «Fransa için harb elmekteş olduğunu tekrar etmektedirler. Frankonun (o Katalonyaya karşı yapmakta olduğu İaarruzlar muvaf- fakıyetle neticelendikçe ve bu mu- vaffakıyetle Fransa İle Barselona arasındaki son kara münakalâtını tehdid ettikçe bu gazete mücadelele- rinin. daha ziyade şiddetleneceği tah- min olunabilir, İstanbul Edirne asfalt yolu Lüleburgaz - K Kuleliköy ara- o sında inşaata başlandı Edirme (Akşam) — İstanbul - Edir. ne asfalt yolunun, Lüleburgaz-Kuleli- köy arasındaki kısmının müteahhidi. ne ihale edildiğini, evvelce bildirmiş. tim. Havaların müsald gittiği günler. © de yolun bu kısmında inşaata, hara- — retle devam edilmektedir. İlkbaharda bu yollarda çalışan amele miktarı #azlalaştırılarak faaliyete hız verile. cektir, Faaliyet yolun birkaç nokta- sında birden başlamıştır. Lüleburgaz ve Kuleliköy medhallerinde toprak tesviye edilmektedir. Bu yoldan başka bu sene içerisinde Malkara - Keşan yolu üzerindeki 7 ki- Jometrelik kısmın biokajlı şose inşaa- tana başlanacaktır. Ayni zamanda Tekirdağ vilâyetine düşen kısmı le Keşan « Gelibolu ve Meriç « Uzunköprü, Keşan » İpsala ve nn da bu ilkbaha Renda Romanyada feci bir tren kazası 100 ölü, 300 den 300 den fazla yaralı var Bükreş 26 (A.A.) — Son alınan he- berlere göre evvelki akşam vukubu- lan feci şimendifer kazasının bilân- çosu 100 ölü ve büyük bir kısmı ağır olmak üzere 300 den fazla yaralıya baliğ olmaktadır. Ölenler ve yarala- nanlar arasında memleketlerine izin- Ni giden bir çok zabitler ve neferler bulunmaktadır. Çarpışan iki tren birbirinin üzerine doğru gitmekte idi. Kaza, Etulia istasyonu civarında vukubulmuştur. Bu istasyona en yâ- kın olan istasyonun telefon ve tel graf telleri buzdan ve rüzgârdan kopmuş olduğu için Etulia istasyo- nunu vaziyetten haberdar edememiş- tir, Kaza mahalline iki iİmdad trenile bir hastane treni gönderilmiştir. Hü- Lİ mler bnn rüm Barem kanunu | Sermayesinin tamamı devlet | tarafından ödenen müessese- lerde çalışanlar için de kanun yapılıyor Ankara 26 (Telefonla) — Öğren- diğime göre yeni barem kanunu pro- jesinin bülçe encümeninde müzake- resi sırasında encümen, hükümetten sermayesinin tamamı devlet tara- fından ödenen müesseselerde çalı- şan memurlara âid bir barem kanu- mu yapılmasını istemiş ve hükümet namına Maliye Vekili B. Fuad Ağ- ralı, encümenin bu isteğini kabul ederek yakında bu müesseselerde ça- şan memurlâra aid barem kanu- nunun meclise verileceğini beyan et- miştir. Maliye Vekâleti, bu barem projesi- ni de hazırlamağa başlamıştır. Proje yeni mali sene başından evvel mec- lise verilecek, diğer barem kanunu Projesi ile birlikte e Kaplar Atatürkün Muliraya ilk geldiği gün Ankara 26 — Atatürkün 19 yıl ev- vel Ankaraya ilk gelişi münasebetile yarın saat 15de Ziraat enstitüsü ta- lebesi tarafından Ulus meydanmda, gecede Halkevinde merasim yapıla- caktır. Gündüz için Atatürkün Anks- ra toprağına bastığı Dikmen sırtların- dan başlıyarak Ulus meydanına ka- dar bir müjde koşusu tertib edilecektir. Münhal mebusluklar için seçim Ankara 26 — Cümhuriyet Halk par- tisi yeni Genyönkurülü ilk toplantısı- ni çarşamba günü yapacaktır. Parti riyaset divanı bugünlerde münhal me-| busluklara gösterilecek namzedleri tesbit edecektir. Mebus seçiminin kâ- nunusaninin birinei pazar günü yapıl- ması muhtemeldir. Izmirde borsa binası tadil edilecek Yeni salonlar yapılacak ve bir de hayvan borsası açılacak Ankara 26 (Telefonla) İzmir borsa binasının asri bir şekilde ta- dili kabul edilmiştir. Binada zeytin- yağı, palamut ve incir mahsulleri için birer salon vücude getirilecektir. Binanın tâdiline 30 bin liraya yâr kın para sarfolunacaktır. Ankara 26 (Telefonla) — Hayvan satışlarının muntazam bir hale geti- rilmesini temin maksadile İzmirde bir hayvan borsası borsası açılacaktır. Nafia Vekâleti neşriyat şubesi müdürlüğü Ankara 26 (Telefonla) — Nafia Vekâleti seferberlik şubesi müdürü 'B. Sadi, Vekâlet neşriyat şubesi mü- dürlüğüne tayin edilmiştir. Vali bu akşam Ankaraya gidiyor Vali ve Belediye reisi Dr. B. Lüt- fi Kırdar bu akşamki trenle Arıkara- ya gidecektir. Doktor B. LüVfi Kır- dar, yeni vazifesine başladığı günden itibaren şehrimizde yaptığı tedkikat neticelerini alâkadar Vekâletlere bil- direcek ve bilhassa Dahiliye Vekâle- tinden bazı direktifler alarak şehri- mize dönecektir. Vali, şehir işlerinin tanzimi, şehrin imarı için bazı teşeb- büslerde de bulunupalır. Avrupa ekspresi 2 saat gecikti Avrupadaki kış dolayısile ekspres bu sabah da Sirkeciye iki saat 20 da- kika rötarle saat 9,45 de gelmiştir. Karadeniz bölgesi fındık mahsulü Giresun 26 (Akşam) — Karadeniz bölgesinin fındık istihsal eden köylü- lerinin kurdukları fındık tarım satış kooperatifleri birliği ortaklarının mal- Jarını ihraca başlamıştır, İlk parti cu- martesi günü Ordudan, bugün de Gi- | | Katalonyada kanlı ' boğuşma devam ediyor Segre mıntakasında, italyan fırka- ları şiddetli hücumlar yapıyorlar Burgos 26 (A.A.) — Dün gece saat 21,15 de: Franko karargâhı aşağıda- ki tebliği neşretmiştir: Nasyonalist kılaal Katalonya cep- hesinde parlak taarruzlarına devam ederek dün için kendilerine gösleri- len bütünhedefleri zaptetmişlerdir. Bu cephenin şimal. muntakasında ileri yürüyüşü 10 kilometre derinlik- de olmuş ve düşmanın müstahkem hatlarına dahil bulunan Carrosa, Las Gavillas, Aska ve Almatret zaptolun- muştur. Cenub mıntakasında kıtaalımız. düşmanın mukavemetini parlak bir tarzda kırarak sekiz kilometre de rinlikte ilerlemiştir. Cümhuriyetçilerin tebliği Barselona 26 (A.A.) — Cümhuri- yetçi resmi tebliğ; Tremp mintakasında Monseç ci- | varında askerlerimiz düşmanın eç- nebi tayyare kuvvetlerinin müessir yardımiyle yaptığı ileri teşebbüsleri- ni tamamile akim bıraktırmıştır. Asiler hiç bir fayda temin edemeden ağır zayiata uğramışlardır, Seğre mıntakasında İlalyan fır kaları, tayyare, topçu ve tankların yardımiyle mevzilerimize karşı ta- arruzlarına devam ediyorlar. Düş- man hatlarında dehşetli tahribat ya- pan askerlerimizin şiddetli mukave. metine rağmen düşman Almatret'i işgal etmiştir. Düşmanın Alres ve As- pa İstikametinde yaptığı diğer bü- tün taarruzler kâmilen püskürtül- müstür ve düşmanın üç tankı tahrip olunmuştur. Tayyarelerimiz asilerin hatlarını ve tecemmülerini tesirli bir surette bombardıman etmiştir. Şanghayda çiçek salgını halkı kırıp geçiriyor Şehirde mültecilerin vaziyeti endişs vericidir şehir ancak kendi halkını besliyebilecek vaziyettedir Şanghay 26 (A.A.) — Vehameti son zamanlarda mahsüs derecede azalmış olan koleradan sonra şehir- de bir çiçek salgını baş göstermiştir. Son iki ay zarfında beynelmilel im- | tiyaz mıntkalarında binden fazla çiçek vakası kaydedilmiştir. Son kırk, elli sene içinde bu has- talığın bu kadar vehamet kesbettiği görülmemişti, Aşı olanlarla olmi- yanlar hemen aynı nisbette bu has- talığa tutulmaktadığar. Bununla beraber aşılananlar arasında ölenle- rin nisbeti oldukça azdır. Sıhhiye servisleri tarafından aşi- lanarların mikdarı günde 40,000 den fazladır. Şanghay 26 (A.A) — Şanghay'da- ki mülteciler meselesi gittikçe en- dişeverici bir şekil almaktadır. Şe- bir ancak kendi nüfusunu İaşe ede- bilecek vaziyettedir. Mülteciler €kse- riyetle ihtiyaçlarını temin etmekten âcizdirler ve yaşamak için umumi janeye ihtiyaçları vardır. Matbuat bu meseleyi ortaya at- mış olmakla beraber bu hususta he- nüz hiç bir tedbir alınmamıştır. Her- kese açık bulundurulan beynelmilel şehrin bu hususiyeti mültecilerin buraya akın etmelerine sebeb ol- muştur. Yeni frak Kabinesi | Buhran sabık Kabinenin mu- haliflere karşı aldığı şiddetli tedbirlerden ıdoğdu Bağdad 26 (A. (MA) Dün Irak'da hasıl olan kabine buhranı Matfaj Kabinesinin muhalefet rüesasına kar- şı aldığı şiddetli tedbirler neticesin. de ortaya çıkan siyasi gerginlikten doğmuştur. Yeni Kabineyi kati olarak Nuri Said paşa teşkil etmiştir. Yeni Baş- vekil iki gün evvel Mısırdan dön- müştü. Yeni Kabinede Başvekâlet ve Ha- riciye Nezaretini Nuri Said paşa ve Milli Müdafaa ve Dahiliye Nezaretle- rini de Taha Haşimi paşa deruhde etmişlerdir. İngiliz kralı, Portekiz Cüm- hurreisine nişan verdi Lizbon 26 — Dün Belem sa“ rayında İngiliz sefiri, Relsicümhur Carmona'ya Banyo nişanının Gran Kruva rütbesini ve kral Goorge'un bir mesajını vermiştir. Kral bu mek- tubunda «İngiliz - Portekiz ittifakı- nın dünya sulhünün en sağlam gâ- rantilerinden birini teşkil etmeğe devam ettiğini» bildirmektedir. Arnavudluk sefiri Bir müddettenberi memleketinde bulunan Arnavudluğun Ankara sefiri dün şehrimize gelmiş ve Ankaraya git- miştir. Kasımpaşalılar yol ve lâğım istiyorlar Kasımpaşada oturanlar bir maz- bata ile Fin müracaat ederek lâğımsızlıktan şiki ingiliz işsizleri Yardım ofisi . reisinin evi önünde nümayişler yaptılar Londra 26 (A.A.) — Son günlerde Ritz otelini istilâ, Buckingham sa- rayına bir islida tevdii, sokak or- talarında #kış İçin yardım; talebi gibi tezahürlerle efkârı umumiyenin nazarı dikkatini kendi üzerine cek betmeğe teşebbüs etmiş olan «işsiz- ler grüpü: işsizlere yardım ofisinin reisi Lord Rusheliffe'in evi önünde yeni bir nümayiş yapmıştır. Nümayişçiler, ikisi kadm olmak üzere 132 kişi idi, Bunlar, Lord Rusheliffe'in ikamelgâhı yakımında bir miting akdetlikten sonra bir ta- kım şarkılar söylemişler, dileklerini İfade için her zaman söyledikleri sözleri haykırmışlar ve nihâyet hiç bir hadiseye sebebiyet vermeden da- Gılmışlardır. Fransanın cevabı Romaya tebliğ edildi Roma 27 — Fransanın sön İtalyan notasına cevabını dün buradaki Fran- sız sefiri, Kont Cianoya tebliğ et- miştir, A İngiltereden Amerikaya gi- den altınlar New - York 26 (A.A.) — Sonay zarfında İngiltereden gelen altın st6- kunun kıymeti 22 milyon İngiliz li- raşıdır, Birdenbire fenalaşarak düştü Sarıyerde oturan imam B. Naim, yolda giderken birdenbire fenalaşa- Tak düşmüş, muhtelif yerlerinden ya- e e