27 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

27 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

27 Kânunuevvel 1988 “ Milletimizi yükselt- meğe mecburuz (Baş tarafı 1 nci sahifede) bu kurultay ve onun mânası teşkil etmektedir. Atatürk, kurtuluş mü- endelesini, siyasi ve askeri sahneler- de, evvelâ kurultayda, sonra Büyük Millet Meclisi içinde idare etti, Sulh ve harbin siyasetini İnk uz bir Mil let Meelisile idare edebilmek zihni- yetini ve kudretini, bugün dahi çok memleketlerde o göremiyoruz. OAta- türk, kurultayları, yalnız millet ha- yatının lüzumlu bir : mekanizması olarak takdir etmekle kalmazdı, onu | samimi ye derin bir sevgi ilede se- verdi, Büyük kurultayın duygusunu söylediğime emin olarak, bütün ge- | lecek kurultaylar adına da Atatürke karşı hiç bir zaman solmıyacak olan sevgi ve tâzim hislerimizi ifade et- mekle şeref duyarım. En kıymetli alâkamız Arkadaşlar, Kurultayımızın bu üsnomal tep- lantısı, senelik parti toplantıların dan sonra vukubulduğuna dikkati celbetmek isterim. Her biriniz, köy- lerden başlıy tlere kadar milletimizin şikâyetlerini emiş bulunuyorsunuz. Bü- yük meclisin tinin y temel, hal. kımı şiki ine ve dileklerine vefa lduğu o düşünülürse, parli teşkilâtımızın genel çalışmala» rının, milletin idaresinde ne kadar verimli bir kolaylık olduğu göze çar- ve dileğin, bir defada ve tatmin edilmesi, şimdiye hiçbir millete nasib olmadı ve Ancak, şikâyet milletin etme partir inde olduğu esas tutulmamıştır. Hepimizin en kıymetli alâkamız, milletin en ehemmiyetsiz & zannolu- nacak şikâyetine kadar vukuf sahibi ol- mak ve milletin en pahalı ve en güç sayılacak dileklerine kadar tedbir bul- mağa çalışmaklır. Kanunlarla ve Büyük Millet Meclisinin emanetleri. le vazife almış olan memurlar, Ve zin « ler, hepimiz, millet hizmetinde şeref bulan vatandaşlar olarak, onun ihti- yaçlarına yetişmek hislerile meşbuuz. Büyük, küçük bütün ve temiz İfa olunması, emellerimizin başındadır. Parti toplantılarının te- miz ve pürüzsüz çalışmasının sonun- da, bu sözlerimde arzu ettiğiniz ma- ve dilekle- | azifelerin, iyi | Şimdi, 8ize, bu 3i tin, milletin bünyesinde kök salmış olduğunu da gösterec Atatürk gibi her ta hin ve her devrin büyük bir küdreti, siyaset sı sinden maddeten çekil. bütün dünyanın hay şısında, sabit oldu u aziz memleketin hiç bir köşe- le ve bu bü; milletin hiç bir ında, Cümhuriyet aşkından baş- smemişlir. On beş sene- kilât içinde bir hayat- ninin ver- onra da, den çok daha sağlam sarsılmaz bünyede olduğunu, bütün ispat iştir. Siz ve hepi- , büyük acı içinde, bu bahtiyar mahedeyi yapabildiğimizden dola- yı, yürekler dol iftihar edebiliriz. Partimizin prensipleri Bayın arkadaşlar, Partimiz, millet menfaatinde, kü- çük hislerin üstüne çıkabilen bütün vatandaşları tatmin edecek en sağ- lam prensipleri, en'az teferrüatla tes- mesi ve yüksel gibi hiç olmazsa, iki yüz senedenberi devam eden mü- cadele, bizim rejimimizde ve prensip- lerimizde, en sade ve ameli ifadesini bulmuştur. Mutlak olarak zikredilen ip, Hfratı ve tefriti, nlış tatbiki öne sü- en kurtula- hiç bir siyasi pri ve türlü şekilde rülerek, tenkid edi maz, Partimizin hüviyetini tarif eden altı prensibimiz de, fena ellerde ve yanlış tatbikat ile eksik gösterilebilir, Fakat bu gayret yersiz ve beyhu- dedir, Tam ölçüsü verilmediği halde | faydasını muhafaza edebilecek, hiç yoktur. Şimdiye kadar ispat ettik ki prensiplerimizi esas olarak dalma iyi ellerde bulundurmağa ve tedbirleri, zamanı geldiği vakit ce- saretle, fakat daima tedbir ve basi- retle talbik etmeğe çalıştık. Geçmiş zamanın muhasebesi son zamanlarda, hiç bir mületin ısİ partisine nasib olmamış kadar müsbet ve verimlidir. Gelecekte de, cesaretle basiretin, bi- ze, ayni müsbet neticeleri vadetmek- te olduğuna, kati olarak kanliz. An- layışımızda ve icraatımızdaki ana hatlarda zaaf göstermek şöyle dur- sun, milletin dalma ilerliyen ve yük- selen taze ve canlı anlayışı İle, vata- nımıza, daha geniş feyizler temin ede- ceğimize katiyen güveniyoruz. Aziz arkadaşlarım, nayı bularak, muhitlerinize dönece- | ğini, Milletimizi yükseltmeğe ümid ediyorum. karşısında t vardır. Vazlfelerin ehemmiyetleri azalmış değil, i artmıştır, Sağlam bün- yeli, yüksek istidatlı asil bir milletin siyasi hayatına amet vermek id- diasındayız. Geçmiş tarihin fırtına- ları ve eksik kalmış taraf- te tamamlamak ve iler- esindeyiz. Milletlerin ge- ve birbirine emniyetsiz bulun- r zamandayız. Milletlerin bir adı gibi, birbirinin dertlerini anlıyarak, bu küçük kürenin kuca- ğında, kardeşçe yaşıyabilmeleri aziz emelimizdir. Fakat, arkadaşlar, mil İetlerin birbirile iyi geçinebilmelerini, y bizim arzumuz temin edemez. Hattâ bizim, milletler arasında ko- pacak muhtemel bir fırtınadan uzak- ta bulunmamız bile, yalm bizim ted- birimiz ve kati arzumuzla temin edil- miyebilir. Demek ki, kaybedilmiş za- manları telâfi etmeği ve milletimizi süratle ilerletip yükseltmeyi, türlü sekteler ve manialara maruz kalmak ihtimalleri içinde, başarmağa mec- buruz. ilunduğu vazifeler bundân sonra daha de isti larımız, 8 letmek çime dukları aile efr Cümhuriyet rejimi Partinin bütün âza çalışkan bir vatanperver olduğu kadar milletin beraberliğini candan seven ve millet kuvvetlerinin hiç bir sebeple dağıl- mamasına dikkat eden bir vatanper- ver gibi davranmağa mecburdur. Cümhuriyet Halk Partisinin, bütün vatandaşları kendisinin muhabbet ve hizmet muhitinde toplamağa çalışan zibniy ifade etmiş oluyorum, Yeni sene çalışması Milletimizin en dar muhitlerine ve en küçük ihtiyaçlarına kadar sokulup çare bulmağa çalışmak, önümüzdeki senelerin çalışmalarında yeni bir fâ- rika olacaktır. Halk çocuğu vatan- daşlar tarafından, halk içinde geçiri- len bu çalışma hayatının, devlet ole- ritesini ,en sağlam bir surette koru- yarak, halk idaresinin feyizlerini, en geniş bir surette temin edeceğine, ina- nıyoruz. Hiçbir koruyucu tedbir, in- san vücudunu hasta olmaktan kur- tarmadığı gibi, hiçbir milletin bünye- si de, en iyi tedbirler içinde, marazi arızalar göstermekten kurtarılamaz. Fakat, vatandaşlarım emin ki, uyanık, dikkatli ve vazife hissini beşeri her duygunun üstünde tutan vazife sahipleri olarak, millet idare- sinde lüzumlu görülecek (tedbirleri zamanında ve kararında tereddüt etmiyeceğiz. Vatandaşları- mın, Büyük Millet Meclisi etrafında, ve sade bir vatandaş olmakla hayatı- nın bütün gururunu dolduran Reisi- cümhur etrafında tesanüdü o dere- cededir ki, icap ederse, bütün Türk milletini, varile, ve canile bir hudut olsunlar hinde görülmemiş sürat ve hevesle toplayabileceğimizden asla şüphe et- miyorum. Aziz arkadaşlarım, Vatandaşlarda ve teşkilâtı esasiye nin. tarif ettiği vatandaşlarda, bu vâ- tanın daimi sahip ve sakinleri sıfati- le, emniyet içinde yaşamak huzuru kalbi, Türkiye Büyük Millet Meclisi. nin ve Cümhuriyet hükümetinin sa- mimi hedefidir. Hiçbir mületin ken. âisine uygun gördüğü bi memleketimizde taklid o olunamaz. | Hiçbir vatandaş, kanunların kendisi. almakta asla | üzerinde, şimdiye kadar bu millet tari- | dbir, bizim ettiği nimetlerden mahrum edilemez. Huzur içinde, müşterek va- tanın yükselmesine çalışmak sahası, bütün vatandaşlar için açıktır. Bu memlekette bütün kuvvetleri özünde toplamış olan tek kudretli varlık, Türkiye k Millet Meclisidir. O- nun tedbi e, teşkilâtı esasiyesi ve kanunlari eden mükell , hepimiz üzerine teveccüh iyetler ve vazifeler, di- ğer bütün ve mizin üstünü ve nâ fe ve mükellefiyetleri- madır. Aziz arkadaşlarım sizi Sizi muhabbetle selâmlarım, gönderen teşkilât arkadaşlarımıza ve millet ve memle- el başkanınızın içinde y sevgi ve saygılarını beraber götürme- nizi isterim. Nöbetçi eczaneler Şişli: Pangaltıda Nargileciyan, Tak- sim: Liraonciy! Beyoğlu: İstiklâl caddesinde Dellâsvda, Galâta: Ka köyde Hüseyin Hüsmü, Kasımpaşa: Müeyyed, Hasköy: Sadık Akduman, Fatih: İsmaili Hakkı, Bakırköy: HMLAİ, Karagümrük: Ahmed Suad, Sarıyer Asaf, Aksaray: Etem Pertev, Beşik- taş: Halid, Fener: Balatta Hüsamed- din, Kumkapı: Belkis, Küçükpazar: Hasan Hulüsi, Samatya: Kocamus- tafapaşada Rıdvan, Alemdar: Çem- berlitaşta Sırn Rasim, Şehreml, Topkapıda Nâzım, Kadıköy: Pi lunda Rıfat Muhtar, Modada A din, Üsküdar; Ahmediye, Heybelin- da: Halk, Büyükada: Şinasi Rıza, Mer gece açık cezaneler: Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki ec #an&ler ber gece açıktır. Reisicümhur radyo evini geziyor