15 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ingiliz gazeteleri Hainan adasının ehemmiyetinden bahsediyorlar Tokyo 14 (A.A.) — İngiltere sefiri Craigie, Halnan adasının işgali do- Jayısile teşebbüste bulunmak üzere, Hariciye Nazırı Arita'yı ziyaret etmiş- tir. Öğrenildiğine göre, sefire, Fransa sefirine verilen şekilde teminat veril. miştir. Londra 14 (A.A) — Daily Teleg- raph yazıyor: Halnan'ı işgal etmek- le Japonlar yeni bir harp sahası aç. mış ve muahedelerin garp devletle rine verdiği haklara yeni bir darbe indirmiş oluyorlar, Bü adanın işgali Çin'e yapılan harekât için hiçbir veç- hile elzem değildi, Londra ile Paris, kasten yapılan bu işgalin arzu edil- miyen ihtilâtlar doğuracağı kanaa. tindedirler, Şang Kay Şekin beyanatı | Çunking 14 (A.A) — Mareşal Şang Kay Şek, matbuata beyanatta bulu- narak, Halnan'ın işgalinin, bilhassa umumi Büyük Okyanos meselesine taallâku dolayısile, mühim ve mani- | dar olduğunu söylemiştir. Mareşal, Halnan'ın (o sevkulceyş ehemmiyeti üzerinde ısrar ederek, Ja ponların 30 senedenberi Hainan', Sakalin adasının tamamını ve Guan | adasını işgal etmek istediklerini ilâve etmiştir. Tokyo 14 (A.A.) — Hariciye Neze- | reti namına söz söylemeğe salâhiyet- tar bir zat, matbuata beyanatta bu- lunarak Japon hükümetinin henüz | Hainan'ın müstakbel statüsile alâka- dar olmağığını söylemiş ve Şang Kay Şek'in beyanatı hilâfına olarak, Hai. ! nan'ın işgalinin Büyük Okyanosta ! | sulh ve nizamın idamesile alâkadar olmadığını ilâve etmiştir. Bir Amerikan torpitosu Hai- nan adasına gidiyor Vaşington 14 (A.A) — Bahriye Ne- zareti, John Eğwards adınliaki torpi- do muribinin mutad ziyaretini yap- mak üzere bugün Halnan'ın şimal s&- hiline vasıl olacağını haber vermek- tedir. Bu torpido muhribi, Cenubi Çin fi- Josu denilen filoya mensup olup üs- sülharekesi Şanghay'dır. Şanghay 14 (A.A) — Hainan ade- sında kâin Hoihov limanma giden Johne D. Edwards İsmindeki Ameri- kan mubribinin adadaki vaziyeti ted- kikten sonra Hainan'daki Amerikan tebaasına lâzimgelen yardımlarda tasrih edilmektedir. Şanghay 14 (A.A.) — İngilizce in- tişar eden China Presse gazetesinin bildirdiğine göre, Nankin hükümeti, bu haftadan itibaren Yangtse delta- sından geçecek, Japon malı hariç, bütün diğer eşyadan transit resmi alacaktır. Japon - İtalyan görüşmesi Paris 14 (A.A) — Maten gazetesi, Ciano ile Japon sefiri Shiratori ara- sındaki mülâkat hakkında Romadan istihbar ediyor: Kont Cianonun Japon sefiri ile uzun bir görüşme yapmasına siyasi bir mana verilebilir. Bu mülâkat, Tok- yo Dietinin içtimamı müteakip vu- kua gelmesi muhtemeldir. Dietin bu içtimamda bir mebus, Komintem aleyhindeki misakın tersini için İtal- ya, Almanya ve Japonya arasında üçüzlü bir ittifak akdini istemiş idi. Amerikada deniz manevraları B. Roosevelt manevralari takip için yola çıkıyor Vaşington 14 (A.A) — Riyaseti- Filistin için istiklâl isteniyor Dünkü toplatıya Suudi ve Yemen murahhasları da iştirak ettiler cümhur dairesi, Rooseveltin perşem- Londra 14 (AA) — İngiliz ve Fi- be akşamı hususi trenle paytahttan Seyehati, 15 gün devam edecektir. Riyaseticümhur memurları, reisi. cümhüur ile temaslarını muhafaza için bürolarını Miami'de kuracaklardır, B. Roosevelt, Vaşington'a 4 martta dönecektir. Vaşington 14 (A.A.) — Mili mü- dafaanın takviyesi için Relsicümhur tarafından hazırlanan lâyiha parlâ- mentoya tevdi olunmuştur. Bu proje yeniden 372 milyon dolarlık tahsisetı icap ettirmektedir. Mezkür para bil- hâssa munzam 3000 tayyarenin inşa. sına ve Panama kanalının müdafaa sistemini küvvetlendirmeğe hasrolu- nacaktır. İstanbul adliyesinde terfie * lâyik görülenler Ankara 14 (Telefonla) — 30 ha- siran 1938 tarihine kadar terfi müd- detlerini bitirmiş olan muavin, hâ- kim ve müddelumumilerle hâkim s1- mfından sayılanlardan terfle lâyık görülenlerin defterleri hazırlanmış- tır. Defterlerde İstanbuldan terfie lâyık görülenler şunlardır: Hukuk reisi Kâzım, asliye mahkemesi reisi Nadir, âzalardan Şakir, Selim, Şemi, Celâleddin, Nuri, Vavad. Aza muavinlerinden Şekib, Nigâr. Sulh hâkimlerinden Yaşar, Emin, Şakir, Nureddin, Rahime, Ekrem. İcra mua- vinlerinden Mehmed Zeki, Nail, Ha- Nm. Hstin Arapları murahhasları arasın- da bu sabah yapılan toplantıya Suudi ve Yemen murahhaslarıda iştirak etmişlerdir. Araplar, Sir Henry Mac Mahon ile Şerif Hüseyin arasında teati edilen mektuplara istinaden Filistin için istiklâl istemişlerdir. Hariciye müsteşarı Butler İngiliz noktal nazarını izah etmiştir. Başvekil Chamberlain içtimadan sonra Arap murahhaslarını kabul ederek yarım gsaut görüşmüştür, Chamberiain, Avam Kamarasında beyanatta bulunarak Hüseyin Şerif ile Mac Mahon arasında teati edilen mektupların bir beyaz kitap halinde neşredileceğini bildirmiştir. Resmi dairelerle hususi mü- esseselerde spor kurumları vücude getirilecek Ankara 14 (Telefonla) — Kullan- dıkları memur ve müstahdemlerin sayısı 500 ü geçen resmi dairelerle hususi müessetelerin ve bankaların birer spor kurumu vücuda getirme- leri beden terbiyesi kanunu hüküm- lerindendir, Beden terbiyesi umum müdürlüğü adı geçen daire ve mü- esseselere bir tamim göndererek ka- nun hükümlerinin yerine getirilmesi- ni istemiştir. Mali müesseselerin yeni yıl bütçeleri 7 Ankara 13 (Telefonla) — İktisad Vekâletine bağlı mali müesseselerin yeni yl bütçelerini tedkik etmek üzere İktisad Vekâletinde teşkil edi- len ihzari komisyon çalışmalarını bi- tirmek üzeredir. Bütçelerin gelecek hafta içinde tasdikten çıkacağı umu- Tuyor. sübisi ili Gi | l Reisicümhur İngiltere ve Sovyet büyük elçilerini kabul buyurdular Ankara 14 (A.A.) — Riyaseticüm- hur umum! kâtipliğinden: Reisicümhur İsmet İnönü, yakında Ankaradan ayrılacak olan İngiltere büyük elçisi Sir Percy Loraine'i, bu gün sant 16,48 de hususi surette ka- bul buyurmuşlardır. Bu kabulde Ha- relye Vekili Şükrü Saracoğlu da ha- zır bulunmuştur. Ankara 14 (A.A.) — Riyaseticüm- hur umumi kâtipliğinden: Relsicümhur İsmet İnönü, Mosko- vadan avdet eden Sovyet büyük elçi- si B. Terentievi bugün saat 19,15 de hususi surette kabul buyurmuşlardır. Bu kabulde Hariciye Vekili Şükrü Sa- racoğlu da hazir bulunmuştur. Kız talebeye haftada bir saat askerlik dersi gösterilecek Ankara 14 (Telefonla) — Baz mekteplerde kızlara da erkekler gi- bi haftada iki saat askerlik dersleri gösterildiği Maarif Vekâletine yapı- lan müracaatten anlaşılmaktadır, Bu münasebetle Vekâlet tarafından alâ- kadarlara gönderilen bir tamimde kız talebelere haftada iki saat asker- lik dersi okutulacağı hakkında bir emir verilmediği ; ve kızların haftada bir saat üzerinden ders görmelerine devam edilmesi bildirilmiştir. İzmirde zelzele İzmir 14 (A.A.) — Bugün şehrimiz- de saat 12,30 ve 16,03 de iki hafif zel- zele kaydedilmiştir. Suriye, kendini müstakil sayıyor Suriye hükümeti, istiklâlini ele aldığını bir nota ile Fransız komiserliğine bildirecek Şam 14 (A.A) — Suriye Başvekili Mardam bey. Milli parti divanının top- lantısnda verdiği izahatta, Sriyenin parlâmento tarafından 31 kânunuevvel 1938 de ittihaz olunan karara teyfi- kan kendini müstakil addettiğini söy- lemiş ve hükümetin yakında Fransız fevkalâde komiserine bir muhtıra tey- di ederek, Suriye hükümetinin, Fran- sız - Suriye muahedesinden doğan bü- tün haklardan istifade ettiğinden ve fevkalâde komiserliğe tabi bütün iş- lerin idaresini ele alacağından har berdar edeceğini ilâve eylemiştir. Son dakika Japonlar Amerika deniz manevralarını takip diyorlar Manevraların yapılacağı sa- hada Japon balıkçı gemileri dolaşıyor Nevyork 15 — Portorikodan bil drildiğine göre Amerika filosunun büyük deniz mânevralarını yapacağı Karaip adaları denizinde bir kaç gün- denberi bir çok Japon balıkçı o gemi- leri görünmüştür. Şimdiye kadar bu denizlerde hiç bir Japon gemisi gö- rülmemişti. Bu balıkçı gemilerinin mürettebatını, Amerika manevraları- mı takibe memur Japon bahriye za- bitleri teşkil ettikleri tahmin edil- mektedir. Fransa daha 500 tayyare ısmarladı Primoge kruvazörü Cibutiye gitti Vaşington 15 — Fransız Sefaretha. nesinin tebliğine göre Fransa hükü- meti muhtelif Amerika tayyare fabri. kalarına 500 bombardıman ve acı tay» * yaresi daha ısmarlamıştır. Cibuti 15 — Fransanın Primoge kruvazörü buraya gelmiştir. | #timasdnemesini, yermiştir. Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Ingiltere Tokyoda teşebbüste bulundu Paris hükümeti İngilterenin kararını bekliyecek Ingiliz Kabinesi bugün tanıma işini görüşecek Paris 15 — Dün Fransiz Kabinesi toplanmış ve Frankoyu tanıyıp tani» mamak meselesini görüşmüştür. Ka- bine, Frankoyu tanımak için hiç bir kârar vermemiştir. Bugün toplanacak olan İngiliz Kabinesinin vereceği ka- rarı bekliyecektir. Fransız Kabinesi, Franko hükümetile temaslarına de- vam için B. Leon Berarı tekrar Bur- gosa göndermeğe karar vermiştir. Barselon 14 (A.A.) — Divanı harp Uruguay adındaki hapisane gemisin- de çalışmış olan halk mahkemesi Te- isi Emilio Salazar Venture ile birinci | ihtilâl komitesi reisi Manuel Garrido, | ihtilâlci otomobil sendikası relsi Emi- Mo Narles, «Ölüm devriyesi» şefi Pab- lo Cerda ve anarşist Francisco Pigüe- ri beş rahibin katli töhmetile idama mahküm etmiştir. Diğer iki mücrim, otuzar sene hap- se mahküm edilmiştir. Mahkümların dosyaları, general Frankoya gönderilmiştir. Mumaileyh, bunların akibetleri hakkında karar verecektir. Frankistler Katalonyanın işgalini tamamladılar Col d'Ares - Fransız - İspanyol hu- dudu 14 (A.A.) — Frankistler, dün Col d'Arese varmak suretile Katalon- yanın işgelini ikmal etmişlerdir. Bu mıntakalarda bulünmükta olan 20000 milis hududu geçmişlerdir. Fransadaki mülteciler İspanyaya dönüyorlar Bayonne 14 (A.A.) — Halihazırda 15 Şubat 1939 Fransa Frankoyu tanımak. için hiç bir karar vermedi günde 4000 mülteci Frankist İspan- yaya geçmektedir. Yarından itibaren bu miktarın 6000 e çıkarılması müm- kün olacaktır. Sain - Sebastien 14 (A.A.) — Son hafta zarfında 2800 milis, Frankist İspanyaya gitmek arzusunu izhar et- miştir. Memleketlerine dönenler yaş- larına göre askerlik şubelerine veya muvakkaten tecrid kamplarına sevke- dilmektedirler. Bundan başka binler- ce sivil Prahkist hududuna iltica et- mektedir. Franko, İtalyan tayyarele- rinin Minorka adasına akın- larından memnuniyetsizlik aöl . Paris 14 (A.A.) — Romadan bildi- riliyor: Teeyyüd etmiyen bazı haberlere gö- Ye general Franko, İngiliz kruvazörü Devonshire'in Minorka adasını ziya- reti esnasında İtalyan tayyarelerinin * bu adaya yaptığı akınlardan dolayı memnuniyetsizliğini izhar etmiştir. Öğrenildiğine göre bu mesele, dün akşam Lord Perth ile Hont Ciano ârâ- sında vukubulan mülâkat esnasında mevzuu bahsolmuştur. Azana istifa etmiyor Paris 14 (AA) — Salâhiyettar bir menbadan bildirildiğine göre Azana İspanya Cümhurrelsliğinden istifa etmemiştir. Atinada ağaç dikme haftası Kral kendi elile bir fidan dikti | Atina 14 (A.A) — Bütün halkın iştirakile, ağaç dikme haftasma baş- | lanmıştır. Haftayı, yapılan bir tören | esnasında, bizzat kral ikinci Georges | açmış ve kendi elile bir fidan dik- miştir. Başvekil Melaksas ile tören- de bulunan hükümet âzası ve kor- diplomatik âzası da birer fidan dik- ir, Mektepliler ve kütle halinde halk tarafından bütün Atina civarında şimdiye kadar 150 bin ağaç diki miştir. Hafta sonuna kadar dikilen ağaçların mikdarının 359 bine çıka- cağı tahmin edilmektedir. Ordudan bir fazlasile sekiz mebus çıkacak Ordu 14 (A.A.) — Mebus intihabı esas defterlerinin heyeti teftişiyece telkikatı tamamlanarak İl şubatta askıya konmuştur. Tesbit edilen bü- yük küçük kadın erkek nüfus 299,966 adede baliğ olduğundan vilâyetimiz- den bir fazlasile sekiz mebus çıka caktır, Kont Ciano 25 şubatta Varşovayı ziyaret edecek Varşova 14 (A.A) — Yarı resmi bir membadan teyid olunduğuna gö- re, Kont Clano 25 şubatta Varşovayı resmen ziyaret edecek ve burada Üç gün kalacağı gibi Bialovizea orma- nmda bir av toplantısına da iştirak eyliyecektir. Kont Ciano, Varşova. dan dönerken Berlinden geçecek ve | Alman hükümet merkezinde de bir | gün kalacaktır. | | i Almanyanın az elçisi itimadnamesini verdi i Cidde 14 (A.A.) — Kral İbnissuud, | bugün Almanya elçisi Grothbayı ka- | bul etmiştir. Elçi, kral İbnissuuda | İngiltere Htalyaya pâra verecek mi? Çıkan şayialar tekzib edildi Londra 14 (AA) — Mali mahfil ler, İngiliz bankalarının İtalyaya 70 milyon sterline baliğ olan bir ikraz- da bulunmağa muvafakat ettiğine dair verilen haberleri tekzip etmek- tedirler, Hollanda Hariciye Nazırı Londraya gitti Londra 14 (A.A.)) — Hollanda Hariciye Nazırı B. Patjin, buraya gel miştir. Mumaileyh, yarın Hollanda hukukşinaslarından Grotlus'un ha tarasını tebeil için yapılacak merasim- de hâzır bulunacaktır. Hollanda Hariciye Nazırı, öğleden sonra lord Halifaksı ziyaret etmiştir. B. Menemencioğlu Ankaraya gitti Berlinde Türk - Alman kredi mu- kavelesini imzaladıktan sonra şehri- mize dönen Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlu dün akşamki trenle Ankaraya hareket etmiştir. B. Metaksas Cuma günü Belgrad yolile Bükreşe gidiyor Atina 14 — Bâlkan antantı konse- yine iştirak etmek için Bükreşe gi“ decek olan Yunan Başvekili B. Me- taksas, Selâniğe kadar Yunan Krali Jorj ile seyahat edecektir. B. Metaksas, Selânikte bir gün ka” larak cuma günü Belgrada hareket İ edecek ve orada bir gün kaldıktan sonra Yugoslav Hariciye Nazırile be- raber, Bükreşe gidecektir. İ Al vilüycin tsadül cedvek leri tasdik edildi Ankara 14 (A.A.) — İcra Vekilleri heyeti Aydın, Konya, Ordu, Tekir» dağ, Tokat ve Van vilâyetlerinin tâ- sadül cedlyi lerini asd etmiş | | | | İ