7 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

7 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Dört Hariciye Nazırı- nın Belgradı ziyareti Ayrupanın garbında yani İspanyada ve Akdenizin garp havzasında $#ilâhlı bir faaliyet cereyan ederken Avrupanın fevkalâde bir siyasi hareket devam etmektedir. şarkında ve ortasmda İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano geçende Peşteyi ziyaret etmişti. Bu ziyaret neticesi olarak Almanya ile Macaristanın arası düzelmiş ve Macaristanım Berlin - Roma mihverine üçüncü bir aza olarak girmesine mani kalmamıştı. Ayni zamanda Macaristan ile Yugoslavyanın arasındaki Switefehhüm de kalkmıştı. Simdi de Kont Ciano Yuğoslavya Başveklli B. Stoyadinoviç | tarafın- dan bir av eğlencesi münasebetile görüşmeğe davet edilmiştir. Macaristan | Hariciye Nazırı ile Lehistan Hariciye Nazır ve Almanyanın en mühim ! devlet adamı Mareşal Göring dahi Yugoslav hükümet şefine misafir ola- caklardır. Bu ziyaret bir taraftan Macaristan ile Yugoslavya arasındaki anlaşma ve mütekabil itimadı . bir kat daha sağlamlaştıracak, diğer taraftan yine Rütenyanın Karpat Ukraynası olması yüzünden araları soğumuş olan Al. mahya ile Lehistanın telifine çalışacaktır. Mareşal Göring Baron Beekin eski dostu olup mumaileyh Cümhurreisi tarafından birkaç defa av eğlencesi için Lehistana davet edil- mişti. Koni Cianinun Varşovaya dahi ziyareti rmek mesaisinin neticesiz kalmayacağı anlaşılıyor, Çün- | Tavya da araya g ve Leh kararlaştırılmıştır. Yugos- kü Lehistan Hariciye Nazım Beck ile B. Hitler daha evvel görüşerek iki ta- Şarki ve Orla Avrupadaki gayet geniş mikyastaki uzlaşma ve yeni bok tesisi faaliyette Yugoslavyanın doktor Stoyadinoviçin mühim bir rol oynaması bu devletin anahtar mevkiinde olması itibarile zaten haiz bu- Tanduğu ehenimiyeti bir kat daha artırmış oluyor. AKŞAM Vatan vapuru dün limanımıza seldi Vapur 44 saat coşkun denizle mücadele etmiştir. Kaptan “Denizcilik hayatımızda bu derece müthiş fırtına görmedik, diyor Karadenizde son fırtınanın mühim tahribat yaplığı anlaşılmaktadır. Ba- tan Millet vapurundan başka birçok $ilepler de tehlike geçirmiş, tayfalar, ağır, hafif yaralar almışlardır. Şiddetli fırtına esnasında Ereğli li- Mânında barmamıyarak denize açı lan şileplerden Vatan vapuru, büyük tehlikeler atlattıktan sonra dün lima- Yunwza gelebilmiştir. Vatan vapuru İkinci kaptan: B, Şahap ile çarkçıbaşı B. İhsan dün gazetcellere başlarından geçen macerayı şöyle anlatmışlardır: Dört bin tona yakın kömür ha mMulesile denize açılınak icap etti, Çün- kü fırlarıa şiddetlenmiş, Imanda ba- > rınmays imkân kalmamıştı. Hemen demir almağa başladık. Bu iş pek kp- lay olmadı ve iki yaralı verdik. Makinenin sürati saatte on İkt mil dir. Makineteri bülün kuvvetile çalış- tırmamıza rağmen yarım milden faz- | Ja ilerlemeye imkân yoktu. Şiddetli dalgaların ir sekiz metreyi bulu- yordu. Bu cı “lirik boğuşu- yor, geminin sağlamlığına güvenerek | yolumuza devim ediyorduk. Tamamı 44 saat coşkun denizle mü- cadele ettik, "Nihayet müsait havayı bulunca tekrar limana döndük bu ka- | dar senedir deni: iyiz, emin olunuz Ki; denizcilik hayatımızda ilk defa bü derece müthiş fırtına görüyoruz.» Yaralılar hastanede Vatan vapurunda yaralananlar gü- verte lostromosu Emrullah ile gemici Ralımidir. Bu iki tayfa fırtına esna- sında geminin baş tarafında demir al- mâk için çalışımlarken şiddetli bir dal-| ga ikisini de geminin içine fırlatmış, biri vücudunun muhtelif yerlerinden, Yâarlanmış, diğerinin kaburga ke- İ mikleri kalmıştır. | Ağir yaralılar Zonguldak merkez hastanesine kaldırılmışlardır. Fırtına | esnâsında diğer vapurların tayfaları de fedakârane çalışırlarken bazıları Soğuktan hastalanmış, bir kısmı şid- detli dalgaların mütemadi kamçıla- malarile ekseriyetle yüzlerinden yara- Yanmışlardır. Hafif yarahlar gemiler. de tedavi allına alınmışlardır. Millet vapuru tayfalari Bâtan Millet vapurundan sağ ve salim kurtulabilen lostromo Ahmed Aydın ile ateşci Sabri Sarı bugün bek- mmm İİ KY KANSIZLIK - Vini SİROP DESCHTENS, PARIS gp sine deva İenmi il a larafından tertip: B. Şahab ve B. İhsan leniyor. Rötar yapmazsa Güneysu Yapuru bugün gelecektir. Anafarta vapuru da bugün Ereğliden limanımı- za yolcu getirecektir. Karaya oturan vapurlar Hora ve Alemdar tahlisiye gemileri, Ereğlide karaya oturan 10 şilebi kur- tarmak için çalışmalara devam edi. | yorlar. Hafif surette oluran vapurlar | bugünlerde yüzdürülebilecektir. Resmi rapor G3 Karadenizdeki şiddetli fırtına yü- Zünden muhaberat kesilmişti. Telgraf hattı dün açılmış ve Ereğli faciası hakkında fik rapor dün gelmiştir Ra- porâ göre Millet vapuru sahilden 1000 metre açıkta batmıştır. Vapur yara- Yı, karaya oturan vapurlardan Norü- kos adlı Yünan şilebile çarpışmak su- retile almıştır. Hâdise üzerinde tab- Kikat başlamıştır. Hafif surette oturmuş olan. Tan, İkbal vapurları yüzdürülmüştür. Şa- dan vapuru da kurtarılmak edir. Kaplan, Zonguldak ve Galata vapur. larının vaziyetleri tehlikelidir. Karısını, baldızını yaralayan Mehmed Ali tevkif edildi Evvelki gün karısı Naciye. baldızı Saime ve kaynanası Emineyi yaralıya- rak kaçan, bilâhara polisçe yakala” nan Mehmed Ali dün adliyeye teslim olunmuş ve tevkif edilmiştir. Boyoğlu hastanesinde bulunan Naciye ile Sat- | me iyileşmektedirler. Haklarında kati rapor verildikten sonra adli takibat devam edecektir. MAL teni, zallyet ve Chlorose Zıroat Vekaleti teşkilâtı İzmir bölgesinde k bir baş mü- şavirlik teşkil ediliyor İzmir (Akşam) — Zirast Vekâleti yeni teşkilâtı proje ve plânlârı hazır- lanmıştır, Vekâlet, önünüzdeki Hazi- rTanda yeni teşkilâtı tetbike başlıya- caktır, İdari işler bir müstöşar, teknik işler de diğer bir müsteşar tarafın- dan idare edilecektir. Vilâyetlerdeki teşkilât da tevsi olunacaktır. İzmir bölgesinde bir (Baş müşavirlik) tesis edilecek, Baş müşavirin bir de muavini olacaktır. Ege bölgesi Ziraat müdürlükleri, mü- cedele, bağcılık, pamuk, ipek böcekçi- liği vesaire istasyonları, Baş müşavir- liğe merbut olacaktır. Vilâyetlerde çifçi ökulları, wiuhte- 1if kurslar açılacak, köylüler, bu mek- tep ve kurslarda zirast bilğilerini arttıracak, nümune tarla, bahçe, bağ ve fidanlıklarındz staj göreceklerdir. Şimdi İzmir bölgesinde 185 memur vardır. Yeni teşkilâtla bu mikgar 522 ye çıkacaklır. Kazalarda yiraat raemurları, baytarlar vazife görecek- lerdir, Çukurovanın kurtuluşu Adanada büyük merasi: : yapıldı Adana 6 (A.A) Bügün, Çukuro- va, kurtuluşunun on yedinci bayra- mını büyük tezahürler içinde, coşkun- lukla kutlamaktadır. Bayrama, saba- hım çok erken saalinde başlandı, Ka- sabalardan, nahiyelerden ve köylerden gelen binlerce atlı şehrin ana yolları- ri doldurdu. Törtne evvelâ saat kule- sine Adananın tarihi bayrağını çek- mekle başlarıdı. Burada kurtuluş bay- ramına dair şiitler okurdu. Hitabeler- | de bulunuldu. Ssat kulesi meydanlı- fnı dolduran Kalabalık insan küt- leleri buradaki töreni . müteakip 8s- falt yolu takiben Atatürk parkına yürüdü, Burdaki Atatürk anıtına çelenk- ler kondu, ebedi Şerin hatırasına hür- met sükütu yapıldıktan sonra - halk kütleleri Kolordu addesinde toplan- dı, şehir hipodromu ıslak olduğundan büyük - resmigeçid Kolordu önünde yapıldı, Burada mektepler, bütün te- şekküller ve kurtuluş savaşında çalı- şanlarla bütün fabrikalar: ameleleri | “geçid resmine iştirak ettiler. Bu akşam Halkevinde bir kurtuluş gecesi verilmektedir. Gece çok parlak geçiyor. Toplantıdaki bütün konuş- malar şehrin dört köşesine konulan hoparlörlerle yayılmaktadır. Fener alayları şehrin sokaklarında tezahü- Tat yapmakta ve bu goceyi bir kat da- ha müânalandırmaktadır. Telefonla ulınan malümâta güre, Çukurovanın bütün kasaba ve Köylerinde Çukuro- valılar kurtuluş bayramlarını hara- retle tesid etmektedirler. ! Temizlik hakkında Beledi- yenin yeni bir tamimi Dün belediye teşkilâtına yiyecek maddelerinin açıkta ve toza, toprağa i maruz bir halde satılmalarındaki sıh- hi mahzurdan behseden bir temim yapılmıştır. Bu tamime göre belediye zabıtası memurlarından başka kaza kaymakumları da yanlarında beledi- ye hekimleri olduğu halde sık sık kontrol ederek gördükleri kusurları düzeltecek temizliğe riayet etmeyen- Teri cezalandıracaklardır. Bundan baş- ka teflişlerin neticesi her hafta bir raporla belediye riyasetine bildirile- çektir. Galata yolcu salonu Hazi- randa halka açılacak Galata yolcu salonu İnşaatı çok ilerlemiştir. Salon 1 Haziran 939 dan itibaren halka açılacaktır. Bu mü- nasebetle merasim yapılacaktır, ATATÜRK Ar Dergisinin Fevkalâde sayısı çıktı. Küçük kâğıt üzerine basılan bu sayıda şimdiye kadar hiç bir yerde çıkmamış Ebedi Şefe aid çok kıymetli hatıralar; Fiatı: 25 kuruştur. Hilmi paşanın beyanatları “Araplar Filistinde bir Yahudi ülkesinin teşkilini sureti katiyede kabul etmiyorlar,, Ankara 6 (Telefonla) — Şarki Er- dün Başvekili Tevfik paşa bugün bu- raya gelmiştir. Tevfik pasa kendisi ile görüşen-Türk gazelerilerine şun- ları söylemiştir: «Yirmi bir sencdenberi Türkiye- yi görmedim. Memlekstinizi çok de- gişmiş buldum. Bu ayın son hatta” sındâ Filiştin Konde sanda bulun» mak üzere Londraya "gideceğim. An- karaya Emir hazretlerinden telâkki ettiğim bir emirle ve resmen geldim. Emir Abdullalhun geçen sene tanımak şerefini kazandığı Reisicümhurunuz İsmet İnönüne kendilerinin şahsi teb- rik ve selâmlarını getirdim.» Şarki Erdür Başvekili Filistin kon- feransı hakkımda da ezcitmle şöyle demiştir: — «Filistin konferansının çok ha- raretli olacağını ve büyük bir alâka uyandıracağını tahmin ediyorum. Filistin meselesi bildiğiniz gibi son zamanlarda hâd bir devreye girmiş bulunuyor. Bütün Arab âlemi bu me- seleyi milli bir dava olarak kabul et- mektedir. Bu müşterek davada bü- ün Arapların fikirleri şu şekilde hülâsa edilebilir: Araplar Filistinde bir yahudi tükesinin teşekkülünü su- reti katiyede kabul etmemektedirler. Şimdiye kadar Filistine gelen yahu- dileri bir akalliyet olarak kabul etmek mümkün olabilir, - Esasen İngiltere hükümeti bu husustt bize söz de Londrada toplanacak ve 15 gün sü- recek olar Filistin konferansına bü- «tün Araplar bu kanaat ve düşünce ile iştirak edeceklerdir, Konferansın İyi hal çaresi bulması - dünya sulhu nümuna şayanı temennidir. > Abbas Hilmi paşa Suriyeye hareket etti Ankara 6 (Telefon) — Birkaç gün- Genberi şehrimizde bulunan eski Mısır Hidiv Abbas Hilmi paşa bu akşamki Toroş ekspresile Suriyeye hareket et- miştir. Oradan Kıbmısa bidecektir. Abbas Hilımi paşa, Tondrada toplana- cak Filistin konferansı hakkında de- miştir ki: «Pilistinin bugünkü vaziyeti sulh için hiç teiyi bir vaziyet değildir. Bu davayı her halde halletmek lâzım- dır, Temenni edelim ki Londra konfe- Tansı buna bir çare bulsun. Mısır Bâş- vekili Mehmed Mahmud paşanın kon- feransa gidecek Arap devletleri mu- rahhaslarını daha evvel Kahireye davet ettiğini gazetelerde okudum. Çok mükemmel bir fikir. Keske ara- larında bir anlaşma &yapabilselerdi. Hiç değilse bu, davanın o bakımdan bir hal şekli olabil olabi Mirdi » Yüksek tedrisat umum müdürü şehrimizde Manslt Vekâleti Yüksek tedrisat umum müdürü B. Cevad şehrimize gelmiştir; B. Cevad dür güzel sanat lar akademisinde meşgul olmuştur. MARE AEAAAAUUN AA, manasi Sum'i humma - Bir çok hastalıkları ve belsoğukluğu ihtilâtlarını geye yeni bir usul -. azı hastar * lıkların vü- cuddan tardolun- $ masi için yüksek & Bu sebeple ciğerler ve kalb fazla çalı- j Şir, Ateşimiz de 38,8” 39, 40 ilk. derece- lerine çıkar, Fakat 5 neticede uzviyeti- miz yorulur; bek ki de mukavemet edemez. Fen, bu son za- manlarda (o suni humma hasıl et- mek için bir cihaz meydana getirmiş tir, Gerçi Hippok- rat ve Galien gibi en eski hekimler de müzmin bâzı hasialıkların Arazi bir humma tesirlie tedavi olunabile” Ceklerini (o farkelmişlerdir. £ Tıbben babaları denen.bu zevat babusus ma- niler, tikler yahud melânkoliler Üze- rinde elde edilen iyi neticeleri müşa- | l | Kısa dalgalar vasıtasile harareti mevzii suretle yükseltilen ve tedavi olunan bir kadın Gevaâmına cevaz vardır. Fakat bazi hasta noktalarda hummayı temer- küz ettirmek lâzım gelirse yeni usule baş vuruluyor. Meselâ belsoğukluğtunun ve ihtildte larının, rahim iltihabının, rahim mu- hiti iltihabının, yumurtalık İtihabı- nın tedavilgrinde, kısa dalgalar vası- taslle, vücüdun istenilen kısımların da harareti yükseltmek, vücudun umumi harareti 38, yahud 38,5 iken o hasta yerlerde fiyevri 41 derece üzerinde bulmak kabiidir. Bazı sari maddeler üzerinde, bahu- Sus gonokok hastalıklarında, suni hummanın tesiri her türlü şekillerle tesbit edilmiş, tedavi imkânları bu- Tanmuştur, Boaek, Garpenfer, Ruth Waren gi- bi mühtelif âlimler, evvelâ lâboratu- arda, sonra insanlar Üzerinde tecrü- belerde bulunarak 41 ile 41,5 derece arasında 16 saat iwüddetle devam eden hararetle gonokok'ün, keza, 120 dakika müddetle 4l dereceye mATUZz kalan treponem'in katiyetle öldük- lerini tesbit etmişlerdir. Bir saat suni hümmaya maruz kaldıktan sonra, kandaki beya? küreyveler - uzviyetin .. bu tabii müdafileri “ artmaktadır. Demek ki, suni hümmanın tesiri bu sayede iki kafhı oluyor Böylelikle, hekimlik yeni. bir usul “kazanmış sayılmaktadır. hede ettiler. Bu fikir o derece klâsik- leşti ki, epi zaman sonra, 1450de, on birinci Lui sar'a a'razı gösterince, hekimler, nöbeti her dört günde bir beliren sıtma İle tedaviyi tavsiye et- tller, Fakat tabiidir ki, bu suni ateşle- ri icab ettiği şekilde hasıl etmek için, tabbın teknik ve techizat bakının- dan bugünkü mazhariyetlere ulaşma- | si lâzım gelmiştir. Suni humma, iki usulle elde edili- yor: 1 - Fizik usullerle; 2 - Hastalık tohumlarını yahud kimyevi tertibleri zerketmek suretile, Fizik usulün şimdiki vaziyette en- jeksionlara. müreccah olduğu tesbit edilmiştir. Kısa dalgalarla tehlikesiz- ce mükemmel neticeler alınırken, vülcude mikrop yahud ecza karıştır. mağı icab ettiren, o eski barbar ve kör usullerin tatbikine lüzum kalmamış- tır. Bahusus hastalık (ohumlarını ka- nâ her vakit şırınga etmenin imkânı yoktur, Eğer umumi kötürümlük gi- bi vaziyetlerde hummayı bütün vü- cudda hasil etmek lâzım (geliyorsa, bu gibi ahvalde gene eski usullerin