14 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

14 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Cumartesi 14 TELGRA| TELEFO) İKİNCİKÂNUN | DÖRDÜNCÜ YIL 5 KURUŞ v9 39) Müdaha Suiistimalle Ve Fıskosla Mücadele Yazan: M. Zekeriya SERTEL HK erhangi bir hükümeti için için kemiren gizli iki kuvvet vardır: Suistimal ve fiskos, Devletin başmda bulunan- arı halk namuslu, dürüst, ve İdealist tanır. Böyle olduğu İçin onlara karşı saygı duyar. İtaati vazife bilir. "akat bir takım adamlar vardır Ki, çalışmaksızm çok para kazanmak isna mağlâpturlar. Bunlar dost Yakları, tanışları istismar ederler. Ükümetin nüfuzunu alttan alta tahnelerler, Dünyanm her yerinde bu böyle sİmuştur. Ve her yerde bunlar hü- kümet için bir zâf sebebi teşkil et Miştir. Bunların Yavaş yavaş tanffün eder, Etrafa oku neşreder. Hükümetin başında ulunanları bile şüphe altında bi- Sakır. O vakit halkın kendisini ida- YE amenna EEE Onun için her hükümet Male meydan vermemiye çalışır, ve kirli işler buldu mu bunları yapan. ları yakalarından tutup mâhkemeye ai Derokrasilerin bu kabil kirli işlere karşı kullandığı fkinel dir silâh daha vardır: Neşriyat ve “köri umumiyenin kontrolü, Vekil. r mecliste hesap vermiye mecbur 9ldukça, matbuat para ile devlet Memurları satım alan veya satılan. İrı meydana çıkarıp teşhir edebil dikçe halk hiç olmazsa hakikati öğ- Tenmek, ve tehlikenin tayin etmek imkânma malik olur. Bikârı umumiye kanundan da mü- himdir. Çünkü kanunun erişemediği Yerlere kadar nüfuz eder ve mes'ul- leri hiçbir zaman affetmez. Yalnız efkârı umumiyenin doğru ir büküm verebilmesi için meşriya- ta ihtiyaç vardır. Matbuat gördük- ve öğrendiklerini yazabildik- Şe gizli işler yapılmasına imkân almaz, yapılmıyan yerlerde İş dökülür. Fiskos hükü- Met için en tehlikeli gizli kuvvet- €r. Söylenileni kontrol edemezsiniz Tekzip ve tashih edemezsiniz. Ağız den ağıza yayıldıkça büyür, şeklini kaybeder. Dedikodunun da ilâcı neş- ttir, Mei Almanyadan son alınan Yeni vapurlardan Etrüsk va- Duru hakkında birçok dedikodular Sıkmıştı: Vapurun muvazenesi bo sürati 5 mile inmiş, açık isefere müsait de- zi Hattâ bu dediko- lar kismen gazetelere de geçmiş Ü Halbuki Celâl Bayar Parti Gru- Funda verdiği izahatla bütün dedi Koduların yalan ve ya yanlış oldu- Kınu anlattı. Geminin iskaraları, Alman kömürü kullanılacakmış gi- bi Zonguldak kömü- larda akıp gidiyormuş enis vaprlmıs â- İde dün akşam Mintaka ” yapılan toplantıda yeni şehir stad - anmış. Geminin muvezenesizliği e asılsızmış. Filvaki güverteleri bi 42 yüksek yapılmış amma, ona gö (Sonu: Sa, 8, sil #) yaptığı kirli işler sulisti. | hududunu | | dan itiraz ile karşılanması, ve bu yüzden bir takım güclükle- PAN İstanbul, Ankara Cadı TAN. İSTANI 24310. 24318. 24319 , — No: 1242 GÜNLÜK SİYASİ İtalyalnkisara Uğradı Frankoya Muhariplik Hakkı Alınamadığı Için İspanyaya lesi ni Teksif Edecek Mussolini, Misafirlerini Bırakarak Roma Dışında Kış Sporile Meşgul Oldu Londra 13 (Hususi)—İngiliz nazırlarile İtalyan nazırlarının görüşmeleri hakkında bu akşam 7 de neşri beklenen resmi tebliğ liğ neşrolunmamıştır. Tebliğin ancak sabaha yetişeceği anlaşı hyor. Sebebi, bir cümlenin tahrir tarzının İngilizler tarafın- rin baş göstermesidir. Tebliğin diğer kısımları Sinyor Musso- lini ve Mister Chamberlain tarafından tasvip olunmuştur. Bu gün iki taraf arasında siyasi konuşmalar vukubulmadı. Yalnız öğlden evvel tebliğ üzerinde bir kaç dakika konu şuldu. Sinyor Mussolini, bugün Roma dışında kış sporları ile meşzul oldu ve şehirden elli mil mesafedeki oyun sahalarına gitti. İngilizler de Papayı ziyaretle meşgul oldular. Lord Halifax yarın (bugün) sabahleyin saat nevreye gitmek, Mister Chamberlain de öğleyin hususi bir tren le Londaraya dönmek üzere hareket edeceklerdir. EN Roma, 13 (Hususi) — İngiltere .. Başvekili Mister Chamberlain ile he- Kudüste riciye nazırı Lord Halifax, Galeyan Artıvor .. . , ye mai iş İngilterenin Papa nezdindeki sefi Memnu Silâh Taşıyan ri bulunduğu halde bu sabah Vatika- , Üç Arap İdam Edildi na gelmişler ve Papa tarafından ka- bul olunarak kendisiyle yarım saat kadar görüşmüşlerdir. Papa, İngiliz nasselşrşmi Londra, 13 (Hususi) — Röyterin Şamdan âldığı bir habere göre Filis- tin ihtilâleilerinin liderlerinden olen Abdürrahim bugün Şama muvasalat râ nazırlar Papanın hariciye hazırı etmiş ve ihtilâl hareketi fiderliğin - sekizde Ce-| GAZETESİ Mezarlık Davası HALK Yenileniyor Ceza Umumi Heyeti Kararı Nakzetti Ankara, 13 (TAN Muhabirin. den) — Asri mezarlık yolsuz. luğundan dolayı Temyiz Dür- düncü Ceza Dafresi tarafından muhakeme edilen eski İstanbul Valisi Muhittin Üstündağ, Mu- avini Hâmit Oskay ve encümen ânzaları hakkmda evvelce veri- len heraet kararı Başmüddei- umümilikçe temyiz edilmişti. Ceza umumi heyeti, evrakı tet- kik ederek beraet kararını nak- zetmiştir. Evrak, muhakemenin tekrar edilmesi için temyiz Dör- düneli Ceza Dairesine havale ©- dilmiştir. Muhakemeye (yakın- da haşlanacaktır. Diğer bir tahkikat dosyası mevzuunu teşkil eden Sürpa- gop mezarlığı isi hakkında Dev- let Şürası Mülkiye Dairesince verilen lüzumu muhakeme ki rarma Muhittin Üstündağ tara- fından kanuni müddet İçinde itiraz edilmemiştir. Bu karar da Devlet Şürasınca, muhakeme - nin İcrasi İçin Temyiz Mahke- mesine tevdi edilecektir. Devlet Şürası Namzet Listesi Geri Alındı Ankara, 13 (Tan muhabirinden) — ik Millet Meclisinin bugünkü toplantısında Devlet Şürası reisliği ile beşinci daire reisliği ve on azalık için yapılan seçme gösterilen namzet lere ait mazbata Adliye Encümeni nin talebi üzerine geri iade edilmiş - tir. Müşterek Encümen, Devlet Şi- rasına gösterilen namzedler hakkin- daki kanuni şartları yeniden tetkike Kardinal Bacelli ile görüş den feragat ettiğini bildirmiştir. Ab- öğle yemeğini Papa nezdindeki sefa- dürrahim, vatanperverliği ile şöhret rethanede yemişlerdir. Kardinal Pa- celli, ziyareti iade etmiştir. kazanmış bir adamdı. Onun diğer Ji- der Abdülazim ile geçinememek yü- Bu âkşam, Sinyor Mussolini ve Kont Cianounun iştirakile İngilteri zünden Şama geçtiği anlaşılıyor. * (Devamı ve gece yarısından sonra Romada neşredilen resmi tebliğ sekizinci sayfamızda) Kudüs, 13 (A.A) — Galeyan de- vam etmektedir. Dün akşam Samra- ya mıntakasında askeri kıtalarda çe- teler arasında yukubulan bir çarpış- mada bir çok asiler yaralanmış ve mühim miktarda silâh ve malzeme ele geçirilmişti Hayfada eski bir Arap polis me muru çarşının ortasında öldürülmüş. tür. Bir kamyon kafilesi Lut denizi civarında tanrruza uğramıştır. Mem. nu silâh taşıdıklarından dolayı üç A. rap idam edilmiştir o Londra. 13 (A.A.) — Londradaki Arap merkezi, Harbiye nezaretinden efkârı umumiyede İngiliz kıtaatının birgüna mezalimde bulunmamış ol- duğu Jsınaatini tevlit edecek süret- te bir anket yapılmasını ve diğer ta- raftan parlâmentonun vücude getire- ceği diğer bir komitenin bu bahtaki tahkikatı derinleştirmesini istemiş - tir. Tortoza da Düştü, ——— Yenişehir Stadyomu Dolmabahçede Yapılacak Spor kulüpleri başkanlarının işti. | rakile vali Lütfi Kırdarın relsliğin - merkezinde yomunun Dolmabahçede inşası Mgsti olaralg kararlaşmıştır. Tefşilğt. s5 sayfamızdadı fi N Papa ğini a İspanyada Fran Ordusu Tarragona . Üzerine Yürüyor CUMMURİY SPAN YASI lüzum görmüştür, kist Hükümet Kuvvetlerinin Madrit Civarındaki Taarruzu İnkişaf Ediyor kn m ATATÜRK Yazan: M. TURHAN TAN Kanast Kitabevi tarafından neşredilmekte olan Ankara KÜ- inin 15 inel sayısını teşkil eden bu #ser Ebedi $e- ır, Gayet nefis resimlerle ve itina latı $0 Kuruştur. tüphanesi se. fimizin bütün hi bir şekilde basılmıştır. yatını anl Ile Kaynanasını Mahkemede Öldürdü Katil de Tabancasından Çıkan Bir Kaza Kurşunu İle Öldü, Cinayetin Sebebi, Üçü Arasındaki Kıskançlık, Geçimsizliktir Dün sabah saat 9.30 da Beyazıtta Fatih sulh mahkemesi» nin kalm odasında bir cinayet işlendi. Mahkeme zabıt kâtibi Şevket, karısı Vildanla kainvalidesi Nazifeyi öldürdü, kendisi de öldü. Bu feci cinayetin sebebi, Şevketle kain alidesi arasin- daki geçimsizliktir ve facianın tafsilâtı hayl rekler sızlatı- cdır. Dün muharrirlerimizin getirdikleri malümatı aşağıda okuyacaksınız: Şevket kimdir? Hâdisenin kahramanı ve “kurban- larından Şevket. 32 yaşında ise me- zunu yakışıklı bir gençtir. Bir sene evvel karısı öldüğü için Saimden bo- şanan 27 yaşında Vildanla evlenmiş- tir. Vildanın eski kocası Saimden on yaşında Ayhan isminde bir kızı, Şevketin de ölen karısından bir ya- şında Turhan isminde bir oğlu var- dır. Şevket sekiz sy evvel Cerrah- paşada Çukurçeşme sokağında 1 nu- maralı evde oturan Beşiktaş tramvay deposu kapıcısı Mesmet Alinin kızı Vildanla evlenmiş ve içgüveysi ola- rak girmiştir. Kari koca, dört ay ka- dar mesut vakit geçirmişler, çok se- vişmişlerdir. Balayları böylece geç tikten sonra kizmı daha serbestçe yaşatmak istiyen Nazife ile araları | açılmıya başlamış ve geçen her gün bu gerginliği biraz artmıştır. Nazife nin Vildandan başka Nezihe, Saba- hat, Seher isminde üç yetişmiş kızı daha vardır. varim ÇE Zabıt kâtibi Şevhetin karısı Vildan sevgi çı onu dalma kıskanmış, valdesinin nü- | fuzundan kurtarmak için başka bir €v tutmuş ve ayrılmak İstemi Fakat, her seferinde Nazifenin ara- ya girdiğini görüyoruz. O: — Ben ölmeyince kızım henden ayrılmaz, demiş ve bu yüzdendir ki, evde devamlı bir dedikodu ve kavga faslı başlamıştır. Bu arada Şevketin Vildana sık sık tekrarladığı sözler şudur; — Seni seviyorum, fakat annenin sana gösterdiği yolu tehlikeli bulu- yorum. Saadetimizin devamı için on- dan ayrılmamız lâzımdır. Ayrılalım, Vildan, muvafakat eder gibi olmuş, fakat annesinin şiddetli muhalefete karşısında kocasını feda etmek meç- buriyetini hissetmiştir. Bundan son- ra, Şevket ayni evde oturduğu hal de karısile dargın yaşamıya başla - mıştır, Nihayet bir ay evvel Nazife kızma bir istida yazdırarak Fatih sulh mah- kemesine müracaat ettirmiş, bo - şanma davası açmıştır. Bir hafta ev- vel de muhakeme başlamıştır. Nihayet dün sabah Vakadan önce karı kocayı Barıstırmıya çalışan daktilo Neriman Davaya dün sabah devam edilece. a. ği için evvelki geceyi Davutpaşada Tari orta mektep karşısında 4 numaralı Şevketin bir arkadaşı ile beraber (Sonu: Sa. 6, sü. 4) o alınmış bir fotoğrafı (sağdaki) — — Macaristan da Antikomintern Pakta Girdi Londra, 13 (Hususi) — Peşteden | girmeğe davet etmişlerdir. Son harp vaziyetini ve Frankistlerin işgal ettikleri veni araziyi gösterir harita (Yazısı sekizinci sayfamızda) gelen haberlere göre Macaristan hü- kümeti de, Almanya, Japonya ve İtal yanın dahil olduğu Antikomintern paktına iltihak etmiştir. Macaristan hariciye nazırı dün söylediği nutük- ta, davet olunduğu takdirde Macaris- tanın da Antikomintern paktına gir- jmeğe hazır olduğunu bildirmiştir, Bunun üzerine Almanya, aJpon - ya ve İtalya sefirleri hariciye nazırı- ni ziyaret ederek Macaristanı pakta Macaristan nazırı da daveti kabul etmiştir. Bu suretle müselles, murab ba olmuştur. Fakat Macsristanda Eski Başva kil Bethlen'in riyaseti altında bulu « nan muhalefer Macaristanın Antiko. mintern pakts iltihakını azami şid- detle karşılanıakta ve bu yüzden hü- ri ile muhalefet arasındaki mü - nasebetler gün geçtikce gerginleş - e geçi gerginleş