27 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ge 27 Kânunuevvel 1938 AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA İSTANBUL HAYATI Yeni idealler yeni teşkilât ister kes büyük bir dikkat ve alâkayla din- ledi, Her parçası ayrı bir ehemmiyeti haiz olmakla beraber, muhterem Re- isicümhurun bilhassa bir nokta üze- rindeki tevakkufu elbette birinci REM ER ei şikâyet ve dilekleri! Partinin değişmez başkanı, bu sözü birkaç kere tekrarlamış, halkın şikâ- yet ve dileklerine muhtelif cümleler ayırmıştır ki, karilerimiz, nulkun met- ninde demokrasi istinatgâhı olan bu sözleri defa defa okuyacaklardır. Esasen C, H. P, nin kuruluşu öyle- dir ki, kadın erkek her vatandaş par- ti teşekkülüne iştirak edebiliyor, onun kanalile dileklerini kademe kademe yükselterek fırka grupu vasılasile ka- nunların değişmesine kadar en büyük devlet işlerine binnarariye müessir olabiliyor. Fakat, İsmet İnönü, halkı dinle- mek, onun ibtiyaç ve temennilerini yerine getirmek işini günün en ehem- miyetli işleri arasına sokmuştur: Muhterem Cümhurreisimiz, eskiden olduğu gibi, bu sefer de iş başına ge- Çer geçmez, bu halkçı ülküsünü kuv- veden fiile çıkardı: Bizzat köy köy do- laşarak şikâyet ve dilek dinlendi. Şimdi de tekrar ısrarla söylüyorlar: Halkın şikâyet ve dilekleri dinlene- cek... Fakat nasıl?... Bunların elbetie en belli başlı meşheri matbuat ola. caktır, Onun için, umumi kaide ola- Tak şunu diliyoruz ki, her resmi da- irenin behemehal gazeteleri, gazele lerde çıkan halk şikâyet ve dileklerini dikkatle okuyup takip eden ve bu iş- le muvazzaf - kulak asmadığı takdir- de mesul - bir bürosu olsun. Tecrübelerimizle biliyoruz ki, bunca defa hatla dikkati celbettiğimiz, isim tasrih ettiğimiz halde, resmi mülesse- Selerimizden birçokları, bu büroları henüz tesis etmemişlerdir. Bir vapura giriyorsunuz: Mühürlü bir kutu vardır. Herhangi bir şikâye- tinizi oraya atabilirsiniz; Timanda a- Çılır, okunur, şikâyetname nazarı iti bare ahınır. Küçücük bir vapurda ih- tiyaç görülen böyle bir şikâyet merei- İne kocaman bir şehirde, kocaman bir memlekette elbette ihtiyaç vardır. Fa- kat, elbette ille kutu halinde olması lâzım gelmez. Yazifesine gelmiyen bir âmiri bir İş sahibi, kolaylıkla bir büroya haber i | | Hatta belki, her dairenin bir şi- küyet ve dilek masası olmalı, kendisi. ne taallük etmiyen şikâyetleri ve di- lekleri kabul ederek merciine gönder- melidir. Böylelikle, bütün cihazlarımız, bü- tün hemşerileri fahri birer müfettiş olarak kazanacaklardır. Yeni idenller, yeni teşkilât ister. (Vâ-Nü) 1 SARARAN AES raNaN! Okmeydanı cinayeti Okmeydanında öldürülen İhsan is- Mündeki genciri katilleri olmak Üzere yakalanan Arap Murad ile kör Ha. San, maktniün elbiselerini nereye sak- ladıklarım bir türlü itiraf etmemek- tedirler. Yapılan bütün tahkikat ve araştırmalar bu hususta müsbet bir netice Ssanasanı Yol tamiratı Tamir edilecek sokaklar tesbit edildi Şehrin cadde ve sokaklarının tami- ri için belediye şubelerine yüz küsur bin hira dağıtıldığını yazmıştık. Dün şube baş mühendisleri heyeli fenni- ye müdürü ve erkânı da hazır bulun- duğu halde belediye reis muavini B. Lütfi Aksoyun reisliği altında toplan- mışlar, bu para ile yapılacak yol ta- mirini tesbit etmişlerdir. Sokak tami- rinde bilhassa Halk partisi kongrele- rinde ileri sürülen dilekler esas teş- kil etmiştir. Tamir işlerine bu hafta içinde başlanacaktır. Şubelere verilen tamir tahsisatı şimdiye kadar belediye şubelerine ve- | rilen tahsisatın bir kaç misli oldu- ğundan bu para ile bir çok bozuk s0- kaklar tamir edilecektir. Üsküdar sokakları Belediye reis muavini B, Lütfi Ak- soy evvelki gün Üsküdara * giderek, Halk Partisi idare heyeti âzalarile ko- nuşmuş ve Üsküdarın tamire muh- taç olan sokaklarını tesbit etmiştir. Gazozcuların bir derdi Şişe mübayaasında mutavas- sıtların kaldırılmasını istiyorlar Küçük gazoz âmilleri bir müşkül. lerinin halli için esnaf cemiyetleri ka | nalile hükümete müracaata karar vermişlerdir. Esnaf cemiyetleri bu hu- susta tetkikata başlamışlar. Şişe fabrikası gazoz şişelerini mü- bayaa edecekler için muayyen bir mik. tar tayin etmiştir. Bu miktar 100,00 den fazladır ve bundan ez şişe almak istiyenlerin müracaatları geri çeyril- mektedir. Halbuki güzoz âmillerinin çoğu küçük esnaf zümresinden bulun- dukları için, fabrikanın arzu ettiği kadar bol şişe mübayaa etmelerine, maddeten imkân yoktur. Bu vaziyeti göz önünde tularak is. tifadeye teşebbüs eden birkaç serma- yedar şişe fabrikasından bol bol şişe almağa ve şişe başına 10 para kârin gazoz âmillerine satmağa başlamış- lardır. Bu vaziyetten kurtulmak isti- yen gazoz âmiileri mutavassıtların or- tadan kaldırılarak Türk esnafa arzu ettikleri miktarda şişe verilmesini is- temektedirler, Esnaf cemiyetleri keyfiyeti bir ra- porlia hükümete arzedeceketir. Kınalıada vapurunun içi tadil edildi Denizbank, yakin sahiller vapurla- rında tadilât yapmaktadır. Bir müd- dettenberi havuzda bulunan Kınal- ada vapuru yeni şekilde tadil eğilmiş, vapura daha konforlu bir manzara ve- rilmiştir. Tadilât vapurların salonla- rında yapılmaktadır. Ayni şekilde tamir ve tadil edilmek Haklı şikâyetler Çamur gölü bir yol Edirnekam » Otakçilar yolunu tarif ve izah edecek kelimeyi bul makta güçlük çekmekteyim, Bu yolun fecaatini anlayabilmek için Dir defa buradan geçmek lâzımdır. Senelerdenberi, belki de bir asır- dır, tâmir yüzü görmiyen bu yol üzerinde geçenlerde Elektrik ida- resi kablo döşelli, birçok toprak» Tarı iki farafla bir yığın halinde terketti, yağmurlar başlayınca, halile bu topraklar orta yere ya- yıldı, ortalığı bir batak: haline soktu. Sabahları mekteplerine gi- den çocuklar ve işlerine gidenlerin bu balçık deryasından geçmeleri bir feodat halini aldı. Geçen gün mektebine giden kızım, bu yol üze- rinde düştü, ayağı sakat oldu. Iz- tırabı elân bakidir, Bu yol, şehir harici olmakla be- raber, kalabalık bir halkın her za- man gelip geçliği bir yoldur. Bu- radan düşmeden ve diz kapakla- rına kadar çamur içine gömülme- den geçmek artık imkânsız bir hal almıştır, Merciinin nazarı dikka» tini çekmenizi rica ederim. Edirnekapı Münzevi Kışla caddesinde 5 numarak evde; Lütfiye Savçin Valinin dünkü teftiş faaliyeti Vali ve belediye reisi doktor Lütfi Kırdar dün sabah Şişli ve Beyoğlu Halkevlerini ziyaret ettikten sonra yanında maarif müdürü B. Tevfik Kut olduğu halde Taksim ortamekte- bini teftiş etmiş, bundan sonra Güla- tada belediyenin çocukları kurtarma yurdunu ziyaret ederek teftişler yap- mıştar. Bundan &onra heyeti fenniyeden bazı mühendislerie beraber Nişanta- için alınacak Sairi paşa konağı ile arsasını tedkik eylemiştir. Bundan sonra Eminönü Halkevi binasının inşaatını gözden geçirerek bazı emirler vermiştir. Sokaklar yıkanıyor Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kır- darın emrile sokakların yıkanacağı- nı yazmıştık. Evvelki akşamdan iti- baren Beyoğlu ve İstanbul tarafında tramvay caddeleri arorözle yıkanmış aynı zamanda çöpçüler tarafından süpürülmüştür. Bu yıkanma şimdilik tramvay caddelerine münhasırdır, Her cadde haftada üç defa yıkanmış olacaktır. Caddelerin yıkanma ame liyesi Kadıköy ve civarma da teşmil edilecektir. | u Geçen cumartesi günü Çetinkaya civarında karaya oturan Yunan ban- dıralı Aya Marya vapuru dün Hura tahlisiye gemisi tarafından yüzdürül- müştür, Karaya oturan Yunan vapuru Portakal bollaştı : Fakat fiatler . .. ze bir türlü - O inmiyor Portakal bollanıyor. Son bir hafta zarfında piyasaya 1,985,000 tane por- takal ve 335,150 tane de mandalina gelmiştir. Portakal bollanmasına rağmen fi- yatlarda mühim değişiklik görülmek- tedir. Fiyatlar geçen haftaya nazaran sandık başına ancak 10-15 kuruş ara- sında düşmüş ve perakende flatlara hiçbir tesiri olmamıştır. Kış kavunları geldi Diğer taraftan piyasaya son hafta 4840 adet Hasan bey cinsi kavun gel- miştir. Geçen hafta ancak 130 kavun gelmişti. Kış kavunu tabir edilen bu kavunların mahsulün sonu olduğu aşılmaktadır. Flatlar çok yük- Baş denilen büyük kayvunlar toptan 40-50 ve perakende 90-100 ku- ruşltur. Çok küçük kavunlar da top- tan 10-25 perakende 30-50 kuruşa kadar satılmaktadır. Manavda kavga Çırak ustasını başından kalasla yaraladı Sultanhamamında manavlık ya- pan Halil ile çırağı 18 yaşında Meh- med dün dükkânda kavga etmişler, Mehmed eline geçirdiği büyük bir kalası ustasının başına vurarak teh- Hikeli surette yaralamıştır. Yarası çok ağır olan Halil hastaneye kaldırılmış ve İfade veremediğinden kavganın 88- bebi anlaşılamamıştır. Çırak Mehmed dün âdliyeye veri miş, Sultanalımed birinci sulhceza mahkemesinde yapılan sorgusunda suçunu inkâr ederek: —, — Onu ben yaralamadım, Dükkân- da kendisi düşüp yaralandı. Demiştir. Hâkim, mevcud delillere islinaden Melmedi tevkif etmiş ve âid olduğu mahkemeye verilmek üz8- re evrakı müddelumumiliğe gönder- miştir, Kavga etmişler ama neden? Beyoğlunda bir barda artistlik eden bayan Hikmetle Vahe isminde bir adam, kavga etmişler, Vahenin iddi- asına göre, bayan Hikmet kendisini bir cisimle başından yaralamış, Hik- metin iddiasına göre de Vahe kendi- sine hakaret etmiştir. Polis, iki tarafi da yakalıyarak mahkemeye MOEMRİŞlİZ. .. Küçük esmafın dilekleri dinlenecek Birleşik esnaf cemiyetleri esnafın derdile yakından alâkadar olmak em- rini almış ve bu hususta cemiyetlerin idare heyetlerine vazife verilmiştir. Derhal faaliyete geçen idare heyet- leri, esnaf cemiyetleri umum! heyet toplantılarının yapılacağı kânunusani ayı ortalarına kadar mümkün olursa her esnafla ayrı ayrı temas ederek dertlerini ve dileklerini dinleyecekler« dir. Bu dert ve dilekler raporlarla te5- bit edilip umumi heyetlere arzedile- 3 — a — Pardon... — Ooot.. Şey... Ben de size par- don. ; Alnımın acısından gözlerimde şim- şekler çaktı. Gırtlağımda bir avuç bir arı kovam geçirdiler; ben öksürüp hapşurduk- ça arılar huylanıp korkunç vızıltı. «Sârmış yine âfakınt bir düdü müannide «Bir zülmeti beyza ki, peyapey mütezayid» — Sisi kaldırmak benim vazife değil... — Bana da henüz böyle bir vazife verilmedi... Başka biri haykırıyor: — Kahrolsun böyle hava... her taraf kapalı. Asabi bağrışları, küfürleri dinler- ken düşünüyorum; Zavallı tabiat! Biraz evvel elmas işlemeli, siyah mantosile hiç hoşumuza gitmiyor, tüylerimizi ürpertiyordu; şimdi bem- beyaz tuvaletile karşımıza çıktı. Fa- kat, gene yaranamadı. İNâ çırılçıp- lak olmalı... Cemal Refik o. a m Bir sahtekâr Ağırcezada Hasan Enver adında bir genç sabık belediye muavini B, Ekrem Sevenca- nın imzasını taklid ve sahte fakir ik mühaberi tanzim ederek sıhhat mü- düriyeti içtimai yardım kolundan müteaddid defalar para almak su- çundan maznunen geçenlerde adli. yeye verilmişti. İkinci sorgu hâkimi tarafından bu hususta yapılan lah- kikat ikmal edilmiş ve Hasan Enver hakkındaki evrak, sahtekârlık su- çundan muhakemesi yapılmak üze- re ağırceza mahkemesine verilmiştir. LAR? f Ci A NE dg 2 Ga, Mz B.A. Ne dre yahu?.., Bu-