7 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

”i Kânunusani 1939 2 Dün Geceki ve Bu Sahahki Waberler Ingiliz sermayesi harice Raçmağa Buna sebeb B. . ... takib ettiği Vaşington 8 — Ecnebi dövizler üze- e yapılan ihtikâra karşı İngiliz ve Fransiz bankaları tarafından alınan tedbirler ve altım avanslar koydukları takyldat, Üçler itilâfinın meşru gösterdiği tedbirler telâkki edilmektedir. Amerika hazinesi Londra ile Paris tarafından yapılan bu hareketin Üç- ler itilâfma uygun olmasına dikkat elinekle beraber Amerika bankalarına bu tedbirlere rmalarmı tavsiye etmemiştir. Zira ka kanunları, Amerika bankalarına daha büyük bir hareket serbestliği veriyor. üzerine başlamış Chamberlain'in .|,: . » politika imiş Nevyor mahafili, alnan tedbirlerin İngütere- den sermayenin harlee çıkması © zünden mevkii sarsılan İngiliz Jirası ni tutmağa matuf bulunduğunu bi yan ediyorlar ve B. Chamberlainin takip ettiği siyaset yüzünden. yalnız ecnebi sermayesinin değil, fakat İn- giliz sermayesinin barice hicret etti- ğini ilâve ediyorlar, | Sermayenin harice hicreti, esasen İ ticari ihtiyaçlar yüzlinden bu mevsim- i de dolara nisbetle vaziyeti zayıf olan sterlin lirasının kıymetten düşmesine i sebebiyet vermiştir. Almanya Danzigi ilhak için hazırlanıyormuş Milletler Cemiyetinin bu işe karışmaması için Danzigdeki komiser çekilecek Londra 0 — İyi malümat alan İn- giliz mahafili, Milletler Cemyietinin Danzigü, Kaıl Burckart'ın istifası olduğu miltaicasındadır. mahafil, Memel meselesi Al- tarafından halledilir edilmez gin derhal Almanyaya ilhak ih ceğine kani bulunmaktadır. : sa, Milletler Ce- etinin böyle bir hal suretinden ir olmasını istememekle ve seri geri almak suretile Ce- miyetin mesuliyetini ortadan Kaldır- mağı teklif edec: i söylenmektedir. Lehistanın bi dettenberi Al manya ile doğ! doğruya müzake- İatta bulunmakta olması sebebile İn- giltere ile Fraj ın kontrolleri altın. muhtcmel Cibuti-Adis ababa şimendiferi Bir müddettenberi münaka- lât tamamen durmuş Paris 6 — Cibuti - Adisababa Şşi- meni attınm faaliyeti hakkında şu istatistik neşrolunmuştur. Habe- beşistanm İtalyaya ilhakından evvel günde Cibutiden Adisababaya 400 ton mal sevkedilirken şimdi bu nakliyat günde otuz tona inmiştir. İtalyanlar, | eşya ve yolcu nakliyatını kamyonlar. la yapıyorlar. Habeşlerin şimendifere binmeleri ağır cezalarla meneğilmiş- tir. Adisababadan Cibutiye gitmek istiyen Fransiz tebaasının bile, kam- yonlarla seyahatlerine sıhhi bir mani bulunduğuna dair rapor göstermedik- çe şimendiferle gitmelerine müsaade edilmemektedir. Riyaseticümhur teşkilâtında sertababet ve yazı işleri müdürlüğü ihdas edilecek Ankara 6 (Telefonla) — Riyaseti. cümhur teşkilâtında bazı değişiklik. Jer yaılmasına dair olan kanun lâyi. hası bugün Meclise verildi. Lâyiha ile, bir Riyaseticümhur sertababeti ve bir de yazı işleri müdürlüğü ihdası teklif olunmaktadır. Meclis bütçe encümeni bugünkü toplantısında bu projenin müzakere. sine başlamıştır. Amerika bizden 10 milyon kutu ton balığı konservesi istiyor Ankara 6 (Telefonla) — Tanyumış muayyen Amerikan firmaları İktısad Vekâletine müracaat ederek memle- ket apılmakta olan ton balığı kon- 10 milyon kutu alma- duklarını bildirmişler. t bu talebi tefkik ediyor, deki İsviçreli âli komiseri Dr. | da bulunmayan bir mestleye müdaha- le etmek istemedikleri anlaşılıyor. Bu şerait dahilinde Londra ile Pa- ris işin içine parmaklarını sokmak ve Pölonyalıların doğrudan doğruya ve zarar ve ziyanı kendilerine ait ol- mak üzere ballelmeği tercih eyledikle- ri bir meseleye Milletler Cemiyetini karıştırmak için hiçbir sebep görme- mektedirler, Burada B. Beck İle Alman zimam- darları arasında dostçasına bir itilâf yapılmasından şüphe edilmektedir. Fakat İngiliz diplomatları, Almanya reket icrası takdirinde buna karşı koymanın, yalnız başına hareket e- den Polonyaya ait olduğu mütaleası vardır. Ilgazda iki metre kar Yolda kalan bir kamyonun 16 yolcusu kurtarıldı Tigaz 6 (A.A) Ayın ikisinde baş- hyan şiddetli kar fırtınası ile dönce- meçlerde iki metreyi bulan kar, Tigaz- Çarikırı yolunu Yapamıştı. Bu yüzden Çankırıya giden ve içinde 16 yolcu bulunan vosta kamvonu yolda kal- | mıştı. Şiddetli kış dolayisile posta kam- yonunun hareketini takib eden Ilgaz jandarmasinın yol nde bulunan bütün karakolları haberdar etmek suretile vaktinde aldığı tedbirler nc- ticesinde, kamyonda bulunan 16 yol- cunun hayatı kurtarılmıştır. Kendi- lerine yiyecek, çay vesaire gönderil- miştir, Tehlikeden Ku anlar gör- dükleri yardımdan dolayı Tlgaz jan- darmasına teşekkürlerini bildirmiş lerdir. İzmitte kar İzmit 6 (A.A.) — Birkaç gündenbe- ri yağmurlu giden hava, dün birden- bire karayele çevirerek soğumuş ve akşam şiddetli bir fırtına ile gelen sağanağı müteakib kar yağmağa baş- Tamıştır. Kar bugün de devam etmek- te ve her tarafı kaplamış bulunmak- tadır İş bankası memurları için bir yardım cemiyeti kuruldu Ankara 6 (Telefonla) — İş bankası müdür muavinleri Muvaffak İşmen ve Fazıl Öziş, hukuk müşaviri Şevket Mehmed Ali Türkiye İş bankası me- murları yardım cemiyeti namı altın- da bir cemiyet kurmuşlardır. Cemiy tin maksadı Türkiye İş bankası me- murlarına cemiyet idare heyetinin tesbit edeceği şekillerde ve mikdârda ve başka surelerde yardırda bulun- maktır, i 6 — Amerika bankerleri tarafından yakın bir zamanda bir ha- | Başvekilin seyahati Yakında — Boluda tedkik seyahatine çıkacak Ankara 6 — Alınan mâlümata gö- re Başvekil B. Celâl Bayar, yakında Bolu havalisinde bir tedkik seyaheali yapacaktır. Başvekil maden arama enstitüsünde Ankara 6 — Başvekil B. Celâl Bu- yar dün maden araşlırma enstitüsü- ne gitmiş, »şimdiye kadar yapılan maden araştırmaları hakkında mâ lümat almıştır. Azdavayda bulunan kömür ma- deninin Zonguldaktaki madenden daha eski olduğu anlaşılmıştır. Kon- ya civarında zengin alüminyum Mmaâ- denleri bulunduğu tahâkkuk etmiştir. Giresun ve Mersinde diki- — lecek abideler Âbide komisyonu dün toplanmış ve Giresun âbidesine ald 4. Merine aid 7 âbidenin maketlerini tedkik ve reddetmiştir. Komisyon, Giresun ve Mersin âbi- delerini yerli sanatkârlara yaptır mağa karar vermiştir. Atatürkün kabri Komisyon raporlarda teklif edilen yerleri tedkik etti Ankara 6 — Atatürkün arnıt-kabrı- Ton inşa edileceği yer için verilen ra» porları fırka grupunca tedkike me mur edilen on beş mebuslan mürek- kep komsiyon, dün raporlarda anıt - kabrın inşası için gösterilen yerleri tedkik etmiştir. Komisyonca tedkik edilen yerler, Çankaya köşkünün sağ ve sol tarafındaki tepeler ile arkasına isabet eden saha ve bayan Makbule- rin köşkünün arkasındaki yerdir. Ko- misyon, bu raporda teklif edilen Et- nografya müzesini de gezmiştir. Hitler - Bek mülâkatı ve Südetler Leh siyasetinde bir değişiklik vuku bulursa Sovyetler atıl durmıyacaklar Moskova 7 — Sovyet matbuatı, Hit- - Bek mülâkatı hakkında pek çekin- gen ranmaktadır. Sovyet siyasi ma- hafiline göre Lehistanın harici siyase- tinde bir değişiklik vuku bulursa Sov. yetler atıl durruyacaklardır. Bir Leh gazetesinin mütalâası Varşova 7 — Krakovi gazetesi, Hit- ler - Bek mülâkatı hakkında şu mü- talâayı yürütüyor: — «Hitler - Bek mülâkatı, Leh si- yasetinin mantıki bir neticesidir. Hiç bir vech ve suretle esrarengiz bir ha- reket sayılamaz. Bu mülâkat, hiç bir devlet aleyhine müteveccih değildir. Sâdece Almanyanın Lehistanla daha iyi münasebat tesis etmek hususun- daki niyetini gösterir. ” Son dakika Filistin Arap komitesinin bir teşebbüsü Fransanın çıkardığı müşkülât üzerine Suriyeye gitmi- yecekler Kahire 7 (A.A.) — Kahiredeki Fİ listin Arab komitesi âzası Fransa el- çiliğine müracaat ederek, Suriyeye seyahatleri için kendilerine ileri sü- rülen şartlar dahilinde bu seyahat- ten vazgeçmek mecburiyetinde ol duklarını bildirmişlerdir. Bu şartlar, kömite âzasının aynı otelde oturmaları mocburiyeti, yal- mz müftü ie görüşebilecekleri, beş günden fazla kalamıyacakları ve ha- reketlerinden ev hiç bir şey neş- redemiyecekleridir. Fransız Başvekili dün Tulona geçti Italyan gazeteleri, Italya aleyhindeki tezahürattan infial ile bahsediyor Paris 6 (A.A) — B, Daladler saat 16 da Cezalrden ayrılmıştır. Sabah 'Tulonda olacaktır. Paris 8 (AA) — B. Daladier, Ce gair valisinin verdiği ziyafette ezeim- le demiştir ki: «Fransa bütün memleketlerle barış istiyor. Zira büyük harblerin bir harb- Je halledilemiyeceğini bilmektedir. Fakat bu arzu bir zaaf eseri olark telâkki ediliyorsa o zaman «Durunuz? diye haykırmak icab edecektir. Ben şiddetli polemikleri takbih etmiyo rum. Hattâ bunları yapanlara, Fran- sızlara Fransayı hazırlamaya mecbur ettikleri için teşekkür bile ediyorum. Fransanın bir karış toprak terketmi- yeceğini söyledim. Fransanın buna muhalefet edeceğini tekrar ederim. Fransa bir santimetre toprak vermi- yecek ve tehditlere ve korkutmalara kulak asmıyacaktır.» İtalyadaki akisler Milâno 6 (A.A) — İtalyan mate | buatı, Fransız Başvekili Daladier'nin Tunus seyahati münasebetile yapıl- makta olan İtalya aleyhindeki nüma- yişleri büyük bir infiale kaydetmek- ! asabiyetten eser yoktur.» tedir, | fakat bu hesapların son santime va- iorıncıya kadar görüleceğini yazıyor.» Alman gazetelerinin makaleleri Berlin 6 (A.A.) — Havas ajansının | muhabiri bildiriyor: Daladier'nin #€- yahati hakkında şimdiye kadar ihti- yatı: davranmakta olan Alman mat- buatı dün akşamdan itibaren düşün- düklerini açıkça yazmağa başlamış- tır. Matbuatın bu tarzı hareketi, ta- kip edeceği yeni veçhe hakkında biç bir şüphe bırakmamakladır. Gazete- lerin başlıkları İtalyanın inflialinden bahsetmektedir. Völkiseher Beobach- ter diyor ki: *Tunusta İtalya aleyhinde yapılan nümayişler Fransız - İtalyan ihtilâf- larını bâlletmek için lâzım olan sakin havayı yaratacak mahiyette değildir. Romanın - taleplerine karşı yapılan delice tahrike İtalyan matbuatının verdiği. cevaplar açık ve sarih lisan- / larile kanaat telkin etmektedir. Bu | cevaplarda haksız tahkirlerle Fran- $ız tezinin müdafaasında gösterilen Börsenzeitung şöyle yazıyor: «Tır- Polo d' İtalia gazetesi: «Tunus ayak | nusta İtalya aleyhindeki teşkınllar takımın İtalyaya karşı yeni bir tah- Tiki mevzuubahistir.» diyor. Stampa gazetesi, bu nümayişlerin caniyane bir hareket olduğunu, Fran- sa İle olan hesapların kabardığını ve Ekmek fiatı ucuzluyor Birinci ve ikinci nevi ekmek fiatleri bugün tespit edilecek Veli ve Belediye relsi Dr. B, Lütü Kırdarın ekmeği ucuzlatmak için bir | müddettenberi çalıştığını yazmıştık. | B. Lütfi Kırdar, yaptığı tedkikler ne- ticesinde 1936 senesindenberi fırım- lardaki amele yevmiyesinin ucuzla- | dığı ve işçi sayısının da azaldığı, 936 tarihinden evvel ekmek fiatlerinin tesbitinde müessir olan amele ücret- terinin bugün için tatbikinde bu s€- beb kalmadığını görmüş ve bugünkü amele ücretlerine göre ekmek fittle- rinin indirilmesi lâzım geldiği netice- sine varmıştır, Belediye reisliği dün geç vakit ted- kikatının neticesini dalmi encümene bildirmiştir. Daimi encümen, yaptığı tedkikatta ekmeğin bir mikdar ucuz- | Jatılması lâzım geldiği neticesine var- | makla beraber, bugün yapacağı kati tedkikler neticesinde birinci ve ikinci nevi ekmek flaflerini tesbit edecektir. Yeni fiatlerin e itibaren mu- teber olacağ Hindistanda. bir cinayet Yerliler bir İngiliz z zabitini öldürdüler Londra 7 (A.A. tak'dan bildirildiğine göre İngiliz ajansı yüzbaşı Bazelezette vahşi yer- liler tarafından Ranpur mahracesi- nin sarayı önünde öldürülmüştür. Yüzbaşı oraya, karışıklıklar vukuu hakkında alman haberler üzerine dün gitmişti. Hind zabiti ağır miştir. Yüzbaşı . Bazelezetle 1919 danberi Hindistan .siyasi servisinde obülün- makta idi. Londra 7 (AA) — bildiriliyor: On beşinci Pençap alayına men- sub 130 kişi Kalkütadan Rampura hareket etmiştir. Kalkütadan İranda zelzele Berlin 7 — Buraya gelen haberlere göre dün İranın şimalinde zelzele ek muştur. Tafsilât yoktur. — Otissadaki Kut- | Yanında bulunan bir | surette yaralan- | ! Parisile Roma arasındaki kavgayı İ vahim bir şekle sokmuştur. İtalyanın infialini ahlıyor ve Tunustaki İta'- yanlar tarafmdan cesaretle kabul edi- len karar surelini selâmlıyoruz.» Paralar kimin? Yılbaşı piyangosunda kaza nan bir bilet yüzünden ihtilâf la İzmir (Akşam) — İzmirin Hâki- miyeti milliye İlkokulu üçüncü snf talebesinin yılbaşı tayyare piyango biletine 70,000 Jira isabet ettiğini yaz- miştık, Bu bilete 8500 lira verilecek- tir. Bilet, sınıf öğretmeni B, Muzaf- | fer Öniştedir. Bu öğretmen beş liraya satın alınan biletin üç Jirası annesine aid olduğundan bahisle çıkan para- nın tamamını talebeye vermiyerek beşte ikisini vermek istemiş, bu yüz- den bir mesele çıkmıştır. İzmir Kültür direktörlüğü, bu mü- nasebetle tahkikata başlamıştır. B, Muzaffer Öniş diyor ki: — Sınıf kumbarasını talebelerle birlikte açtık, içinden yedi lira çıktı. Annem de bilet almak istiyordu. On- dan üç )ira aldım, bu suretle on liraya iki bilet satın alındı. Bunlardan biri- ne hiç birşey isabet etmedi. Bu, ta- lebelerin parasile ahnan bilettir. Annemin üç lirası ilâve edilmek su- retile satın alınan bilete 70,000 Hira düştü. Bu paranın mühim kısmı, an- nemin hakkıdır. Mütebakişi de tale- benindir. Satış defterindeki kayıd, talebe na- mınadır. Müddeiumumilik te hadise tahkikatile alâkadar olmaktadır. Ba- kalım tahkikat neticesi ne göstere tek? : B. Massigli şerefine ziyafet Paris 6 Havas bildiriyor; Türkiye büyük elçisi B. Suad Da- vazia refikası Fransanın Ankara bü- yük elçisi B, Massigli İle refikası şere» fine büyük elçinin Türkiyeye hareke tinden önce parlak bir dine vermiş- lerdir, giy. Yine susuzluk İstanbul ve Beyoğlunun bazı semt. leri dün yine susuz kalmışlardır, Ez- "cümle Kabataş semtinde su bütün gün kesilmiştir. Bazı okuyucularımız matbaamıza telefon ederek piyade bulunmuşlardır. Elâzıgda » mebus intihabati Elâzığ 6 (Akşem) -— Tehir olunan mebus intihabatının önümüzdeki haf- ta içinde yapılacağı anlanlmaktadır. Söylendiğine göre Bolu eski Ziraat bankası müdürü B. Fethi namzed i gösterilecektir.