20 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

20 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

20 Kânunusani 1939 Ingiltere Hariciye Nezareti Eski ve yeni teşkilât, memurlar nasıl çalışırlar ve terfi ederler ? 80 yıl evvel memurlar Nezaretin karşısındaki kadın terzi mağazasındaki manken kızlara küçük aynalarla güneşin ışığını aksettirirlerdi. Şimdi ise... Hariciye Nazırı Lord Halifaks İngiliz imparatorluğunun mesahai #athiyesi yirmi milyon kilometre murabbamı tecavüz ediyor. İngiliz müstemlekeleri dünyanın dört köşe- sine dağılmıştır. Bu itibarla İngiliz hariciye nezareti, bu müstemlekele- rin emniyet ve selâmetini temin için dünyanın siyasi vaziyetini en küçük | teferrüatına kadar adım adım takib etmeğe ye icab eden tedbirleri alma- ğa mecburdur. Ecnebi muharrislerin. | hakkında şu me İngiliz hari seksen yı evvel | Roming Strit bina sına nakletmezden evvel Tlodger Strit caddesinde bulunuyordu. 80 yıl ev- vel genç İngiliz diplomatlurı, birçok Saatlerini odalarının pencerelerinden karşıdaki bir kadın terzi mağazasın- da çalışan kızlara ellerindeki küçük Aynalar ile güneşin ışıklarını aksettir- dekle vakit geçiriyorlar ve eğleniyorlar- dı. Bu eğlence uzun müddet devam etti. Nihayet birgün terzi mağazasının $â- hibi, o zaman İngiliz Hariciye Nazın olan* lord Palmeristona müracaat ederek şikâyette bulundu. Ertesi gün, Narır, nezaret şubelerine gönderdiği bir tamimde centilmenlerden iş saat- lerinde mankenleri rahat bırakma larını rica ediyordu. Bugünkü memurlar , Bugünkü İngiliz hariciye nezare- e vâziyet büsbütün başkadır. in- decek ve eğlence ile geç leri yoktur, Umumi harpten evvel İn- ye nezaretine giren ve çi 30,000 di. Bugün İse varide tarafmdan nezaretine her gün binlerce telgraf, rapor ve tahrirat yağmakta, nezaret te dünyanın dört tarafındaki memurlarına icab eden emir ve direktifleri vermektedir. İngiliz hariciye nezaretinin bütün Şubeleri, kendilerine tealluk eden me- #eleler hakkında Naâzıra en doğru ve en esaslı malümatı vermeğe mec- burdurlar, Çok eski zamanlarda memurlar s8- bahları 10 dan evvel ve öğleden son- Ta dörtten sonra eğlence ile vakit ge- çiriyorlardı. Bugün ise İngiliz hari- Ciye nezaretinde faaliyet öğleden sonra saat dörtte başlıyor. Zira dün- Yanın dört tarafından İngiliz hari- «iye nezaretine çekilen telgraflar, bu saatten sonra gelmeğe başlıyor. Her gece, İngiliz hariciye nezaretin- de üç memur nöbetçi kalmaktadır. Bunlar, gelen şifreli telgrafları hal- letmekte ve mühim ve müstacel ise derhal Amirlerine haber vermekte dirler, yanın dört Daimi müsteşar “Avam kamarası “huzurunda İngil- İ daimi müsteşarlığa İngiliz Hariciye Nezareti binası terenin harici siyasetinden nazır mesul ise de, bütün işlerin yükünü omuzlarında taşıyan adam daimi müsteşardır, İngilterenin en mühim makamlarından biri telâkki edilen İngilterenin en mahir diplomatları tayin ediliyor. İngiliz hariciye nezaretinin bugünkü daimi müsteşarı Aleksandr Kadogan- dır. Daimi müsteşar, nezaretin dahili faaliyetinden mesuldür. Bürosu, hu- susi bir asansörle Nazırın odasma | bağlıdır. Çok büyük ve geniş çalışma sahasının üzerinden deriden yapıl miş müstatil şekilde kutular durmak- ta, kutuların içinde de evrak bulun- maktadır. Her deri kutu, ay tedir, Kırmızı kutuda çok müstacel, yeşil kutuda daha az müstacel, siyah kutuda alelâde evrak bulunmaktadır. Doğrudan doğruya daimi müsteşa- rm emrinde üç parlâmento müsteşa- rı, beş daimi müsteşar muavini ve on müşavir vardır, Von Sitarin işgal etmekte bulunduğu baş müşavirlik son zamanlarda ihdas edilmiştir. Nazır ile daimi müsteşar arasında irtibat vazifesini görür. On dört şube İngiliz Haricine nezaretinin 14 şubesi vardır, Şifreler King mesecer denilen memurlar tarafından halledilmektedir. | Bunlar, aynı zamanda diplomatik korye vazifesini de görürler, Bu me- murların çoğu, sabık kara ve deniz zabitlerinden mürekkeptir. Bundan bir asır evvel, nakliye va- sıtalarınm bugünkü kemal derecesi. ne gelmemiş oldukları bir sırada kor- yeler, Manş denizini geçmek için kü çük yelki gemiler kiralamağa mec- bur kalıyorlardı. Navlun ücretleri, ha- vanin valefetine göre 3 sterlinden 20 sterline kadar tehalüf ediyordu. Taşıdıkları evraka gelince, bazı de- | falar ya çaldırıyorlar veyahud yolda kaybediyorlardı. Ekser defalarda bin- dikleri gemiler, Fransız kıyılarına vardığı zaman, kayalara çarparak parçâlanıyorlardı. 1732 den 1759 ta- rihine kadar 12 diplomatik evrak çantası kayolmuştur. Bugün diplomatik eyrakı taşıyan çuval, halis yelken bezinden yapıl- makta ve dibinde de demir çiviler bulunmaktadır. Binaenaleyh babri bir kaza olduğu zaman, çuval içinde- ki evrak ile beraber denizin dibine batıyor ve başkaları tarafından bu- tunmasına imkân kalmıyor. Bu tedbir, umumi harb zâmanın- danberi ittihaz edilmiştir. Zira bir İn- giliz posta vapuru torpillendiği za- man içinde diplomatik evraklar bu- Tunan çuval, denizin sathında kalmış ve Alman tahtelbahirlerinin eline geçmiştir. Yalnız 210 memur İngilterenin ecnebi memleketlerde Daimi müsteşar B. Kadogan 52 mümessili vardır. Acaba İngiliz imparatorluğu harici siyasi işlerinin görülmesini tahminen kaş memura tevdi etmiş sanıyorsunuz? 2000 mi, 25,000 mi? Hayır sade 210 memur. Belki bu rakamın küçüklüğü sizi hay- rele düşürecek, Fakat muazzam İn- giliz imparatorluğunun harici siyasi | işlerini tedvir eden memurlar ancak i ve ancak 210 kişiden ibarettir, vir eden dip- dir, Dip- lmiyan lomatlar, r y lomasi mesleğine mensub bir zata mühim bir memuriy edilmesi İngiliz hariciye nezaretinde pek nadirdir. Umumi harpten evvel vaziyet böy- le değildir. Aristokrat hariciye mes- leğinde hâlâ bazı ihtiyarlar muhafa- za ediliyor ve meslekten yetişmiş ok maksızın bazı aristokratlar mühim harici memuriyetler iş lardı, Onlarda aranan 400 sterlin hususi bir gelire malik olmaları idi, Hariciye nezaretinin başma - Ceyms ile Kaning müstes- | ME A z | isi, İspanyadaki sivil ahalinin bom- na - daimi bir aristokrat tayin edilir. dl. 1906 tarihine kadar bütün Harici ye Nazırları Lordlar kamarası âza- sından idiler. Sıkı imtihan ye intisab etmek için imt en asrın ortala- Hariciy han mecburiyeti g rında vazedilmiş İmtihan, bugün çok sıkıdır. Artık aristokratlara hiç bir imtiyaz tanınmamaktadır 1922 se- nesindenberi yeni bir usul ihâz edilmiştir. Diplomasi memurları, me- muriyetlerinin üçte birini Londrada, de ecnebi memleketlerde rdurlar. Bundan ev- Je veyahüd ecnebi memlektlerde v intihap- ta serbes bulunuyorlardı. Maaş ve ücretler İngiliz (diplomasi memurlarının maaş ve ücretleri nedir? Maaşlar, memurun Londrada veyahud hariçte iş gördüğüne göre değişir. Bir kâtib, Londrada kalırsa senede üç yüz ster. lin kadar bir maaş alır. Ecnebi bir memlekete tayin edilirse maaşı sene- de 450 sterline yükselir, Şayed Va- şingtona tayin edilirse maaşı iki miş. 4 artar, Bir diplomat, 4 - 5 sene se- faret ikinci ve bu kadar sene de bi- rinci kâtipliğinde kalır, sonra sefaret müsteşarlığına tayin edilerek maaşı 1200 sterlini bulur. Sefirler senede 2350 - 2500 sterlin maaş alırlar. Temsil tahsisatı maaş- tan ayrıdır. Ekseriya bu tahsisat maaşlarından yüksektir. Vaşington- daki İngiliz ösefirinin senelik maaş ve tahsisatı 12,000 öterlindir. Şunu kaydetmeli ki İngilterede bir Nazırın maaşı 1200 - 1500 sterlin ara- smdadır, Yalnız hariciye daimi müs- Bir Polonya tebliğine göre... Avrupanın garbinde bulutlar toplanıyor, Şarkta hava açık Alman Hariciye Nazırı ayın yirmibeşinde Varşovaya gidiyor Varşova 19 — Pat ajansından: Po- lonya gazeteleri, Alman Hariciye Na- ırı von Ribbentrop'un yakında Var- şovaya yapacağı ziyaretten bahsede- rek ezcümle şöyle demektedir: «Bu ziyaret iki tarafın, beş sene- denberi Polonya-Almanya arasındaki iyi münasebetlerin esasını teşkil eden ademi tecavüz beyannamesine ne de- rece ehemmiyet verdiklerini göster- mektedir, ların toplanmakta olduğu bir sırada itilâfgiriz şarkta hava açılmıştır. Berchtesgaden konferansı, von Rib- bentrop'un Varşovayı ziyareti, keza | kont Cianonun şubat ortasında Var- şovaya yapması mukarrer olan ziya- reli, İtalyan - Alman dinamizmini şiddetle şarka müteveccih göstermek tır. Ziyaret programı Varşova 19 (A.A.) — B. fon Ribben- trop'un Varşovaya yapacağı ziyaretin programı yarı resmi suretle neşredil- miştir, Alman Hariciye Nazırı, Var- şovaya 25 ikincikânunda gelecektir. Kendisine geçenlerde yeniden ta- mir ve tecdid edilmiş ve mümtaz ec- nebi misafirlere tahsis kılınmış olan Blank sarayında daireler ayrılmıştır. Alman Hariciye Nazırmın muvasala. | tı günü B, Beck, mumaileyh şerefine bir ziyafet verecek ve bu ziyafeti Ha- riciye Nezareti salonlarında yapıla- Cak bir kabul resmi takib edecektir, 26 ikincikânunda Alman misafir, Avrupanın garbinde bulut | istiyenlere karşı müstehzi bir cevap- meçhul askerin mezarına bir çelenk koyacaktır. Müteakiben reisicümhur kendisini kabul ederek öğle yemeği- ne alıkoyacaktır, Öğleden sonra siyasi görüşmeler yapılacak ve bu görüşme leri Alman sefarethanesinde yapıla- cak bir kabul resmi takib edecektir. 27 ikincikânunda B. von Ribben- trop, Varşovadan ayrılacaktır. Çekoslovak Harbiye Nazırı Berline gidiyor Prağ 19 (A.A) — Hariciye Nazım EB Chvalkoyski'nin Alman hüküme- tinin davetine icabetle yarın akşam Berline gideceği resmen bildirilmek. tedir. Macar Hariciye Nazırının Berlin seyahati Berlin 19 — Macar Hariciye Nazırı B, Csaky'nin ziyaretini mütea' redilen resmi tebliğde mumalil Alman Hariciye Nazırı fon Ribben- trop arasındaki görüşmelerin bu iki devlet adamı arasında harici siyaset- te noktal nazar birliği mevcud oldu- ğunu isbat etmiş ve Almanya ile Mx caristan arasındaki dostluğu daha sıkı bir hale geleceğini göstermiş bu- lunduğu beyan edilmektedir. Tebliğde Almanya ile Macaristan arasındaki sıkı münasebetler gibi laşmaların Avrupada huzur ve nu temine matuf gayretin inki için en iyi zümen olduğu anlaşılm. tar. Milletler Cemiyetinde Ispanya meselesi Tayyareler tarafından sivil halkın mombardıman edilmesi tenkid edildi Cenevre 19 (A.A.) — Milletler Ce- | devam edeceğine dair olan beyanatı miyetinin dün akşamki umumi meç. | arasındaki tezada işaret etmistir. bardımanı hakkında İngilizler tara- fından yapılmış olan tahkikatın izah ve teşrihine tahsis edilmiştir. İspanyol murahhası B, Delvayo, si- vil ahalinin kasden bombardıman edilmiş olduğunun tahkikat raporun dan anlaşılmakta olduğunu beyan et- miştir. Mumaileyh, bu baptaki mesul- lerin İtalyan ve Alman tayyarecileri olduğu kanaatini izhar etmiş ve bu kanaatinin delili olmak Üzere İtal- yan gazetelerinin bazı makalelerini zikreylemiştir. B. Delvayo, Cümhuriyetçilerin mu- kabelebilmisilde bulunmaktan içti- nab elmiş olduklarına ehemmiyetle işaret etmiştir. : İspanyol murahhası, demiştir kit «İspanya hükümeti, insancasına ha» reketten ayrılmamağa kati surette azmetmiştir.» B. Delvayo, İspanya hükümetinin bilâistisma bütün ecnebi muharibleri geri çekmek suretindeki kararı ile Romanın general Franco'nun nihal zaferine kadar İlalyanın faaliyetine — saa teşarı senede 2500 sterlin maaş alır, Çok eski zamanlarda bir muahede imzalanınca hariciye memurlarına hediyeler vermek âdet hükmüne gir- mişti, 1786 senesinde Fransa hükü- meti İngiltere ile muahedesini imza» Jadıktan sonra memurlara 525 Fran- sız altını dağıtmıştı. 1793 senesinde de Rusya hükümeti İngiliz - Rus muahedesinin yenileştirilmesi üzeri- n6 lord Granovilin kâtiplerine 1000 sterlin dağıtmıştı, 1831 senesinde lord Palmerston, harleiye memurlarına İkramiye ve hediye dağıtmak Adetini kaldırmış- tır. Hatib, netice olurak, bütün İspan- yol milletinin istilâya karsı koymağa azmetmiş olduğunu ve bu azminin sarsılmıyacağını söylemiştir, İngiliz murahhası B. Butler, hava bombardımanlarının, tesiratını izale etmek çarelerinin bulunacağı ümi- dini izhar etmiş ve mumaileyhi mü- teakib Sovyet murahhası B. Jacg Souritz, İspanyol halkının şid arttırmış olan ecnebi tâarru lığı tel etrgiştir B, Souritz, Milletler hukuku düvele ris; mekle mükellef old miştir. Mumalley? «Sovyet hükümeti, İspanya harbi ne nihayet vermeğe matuf bütün ted birlere iştirak etmeğe âmadedir. B, Wellington Koo, bunün üzerine Çin milletinin İspanyol milletine kam gı beslemekte olduğu heyecanlı sem- pati hissine terceman olmuştur. Nihayet Fransız murahhası HK Çharveriat, obarbarcasına yapılan harpleri takbih etmiş ve buna niha- yet verecek her usule iştirake &âmade olduğunu beyan eylemiştir, Hataydan İzmire portakal ve mandalina geldi İzmir (Akşam) — Son hafta zarfın- da Hataydan İzmire mühim miktardı. portakal ve mândalina gelmiştir. İz- mirden de Hataya buğday ve un ih- Taç edilmektedir. İzmirde 371 muallim terfi eti” İzmir (Akşam) — İzmir ilkokullar öğretmenlerinden 371 göre bir derece terfi Terfi listesi Kültür lâyete gelmiştir.