22 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sakhahki Haberler i Barselon şehrinde müdafaa lade edilecek vergiler | B. Rü Müvazene vergisindeki tenzilin mucib sebeblerini yazıyoruz Ankara 21 (Telefonla) — Hükü- metin müvazene vergisinde tenziller yapan bir kanun projesi hazırlıyarak Kamutaya takdim ettiğini bildirmiş- tim. Vergilerin indirilmesi progra mına devam mahiyetinde olan bu projenin mucip sebeblerinde bu ted- birin almmasını lüzumlu kılan zaru- retler şöylete anlatılmaktadır: «— 1880 numaralı muvazene ver- gisi kanununun birinci maddesinin istisnalara müteallik beşinci fıkras- nın 2174 numaralı kanunla değiştiri- len şeklinde zat maaşları sahiplerin- den muvazene vergisinin alınabilmesi için verginin kesilmesinden sonra ka» Jacak istihkakın yirmi liradan aşağı düşmemesi şart kılınmıştı. 3404 nu- maralı ve 25/5/938 tarihli kanunla muvazene vergisinin nisbeti yüzde sekize indirildiği sırada zat maaşları sahipleri hakkındaki muafiyet şart- Jarı aynı suretle muhafaza edilmekle beraber evvelce zat maaşları sahiple- rine şart olan bu hüküm, bilumum hizmet erbabına teşmil olunmuştur. Muvazene vergisi yüzde on olarak alındığı zamanlarda mezkür hüküm- Jere tevfikan miktarı 22.21 liraya ka- olan zat maaşları, verginin tenzilin- den sonra 22.21 — 221 -- 20 liradan aşağı düştüğü için bu vergiden muaf bulunuyordu. 3404 numaralı kanunla vergi nisbeti yüzde 8 e indirilmesi üzerine miktarı 21.74 liraya kadar olan zat maaşları verginin tenzilinden sonra 21.74 — 1.74 — 20 ira ve daha aşağı düştüğünden muafiyeti 2174 liraya kadar olan maaşlara münha- $ır kalmış; netice olarak 21.74 lira ile evvelce muaf bulunan 22.21 lira arasındaki maaşların muvazene ver- gisine tabi tutulması zarureti hasıl olmuştur. 3404 numaralı kanunun. tedvin maksadı hizmet erbabı vergilerinde indirmeleri temin olduğuna göre bunlar meyanında bir kısmının istih- kaklarının yeniden vergiye tâbi tu- Lulması bahis mevzuu olmiyacağın- dan bunların tadilden evvel haiz ol dukları muafiyetin idameşini ve 3404 numarâlı kanunun meriyetindenberi kesilen vergilerin geri verilmesini te- min maksadile bu kanun projesi ha- > Proje alâkalı encümenlerde bugün- lerde tedkik edilecektir, Hazine hukukununziyaıa meydan verilmiyecek Bir heyet, Denizbank tarafından Satie şirketinden satın alınan bina işini tetkik edecek Ankara 21 (Telefonla) — Deniz. | misli üzerinden hesab edilmek lâzım bankın Satie şirketinden salın almış | geldiğine göre, ancak 100 küsür bin olduğu sergi binasının, daha satış muamelesi yapılmadan evvel Nafla Vekâletince istimlâkine teşebbüs edil- diği malümdur. Haber aldığıma göre Nafia Vekâleti, mezkür binanın istimiâki için alâka- dar makamdan istihsal etmiş olduğu - menafil umumiye namına istimlâk kararı - ni dün Denizbanka bildirmiş. tir, Denizbank kanunen 15 gün içinde buna itiraz edebilmek hakkına malik- tir. Nafia Vekâletinin Denizbanka yap- tığı bu Işar hâdisenin mecrüsını değiş- tirmiştir. Bilindiği gibi Denizbank mezkür binayı 250 bin liraya satın al- mıştı. Halbuki bina istimlâk yolu ile satın alındığı takdirde, kanunen istimlâk bedeli iradı gayri safinin 10 Kral Faruğun Halifeliği Meselenin bir çok müşkü- lâta meydan vereceği sanılıyor Kahire 21 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Kral Faruğun imamlık ettiği na- niazdan Sonra dün camide, Faruğun halifeliği lehinde yapılan tezahüre | fazla ehemmiyet atfetmemek lâzım- dır, Teşebbüs Krala sadakatlerini göstermek istiyen bazı subaylar ta- rafından yapılmıştır ve yeni memu- rin kanununun tatbikatı hususunda nazırlar arasında ihtilâfların başgös- terdiği bir sırada vukua gelmektedir. Esasen geçen birinciteşrinde Arap köngresinde de buna mümasil bir te- zahür olmuştu. Bununla beraber sa» ray mahafilinin, Krala halife unvanı verilmesi arzusunda bulunduğu müu- hakkaktır, Ancak bu mesele bir çok müşkülâta meydan verecek ve bil- hassa Arap memleketleri ile çok uzun müzakereleri icab ettirecek mahiyet- tedir. | pilmakta olan yeni hatların lira kıymetindedir. Aradaki fark 147 bin Hraya yakındır. Nafla Vekâleti istim- lâk hakkındaki kararı yürüttüğü tak- dirde bu farkın evvelemirde Deniz- bank hesabına zarar kaydedilmesi lâ- zım gelecektir, Maamafih Deriizban- kın Satie şirketine rücu edip edemi- yeceği uraşlınlacaktır. Meseleyi bu bakımlardan tedkik etmek ve hazine- nin hukukunu sıyanet edecek çareleri araştırmak üzere Nafin ve İktisad Ve- kâletleri ile Denizbank mümessillerin- den mürekkeb bir heyet teşkili karar. Jaşmıştır. Denizbank namina bu heyetle bu- Tunacak olan bankanın hukuk müşa- viri B. İsmail bugün İstanbuldan bu- raya gelmiştir. Heyet pazartesi günü içtima edecektir. Yeni telefon hatları Sivastan Şarka uzanacak ” büyük hattın inşasına da yakında başlanacak Ankara 21 (Telefonla) Pösta, telgraf ve telefon idaresi yeni yapıla cak telefon hatları üzerindeki tedki! lerine devam etmektedir. Öğrendiği: me göre idare, İstanbul - Ankara âra- sında yapılmakta olan üçüncü devre ile yine İstanbul - Çorlu arasında ya- inşası bittikten sonra İzmir'- Aydın - Denizli, Afyon - Burdur hatlarını yapacaktır. Sıvastan şarka doğru uzanacak bü- yük telefon hattının inşasına da ya- kında başlanacaktır. Ankara 21 (Telefonla) Nafia Vekâleti Hataya kadar uzanan £tele- fon hatlarının Haleb santıralı vasıtâ- sile Suriyeye ve Mısır, Irak gibi mem- leketlerle bağlanması için Fransızlar- la bir mukavele yapmıştı. Bu muka- yele mucibince Fransızlar Haleb tele- fon santıralında yeni bir küranpor- tör yapmağı kabul etmişlerdi. Aradan epey zir zaman geçtiği halde küran- portörün yapılıp yapılmadığı hak- kında malümat alınamamıştır, Öğrendiğime göre Nafia Vekâleti, Suriyenin Fransız mümessiline müra- caat ederek bu hususta malümat iş- temiştir. üştü Aras Londraya gitmek üzere bu sabah Ankaradan şeh- rimize geldi Ankara 21 (Telefonla) — Londra büyük elçiliğine tayin edilen B, Rüş- tü Aras bu akşamki trenle İstanbula hareket etmiştir. B. Rüştü Aras !s- tasyonda Hariciye Vekili B, Şükrü Saraçoğlu, Hariciye Vekâleti erkânı, kordiplomatik tarafından uğurlarımış- tır, B. Rüşlü Aras draya gidecektir, Londra büyük elçiliğine tayin cdi- len B. Tevfik Rüştü Aras bu sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gel- miş, Perapalas oteline misafir olmuş. tur. B. Rüştü Aras yakında Londra- ya gidecektir. Dahiliye » vekâletinde müsteşer muavinliği Bundan başka » Vekâlette bir de umum müdürlük ihdas edilecek Ankara 21 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti merkez teşkilât ve vazifeleri hakkındaki kanunun bazı maddeleri- ni değiştiren kanun lâyihasının encü- menlerce müzakeresi bitmiş ve Jâyi- ha Meclisin ruzmamesine alınmıştır. Bu lâyihaya göre, Maliye ve Sıhhiye Vekâletlerinde olduğu gibi Dahiliye Vekâletinde'de bir müsteşar muavin- Mği ihdas olunacaktır. Gene bu proje ile vilâyetler idaresi umum müdürlüğü teşkilâtı kaldın). makta ve bunun yerine kaim olmak üzere memurlar, sicil ve muamelât umum müdürlüğü namile yeni bir umum müdürlük ihdas olunmaktadır. Memurlar, sicil ve muamelât mü- dürlüğü iki şubeden mürekkep ola- caktır. Birinci şube memurların sicil ve zat işleri ile ikinci şubede teş! li intibab, istimlâk ve vilâyetlerin idari ahvali umumiyesi hakkındaki tedkik- lere, murakabelere ve neşriyata aid işlerle meşgul olacaktır. Projenin bir maddesine göre de bugün vilâyetler umum müdürlüğüne bağlı bir şube olan levazım kismi müstakil bir müdürlük haline geli- rilerek doğrudan doğruya Vekâlete bağlanmaktadır. İş bankası memurları için hususi barem Ankara 21 (Telefonla) — Haber ve. rildiğine göre İş bankası umum mü- dürlüğü İş bankası memurları için hususi bir barem projesi hâzırlıyacak. tır. Bu proje ile İş bankası memurla. rının terfi ve tayinleri muayyen €sas. lara bağlanacaktır. Son daklka “ İtalyan ordusunun ileri hareketi için bir emir kâfidir, Bir italyan gaze- tesinin makalesi Koma 22 — Belasioni İnternazlo- nale gazetesi mübimi bir makale neş- retmiştir. Bu makalede deniliyor ki: «Faşist İtalya harbden korkmaz. İtal- yanm kalbi bugün ber zamandan ziyade garb hududundadır. İleri ha- reketi için bir emir kâfidir.» İngilterede tedhişçiler Londra 22 — Başvekilin hafta ta- tilini geçirdiği Chekers'de polis mü- him tedbirler almıştır. O civarda bir çok polis kuvvetleri bulunmaktadır. otomobilli polisler geçen bütün oto- mobilleri takib ediyorlar, Bir tayyare kazası Newyork 22 — Bir tayyare makine- sindeki bozukluk yüzünden Bermud adasına 358 mil mesafede denize in- meğe mecbur olmuştur. Tayyare ya- vaş yavaş batmaktadır. İçinde, beşi kadın olmak üzere 13 kişi vardır. İm- İstanbuldan Lon- hazırlığına hız verildi Frankocular, şehirden sekiz kilometre uzakta bulunduklarını bildiriyorlar Bilbao 21 (A.A.) — Frankocular bugün öğleden sonra İgualayı zap- detmişlerdir. Akşam üzeri Franko kuv- vetleri ileri yürüyüşlerine devâm ede- rek bu şehirin sekiz kilometre ilerisin- de bulunuyorlardı. Barselon 21 (A.A.) — Mukavemet için yapılan hazırlıklar dolayısile şe- hirde hummalı bir hava esmektedir. Seferberlik faaliyeti şehrin çehresini değiştirmiştir. Her yaşta ve her se viyede kadınlardan mürekkeb alay- lar, ellerinde, erkekleri askere ya- almağa davet eden levhalarla dün şeh. rin sokaklarından geçmişlerdir. Bu levhalarda şu ibâreler yazılı idi: «Er- kekler istihkâmlara, erkekler cephe- ye, kadınlar fabrikalara» Vatani ha- valar çalmakta olan bandolar, bu alay. ların önünde gitmekte idi. sokaklarından geçmekte ve erkekleri Alfabe .. “2z* müsabakası bitti Üç sene müddetle hangi alfabelerin okutulacağı tesbit edildi Ankara 21 (Telefonla) — İlkmek- teplerin birinci sınıflarında 1939-1940 dan itibaren üç yıl okutulmak üzere açılan alfabe kitabı müsabakası neti. celenmiş ve müsabakaya iştirak eden- erin kitapları İlkmektep muallimle- rinden müteşekkil bir komisyon tara- fından tedkik edilmiştir. Neticede Edir- ne Kurtuluş ilkmektebi baş muailimi B. Murad ile Gazi ilkmektebi baş mual- limi B. İhsan tarafından yazıldığı an- Jaşılan alfabenin birinciliği, Balikesir Necatibey muallim mektebi iş mualli- mi B, Mahirin kitabı, ikinciliği, Kay- | seri Bozaltı ilkmektebi baş muallimi B. Hilminin alfabesi üçüncülüğü, İs- tanbul on beşinci ilkmekteb muallim- lerinden bayan Nimetle İstanbul i Musevi lisesi (omuallimlerinden B. Rakım tarafından müşlerekn yâ- zılan alfabe dördüncülüğü, Balıkesir Dursunbey ikinci ilkmekteb baş mual- Jimi B. Ahmed tarafından yazılan al- #abe de beşinciliği kazanmıştır. Birinciliği kazanana üç sene müd- detle her sene altı yüz lira, ikinciye bir defaya mahsus olmak üzere 600 dira, üçüncü, dördüncü ve beşinciye de bir defaya mahsus olmak üzere ikişer yüz lira nakdi mükâfat verilecektir. Çukurovada yapılacak ana Ankara 21 (Telefonla) — Çukur- ovada yapılacak ana kanallar için açılan münakasa bugün bitmiş ve kanalların inşası Hahnif Alman fir- edilmiştir. Bu münakasaya iştirak eden üç fırma da Almandı. Eski tekaüdlerle yenileri arasındaki müsavatsızlık Ankara 21 (Telefonia) — İzmir mebusu B. Halil Menteşin eski teka- üdlerle yeni kanun mucibince te- kaüd edilecek vatandaşlar arasın- daki müsgvatsizlik hakkında bükü- metin ne düşündüğüne Maliye Vekâletine yaptığı takriri Meclisin pazartesi gürikü ruznamesi- ne alınmıştır. Maliye Vekili B. Fuat Ağralının bu suale aynı gün cevab vermesi muhte- meldir, Boğaz methalinde sis Bu sabah Boğaz metlislini kesif bir sis tabakası kaplamıştı. Bu yüz- den vapurlar sis açılıncaya kadar Karadenize o açılamamışlardır. geziçinde sis çok hafif olduğu için | Boğaz vapurları muntazam İşliyebil- “| mişlerdir. Kadınlarla dölü kamyonlar şehrin | masına 25 milyön Hirâ bedelle ihale | ij vazifeye davet etmektedir. Frankistler, Barselon yakın- da düşecek diyorlar Lerida 21 (A.A.) — Reuter ajensi- nın muhabiri bildiriyor; Frankist makamları, Barselonun pek yakında düşeceğini beyan etmek» tedirler. Propaganda Nazırı Suner, bütün İspanya eyaletleri makamlarından Barselona yiyecek dolu kamyonlarla bunları tevzi edecek gönüllüler gön. derilmesini istemiştir. Sarügos şehiri mühim mıkdarda yi- | yecek ve 1,000 gönüllü göndereceğini şimdiden vadetmiştir. Barselondan 25 mil uzakta Lerida 21 (A.A.) — Reuter ajansı. nm ywuhabiri bildiriyor: Frankistler Barselona 25 mil me. safede kâin Arlos şehrini zaptetmiş- * lerdir. Maarif işleri Orta tedrisat müesseselerine | aid işler her hafta raporla Vekâlete bildiri lecek Ankara 21 (Telefonla) — Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel orta ted- risat umum müdür ve şübe müdür- leri hazır bulunduğu halde Ankara lise ve orta mekteb müdürlerile bir içtima akdetmiştir. Maarit Vekili müdürlerden kendi müesseseleri hakkında ayrı syn iza- hat almış ve bu izahatın ayrıca müş- terek bir rapor halinde Vekâlete bil- dirilmesini, bundan sonra da her haf- ta içtima akdedilerek orta tedrisat müesseselerine aid meselelerin görü- şülmesini ve bu görüştvelerin netice- lerinin bir raporla aid olduğu Vekâ- let dairesine bildirilmesini tensib et- miştir. Diğer vilâyetlerdeki orta tedrisat müesseseleri müdürlerinin de fikir ve iş birliği yapmak üzere her bafta toplanmaları hakkında Vekâletçe ay- nca bir talimatname hazırlanmakta” dır. Un çuvalları Değirmenlerin müstamel çuval kullanmaktan ; menedil diğinin « aslı yok Ankara 21 (MA) —A — Maliye Vekâ. Jetinden: Bir kaç gündenberi İstanbul gaze- telerinde Maliye Vekâletinden verilen bir emirle değirmenlerden çıkarılacak olan unların behemehal yeni çuvallar. Ja çikarılması ve bir defa kullanılan çuvalların bir daha kullanılmaması | istenildiği ve bu yüzden çuval #latle- | rinin arttığı ve bu artışın, ekmek fi. | âtlerine tesir edeceği şeklinde yazılar yazıldığı görülmektedir. Bu azilar hakikate mutabık değil. dir, Buğdayı koruma vergisi üzerinde, ağzı kurşun mühürlü çuvalların alt- larından ve yanlarından delindikten sonra vergisi verilmemiş un doldurul. ması suretile bazı mahallerde yapıl. dığı görülen kaçakçılığın mer'i için yamalı çuvalların içten ve makine di. kişi ile yamalanması, içten veya dış. tan el dikişi ile yamanmış çuvalların kullanılmaması, 11/5/1939 tarihinde alâkadarlara tebliğ edilmiş ve ota- rihtenberi bü yolda muâmele yapıl makta bulunmuştur. Yoksa değirmenlerin bir defa kul. lanılan çuvalları hiç bir delik veya yırtığı olmadıkça kullanmaktan men olunması veyahud her defasında yeni çuval kullanmağa icbar edilmesi mev« zuu bahis olmadığı görülen lüzum “üzerine tavzihen beyan olunur. za!