January 14, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

January 14, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

“Yaban domuzları sayesinde | isi avcı seyyah celb edebilirsiniz, ka “Hükümetinizle bu bahsi görüşmek üzere geldim. — Bir avcı, i Kenya'da 3500 lira bırakır. Devlet Reisi vardır. — Mareşal Göring Cemiyetimizde 32 hükümdar ve ve B. Stoyadinoviç | ikinci reislerimizdir. — Arnavudlukta bir tehlike atlattım. — rin, da seyyah celbeder,, Bir muharririmiz, İstanbula gelen beynelmilel avcılar konseyi reisi B Maxime Ducroog'la görüştü. | İsmi geçen cemiyet, 1929 senesin- de kurulmuştur, 55 millet avcıların temsil etmektedir; 32 devletin hü- kümdarı yahud devlet reisi vaziye- tinde bulunan zevat, bu teşekkülün hâmi âzalarıdır. Mareşal Göring ve i B. Stoyadinoviç gibi devlet adamları, ikinci relsler arasında bulunmakta dırlar. Konsey her üç senede bir, dünya“ nın bir başka şehrinde toplanarak, muhtelif meseleleri hal ve tanzim için uğraşmaktadır. Merkez Pariste- dir. Hedefin ne olduğunu, B. Maxima Ducrocg şu suretle anlatıyor: — Av hayvanları mahalli yahud göçebe olmak üzere iki kısımdır. Bu i o göçebe cinsler, memleketler arasında i müşterek mal mesabesinde olduğu ! için, avcıların beynelmilel şekilde mevzuları zuhur etmiştir. Meselâ göçmen bir kuş olan bıldırcın, Avru- pada tükenmiş gibiydi. Sebebi de, Mısırlılar, ağlarla tutarak, milyonlar» casını bir sene zarfında İtalya, İngil- i ber memleket üzerine yayılacak $9- kilde idare edilmelidir. Hepsini bu $8 ' kilde siz tutmakta devam ederseniz, ay için başka memleketlere kalmadı. ğı gibi, bıldırcın cinsi dünyada tüke- necek.> dedik, Fakat dinlemediler. Bunun üzerine, Fransa, İngiltere ve İtalyada kanunlar çıkartlık. Vuruk mamış bıldırcını ithalden menetlik, | Tabiatile Mısırlılar da artık bir yere ! osüremedikleri için ağla bıldırcın tuf- Omaktan vazgeçtiler. Neticede, bu av kuşu, Avrupada tekrar belirdi. 'Tür- kiye, Bulgaristan ve Yugoslavyanın da bunda menafli olmuştur. i B, Maxime Ducrocg, hayvan cins- lerinin korunmasi ve üremesi için, cemiyetin her memlekette birçok ni: zamlar, kanunlar kabul ettirdiğini, avcılığı kolaylaştırmak üzere silâhla- rın vesair âlâlın hududlardan vergi- | siz geçmesi gibi tedbirler aldırdığını söyledikten sonra, Türkiyeye ziyare- #inin sebebini anlatmıştır: i — Burada bir ay kadar kalacağım. Bilhassa av işleri hakkında temas et- mek üzere Ankaraya gitmek için gel- dim. Ben elli beş senelik avcıyım. Bü- İ o tün zevkim, yegâne meşgalem budur. Birkaç seler devri âlem seyahati yap- tım, avile meşhur bütün memleket- dere gittim. Şimdi de her sene, bu bah- i osettiğim beynelmilel av işlerini tan zim için yirmi kadar memleket dola- şıyorum. — Ankarada ne görüşeceksiniz ? — Paris sefiriniz B. Suad Davaz dostumdur. Bana turist celbetmek ! siyasetinizden bahsetti. Bir memle- kete iki türlü turist gelir. Biri, va- purile dolaşır; rıhtıma iner, biraz ge ger, öğle yemeğini bile yemek üzere yi- ne vapura döner, Bu nevi turistten fayda beklenemez. Avcılık maksadi- le dünyayı gezen ve cemiyetimizden #Nereye gidelim? Nerelerde müsaid av vardır?» diye soran birçok Ameri- kalılar, ler vesaire vardır, Biz şimdilik bunlara avın ön mebzul ol- duğu ve avcılara en müsaadekâr dav- ranan memleketleri, yani Macarista- nı, Romanyada Transilvanyayı, Po- lonyayı tavsiye ediyoruz. Afrikada Britanya Kenyasi da en münasib av yerlerindendir, Zengin avcılar bura- ya giderek adam başına yüz bin frank (3500 Türk lirası) bırakıyorlar, At parası, otomobil parası, otel parası, köylülere verilen ücretler ve bahusus pek pahalı olan av tezkereleri bu pa- ranın sarfını icab ettiriyor, Türkiye- . ye de bu tarzda avcı seyyah celbi İ « geti mi ozan ij « 5 YAMA olmadığı için memleketimizde böyle sürüyle bulunmaları alâkayı celbediyor B. Maxime Duerocg mümkündür. Hükümetinizle bu mevzu etrafında görüşeceğim. — Bizde ne avı vardır, — Baldırcın çok enteresandır. Ya- ban ördeği tarzındaki su kuşları ve çulluk keza. Fakat asil ehemmiyetli- si yaban domuzu avıdır ki, bu hay- vanlar Amerikada ve İngilterede bu- lunmadığı için ora avcılarını pek alâ- kadar eder. Çünkü iyi bir avdır. Ay- ni zamanda ticareti için de düşünü- lebilir. Yaban domuzu avcılarını cel- betmek, bu işin ticaretini de tanzim Trende bir hırsız yakalandı Edirnenin sabıkalı yankesicilerin- den Hüseyin dün trenle Edirneden İstanbula gelirken Hadımköy civarın- da tren yolcularından Menahimin cebinden cüzdanile parasını çalmış- tır, Menahimin ihbarı üzerine yaka- lanan Hüseyin Sirkeciye gelince za» bıtaya teslim edilmiş ve adliyeye ve- rilmiştir, Sultanahmed birinci sulh ceza mah- kemesinde yapılan sorgu neticesinde Hüseyin tevkif edilerek tevkifhaneye gönderilmiştir. İki romörkör çarpıştı, biri battı. Nüfusça zayiat yok Liman idaresinin bir numaralı rö- mokörü, dün akşam, «Ayakapb is minde diğer bir romököre çarparak batırmış, insanca bir zayiat olma. mıştır, etmek memleketinizi pek istifade et- tirir. Merhalelerin bir plânını yapa- rak, avcıların konaklıyacağı kulübe- ler, istasyonlar yaptırmak, bunların masarifini de yine avcılardan almak mümkündür, — Balık avcılığı? — Ben ve cemiyetim bununla meş- gul olmuyoruz. Fakat başta İstanbu» Yun ve diğer Türk sahillerinin bu hu- susta istikbali açıktır. Avcıların eksö- risi balık meraklısı da olurlar, Her ikisini birden yapmak üzere Türkiye- ye turist gelebilir. — ENİ beş senelik avcı ve bugün reissiniz. En mühim av hatıraniz ne- dir? Başınızdan ne gibi bir tehlike geçti? — Amarudlukta avlanıyorduk. Ya- nımızda köylü rehberler vardı. Fakat bir Avrupalıya göre ihtiyaçların ne olacağını tahmin edemiyorlarmış. Bizi su basmış bir yere gölürdüler. Evvelâ, diz kapaklarımıza kadar çar murlu bir sahada uzun müddet av peşinde yürüdük. Sonra su yükseldik- çe yükseldi. Göğsümüze kadar çıktı. Bir saat müddetle o vaziyetten kur- tulmak üzere çabaladık. Kurtulun- ca da: «Aman, bir şey yakalım, ku- runalım, ısınalım!'» dedik, Meğer odun bile yokmuş. Elbiselerimiz üzerimiz- de kurudu. Müthiş bir romatizmaya yakalandım. İki sene kadar su şe- İ hirlerinde tedavi edilmem lâzım geldi. Avcılar cemiyeti reisi, yerli avcılar tarafından izaz edilmiştir. Yakında Ankaraya gidecektir. hafi Yol vergisini bedenen ödeye- ceklerin vaziyetleri Yol vergisi mükelleflerinden borç- | larını parâ ile ödemiyenler bedenen ödemek üzere yol inşaatına sevkedil. mektedirler. Ancak sevkedilenler için- de yanlışlıkla götürülenlere tesadüf ediliyor. Dahiliye Vekâleti bedeni mü- kelleflerin vilâyet makamları tarafın. dan değil, kaza fen memurlukları ve kaymakamlarca tetkik edilmeleri ve neticenin vilâyete bildirilmesini em- retmiştir. Bu muâmele tekemmül etmeden hiç kimseye bedeni yol mükellefiyeti yaptırılmayacaktır. Otomobil kazası Seyfi ismindeki birinin idaresindeki hususi otomobil, Harbiyede Vali ko. nağı caddesinde doktor B. Behice ge yaralanmasına sebep olmuş- Dökneğrdizi esüdir zamii ilinin arlaiteklarş : B.Roosevelt Kolmadatan in yeniden 552 milyon dolarlık kredi istedi va silâhları hakkındaki talebler, tahminlerin üstünde çıktı Vaşington 13 (A.A.) — Roosevelt, milli müdafaaya mütexik olarak kon. greye gönderdiği bir mesajda milli müdafaanın islâhı için derhal 552 mil- yon dolar kredi açılmasını tavsiye et- miştir. Bunun 210 milyonu 1940 se- nesinde kullanılacaktır. Kredinin ye- kün şu suretle tevzi edilecektir: 450 milyon, orduya, 65 milyon do- nanmaya, 10 milyon sivil pilotların antrenemanına, 27 milyon Panama mıntakasında sulh zamanındaki as- keri garnizonların takviyesine tah- sis olunacaktır. Orduya aid kredinden 300 milyonu, takriben 3,000 yeni tayyare inşaesına tahsis edilecek ve seri halinde yapıla- cak imalât, ihtimal bu miktarı aşma- ğa bile medar olacaktır. B. Roosevelt, askeri tayyare fabri- 'kalarını yeniden açmak ve halihazır- da tatbik edilmekte olan imalât prog- ramındaki tee.hhürü telâfi eylemek için 50 milyon doların derhal sarfı tavsiyesinde bulunmaktadır. Yeni tay- yareler asıl Amerika ile, Alâska, Ha- vai, Portorico ve Panama kanalının müdafaalarını takviye edecektir. Or- duya tefrik edilmiş olan tahsisat, tay- yare ve tank dafii toplarla hafif top- Jar ve gaz maskeleri satın alınmasına da yarıyacaktır. Harp malzemesine âid hususi paf- çaların imali için hususi sanayi mü- esseselerine tecrübe mahiyetinde ya- pilacak siparişler yekünu 32 milyon dolara baliğ olacaktır. 8 milyon dolar, Havai ve Panama istihkâmlarının tak- viyesinde kullanılacak ve bu para ay- ni zamanad Panama muntakasında yeni sevkülceyşi yollar ihdasına mo dar olacaktır, Bahriye Nezaretine tahsis edilmiş olan 65 milyon, şu suretle tevzi edil- mektedir; Amiral Hepburm'un vesayası muci- bince yeni üssübahriler ihdası ile mev. cud üssübahrilerin takviyesine 44 mil- yon, yeni deniz tayyareleri imali için 21 milyon. Sivil pilotlara tahsisi derpiş edilmiş olan 10 milyon senede 20 bin genç pi- lot tedarikine medar olacaktır. niha- yet Panama mıntakası gürnizonları- nın arttırılmasına tahsis edilmiş olan 20 milyon dolar, yeni kışlalar inşasına ve kıtaat ile istihkâmların ve tayya- Telere karşı müdafaada bulunacak ef- radın miktarın arttırmağa yarıyacak- tır. B. Roosevelt, mesajının başlangıcın- da şöyle demektedir: «Dünyanın mütemadiyen değişmek- te olan şartları, bizi hürriyetlerimizin himayesi için zaruri olan tedbirleri derhal ittihaz etmeğe icbar eylemek- tedir. Herhangi bir şekilde isterik bir harekette bulunmak, ihtiyata muva» fık düşmez. Maamafih &ihanda hü- küm sürmekte olan heyecan ve hele. canı nazarı tedkikten geçirmek ve mil. Yi müdafaamızın acil ihtiyaçları hak- kında mutabık kalmak için hep bir araya gelebiliriz. Beynelmilel ihtilâf. larda bilhassa sor beş sene içinde vu- kua gelmiş olan mühim değişikliğe ehemmiyetle işaret etmemiz İcap eder» B. Roosevelt, büyük harpte Ame. rika ordusunun Fransada 1918 sonba- barına kadar münhasıran Fransa ve İngüterenin batarya ve tayyarelerini kullanmış olduğunu hatırlattıktan sonra netice olarak demiştir ki; «Birleşik Amerika, o tarihlerde as- keri harekâta hazırlanmış değil idi, bugün de pek o kadar fazla hazırlan- muş bir halde değildir. Bu sebepten dolayı hazırlanmamız için lâzım olan uzun bir sulh devresinin mevcudiyeti- ni garanti edemeyiz.» Amerika Reisicümhuru, bundan sonra «âni bir taarruza karşı koymak için» oldukça kuvvetli müdafaa âlet- lerine ve nihai zaferi tensik ve temin edecek vesaile malik olmak zarureti üzerinde müteaddid defalar israr et- miş olduğunu hatırlatmıştır. Ameri- ka ordusunu sullı halinde, harp za- manı için zaruri olan modern malze. me ile techiz etmek iklisadi bakımdan saçma ve yanlış bir düşünce olur, Ma» amafih bu orduyu derhal kullanabil- mek için zaruri olan malzeme ile tec- hiz etmemek ve millete harp halinde imal ve istihsal imkânını bahişetme- mek vahim bir hata olur. Mesajın akisleri Vaşington 13 (A-A.) — Âyan ve mebusan meclisleri Roosevelt'in milli müdafaa hakkındaki mesajını dikkat- le, fakat büyük bir süküt içinde din- lemişlerdir. Askeri encümenlerin aza- si bu mesajdan mülhem projeler ha- zırlıyacaklardır. Encümenler kongre- ye raporlarını tevdi etmeden evvel me- $ajı tedkik edeceklerdir. Siyasi mahfiller, Rooseveltin hava silâhları taleplerinin . Vaşingtonun muhtelif askeri ve siyasi mahfilleri ta» rafından yapılan tahminlerin üstün- de olduğunu beyan etmektedirler. Bir çok Amerikan tayyare fabrikalarının vaziyeti 1938 senesi bidayetinde eks- perlerin tahmin ettiği süratte tayyare inşa edilmesine müsaid değildir. Rooseveltin tayyare fabrikalarının bir an evvel inkişafı için 50 milyon do- lar talep etmesi manidar addedilmek- tedir. Çünkü inşaat programının bazı kısımları henüz tatbik edilememiştir. 1937 mali yılı zarfında Amerikan fab- rikaları ordu ve donanma için 858 Lays yare İnşa etmişlerdir. 1939 senesi prog- ramında 1150 tayyarenin inşası der. piş edilmektedir. Amerikan endüstri. lerinin gayretine rağmen teslihat mat. lüp miktarda yapılamamaktadır. Bu şerait altında Amerikan eksperleri, fabrikalar büyük seriler halinde inşa- at yapamadıkları müddetçe, tahakku- ku imkânı olmıyan bir programı tek- Mf etmenin faidesiz olduğunu beyan etmektedirler. Ağır bombardıman tay- yareleri inşa eden fabrikalar bilhassa bu teehhürden mesul tutulmaktadır. Avcı tayyarelerile hafif bombardı- man tayyareleri inşa eden fabrikalar ise siparişleri vaktinden evvel hazırla. maktadırlar. Alman gazetelerinin makaleleri Berlin 13 (A.A.) — Havas ajans muhabirinden: Alman gazeteleri, B. Rooseveltin dün Amerikan kongresine göndermiş olduğu Amerikan teslihatına mülteal lik mesajıma şiddetle hücum etmekte ve müşarünileyhin totaliter derletle. rin Amerika kıtasına bir tecavüzde bulunmaları ihtimali hakkındaki dü- şüncelerini «masal» diye tavsif etmek- tedirler. Gazeteler, bu mesajın B. Roosevel- tin yeniden Reisicümhur intihap edil. mesi için çevrilmekte olan bir manev- ra olduğunu ve bu manevranın tesli. hat fabrikalarında tekrar işe alınmış olan mühim miktarda amelenin rey- lerini toplamağa matuf bulunduğunu iddia etmektedirler. Berliner 'Tageblatt, B. Rooseveltin muhtemel bir taarruz hakkındaki dü- şüncesini «gülünç» ve garip bir hayal diye tavsif etmektedir. Posta ittihadına dahil otmıyan ocnebi memleketler: Seneliği 3600, alta aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Zilkade 23 — Kasım 68 8. İmsak Güneş Öğle Ikindi Akşam E. 1246 222 780 946 Va. 538 71241273 449 Idarehane: Babıdli civarı Asımusluk sokak No, 13