22 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

22 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Avrupada 72 yıl süren bir muharebe 10 senedenberi harp halinde bulunan iki devlet sulhe kavuştu Hitler Liechtenstein hükümetile sulh ini bu ay başında imzaladı muahedes a Avrupada 72 senedenberi devam eden bir muharebe olduğunu biliyor mıy- dınız? Evet, iki Avrupalı millet 72 se nedenberi harb halinde idi. Bunların arasındaki sulh muahedesi henüz bu ay, büyük merasimle imzalandı. Bu suretle 72 senedenberi harp ha. linde bulunan iki millet artık sulhe kavuştu. Bü sulh muahedesini imzalıyan iki taraftan biri de Almanya devlet reisi Hitlerdir. Şimdi bu 72 senedenberi devam eden muharebenin küçük bir tarihçesini yapalım: Avrupada küçücük bir hükümet vardır, Bunun ismi Liechtenstein hüküme- tidir. Lieehtenstein İsviçre, ve Alman- ya arasına sıkışmış kalmıştır. Nüfu- su 10213 kişidir. Hükümet merkezi Vaduz şehridir. Liechtenstein hükümeti 1866 sene- sindenberi Prusya ile harp halindedir. Yani 72 senedenberi, 1868 senesinde Prusya ile Avustur- ya arasında bir muharebe çıkmıştır. Uechtenstein hükümeti komşusu olan Avusturyaya bu muharebede yardim etmek istemiştir. Liechtenstein devleti Avusturyanın yardımı için harbe bir ordu gönder- miştir, Bu ordu çok kalabalıktır!... Tamam 60 kişi, Lâkin Avusturya ile Prusya arasın- daki muharebe uzun müddet devam etmemiştir. İki taraf bir müddet son- ra sulh yapmışlardır. Fakat Avusturya ile Prusya arasın- daki sulhü yapanlar küçük Liechtens. tein hükümetini tamamile unutmuş- lardır. Bu suretle Liechtenstein ile Prusya arasındaki harp vaziyeti senelerce sü- rüp gitmiştir. Liechtenstein hükümeti de sulha yanaşmamışlır. Yalnız hududlarını muhafaza ile iktifa etmiştir. Bu harp vaziyeti tamam 72 sene de- vam etmiştir. Geçen Noelde Alman devlet reisi B. Hitler Liechtenstein hükümetine bir hediye göndermek istemiştir. Bu- nun Üzerine eski hukukçular ve eski hariciyeciler bay Hitlere: — Aman, demişler, hediyeyi gönder. diniz amma hükümetimiz Llechtens- teln hükümeti ile muharebe halinde- bir! Bunun üzerine bay Hitler derhal ski evrakı tedkik etmiştir. Hakikaten Liechtenstein prensi ve zevcesi 72 sene evvel açılan harpten sonra Li- echtenstein ile Prusya arasında bir sulh muahedesi imza edilmediği mey» dana çıkmıştır. . Bunun üzerine bay Hitler gene Li- echtenstein hükümetine bir Noel he- diyesi göndermiştir. Bu hediye büyük bir Noel kutusundan ibarettir. Bu hediyeden sonra iki taraf hükü- met adamları tarafından sulfı muahe- desinin imzalanması için teşebbüslere girişilmiştir. | . Nihayet sulh muahedesi bu ayın ba- şında bay Hitler ve Liechtenstein hü- kümeti prensi tarafından imzalarımış- tır. Bu suretle küçük Liechtenstein hü- kümeti muharebe halinde bulunduğu İ kimselere karşı hududlarını daima İ muhafaza altında bulundurmaktan kurtulmuştur. Şimdi bütün Avrupa- nın hattâ Amerikanın nazârları bu 72 senedenberi harp halinde bulunan küçük hükümetin üzerine çevrilmiş. tir. Avrupa ve Amerika gazetelerinde Liechtenstein hükümetine aid sütun sütun, hattâ sahife sahife yazılar neş- redilmektedir. Çünkü bu memleket hakikaten me. rak edilecek bir yerdir. Bütün dünya Liechtenstein'den bahsederken «Av. rupanın en mesud memleketi» tabiri. ni kullanmaktadır. Bu küçük memle- kette halk hiç bir vergi vermemekte. dir. Burada bir takım garip eski ka. nunlar hüküm sürmektedir. Meselâ memlekette içki içmek serbestir. Fa. kat bir ay içinde sokakta iki defa sar. hoş olarak yakalananlara müthiş bir ceza veritmektedir. Bu ceza şudur: «Bir ayiçinde iki kere sarhoş olarak yakalanan bir adamın bir sene müd. ! .. detle hiç bir bara ve hiç bir meyha- neye girmesi memnudur,» Liechtenstein'de mahkümlar hak. kında da bazı garip kanunlar vardır. Meselâ günde bir saat Liechtenstein hapishanesindeki mahkümlar dışarı- ya çıkarlar, serbes dolaşabilirler. Bir yere gidip iki kadeh bira içebilirler, evlerine gidebilirler. Hattâ bir sinema» da bir saat müddetle filim bile seyre- debilirler. Bir saat olunca tekrar hapishaneye dönmeleri şarttır. Eğer mahkümlar. dan biri bu bir saatlik hapishane ta- tilini sulistimal ederse kendisine bü- yük bir ceza verilir. Bu öeza şudur: Eğer mahküm hapishaneden çık- tıktan sonra bir saatten fazla dışarı. da kalırsa bir daha kendisine hapisha. neden çıkmak için izin verilmez. Meğer ki mahküm dışarda haklı bir mazeretten dolayı fazla (kalmış olsun. Bunu da mahpusların vesika ile isbat etmeleri lâzımdır, Liechtenstein (o hükümetinin mer- kezi Vaduz şehridir, Burada bir takım eski şatolar, üç sinema, bir de tiyat- ro binası vardır. Halkta sinema iptilâsı her taraftan fazladır. Sinemalar iki günde bir prog- ram değiştirmektedirler. Liechtenstein prensi bundan bir kaç sene evvel Londrada Miss Shelagh Brunner ile evlenmiştir. Karı koca gayet mes'ud yaşamak. tadırlar, 21/1939 Esham vo Tabvilâ$ Ergani 1080 Sıvas » Errunun I 19.125 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 592 New-York 100 Dolar 1284725 Paris 100 Prank 3m Milâno 100 Liret 665 Cenevre 100 İsviçre Pr. © 2856 100 Florin 850725 100 Raylşmatk o 60555 100 Bolge 21315 100 Drahmi 108 100 Leva 15575 109 Çekoslovak Er. 43375 100 Porta 592 100 Zioti 109 Pongo 100 Loy Amsterdam Berlin Brüksel Atina, Bofya Prag Madrid Varşova, Budapoşta Bükreş Belgrad Yokohama Btokholm Moskova TEE A İzmir mektupları İzmir belediyesinin yeni otobüsleri geliyor Bu yaz muhtelif semtlere yeni otobüs seferleri yapılacak İzmir (Akşam) — Fuar kömitesi, Fuarın 9 Eylül, Montrö ve 28 Ağus- tos kapılarının yeniden inşasını müte- ahhidiere ihale etmiştir. Kültürpar- kın, boş kalan kısmının ağaçlandırıl- masına başlanmıştır. Geniş bir saha, çamlık haline getirilecektir. Fuar sahasında geniş bir de (Neba- tat bahçesi) vücude getirilecektir. Bu hususta Ziraat Vekâletine müracaat edilmişti, Vekâlet, tedkikat yaparak bir rapor hazırlamak üzere Yüksek Zi- raat enstitüsü profesörlerinden B. Hik- metle Alman mütehassıs B. Krozeyi İzmire gönderilmiştir, Mütehassıslar, Beleldiye ve Fuar komitesi reisi B. Dr. Behçet Uz ile Kültürparkta Ne- batat bahçesi ittihaz edilecek yerde tedkiklerde bulunmuşlardır. Bu ne batat bahçesi, halk, bilhassa talebeler için çok istifade verici bir tarzda ha- zırlanacaklır. Nebatat bahçesinin, Hayvanat bahçesile Atış poligonu ara- sında tanzimi muvafık görülmüştür. Kültürparkta inşa edilecek Sergi sarayı binasile Açıkhava tiyatrosunun Pariste hazırlanan plânlarının yakın- da Belediyeye geleceği haber alınmış- tır. Plânlar gelince, inşaat derhal mü- teahhide verilecek, işe başlanacaktır. Belediyenin yeni otobüslri Belediye, Almanyaya yeniden 27 otobüs ısmarlamışlır. Bunlar son sis- tem, aeromanyetik ootobüslerdendir. 21 otobüs ve trambüsten üçü seyyah- Tara mahsus (Turist) adlı olacaktır. Bunlarla seyyahlar gezdirilecek ve Be- lediye, plâjlara, âsarıatika harabeleri- ne gezintiler tertib edecektir. Yeni oto- büs ve trambüsler, temmuz ayında İzmire gelmiş bulunacağından, Fuar mevsiminde İzmirin muhtelif semtie- rine Belediyece yeni olobüs seferleri ihdas edilecektir. Merkez garajı Belediye tarafindan inşa ettiritmek- te olan büyük merkez garajının alt kısmı, bu hafta içinde bitirilecek ve Belediye otobüsleri bu garaja nakle- dilecektir. Garaj binasmın üst kısmı- nın inşaatına devam edilecektir, Şehir oteli gazinosu Belediye, Şehir oteli gazinasunu önümüzdeki yaz mevsimine kadar ye- tiştirmek kararını vermiştir. Bunun için Avrupadan bir mütehassıs celbi- ne karar verilmiştir. Hayvanat bahçesinde Kültürparkta Hayvanat bahçesi- nin tanzimine devam edilmektedir. Her türlü küçük kuşlar, çakal, kurt ve ayılar için yeni paviyonlar inşa etti- rilmiştir. Kuş paviyonu halkın fazla alâkasını celbetmektedir. Suni göldeki yuvalarına yerleştiri- len Kuğu kuşları güzel havalarda göl- de dolaşmakta, halk, onlara muhte- lif yiyecekler vermektedir. Hayvanat bahçesinde geyik pariyo- nu da, önünde halkın toplandığı bir yer olmuştur. Bu geyik, tamamen eh- Mleşmiş bir vaziyete gelmiştir. İnsa- nn avucundan muhtelif maddeler, çikolata, şekerlemeler almakta, ye- mektedir. Bahçe için Almanya Hay- vanat bahçesinden yeni hayvanlar ge- Kültürparkta sun) gölde kuğu kuşlar tirtilecektir. Şap hastalığı zail oldu Hayvanlarda görülen Şap hastalı- ĞI yüzünden İzmir limanı hayvan ih- racatına kapatılmıştı. Alman mücadele tedbirleri sayesinde hastalık sönmüş vaziyete geçliğinden, Ziraat Vekâleti- nin emrile, İzmir limanı, yalrız iç memleketlere ve Türkiye limanlarına hayvan sevkıyat ve ifhiracına tekrar ılmıştar. İzmirdeki hayvan ihracatçıları, li- manın dış memleketlere hayvan ihra- cına kapatılması yüzünden mühim zararlara uğramışlardır. İzmir Ticaret odası salonunda bir toplantı yapan hayvan tüccarları, Vilâyet dahilinde Şap hastalığının söndüğüne göre, da- ha fazla zarara uğramamak için, dış memleketlere hayvan ihracatına mü- saade edilmesi hususunda Ziraat ve İktisad Vekâletlerine müracaat et- mişlerdir, Tüccarlar, hayvan ihraca- tının, sıhhi kayıt ve kontroller altın- da yapılmasını, hayvanların uzun müddet sihhi müşahedeye tabi tutul- duktan sonra ihracına müsaade edil- mesini istemektedirler. p İnebolu davası İnebolu faciası müsebbibi ve suçlur su sıfatile İzmir ağırceza mahkeme- sirice dokuz ay hapis cezasına mah- küm edilen B, Mehmed Ali kaptan hakkındaki karar, Temyiz mahkeme- since tasdik olunmuştur. Mahkeme, kara esnasında bir çocuğu boğulmuş olan polis B. Necmeddine Denizyolları işletme idaresinin 1000 lira tazminat vermesini kararlaştırmışlı. Temyiz mahkemesi, İzmir ağırceza mahkeme sinin verdiği bu tazminat kararını nakzetmiştir. Temyiz mahkemesi kararında, ta minat hakkındaki hükmün nakzın- dan bahsedilirken, Mehmed Ali kap- tanın Denizyolları işletme idaresi ta- rafından kaptanlığa tayini sırasında hakkında tahkikat yapılıp yapılmadı- ğı, ihtimam gösterilip gösterilmediği noktalarının tesbiti ile ondan sonra bir karar verilmesi istenmiştir. Temyi- zin nakız kararı, yalnız bu noktadan olduğu için yeni davada Denizyolları işletme idaresinin avukatı ile polis B. Necmeddin karşlaşacaklardır. Su ve elektrik tarifeleri Önümüzdeki altı aylık devre için su ve elektrik tarifeleri yeniden tesbit edilecektir. Her iki tarife komisyonu toplantılarına başlamıştır. Yeni tari- felerde halk lehine bir miktar daha tenzilât yapılabileceği anlaşılmıştır. Ticaret klübü binası İzmir Ticaret odası tarafından Bi- rincikordonda İzmirpalas karşısında- ki arsada bir Ticaret klübü binası in- şa ettirilecektir, Klüp binasının top- lantı, eğlence, istirahat salonları ve zengin bir kütüphanesi olacaktır. Bornova Ziraat mektebinde Bomova Ziraat mektebinde beygir ve İnek ahırlarile bir hangar ve mo- dern bir süthane inşa ettirilecektir. Mektepteki müesseselerde köylüye zi- ral sanatlar, bilhassa peynircilik ve sütçülük usulleri öğretilecektir.