27 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bahife 4 ——— İstişare heyeti Valinin Mn riyasetinde toplandı Et, ekmek, sebze yağ vesaire üzerinde müzakere cereyan etti İstişare heyeti valinin riyasetinde hali içtimada r Vali ve Belediye reisi doktor Lütfi Kırdar tarafından teşkil edilen ikti- #ad istişare heyeti dün saat on beşte Belediye iktısad müdürünün odasın. da ve valinin reisliği altında toplan- mıştır, Bu toplantıda eski şehreminlerin- den operatör B. Emin, Mehmed Ali, Konya valisi B. Hüsnü, eski sefirler- den B. Galip Kemali, Türkofis müdü- rü B, Cemal Ziya, iktısad müdürü B. Asım Süreyya hazır bulunmuşlardır. Dünkü toplantıda yalnız B. Reşid Saffet hazır bulunmamıştır. İktisad müdürü B. Asım Süreyya heyet azasının sorduğu muhtelif me- seleler etrafindaki suallerine cevap vermiş, şehrin iktısadi işlerini izah etmiştir. Dünkü toplantıda bilhassa et, ek- mek, sebze, meyva, yağ, süt gibi ha- vayici zaruriye işleri mevzuubahs ol- muştur. Heyet pek yakında yine top- lanacaktır. Konservatuarın yapılması geri bırakılmamalı (Başlarafı 1 nel sahjfede) «Esasen bir imar böyle münakaşa- Jarla yapılmaz. Eğer meselâ, Anküra- da ilk senelerde «— Yol mu, bina mi?» diye bir münakaşa başlamış olsaydı, Türklüğün banilik şerefini iade eden bu şehre henüz başlamamış olurduk. «Bilirsiniz ki Ankara -hemşerilerin- den yüzde altmışından fazlası. henüz kerpiçlerde oturmaktadırlar. Fakat arada gençlik parkmı geniş havuzu ile inşa ediyoruz. Bir orman bile yaptık! «Tedricen yenilediğimiz yollar ara- sında İstanbulunkilerinden bozuk 0- Yanları vardır. Nitekim İstanbulda da kilometrelerce yürünecek veya araba ile gidilecek orta halli yollar az değil- dir. «Paris tiyatroları inşa edildiği za- man çöpler pencerelerden bozuk Kal- dırımlara dökülmekte idi, Asfalt üs- tünden r uz bir şehirde dolaşmak- tansa, ayaklarını rahatsiz eden ve pan- talon paçalarını kirleten kaldırımın üzerinden fikir ve zevk müesseseleri- ne e gile ilmeği tercih edecek olanlar «Bir Asya köyü boşluğunda olan iz belediyecilik kurtar» da ve en aşağı o Öl- çüde medeniyetçilik de yapmak zaru- reti vardr.» Bay Falih Rıfkı İstanbulun kaldırı- ma olan ihtiyacı münasebetile şöyle bir mukayese yaptılar: «— İstanbul şehrinin kaldırıma ol- duğu kadar, Türkiyenin yola ihtiyacı ! yar: Fakat bu ihtiyaç bizi Türkiyenin | Asyali sefalet manyarası ile mücâdele | etmekler ve onu cümhuriyet eserleri- Je gelip geçenleri yeni devrin müâna- sı üstünde düşündürmekten menetme- miştir. Böyle gerçekten sıralaştırma- larla, meselâ, Nevyork sergisine mas- raf etmemek için bir sebep bulurduk: Yeni Türkiyeyi Yeni Dünyaya tamt mak sebebi, bu bin bir sebepten şüp- hesiz en mühimmidir. Üstad bugünkü şartlar dahilinde, yani tam bir kadro mevcud değil iken İstanbulda bir tiyatro ve konservatuar binası yapmak doğru olup olmıyaca- Eı yolundaki sualime şu ceva verdi: «— Bina yapılıp yapılmamak lâzım geldiği sualinize gelince, hamam yap- mak için hâlkın temizlenmesini mi beklersiniz? Bazen bina herşey demek- tir. Ankarada stadyom yapılmadan evvel spor seyircileri birkaç yüz kişi Cd. Şimdi yirmi beş bialik tribünler «Aile kızlarının re için sahneye me-' Yak etrnediklerinden şikâyet ederiz: «Sebebi salaş sahneleri» bu aileler Paris tiyatrolarının sahnesini gösteri. Biz, kızlarını bu sahnenin şerefli deko- ru İçine atmak için biribirlerile yarı- şacaklardır. «İstanbulun yakında 500,000 1i- ralık da asfalt yol ihale ettiğini bili- yoruz. Başka yollar da yapılmaktadır. Bu belediyeciliğin birkaç misli de ur- banizm lâzım; Her türlü müesseseleri, parkları ve sairesile yeni valinizin pek güzel dediği gibi, bir yeni ümran nö- vesi kurmak lâzım! «Tiyatro ve konservatuar davasın- da beş yüz bin liranın pek az olmasın- dan başka bir kusur yoktur. «Muhterem B. Akil Muhtar şehir hastanelerinde yatak adedinin âzlı- ğından bahsetmiş. Biliyorsunuz ki | Türkiyenin her tarafından İstanbula | hasta geliyor; Eğer yatak adedi az ise, Türkiyenin bütün hastalarına yatak bulmak İstanbul halkının mı fesidir? «Ankara gibi yapmağa . başlayınız. Hergün bir bina, bir şey, yeni birşey yapınız. Eski İstanbulun imat işleri için ayırtınız. «Yenicami meydanı bu seneye ka- dar işle bu: «Sırası mı?o münakaşası yüzünden açilamamıştır. «Fakat ben başka bir münakaşa açabilirim: Evvelâ mesken, sonra yol! İstanbul halkının son neferine kadar rahat, aydınlık, sıcak ve konforlü mes- ken buluncaya kadar belediye hiç bir şey yapmamalıdır. Ve bu suretle İs- tanbulun en-küçük bir Balkan kasa- basının ümran manzarası alabilmesi için bir asir kadar beklersiniz. «Şebrin en zaruri ihtiyaçlarını bire değil en aşağı bir kaça irca ederek hepsine tahsisat taksim etmek en doğ- vazi- | 26/12/1938 Esham ve Tahvilât 1955 19.15 PARA ve ÇEKLER (Kapanış flatleri) Londra 1 Sterlin 547 New-York 100 Dolar 100 Frank 100 Liret 123815 3315 6.4225 Al 60305 504525 2121 207 1545 100 Çekoslovak Kr, 432 100 Pezeta SET 100 Zloti 2s 100 Pengo 248525 100 Ley 090 100 Dinar 28015 100 Yen 34.27 100 İsveç Kr. 30.2225 100 Ruble 235125 Teşekkür Sevgili ve kıymetli zevcem, hemşi- rem Adile Kurlenin çök hazin suret- te aramızdan ufulü dolayısiyle ge- rek cenaz€sinde bulunmak ve gerek bizzat bizleri (aziye, telgraf ve mek- tup göndermek lütfunda bulunarak büyük kederimize iştirik eden deost- larmmıza ayrı ayrı şükran hislerimizi bildirmeğe perişan halimiz müsaid olmadığından bü hususta sayın ga- | zetenizin tavsitini rica ederiz. Zevci: Arif Kurle Hemşiresi: Besime Fehmi Ölüm İş Bankasının Trabzon şubesi ikin- ci müdürü Necdet Öncelin - pederi, Yenipazar askerlik şubesi relsliğinden | mütekaid binbaşı Abdülfettah Öncel vefat oOetmiştir. (o Çenazesi bugün saat lde Çarşıkapı durağı karşısında Sinekli Medrese sokağında 4 numaralı evinden kal dırılarak. Beyazıd camiitide namazı kılındıktan sonra (Edirnekapıdaki âile kabristanına defnedilecektir. VEFAT Girit - Hanya eşrafından merhum Mebruk Zade bay Mehmed Oytunun refikası Ziraat Enstitüsü Doçentle- rinden doktor H. Şükrü, Deniz Tica- İ ret müdürlüğü memurlarından M. Nuri, tüccardan H. Kâmi, Merkez Bankası memurlarından A. Haydar, Gümrük Baş müdürlüğü memurla- hâkimlerinden M. Ali Balcısoy'un ve tüccardün Naci Rüşeninin kayın vali- deleri bayan Zekiye Oytun kısa bir hastalıktan sonra vefat etmiştir. Ce- tramvay. | İ rından Asafın valideleri ve İstanbul | nazesi bugün saat 10,45 de Taksim ! Sıraservi Soğancı sokağı apartımandan kaldınlarak Eyüpsul- 14 No.lu | tanda aile mezarlığına defnedilecek- | tir. Mevlâ rahmet eyi Kızılay satış direktörlü- ğünden (Kızılay) sail kullanarak (Göç-! men takvimi) ismile evinde) çıkarılan duvar ve masa tak- vimlerinin Kızılay cemiyetile hiç bir alâkası yoktur, 'TURAN TİYATROSU Sanatkâr Naşid, Ma- latyahı Kalender saz heyeti birlikte BOYACI KIZI 3 P. İm. İİ Yarın gece Hamiyet Yüceses arkadaşları. smnaa sas, emmsrer ru yoldur. Tiyatro ve parklar yol kü- dar bu ihtiyaçlar arasındadır. «Yeni valiyi bırakınız, binalar yap- sın, meydanlar açsın, oteller yaptır- sın, bizim kadar bütün dünyanın gü- zelliğinden istifade etmek hakkına malik olduğu ve cümhuriyet ümran cılığı ve medeniyetçiliği için âdeta bey- nelmilel bir sergi vaziyetinde olan İs- tanbulun manzarasını biraz düzelt. Ömer Kösten ME ELE, EEE Sinemasında SENORİITA (Fransızca sözlü) ve Orijinal Şarkılı | zımdır? Me (Ülkü basım» | 21 Kânunucwvel 1938 Hileli yağ meselesi kati surette halledilecek Hükümet sade ve zeytinyağlarile süt hakkında bir talimatname hazırlamak üzeredir Hükümet hileli zeytinyağı imal ve satışının önüne geçmek maksadile bir talimatname hazırlamağa kârar vermiştir. Bu hususta tetkikat yâp- mak emrini alan İstanbul ticaret oda- sı derhal harekete geçerek piyasada esaslı tedkiklerde bulunmuş, bir çok kimselerin de mütalealarım almıştır. Ticaret odası tetkikatında piyasada kaç çeşid zeytinyağı vardır? yağlara hangi maddeler karı: İmalâthanelerin vaziyeti.. Hi imal ve satışının önüne geçmek için nasıl bir talimatname hazırlamak lâ- mufassal bir rapor hazırl. sad Vekâletine göndermi Hükümet, halkın sıhh 4 tehdid ini kökünden hallet. Hileli yağ' meselesi İstanbulun en mühim dertlerinden biri olmuştur. İ Zeytinyağından çok daha ethemmi- yelli olan ve daha fazla istihlâk edi- len sade yağ meselesi de ele almacak- tır, Alâkadarlar şehirde (o hilesiz ye- meklik yağ bulmak imkânı liemen Hie- men kalmadığı Kanaatindedirler. Hükümet sade yağ ve süt için de bir tâlimatname hazırlamağa kKarar- vermiştir. Sade yağ, ve süt talimalna- mesi çok esaslı olacak, hil karşı pek şiddetli hükümleri | edecektir. Bu talimatname; mak üzere istihsal mınlakalar itibaren yağların müstehlik eline ge- çinceye kadar geçirdiği safhalar üze- rinde muhtelif makamlar tarafından tetkikat yapılmıştır. İstihsal munta- kalarında 'Türkofis müdürlükleri ve ticaret odaları birer rapor hazırlaya- rak Sıhhat Vekâletine göndermişler- dir. Refiklerlmizden birinin, iki günden- beri sanayide kullanılmak üzere imal edilen ve Amerika, Almanyadan ithal edilen bir nevi yağın zeytinyağına karıştırılarak satıldığı hakkındaki neş- riyatı üzerine tahkikat yaptık, Bu neşriyat sırasında isimleri ge- çen imalâthanelerle satıcıların adres- leri Eminönü kaymakamlığı tarafın- ruları üzerinde durmuş ve | dan tahkik edilmiş, ve polis marifeti- le bu imalâthane ve dükkânlardan yağ nümuneleri alınarak kimyahane- ye gönderilmiştir. Kimyahanede ya” pılan tetkikat neticesinde bu yağın zeytinyağına karıştırıldığı tahakkuk ederse alâkadarlar şiddetle tecziye edi- leceklerdir. AÇIK TEŞEKKÜR Kurtulması güç bir hastalıktan beni kurtaran ve çoluk çocuğumu sısları profesör ge: la muavinleri doktor M | asistan doktor Hamdi Baş alıy ebe- di minnettarlıklarımı sunar ve hem- şire Fatmaya de teşekkürler ederim. Denizbank Kadıköy iskelesi me murlarından Ahmed Kayabaş Vefat Sabık valilerdon Etibank idare meclisi azası B. İbrahim Aktan kısa bir rahatsızlığı müteakip vefat etmiş- tir, Cenazesi bugün saat ikide Arna- vutköyündeki hanesinden kaldırıla- rak ikindi namazı Beyânl camiinde kılmârak Edlirekâpısırdaki şehitliğe defnedilecektir. Taksimde (bu gece) (NUR BABA) vodvil 3 perde Yakında: Büyük temsil (İNSAN MABUT) bir * Bu akşam saat 9 da A (Rahmet efendi Her perşembe halk ge- İ cesit, Cumartesi ve pa- zar maline saat (16) de Büyük Macar balesi * Tepebaşında Deam kısmı Bu akşam saat 2030 da ASMODE 5 Perde ye * Bu perşembe akşamı SARAY Sineması Gala müsameresi olarak TARAKANOVWA Büyük ve emsalsiz Fransız filmini takdim ediyor. Prens ORLOFF Rolünde PiERRE - RİCHARD WİLM Sahne arkadaşı: ANNIE VERNAY Nafia vekâletinden 9 şubat 939 perşembe günü saat 16,30 da Ankarada Nafıa Vekâleti binasi içinde malzeme müdürlüğü odasında toplanan malzeme ekslitme komisyonun da 1850 lira muhammen bedelli bir adet ufki cer âleti ve aksamı Kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konmuştur. Eksiltme şarınamesi ve teferrüatı bedelsiz olarak Vekâlet Malzeme mü- dürlüğünden alınabilir. Muvakkat teminat «138,75» liradır. İsteklilerin teklif mektuplarını muvâkkat “teminat ve şartnamesinde yazıl vesaiki ile birlikte aynı gün saat 15,30 a kadar komisyona makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. (5257) (9424) Senenin en GÜZEL « EN MUHTEŞEM ve en nefis Filminin ilk Gösterilmesi şerefine büyük GALA Gecesi Baş Rollerde: JEAN ETTE MACDONALD