January 20, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

January 20, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e m Aİ Sahife 2. Suriye hududunda 500 silâh ve cephane tutuldu Vataniler, muhaliflerin lideri Şehbenderin otomobilini kurşun yağmuruna tuttular Adana 19 (Telefonla) — Suriyede karışıklık artıyor, Mebusan Meclisi- nin feshi hakkındaki haberler de git- tikçe kuvvetlenmekdedir. Suriye hududunda beş yüz silâhla külliyetli miktarda cephane ele geçi. rilmiştir, Muhaliflerin ilderi doktor Şehben- dere Vataniler tarafından suikasd ya- pılmıştır. Suikasdeller Şehbenderin otomobilini Şam . civarında kurşun yağmuruna tutmuşlarsa da isabet et» tirememişlerdir. Mürşid kuvvetleri Lâskiyede tama» men hâkim vaziyettedir. Suriyeden ayrı olarak Fransız mandasında istik- lâl ilân ettiler. Alman - İtalyan propagandası Su- riyede mühim rol oynamaktadır. Lüb- nanda parlâmento usulünün lâğvedi- a dair de haberler dolaşmakta B. Hitler bir hava misakı akdini teklif edecek 941 senesinde İngiltere - Fransa ile Alman- ya - İtalya arasında müsavat olacakmış Paris 19 (A.A.) — Oeuvre gazetesi, | Berlinden istihbar ediyor: B. Hitlerin | İngiltereye bir hava omisakı akdini | teklif ettiği rivayet edilmektedir. Al | manyanın iki sene içinde İngiltere ile bu sahada müsavatı kabul edece- İ ği söyleniyor. Fransa, misaka dahil olmağa muvafakat ettiği takdirde, | kendisine İtalya ile müsavat teklif olunacaktır. ld Fransanın tayyareleri (O mikdarı, Alman tayyarelerinden mahsus dere- cede az olacak isede İngiltereile Fransa 1941 veya 1942 senesinde Al- | manya ile İtalya derecesinde tayya- reye malik olacaktır. B. Hitler ayın otuzunda mü- him bir nutuk söyliyecek Berlin 19 (A.A) — Reuter ajansı muhabirinden: Öğrenildiğine göre B. Hitler, 30 ikincikânunda Reichstagda irad etmek üzere büyük bir nutuk ha- arlamaktadır. Maamafih, Du husus hakkında resmi bir haber yoktur. Bu nutuk, bilhassa son senelerin hâ- disatını izeh ve teşrih edecek ve müs- takbel hadefler hakkında bazı telmih- lerde bulunacaktır. Fransa da Japonyaya | Çin - Japon harbi bir nota verdi Japon gazeteleri hükümetin enerjik davranmasını istiyor Tokyo 19 (A.A.) — Fransız hükü- meti,dokuz devlet paki: hakkında Japon hükümetine bir'nota vermiştir. Domei ajansı, notada paktın Ja- ponya tarafından bir taraflı olarak feshinin protesto edilmekte olduğunu | bildiriyor. Tokyo 19 (A.A.) — Tokyo Nişi Nişt gazetesi Amerika ve İngiliz notaların- dan bahisle Japonyanın enerjik dav- rTanmasını istiyor ve diyor ki: Japonya, bugünkü vaziyet dahilin- de dokuz devlet paktının tadili için bir konferans toplanması hakkındaki İngiliz - Amerikan teklifini o kabul edemez. Türk - Rumen ticaret anlaş- ması tadil edilecek Ankara 19 (Telefonla) — Romanya fle aramızda mevcud ticaret anlaş- masının, daha iyi bir şekilde tatbiki- ni temin etmek üzere, tadili kararlaş- muştır. Bunun için, şubatın ilk haf- tası içinde Ankarada müzakerelere başlanacaktır. Bir Rumen ticaret he- yeti de müzakerede bulunmak üzere şehrimize gelecektir. meşin Spor klüpleri ve talebeler Ankara 19 — Beden terbiyesi umum müdürlüğünün verdiği karara göre mektepli sporcular. yalnız milli ve temsili maçlara iştirak edeceklerdir. Klüpler arasında tertip edilen lig ve saire gibi maçlara giremiyöceklerdir. Maamafih talebelerin klüplere gitme- mesi ve oralarda idman yapmaması için verilmiş hiç bir karar yoktur. Bu sabahki sis uzun sürecek Çinlilerin kuvvei manevi- yeleri çok mükemmel Vaşington 19 (A.A.) — Çindeki A- merika sefiri B. Nelson-Jobnson, B. Hull ile görüştükten sonra gazeteci- lere beyanatta bulunarak şöyle demiş- tir: «Çin - Japon harbi daba uzun müd- det devam edecektir, Çin mukavemeti devam ediyor. Muharebe, hava bom- bardımanlarının zafere İsal etmemek- te olduğunu şüpheye mahal bırakma. yacak surette isbat etmiştir.» B. Johnson, Çinlilerin kuvvei ma- neviyelerinin çok yüksek olduğunu ve Çinlilerin istikbalde itimalarını mu- hafaza etmekte bulunduklarını beyan etmiştir. Çinlilerin muvaffakiyeti Şunking 19 — Çin kılaları mühim muvaffakiyetler kazanmışlardır. Cin- tangkiang nehrini geçen Çin kıtaları Hangçov'un varoşlarını çember aitı- na almıştır. Japonya Şanghaya tak- viye kıtaatı istemiştir. Çeteler bunla. rın gelmesine mani olmak için çalışı. yorlar, Posta ve telgraf idaresi yeni pullar bastıracak Ankara 19 (Telefonla) — Posta ve Telgraf idaresi, bugünkü normal pul serisi yerine kaim olmak üzere yeni bir pul serisi hazırlamaktadır. İdare, Ebedi Şef Atatürkün hatırasını taziz için de bir matem pulu serisi bastıra- caktır. Yeni seride İsmet İnönünün portreleri İle memleket manzaraları bulunacaktır. Arazi vergisi i bekayasmin affı lâyihası Ankara 20 (Telefonla) -— 935 mali Bu sabah saat sekizi çeyrek geçe. yılı sonuna kadar tahakkuk edip tah- den itibaren İstanbul üzerini kesif bir sis tabakası kaplamış ve sis bir saatten fazla kesafetini muhafaza et- miştir, sil edilmiyen arazi vergisi bakiyeleri- nin munzam kesir ve cezalarile birlik. te affı hakkımdaki kanun iâyihası Das tiliye encümeninde müzakere ve ka AKŞAM istimlâk kanunu Komisyon değişm değişmesi icap eden noktaları tesbit etti İstimlâk kanununda tadil edilecek | hükümleri tesbit etmek üzere, Viâ- yet mektupçusu B. Osman, Belediye mektupçusu B. Necati, Harita müdü- rü B. Galip ve Emlâk müdürü B. Muhsinden mürekkep komisyon çâ- ışmasını bitirmiş ve kanunda tadili- ne lüzum görülen noktaları bir rapor halinde hazırlamıştır. Bu rapor bu- gün Vali B. Lütfi Kırdara verilecek- tir. Şimdiki kanunda mevcud hüküm- lere göre, «menafii umumiye» kara rile istimlâk edilecek «gayrı menkülş den başka bir yerin istimlâki müm- kün değildir. Halbuki meselâ - Emi- nönünde görüldüğü gibi - istimlâk edilen bir binanın yeri yol veya mey- dana kalbedildikten sonra istimlâk sahası haricinde kalan bina vey& ar- salar derhal kıymetlenmektedir. Bu yüzden hem Kiralar artmakta, hem de ileride bu kısmın da istimlâki pa- haliya malolmaktadır. Bu mahzuru ortadan kaldırmak üzere, istimlâkine karar verilen bir egayrı menkul» ün ana caddeye göre, arkasında kalan 35 metre derinliğindeki kısmı da is- timlâk edilecektir. Bu kısım yol veya meydana kalbedilmeksizin olduğu gibi muhafaza edilecek, ve kıymeti artmıyacaktır. Bundan başka şimdiki kanuna gö- Te, kadastrosu yapılmıyan «gayrı menkuls lerin kıymetlerini tayin için bir komisyon teşkil edilmekte idi. Ye- nd şekle göre, kıymetleri olmıyan em- lâkin, Belediyenin müracaatile der- hal kadastrosu yaptırılacaktır. Bu suretle hem kıymetler tamamile tes- bit edilecek, hem de tasarruf ihtiâf- larının önü alınacaktır, Bir-yerin-istimlâki için bütün mal sahiplerine noter vâsıtasile ayrı ayrı tebliğat yapılması birçök zaman kay- bettirdiğinden, yeni tadile göre, bu gibi tebliğler gözetelerle ilân: edile- cektir. Bundan başka bir malın -is- timlâki için kanunun kabul ettiği yüzde yirmi fazlasmdan başka hiçbir iddia nazarı dikkate alınmıyacaktır. Başvekil çocuk esirgeme kurumunu gezdi Ankara 19 (Telefonla) — Başve- kil B, Celâl Bayar Çocuk Esirgeme Kurumunu ziyaret etti ve Kurum re- isi Dr. B. Fuaddan Kurumun faalf- yeti hakkında izahat üldı. Başve- kil bundan sonra da Kurum müesse- selerini gezdi. Divanı muhasebatta tayinler Ankara 19 (Telefonla) — Divanı muhasebat birinci sınıf mürakiple- rinden Mustafa Çakmak, Mustafa Karalar, Fikret Tunç, Memduh Ziya, Ali Riza, Hasan Basri, Ragıp, Asım, Salih, Divan başmürakipliğine ve râ portörlüklerine terfian tayin edilmiş- lerdir. Ergani bakırı Ankara 19 (Telefonla) — Ergani bakır mâdenlerinin işlelme tecrübe- lerine başlanmış ve muvaffakıyetli neticeler alınmıştır. Erganiye giden mütehassıs heyet bü akşam şehrimi- ze dönmüştür. Son dakika EEE 5 eN Kont Ciano Belgrada vardı Pazar gününe kadar Yugos- lavyada kalacak Roma 20 — İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano, Yupğoslaryada fevkalâde tezahürat ile karşılanmış. Belgrad be- lediye reisi kendisine beyanı hoşâmedi. için tuz ve ekmek tâkdim etmiştir. Kont, öğle yemeğini B. Sloyadinoviç ile birlikte yedikten sonra avlanmak için Neşeveye gitmişlerdir. Av partisi akşama kadar sürmüştür. Bu esnada iki devlet recülü, siyasi meseleleri görüş- müşlerdir. Kont Ciano, cumartesi gü Paris 19 (A.A.) — Bayan Tapouis, Ocuvre gazetesinde yazıyor: «Romadan haber aldığıma göre B. Mussolini ile B. Hitler, İspanyol ve Akdeniz meselelerinde ouyuşmuşlar- dır. Almanya, İtalyanm Cibouti ve Tunusa ve Korsikanın askerlikten tecridine müteallik olan o taleplerine müzaheret edecektir, Fakat buna mu- kabil B. Mussolini, istemiyerek, Al manyayı İspanyada serbes bıraka Frankistler fena havaya rağmen ilerliyorlar Valâns'daki ingiliz tabeası memleketlerine dönüyorlar Dün Geceki ve Bu Sakbahki Eaberler Almanya ile Italya anlaşmış Almanya Cibuti, Tunus ve Korsikanın askerlikten tecridine müzaharet edecek, buna mukabil İspanyada serbes kalacakmış Lerida 19 (A-A.) — Havas ajanı | ajansı muhabirinden: Frankist'ler, dün Ka- talonya cephesinde ileri hareketleri- ne devam ederek fena havalara rağ- men merkez mıntakasında takriben 7 ve şimal mıntakasında 10 kilometre terakki etmişlerdir. Merkez cephesinde General Sole- haga'nın kumandası altındaki Na- var'ı kıtaat Montblanch hizasındaki Rio Gaya vadisini zorlamış, Sierra de Alba dağ koluna yerleşmiş. ve bir çok kasabaları, işgal elmiştir. Şimal mintakasında Gençrsl Garcia Valino'nun kolordusu, Pons şehrini işgal etmiş ve maruz kalmış olduğu şiddetli mukavemete rağmen Rio Seg- re'nin sağ sahilinde bütün müdafaa tertibatının arkasını çevirmiştir. Burgos 19 (A.A.) — Katalonyada ileri yürüyüşlerine devam eden Fran- kocular Montefaleoyu zaptetmişler- dir. Barselonda radyo makineleri toplanıyor Barselon:19 (A.A) — Hükümet dört gün zarfında hususi radyo ma- kinelerinin toplanılmasını emretmiş. tir. Bundan maksad nasyonalist me- sajlarının alınmasına mani olmaktır. Katalonya cephesinde sahil boyun- ca şiddetli bir muharebe vuku bulk maktadır. Nasyonalistler bir taraftan tayyarelerin bir taraftan da üç zırh- lunın yardımiyle Cümhuriyetçilerin Memi bombardıman etmektedir- Almanyada nehirler taştı Yeni bir şirket Bazı köyler ber türlü irtibat- tan mahrum bir vaziyettedir Berlin 19 (A.A.) — Karların birden- bire erimeğe başlaması üzerine, Al- manyadaki hemen bütün nehirlerde su seviyesi mühim surette yükselmiş- tir. Muhafaza teşkilâtı derhal lâ- um gelen tedbirlerin alınmasına başlamıştır, Ren nehri üzerinde sey- rüsefain tatil edilmiştir. Ren nehri- nin seviyesi bir metre yükselmiş bu- lunmaktadır, Mozel nehri bir çok nok- talarda taşmıştır. Mayn nehri üze- rinde de nakliyat tatil edilmiştir. Verra ve Vezel nehirlerinde de su yükselmesi çok mühimdir, Verra va- disi su altındadır. Bazı köyler her türlü irtibattan mahrum bir vaziyet- tedirler. Sular yükselmekte devam ediyor, Yardım faaliyeti geniş mikyas- ta devam etmektedir. Amerika Japonyaya tayyare vermiyor Vaşington 19 (A.A.) — Amerikan «Ünidted Air Craft Corporation» tay- yare fabrikası bundan böyle Japon- vaya göndermiyeceğine dair Hariciye i “Şirketin merkezi Ankarada buluna- 20 Kânunusani 1939 caktır. Almanya, pek yakında Fran- koya ağır topçu kuvvetleri, teknis- yenler ve tayyareler gönderecektir. İngiliz Kenya hududunda motörlü İtalyan kıtaları Londra 19 (A.A.) — Reüuter jansı- rin Harrardan aldığı haberlerde mo- törlü İtalyan kıtaatının Kenya hudu- dunda tahşid edilmiş olduğu bildiril- mektedir. © Londra O rönüra 19 (A'A) — 60 İngiliz te baası bugün memleketlerine dönmek üzere Valans'da bir İngiliz kruvazö- rüne bineceklerdir. İngilteredeki nümayişler Londra 19 (AA.) — Sol cenah gençlik grupları da Hükümetçi İspan- ya lehindeki propagandaya İştirak ederek Fransa - İspanya hududunun açılması için müracaat etmişlerdir. Bu grupların gelecek hafta Barselon'a yiyecek yüklü bir vapur gönderecek- leri bildirilmektedir. Bundan başka Cumartesi akşamı 50 İngiliz şehrinde “Cümhüriyetçi panya lehinde tezahürler Yapılaöi tar, Londra 19 (A-A:) — Düşes Atholl, B. Vemor Bertieit, Sir Hatdane, Sir Walter Layton ve diğer bazı şahsiyet- ler de B. Attiee gibi İspanyol hudut- larının derhal açılmasını ve ambar- gonun «kaldınlmasını. neşrettikleri açık bir mektupta istemektedirler. B. Pollitt'in de bu mesele hakkın da bir teşebbüs yapacağı bildirilmek- tedir. İspanyanın protestosu Hondra 19 — İspanya sefiri, İtalya- nın İspanyada ademi müdahale pren- sipini ihlâl etmesini protesto etmiştir. Sefir bu protestonun ademi müdaha- le komitesine bildirilmesini İngiliz Hariciye Nezaretinden istemiştir. Protestode İtalyanın Franko hü- kümetine 4 muhrib ile iki denizaltı gemisi sattığından bahsediliyor. Alâtı ziraiye sanayii ile iştigal edecek, fabrikalar kuracak Ankara 19 (Telefonla) — Türkiye Cümhuriyeti Ziraat bankası, Eti bank, Türk Ticaret bankası, Ticaret 'Türk anonim şirketi ve Ürün Ticaret “Türk limited şirketi tarafından «De- mir ve Tahta fabrikaları Türk ano- nim şirketi> namile 700 bin lira ser- mayeli bir şirket teşkil olunmuştur. cak; gerek Türkiyede, gerek ecnebi memleketlerde şubeler açacaktır, Şirketin maksâdı teşekkülü şudur: Demir ve tahta ile âlâtı ziralye sana- yil ile iştiğal etmek, her nevi fabrika Jar kurmak, orman işletmek, orman mahsullerini alıp salmak, Teşviki sar nayi kanurundan istifade eden bik cümle teşebbüsatı ifa etmek, esham ve tahvilât alıp satmak, bilcümle zi- rai, ticari ve sınai muamelâtı ifa et- mek, hükmi ve hakiki eşhas ile işti- rak ve her nevi şirket tesis etmek. Umum jandarma kumandanlığı