22 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

22 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Fransız Dr. Şahtın Alman bankası riyasetinden çekilmesi Amerikan ve İngiliz gazetelerinde muhtelif tefsirlere sebebiyet veriyor New - York 21 (A&A.) — Doktor Schacht'ın devlet bankasi riyasetin- varmak istediği hedef ne olursa ol sun, bu hadise hareketine bir hız ve- den çekilmesi, Almanyanın iktisadi | recektir» istikbali hakkında gazetelere bedbi- DAâne düşünceler ilham etmektedir. New - York Tims gazetesi, zahiren imkânsız gibi görünen enflasyona mani olmak işini mükemmel bir 56- kilde başarmış olan bir adamı Hit- lerin ne gibi sebeblerle vazifesinden ayırmış olduğu keyfiyetini suale şa yan görmektedir. Bu gazete, bu hadise ile yeni mül dalar ve frank elde etmek olduğunu yazmaktadır, New - York Times, netice olarak şöyle demektedir: «Hitler ile Sehaeht arasındaki ra- tutanın kesilmesi Almanyayı serbes iktisadiyata meyyal bir iktisadi siya- sete bağlayan son iplerin de kopması demektir. Vaziyet hakkında söylene- cek bir tek şey vardır: Almanyanın -übnan kabinesi filli birlik prensibi tatbik edi- lememesinden istifa etti Beyrut 21 (A.A.) — Abdullah Yaffi hükümeti, istifa etmiştir. Bunun $8- bebi, Koalisyon prensipine müsteni. den teşekkül etmiş olan bu milli bir- Uk kabinesinde mezkür prensipin ar- fak bilfiil tatbik edilememesidir. Lübnan Cümhur reisi Emile Edde, yarın İstişarelere başlıyacaktır. Kont Cianonun Varşova seyahati Varşova 21 (AA) — Polonya mah- filerinde söylendiğine göre Kont Ci- ano tarafından yapılacağı bildirilen ziyaret, ağlebi ihtimal 20 şubat ile 1 mart arasında vukubulacaktır. Japon Başvekili parlâmentoda dedi ki «Japonyaya muhalefet eden- leri imhadan başka yapacak bir şey yoktur» Tokyo 21 (A.A.) — Başvekil Hira- auma bugün palâmentonun açılışın- da âyanda söylediği nutukta «Bugün karsılaşmış bulunduğumüz vaziyet her zamandan ziyade vahimdir. de- miş ve şunları ilâve etmiştir: «Müşterek hedefi istihsal için Japon- ya, Çin ve Mançukov süratle gayret- lerini birleştirmedikleri takdirde de- ir sulh beklenemez. Çinin hiç m ortada kalmaksızın teşriki mesaj edeceği timi- dindeyim. Aksi takdirde, bizi anlamak istemiyenleri, bize karşı muhalefette ısrar gösterenleri imha etmekten baş- kâ yapacak bir şey kâlmamıştir.> New « York Herald Tribune, Dr. Schacht'in çekilmesi belki de dünya sahnesinde yeni bir nazi marifeti ha» gırlandığına işaret olduğunu kaymet- tikten sonra şu sözleri ilâve etmek- tedir; «Orada dönen işleri tahmin etmek irakânı mevcut değil ise de Berlinde dolaşan şayla'arın, memnuniyeti mu» cib şeyler doğurmuyacaği muhakkak» tır» Londra 21 (A.A.) — Dr. Sehacht'ın devlet bankası riyasetinden ayrılma- sı, İngiliz matbualı tarafından hay- rele karşılanmıştır. Gazeteler, Al- manyanın müstakbel mali siyaseti hakkında endişe izhar etmekte ve bu hadisenin Almanaydaki mutediller için yeni bir hezimet teşkil ettiğini kaydettikten sonra Sehacht'in yük- sek meziyetlerinden sitayişle bahsey- Kültür it itilâfı Almanya ile Franko arasında akdedilecek Berlin 21 (A.A) — Yakında AL manya ile Frankist İspanya arasın- da bir kültürililâi akdedilecektir. 21 maddeyi ihtiva edecek olan bu iti- lâfta her iki memlekette de kültür müesseseleri ihdası, profesör ve talo- be teatisi, her iki memleket muhacir leri tarafından yazılmış edebi eserler ve devlete muzır addedilen her tün lü yazıların memnuiyeti, radyo neş- riyatı teatisi vesaire derpiş editmek- tedir. Yahudi muhacirler Berlin 21 (AA) — Rublee'nin ri- yasetindeki mülteciler komitesinin beynelmilel murahhas heyeti, pazar- tesi günkü içtimada hazır bulunmak üzere bugün Parise hareket edecek- tir. Salâhiyettar mahfiller, Rublee'nin, Almanyanın Yahudi muhacereti için ayrılacak tahsisat meselesini kapan- mış addettiğinden haberdar edildiği- ni teyid etmektedirler, j General Gamelin Şimali Afrikaya seyahati haftaya tehir etti Paris 21 (A.A.) — Toulon'dan ve rilen bir habere göre milli müdafaa erkânı harbiye reisi general Gamelin ile bahriye erkânı harbiye relsi vis - amiral Darlan'ın şimali Afrika istih- kâmlarıni teftiş için hareketleri ge- ietek haftaya tehir edilmiştir. Paris 21 (A.A.) — Hindi Çinideki Fransız kuvvetlerinin kumandanı ge- neral Paul - Louis Legentilhomme, S0- maliland'daki Fransız kuvvetleri ku- mandanlığına tayin edilmiştir. Bu sus retle ilk defa olarak Somaliland'a bir Fransız generali gönderilmiş oluyor. Seydlitz kruvazörü 3 Amerikalılar, yeni Alman şevkle selâmlıyan halk B. Göbbelsin Amerikaya cevabı kruvazörünün çapından endişede Vaşington 21 (A.A.) — Deniz mah- filleri Seydlitz ismindeki yeni Alman kruvazörünün 8 inçlik toplarla mü- cehhez olduğuna dair verilen haberi endişe ile arşılamaktadırlar. Çünkü bu haberin sıhhati tahakkuk ettiği takdirde Almanya kruvazörlere alti inç'ten yukarı toplar konmasını me- neden 1936 tarihli İngiliz - Alman de- niz muahedesi ahkâmına mugayir hareket etmiş demektir, Almanyanın bu muahedeye muhalif harekette bu- lunması deniz programında derpiş cdllen Amerika kruvazörlerinin in- şaat plânında değişiklik yapılmasını intac edecek mahiyettedir. Belçika Kabinesinde tadilât yapıldı Brüksel 21 (A.A.) — Tadili Spaak Kabinesi salı günü parlâmento önü- ne çıkacaktır. Kabinede beş sosyalist, beş katolik ve bir teknisiyen vardır. Propaganda Nazırı Amerika-| Parlâmento bakımından, Kabine 7 yi, Almanyayi aç bırakmak tasavvurundan sakınmağa davet etti Berlin 21 (MA) — — B. Göbbels Voel- kiseher Beobachter gazetesinde, Ame- rikanın Nazi usulleri aleyhindeki ka- naatini infiale reddeden bir makale neşretmiştir. B. Göbbels, bu mücadeleyi Yahu dilerin veya Yahudilerin hizmetinde olan kimselerin ilham ettiğini kay- dettikten sonra, Amerika milleti, Ya- hudilerin aşkı için Alman milleti hak- ında mânasız bir hüsumete sürüklen- mesine müsaade ödecek midir? de- mektedir. B. Göbbels, Amerikaya Almanyayı Aç bırakmak tasavvurundan sakın- masını ihtar etmekte, çünkü ekono- mik febarın İki tarafı bir silâh ol- duğunu bildirmekte ve nihayet «Ame- rika ne istiyor» diya sormaktadır. Cebelüttarıkda büyük manevralar! Havadan ve denizden Cebelüttarığa hücum edilecek Londra 22 — Bugün Cebelüttarık kayalığı önünde büyük manevralar yapılacak ve üç gün sürecektir. Bu manevradan maksad, Cebelütlank istihkâmlarının havadan yapacak kesif bir hücuma karşı mukavemet ve müdafan vasıtalarını denemektir. Bu manevralara İngiliz anavatan filosu da iştirak edecek harb gemile- rinden uçurulacak tayyareler, Cebe- lüttarığa ani bir hücum yapacaklar. dır. Bu gece Cebelüttarıkta bütün ışık- lar sönecek, ahali de sığınaklara girecek. tir. Tayyareler havadan hücum eder- ken İngiliz anavatan filosuna men- sub Nelson, Rodney, Royal Dok, Ro. yal Soverelgn, dritnotlarile Southamp- ton, Sheffield, Newcastle, Glaseow, Aurora kruvazörieri, bir torpido muh» ribi filolilâsı da denizden Cebelütta. rığa hücum edeceklerdir. Bu hücumdan maksad, Cebelüt- tarıkın kendi vesaitile, kendisini mü. dafaa edip edemiyeceğini anlamak- tar. Filistin konferansı Mısır heyeti murahhasasi âzası tayin edildi Kahire 21 (A.A.) — Yuvarlak ma» sa konferansına iştirak edecek olan Mısır murahhasları prens Abdul Mü- nelm, Ali Mahir paşa ve Mısırın Lon- dra sefiri Hüsnü Naşat pasadan ibar rettir, Murahhaslar, müşterek bir siyasi hatlı hareket takib etmek hususunda, mutabık kalmışlardır, Mısır murahhas heyeti salı günü Port - Saldden hareket edecektir. Almanyanın San Fransisko baş konsolosluğu Berlin 21 (A.A) — Büyük harbde Hitlerin mensub olduğu bölüğe kur manda etmiş olan yüzbaşı Fritg Wiedemann, Von Kilinger'in yerine Almanyanın Ban Fransisco başşeh- benderiiğine tayin edilmiştir. mebus, üç senatör ve dört parlâmen- to harici zevattan mürekkeptir, Len - Gek nududunda iki çarpışma Lehistan 500 Çeki hudud haricine çıkardı Varşova 21 (A.A.) — Clezyn mın- takasında Çek milisleri 18 sonkâ- nunda Liznia civarında gümrük mu- bafaza teşkilâtının bir devriyesine ta» arruz ederek İki kişiyi yaralamışlardır. 20 sonkânumda Ligota - Gorna'da Çek milisleri ormanda bir eve bom- ba atarak içinde bulunan askerler. den birini yaralamışlardır. Bu tedhiş hareketleri üzerine Po- Jonya makamları muzır addedilen 500 Çeki hudud haricine sevketmiş- lerdir. Varşova 21 (A.A) — Diet meclisi- nin bütçe encümeninde mazbata mu- harriri Surzynski, Almanyada bulu- nan Polonyalıların vaziyetinin iyi olmadığını söylemiş ve bu meselenin iki memleket arasındaki iyi müna- sebetleri haleldar etmemesi ümidini Burdur, (Akşam) — Memleketin Her yerinde İmar hareketi devam edi- yor. Burdur vilâyet merkezi de hamle ile devam etmekte olan bu imar ha- reketinden hissesini almaktadır. İstasyon caddesi, gehre cazibe ve güzellik verecek tarzda inşa edilmiştir. Halk, akşamları bu güzel caddede gezinti yaparak temiz hava almakta, oğ- lenmektedir. Yukarıdaki resim, Bur'durun en güzel yerini, islasyon caddesini gösteri yor. 3 ayda bir tekrar edilen Daimi Fotoğraf müsabakamıza iştirak ediniz!.. Yalnız amatörler için yapılan | fotoğraf müsabakamız üç ayda bir | defa tekrar edilmektedir. Yani her mevsimde bir defa olmak üzere bir senede dört müsabaka yapılıyor; 1 — 1 Kânunusani 2 —iINisan 3 —1i Temmuz 4 — 1 Teşrinlevvel. Her müsabakada: (200) eser arasından (50) esere Hediye veriliyor. Verilen hödiye- lerin mikdarı da şöyledir: 1 inci gelen eser sahibine 20 lira 2 neiye 10 lira 3 kişiye Ser lira 5 kişiye 3er lira 15 kişiye Z şer liralık akşam neşriyatı kitapları 25 kişiye İer lira, (Eğer her seçimde, aranan ey- safı haiz 200 den fazla resim top- lanmış ise fazlası ertesi müsaba- kaya iştirik hakkını muhafaza eder.) Bu müsabaka ve hediye şek- Mi fotoğraf meraklısı karileri- miz için iki noktadan faydalı ol maktadır: Hem iyi eser hazıria- mak için vakit bulabilirler, hem de eserlerinin değerine göre he- diye kazanmış olurlar. Müsabakaya iştirik etmek için karilerimizin şu noktalara dik- kat etmelerini rica ederiz: 1 — Gönderilecek fotograflar (6X9) dan küçük, (13x18) den | büyük olmamalıdır. 2 — Fotograflar mutlaka siyah olarak basılmalıdır. 3 — Eser sahibinin isim ve üd- resi behemehal fotografın arka- sına yazılmalıdır. 4 — Bu şartlara uygun olmi- yan eserler muvaffak dahi olsa- lar müsabakaya giremezler. 5 — Müsabakaya iştirak etmek | istiyenler birden fazla eser gön- derebilirler, 6 — Evvelce müsabakaya gön- derilmiş resimler tekrar kabul edilmez. 77 — Müsabakaya (gönderilen eserler, tekrar sahibine iade edil. mez. Dikkat: Müsabakaya gönderilecek resimlerin negatif film yi camlarını itins öp saklayınız. Çünkü hediyo kazan- ve takdirde hediyenizi alırken ka» resmin sizin eseriniz olduğu- Du eri etmek için negatifini gös- termek lâzımdır. Aksi takdirde hedi- ye verilmek. Eserlerinizi her zamanki gibi gene gü adrese gönderiniz: (Akşam gazetesi daimi müsabakası memurluğuna) fotoğraf Taşra karilerimiz de aradaki geniş fasılalardan istifa- de ederek bu müsabakalara iştirak edebilirler.