15 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

194 El VA a e rp e VER e GE ARA GP Eğ kklazzisda) daklilaksi, dümene a ' POLİTİKA Akdenize aid İtalyan davası Alman davası halini aldı Avrupa ahvali günden güne fenalaşıyor. Geçen eylülde Çekoslovakya Yüzünden çıkması muhtemel barp Münihte toplanan Dörtler konferansı yasıtası ile bertaraf edilmiş ve bundan sonra çıkacak meselelerin de yine İngiltere, Fransa, Almanya ve İtalya arasında yapılacak toplantılar ve mü- Bakereler ile halledilmesi kararlaştırılmıştı. Bu kararın tatbikine imkân hasıl olmamıştır. Çünkü yeni meseleler gibi küçük bir devlete değil Fransa gibi büyük bir devletin topraklarına ait bulnuyor. İtalya, Fransanın Savua, Nis havalisini, Korsikayı, Tunusu, Fransız Fransız sermayedarların elinde bulunan Süveyş kanalına ortak slmağı ve yine Fransız sermayedarlarının malı olan Cibuti - Adisababa de- vu istiyor. halama, bu isteklerile Akdenizdeki statükoyu yani bugünkü vaziyeti mu- için İngiltere ile akdetmiş olduğu misak arasında bir tenakuz gör- Memektedir. Bilâkis umumi harpten sonra bozulan Akdeniz müvazenesinin ta Momaiinie bulunuyor. lerini öm denizde İtalyanın noktal nazarı ile Almanyanın müttehid olduğunu bil- ditmektedir. Akdenize ait İtalyanın davası ayni zamanda Almanyanın da davası olmuş bulunuyor. AKŞAM amman da, Ploesti şehri civarın da Petrol kuyularından biri delindi, thre doğru 8.000 ton petrol akmağa Yolda tutuşan petroller üç hehri halinde akın ediyor. Facia- any eine geçebilmek için tertibat ve yüne şehrine bir saat içinde beş Yük ve on küçük tayyare ile 160 bomba atıldı, Dört ay evvel Pariste yanan Kazanova * barında iki bilezik ça» Unmuştı. Zabıta bütün kuyumculara hursızlağı thhar etti. Geçen hafta ken Ülsine iki bilezik satmak istiyen bi- — bir kuyumcu zabıtaya haber ver- Kuyumcu tam üstüne basmıştı. Kraliçe Bisiklet ilk icmd edildiği sıralarda kraliçe koydular, İngiltereye git cihetini düzeltmiş olduğundan Fransaya taalluk eden tara- da tesviye etmekle Akdenizdeki müvazene vaziyetinin sağlamlaşacağı Hitlerin son nutkuna kadar Almanyanın Akdenize ait İtalyan talep- sonuna kadar iltizam ve müdafaa edeceği belli değildi. Bu nutukta ya herhangi harp vukuunda bütün kuvveti ile İtalya tarafında ola- İlm ederek ilk defa İtalyanın arkasında bulunduğunu açıkça bildirdi. Akdenizdeki statükoyu ihlâl etmiyeceğini iddia etmekte ve bu Daldan dala Barda çalınan bilezikler olduğu anla- şıldı. Parisli Amedş Lampua, namı diğer «Güzel çocuk Dede, kazancın yolu- nu bulmuştu. Geceleri Paris sokakla- rında kedi avlıyor, sabahları kedileri kürkçülere satıyordu. Ancak güzel ç0- cuğun kedi diye sattıkları kürkçüler. de tavşan olduğu için, Amede tevkif edildi, Harp kâli değilmiş gibi, İspanyada İki tren çarpıştı. Kırk kişi öldü, yüz kişi yaralandı. Fransaya iltica eden İspanyolla- rın sayısı üç yüz bin kişidir. Mebuslar hükümetten soruyorlar: Bunları ne yapacağız? Nerelere yerleştireceğiz? Nasıl besliyeceğiz? Sermayesine Amerikada yeni ve büyük bir ma- ğaza, açıldı, Kapısında şu lâvha var: Sermayesinel... Bu mağazada iğneden ipliğe kadar her çeşit mal satılmakta vo her mal da sermayesine satılmaktadır. Müş- teri üzerinde fiati yazılı olan bir malt | yesine alanlar vardır, fakat ekseriyet yüzde yirmi kâr vermekteler ve ma- gaza mükemmel işlemekledir, Paris gazeteleri: Bizde böyle bir mağaza açılacak olsa, yirmi dört saab sürmez iflâs ederdi, diyorlar ve içle- rini çekiyorlar, Biz de içimizi çekebi- liriz!... Püyapş umuz neviden değildir. Bir dişi goril aranıyor birinin ilândır amma, Dir gorilin arıyor. İlânın alt kısmı daha cazib: «Böy- Beringg alışık 0,0 ördüğümün bir ilân hiç te | ie bir dişi gorli olanlar canbazhane müdürüne başvursunlar, dişi gorile Bizi DU ilân da kendine eş arıyan | 18 milyon frenk verilecektir!.. Fizik ve kimya kitaplari sadeleştirilecek Köy mekteplerinde köy ka» nunu da okutulacak Ankara 14 (Telefonla) — Maarif Vekâleti, Maarif müdürtüklerine gön- derdiği bir tamimde Üç sınıfı köy mekteplerinin üçüncü sınıflarında yurd bilgisi okutulurken Köy kanu- nunun bu dersle alâkadar maddeleri- nin de ayrıca izahını ve kanun hü- kümlerinin talebeye bellettirilmesini istemiştir. a tir, WOLK (dans) Prof. Panosyan “hiye nir ise | 35 bin tonluk ilk Alman mezunlarından olacak Dahiliye Vekâleti umum mü- fettişlerle valiler arasında bir anket açtı Dahiliye Vekâleti, nahiye müdür. lerini terfih ve istikballerini temin elmek üzere umum müfettişlerle vali- ler arasında bir anket açmıştır. Ve. kâlet bu anketi açarken nahiye mü- dürlerinin pek az maaş aldıklarını, istikballerinin çok fena şeralt dahi, linde bulunduğunu, bu itibarla heves ve ümidişrinin kırıldığını kaydettik. ten sonra nahiye müdürlüklerine li. se mezunlarının getirilmesi lâzımgel. diğini bildirmektedir. Bu surelle nahiye müdürlerine de Barem kanununun verdiği ilerleme imkânları temin edilecek, istikballeri emniyet altına alınacaktır. Bu mü. naşebetle nahiye müdürlerinin idari, hukuki ve mesleki bilgilerini ar. tırılması için bir kurs açılacak ve kaymakamlıkların bilhassa yüksek tahsil erbabına tahsisi temin edilecek. tir. Şimdi velilerle umumi müfettişler, Vekâletin bu anketine cevap verecek. lerdir. Denizbankta kadro hazırlığı Denizbank umum müdürü Deniz- bankın yeni kadrosunu hazırlamak üzere çalışmalarına devam etmekte. dir. Geçen pazar gününe kadar kad. ronun hazırlanabileceği tahmin edil. mişse de bu cihet mümkün olamamış ve B. Yusuf Ziya Erzin Ankaraya ha-. reketini tehir etmiştir. Umum müdü- rün Ankaraya ne vakit gideceği henüz malüm değildir. B. Yusuf Ziya Erzin dün kendisile görüşen bir muharririmize kadronun hazırlanmadığını, Ankaraya gideceği günü de henüz tayin etmediğini söy- lemiştir. Takibat icrası Adliye Vekâ- letinin iznine bağlı suçlar Ankara It (Telefonla) — Adliye Vekâleti, takibat icrası Vekâletin iz- nine bağlı bulunan suçlara müteal- Uk hazırlık tahkikalinın ne suretle yi lâzım geleceği hakkında alâkadarlara bir tamim göndermiştir, Bu tamimle, Tü-klüğü, Büyük Milet Meclisini, hükümetin manevi şahsi- yetini, Relsicümhuru ve devletin si- lâhlı kuvvetlerini tahkir suçlarına taallük eden hazırlık tahkikatı ile ay- nı zamanda suçluların geçmişteki hal- leri, siyasi ve içtimai temayülleri, tah- sil dereceleri, yaşayış tarz ve vasıta- Yarı ile içtima! vaziyetlerinin ve bun- lardan suçun işlendiği zamanda sar- hoş olanların sarhoşlukları derecesi ile müskirat kullanmaktaki itiyadları derecelerinin etraflı surette tesbiti bildirilmiştir. Et meselesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) narlın neticeleri üzerinde mütalâa- sıni sörinüş, İstanbulun evvelki sene- lere ait et vaziyeti hakkında da iza- hat istemiştir. Belediye, tedkikleri neticesini bir raporla, mümkün olduğu kadar kısa bir zamanda Vekâlete bildirecektir, Kasaplar bilhassa narhtan şikâyet etmekte, narh arttırıldıkça, kendileri. nin zarardan kurtulmadıklarını, çün- kü narbla beraber celeplerin de fiat- leri yükselttiklerini iddia etmekte- dirler. İktisad Vekâleti bu iddia üze rinde Belediyenin yapacağı tedkik- lere göre bir karar verecektir, Kasaplar cemiyetinin toplantısı Kasaplar cemiyeti umumi heyeti #sepelik toplantısını dün Eminönü Halkevinde yapmıştır. Toplantı çok kalabalık ve kısmen gürültülü olmuş- tur. Bir senelik faaliyet raporunda et narhi meselesine bilhassa temas edi- lerek, cemiyetin bu mevzu üzerinde Azami gayret sarfettiğinin zikrolun- masi üzerine söz alanlardan çoğu, narhın kasaplar için zararlı olduğu- nu İleri sürmüşler, cemiyetin narhı kaldırmağa çalışmasını tavsiye etmiş- lerdir. Cemiyet reisi, bu ilede meşgul olunduğunu ve tedkiknta devam edil diğini söylemiştir. Yeni idare heyeti İntihabından sonra toplantı dağıl zırhlısı denize indirildi Zırhlıya Bismark adı verildi, merasimde B. Hitler ve 50 bin kişi bulundu Hamburğ 14 — Almanyanın 35 bin tonluk ilk zırklısı bugün merasimle denize indirilmiştir. Merasim saat on üçü on geçe B. Hitlerin huzurile ya- pılmıştır. Zırhlıya Bismark adı ve- rilmiştir. Bismarkın torunu madam Loswenfeldat şampanya şişesini ki- rarak kordelâyı kesmiştir. Madam Lovwenfeldt,: «Führerin emrile Loewenfeldt,: «Führerin emrile senin Hitler, Goering, Himmler, Başku- mandan Keitel, amiral Racder, birçok rTlcal ve 50,000 den fazla bir halk kütlesi geminin denize indirilmesi esnasında hazır bulunmuşlardır. Saat 12,55 de Hitler, kısa bir hita be irad ederek şöyle demiştir: «Almanyanın &skeri teceddüdü, mevcudiyetimizi zâman altına almak ve milletimizin menfaatini müdafaa etmek için zaruri idi. Bu teceddüd, yalnız orduyu ve hava kuvvetlerini alâkadar etmemektedir, ayni zaman- da donanmaya da şamildir, Geçenlerde yirmi altışar bin ton hacminde iki cüzütam denize indirii- mişti, oşimdi gözlerimin önünde otuz beşer bin tonluk kruvazörler fi- losunun ilk muazzam gemisini görü- yoruz.» Hamburg 14 (AA) Hitlerin nutkundan sonra amiral Röder, Ak man donanmasını kuvvetlendirdiği ve yeni gemiye ikinci Reich'ın en bü- yük yapıcısının ismini verdiği için Al man devlet reisine teşekkür ettikten sonra demiştir ki: «Alman donanmasmın son nefesi- ne kadar vazifesini müdrik olacağına yemin ederiz» Saat 13,18 de Bismark, halkın al- kışları arasında Elbe nehrinin suları- na indirilmiştir. Hitler, bundan sonra ordu ve partinin selâm resmini ifa eden müfrezeleri teftiş etmiştir. Hamburg 14 (A.A.) Hitler bu ak- şam saat 16,30 da hususi trenle bu- radan ayrılmıştır. Biraz sonra da mareşal Göring gö ne hususi trenle Berlinç hareket etmiştir. Fransa iki sınıf efradı silâh altına çağırmağa karar verdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) yaret etmekten memnuniyet beyan etmiştir, Venedik 13 — General Lutze refa- katinde faşist milis, kuvvetleri erkân harbiye reisi general Russo, ancak dün akşam saat 23 de Tiryesteden otomobille buraya gelmiştir. General Lutzenin öğleden sonra Romadan binmiş olduğu tayyare ko- yu sisten dolayı yolunu değiştirme- ğe ve Tiryesteye inmeğe mecbur kal- mıştır. Alman genersli bugün tayya- re ile Almanyaya dönüyor. B. Mussolini bir nutuk söyliyecek Paris 14 — Malin gazetesinin Ro- madan vukubulan istihbaratına gö- re, Mussolini, Turino şehrine yapa. cağı resmi ziyaret esnasında bir nu- tuk söyliyecektir. Fransız Maliye Nazirinin bir nutku Paris 14 — Maliye Nazırı B. Ray- naud 2,600 ölünün hatırasını taziz için ikinci Arondişmanın belediye dairesine rekzedilen plâkanın açılış töreninde bulunmuş ve bir nutuk söy» lemiştir. Nazır nutkunda, Fransız- GÜNÜN ANSİKLOPEDİS ettiğini söyledikten sonra demiştir ki; «— Hariçten bize bakan müşahid- ler, büyük teşebbüste muvaffak ol. duğumuzu söylemekte müttehiddir. ler. Bu itimada lâyık olmak için gays retlerimizi iki kat arttıracağız. Bu şekilde hareket emketie Fran- sayı tek başına bile, cebir ve şidde. tin hüküm sürmekte bulunduğu, dünyaya mühim bir hizmet yapabi- lecek bir kuvvete getirmeğe, harbin önüne geçmeğe ve herkese Avrupü teşriki mesaisi kapısını açmağa Ça Aya KARİA. Belçikada Kabine buhrani Brüksel 14 (A.A) — Katolik parti- sinden âyan âzası Piyerlot Kabine teşkilimi kabul etmiştir. Brüksel 14 (AA) — B. Jaspann Kabineyi leşkilden vazgeçmesi üze“ rine, kral, Kabineyi kurmğa B. Pler- Dot'yu memur etmiştir, B. Pierlot, el- li beş yaşındadır ve katolik partisino mensup âyân 1 Azasındadır. Macar Kabinesinin istifası Budapeşte 14 (A.A.) — Macar Tel- graf ajansı, İmredi'nin istifasma da- İr verilen haberleri tekzip etmekte- dir. “Ulus,, refikimizin bir müşkülüne cevab «Ulus» refikimizin «Yankılar» ğ- | tununda şöyle bir fıkra okuduk: Bir gazetede çıkan şu haberi başlığı ile beraber okuyalım; «Tekzip edilen suikasd haberi, Chust & (4.4.) — Başvekil Volo hinin hayatına karşı bir suikasd ters tip edildiği hakkındaki yabancı gö zetelerde çıkan haberler kati surette yalanlamımaktadır.» Ne anladınız? Chust neresidir? Sür ikasda uğradığı yalanlanan meşhur Başvekil Volhi veya Volhin kimdir? » Matbeadaki arkadaşlara birer bi- rer sordum. Bilen, tanıyan çıkmadı. Bazı haberleri anlamak için coğ- rafya bilgisinin kuvvetli olması ld- sm. Fakat bir coğrafya öğretmenine de sorsanaz, bilmem, bu meşhur! şeh- rin nerede olduğumu sise söylüyebilir mi? *i Chust şehri : Chust şehri Karpatlaraltı Rusya sınin yeni hükümet merkezidir. Çe- koslovakya ile Macaristan arasında yeni hududu çizmek için Viyanada Almanya Hariciye Nazırı Fon Ribben- alti Rusyasında Mukaçevo ve Uzhoroğ şehirleri Macaristana verildikten son- ra Chust şehri Karpatlaraltı Rusya» sına merkez ittihaz edilmiştir. Cust ufak bir kasabadır ve tek bir caddesi net etmek töhmetile tevkif edilmiş, Prag hapisbanesine atılmıştır. Bunu müteakib, Volohin Karpatlaraltı Rus- yası hükümetinin başına getirilmiş- tir. Kendisi papastır ve muallimdir, Kısa boyludur, İktidara geçer geç- mez, muhaliflerinden 400 kişiyi big dağ başına sürmüştü. , Volohin'in ismi Avrupa gazetele rinde Volosin diye de yazılıyor. KüçüN adı Augistin'dir. 1872 de doğmuştur, ... 1 Les Archives Contemporaines» in 3165 inci sahifesinde de Mgr. Volosin- in tercümeihali hakkında mütenm mim malümat mevcuttur,