27 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

KE Frene ya bem e ve aman Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika Yunan kralı Hariciye Vekilimizi kabul edecek Dün akşamki resmi ziyafette Türk - Yunan dostluğuna dair hararetli nutuklar söylendi B. Şükrü Saracoğlunun öğleden sonra Savarona yatile Pireden hareket etmesi muhtemeldir Atina 27 — Türkiye Hariciye Ve kili B. Şükrü Saraçoğlu dün saat 12,30 da saraya giderek defteri mah susu İmzalamış, öğleden sonra stâd- yorma giderek bir futbol maçını ta- kib etmişlerdir. Yunan Başvekili ve Hariciye Nazırı dün akşam Türkiye Hariciye Vekilinin şerefine resmi bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafetle, Yu- göslavya ve Romanya sefirleri de ha- sır bulunmuştur. Ziyafetin sonunda B. Metaksas ayağa kalkarak çok hararetli bir nutuk irad etmiş, 'Türkiye ile Yuna- nistanı birbirine bağlıyan sarsılmaz bağlardan ve dostluktan, iki milletin menfaatleri müşterek bulunduğun- dan bahsetmiş, Balkan Antantınm da ehemmiyetini tebarüz ettirmiştir. B. Şükrü Saraçoğlu, verdiği cevab- da, Yunan toprağına ayak baslığı andanberi, gördüğü emsalsiz hüsnü istikbale teşekkür etmiş, Türk - Yu- han dostluğunun sağlamlığını teba- rüz ettirerek, iki milleti katiyen hiç bir ihtilâf ayırmadığını, menfaatleri tamamile müşlerek bulunduğunu söylemiştir. İki nutuk ta şiddetle ak kışlanmıştır. B. Şükrü Saraçoğlu, Prola güzete- sine şu beyanatta bulunmuştur: Yunanlstarıı çok severim. İki Je- keti bağlıyan münasebetler çok samimi- dir, birbirimize emniyeç ve itimadımiz tamdır. İki hükümelin müşterek teşeb- büsünden doğmuş ölan Türk - Yunan dostluğu, Yki milletin melidir. Bu dostlük hiç bir vakit ihmal edilmiyecektir. Bu dostluk iki millete faydalı ve lüzumlu ol- duğu gibi, Balkan Paktının da esasını teşkil eder. B, Şükrü Saraçoğlu, bu sabah Yu- nan Meçhul asker fdibesime çelenk koyacak, öğleyin sarayda kral Jorj tarafından kabul edilecek ve yemeğe alıkonacaktır. B. Şükrü Saraçoğlunun İstanbula dönmek için bineceği Savarona yatı dün Pire limanına gelmiştir. Pariş 27 — Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, bugün Yunan kralı tarafından kabul edildikten sonra Savarona yatına binerek İs- tanbula hareket edecektir. Kont Ciano, B. Beck ile uzun müddet görüştü Tuna havzasında siyasi ve iktisadi tahavvüller mevzuubahis oluyormuş Varşova 26 — Kont Clanonun Baş- yekli general Skladk: iyi ziyareti esnasında Hariciye Nazırı Beck ile İtal- ya sefiri Valentino ve Polonyanın Ro- ma sefiri Dlugoszavski hazır bulun. muşlardır. ' Kont Ciano bundan sonra Polonya Hariciye Nazım Becki ziyaret etmiş ve bu mülâkat iki saat bir çeyrek de- yam etmiştir, Akşam Ciano, İtalyan gazetecileri- ni kabul etmiş ve saat 20,30 da Beck tarafından Hariciye Nezaretinde Ş6- refine verilen ziyafette hazir bulun- muştur. Ziyafet esnasında nutuklar teati edilmiştir. Neler görüşülüyor? Roma 26 (A.A.) — Bugünkü İtal yan gazeteleri, Hariciye Nazırı kont Cianonun Varşova ziyaretile meşgul olmaktadır. | Giorale d'İtalia diyor «Kont -Ciano ile Polonya Hariciye Nazırı Beck arasındaki konuşmalar her şeyden evvel umumi meseleler et- rafında cereyan etmektedir. Çünkü İtalya ile Polonya arasında bugün mu» allâkta mühim hiç bir mesele yoktur, Ekonomik meseleler ise ne fevkalâde ne de müstacel mahiyettedir. Binaen. aleyh bunların müzakeresi mütehas- sıslara bırakılabilir. İki devlet adamının meşgul olduğu umumi meseleler şunlardır: Almanya Ne münasebat, 'Tuna havzasında $i- yasi ve iktisadi tahavvüller ve niha- yet Avrupada yeni muvazene ve sul- hun takviyesi, Bu son meselede Fransızlarda gâ- Jeyan uyandıran ve müzmin bir ih- tüâf mahiyetini alan Alman ve İlal- yan talebleri çok mühim bir yer tut- maktadır. 7 B. Beck Londraya gidecek Londra 26 (A.A.) — Sunday Times gazelesinin Varşova muhabirine gö- re Polonya Hariciye Nazırı Beck, Ha» riciye nezaret! tarafından vuku bu- lan davet üzerine martın nihayetinde veya nisan iptidasında Londrayı xese men ziyaret edecektir. Uzak şarkta /Karadeniz paktı haberleri! Nankin hükümeti Fransa ve İngiltereye sessizce harb ilân etmiş Paris 26 (A,A.) — Nankin hükü- metinin (Çinde Japonya tarafından kurulan hükümet) sessizce Fransays ve İngiltereye harp ilân ettiğine dair Domei ajansı tarafından verilen ha- ber matbuatı alâkadar etmektedir, Emekli general Cafer Tayyarın bir talebi Ankara 28 (Telefonla) — Emekli general Cafer Tayyarın kendisine ve. rilen ordu kumandanlığı tahsisatının tekaüdlüğü tarihinden itibaren he- sab edilmesi hakkında devlet şi yaptığı müracaat şüraca muhasebat divanına havale edilmiştir, Talebini muhasebat divanı terviç etmediği takdirde general tekrar devlet şürasi- na müracaat edecektir, Sovyet hükümetinin böyle bir teklifte bulunmadığı bildiriliyor Möskova 26 (AA) Sovyetler birliğinin bir Karadeniz paktı yapıl- ması hususunda tekliflerde bulundu- una dair bazı ecnebi gazetelerde çi- kan haberlerin tekerrür etmesi üze rine, Tass ajansı Sovyet hükümetinin hiçbir kimseye böyle bir teklifte bu- Yunmamış ve bu hususta hiçbir kim- se le müzakereye girişmemiş olduğu- nu beyana mezundur. Sabık Fransız sefiri gitti Sabık Fransız sefiri B. Ponsot, hare» ket edeceği günlerde hastalandığından tedavi için bir müddet şehrimizde kal mıştı, B. Ponsot tamamile iyileştiğin- den dün akşamki ekspresle Perise ha- rTeket etmiştir. Yeni İngiliz sefiri Yeni İngiliz sefiri B. Hugesen, Rel- sicümhura itimadnamesini takdim için dün akşam ekspresle Ankaraya gitmiştir. Ingiliz generali | Nesbit şehrimizde General bu akşam ekspresle Belgrada hareket ediyor Misafir İngiliz generali Beauman Nesbit bu sabah saat sekizi kırk geçe Haydarpaşaya muvasalat eden el şehrimize gelmiş bulunmakta- z generaline; deniz kurmay subaylarımızdan binbaşı B. Aziz refa- kat etmekt idi, general istasyonda as» keri merasimle karşılanmış ve döğrü- ca İngiliz sefaretinin motörüne bine- rek İstanbula geçmiş ve Perapalas ote- line gitmiştir. Misafir general, bugün arzu ettiği takdirde şehirde kısa bir cevelân yapacak, akşamki Semplan ekspresile * Belgrada ( müflevecciheni şehrimizden ayrılacaktır. Tandır başında... İhtiyar bir kadının birçok yerleri yandı Kartalda Bayır sokağında bir evd? oturan seksen yâşlarında ve gözleri görmez bayan Hatice, mangal üzeri- ne bir tandır yaparak ısınmağa baş- almış, fakat az sonra ateş evvelâ yor- gana, sonra da ihtiyar kadına sira- yet etmiştir. Bayan Hatice, vücudü yanarken İs- timdad etmeğe başlamıştır. Bunu duyan komşular yetişmiş, ka» dını, vücudünün muhtelif mahaile- İ rinden yandığı balde kurtarmıslar, ateşi de söndürmüşlerdir. Gene Kartalda Bademli sokağında bir çocuğun birçok yerleri yanmıştır. Hasköyde bir çocuğun muh- telif yerleri yandı Hasköyde Turşucu mahallesinde oturan B. Cemilin iki yaşındaki çocu- Eu Mebmed, ödada oynarken manga la düşerek muhtelif yerlerinden yan- muş, tedavi edilmek üzere polis taras fından bekeneye yağli Yalaşılmıştar: Tünelbaşında bir hırsızın kundakçılığı Ali soyduğu dükkâna da ateş vererek yakmak istedi Bu sabah Beyoğlunda Tünel başın- da büyük bir bakkaliye mağazasını soymağa kalkışan bir hırsız, bir de kasden yangın çıkarmıştır. Sabıkalı hırsızlardan Ali; Tünel ba- şındaki Yaninin dükkânmı soymak için arkadaki dar geçidden içeriye gir. miş, büyük bir çekmeyi kırarak için- den 150 Jira kadar bir para aldıktan sonra kaçmazdan evvel cürüm ve de- Milerini ortâdan kaldırmak için dük- kâna gaz dökerek âteş vermiş, dük. kânnın kepenkleri aralıklaından dü- manlar çıkmağa başlamıştır, Tesadü- fen o sırada dükkânın önünden ge çen bir bekçi dumanları görerek itfa» | iyeye haber vererek birkaç dakika sonra da itfaiye yangın yerine yetiş. miştir. Bu sırada azılı hırsız halâ dük- kândan kaçmamış, yükte hafif baha- da ağır şeyleri ceplerine indirmekle meşgul bulunuyordu. İtfaiyenin geldiğini çân seslerinden anlıyan hırsız, dükkâna girdiği yoldan kaçmak istemiş ise de binanın her ta» rafını ifaiye sarmış bulunduğu için buna muvaffak olamamış, bodrum ka» tında bir köşeye saklanmıştır. Zabıta, şüpheli görülen yangın sön-; dürüldükten sonra dükkânda araştır- ma yapmış, hırsız Aliyi, saklandığı ka- ranlık köşede yakalamıştır. Ali, cür- münü itiraf etmiş, çaldığı paralar ge- ri alınmış, kendisi de adliyeye verilmiş» tir. Beynelmilel radyo konferansı! Ankara 25 — 5 Martta İsviçrenin Montrö şehrinde beynelmilel radyo konferansı toplanacaktır. Bu toplan- tıda Ankam ve Paris yadyolarının birbirlerine yakın dalga uzunluğu- nun sebeb olduğu karışıklığın izale , edileceği ümid ediliyor, Filistinde hareketleri terorizm şiddetlendi Yafa'da büyük değirmen yakıldı, Kudüs'te bomba patladı, 7 kişi yaralandı Kudüs 27 — Yahudi mahafili, İn- güterenin Filistinde mândasını mü- hafaza edeteğini ve yeni muhacere- te müsaade edebilmek için memle- keti Kanton usulile idare edeceğini umuyorlar. Londrada meselenin hal- line çalşıldığı bir sırada Filistinde terorizm hareketleri şiddetlenmiştir. Bir çok şehirlerde Yahudilere karşı terörizm Bareketleri şiddetlenmiştir. yaralananlar yardır. Araplar, Yafadaki büyük değirme- ni de yakmışlardır. Hasarat 40 bin İngiliz )rası tahmin edilmektedir. Bu hareket üzerine Yafaya yeniden mü- him mikdarda İngiliz polisi gelmiş- tir. Kudüste Kral Jorj caddesinde bir bomba patlamış, 7 Kişi yaralan- muştır. Hayfada üç kişi öldürülmüş- tür. Yahudi meclisinin protestosu Löndra 27 — Yahudi ajansı, İngi- Uz tekliflerini reddetmiştir. Yahudi meclisi, bir beyanname neşrederek Filistinde İngiliz mandasının lâğvı ve müstakil bir Arap hükümeti ih- dası projesini şiddetle protesto et miştir, Ispanya Cümhurreisi istifa edip Paristen ayrıldı B. Ghamberlain, İngilterenin Franco'yu tanıdığını bugün Meclise tebliğ edecek Paris 27 — İspanya cümhurreisi B. Azana,dün Paristen hareket etmiş ve Savole'de Kulonja gitmiştir. Petit Parisien gazetesine göre B. Azanâ, İs- panya cümhurreisliğinden İstifasını vermiştir. İstifaname bugün neştedi- lecektir, B. Azama, bugün İspanyol mil. letine hitaben biribeyanname neşrede- Tek istifasının sebeplerini izah ede- cektir. İngiltere, Frankoyu bugün tanıyor Londra 27 — İngiliz Başvekili B. Chamberlayn Franko hükümetini hu- kukan tanıdığını bugün avam kama- rasına tebliğ edecek ve ayni zamanda general Frankonün bir beyannamesini Varşovada talebe nümayişi Dançig hâdiselerini protesto etmek istiyen talebe, zabıtaca dağıtıldı Paris 27 — Varşovadan bildiriliyor; Üniversite talebesi, Dançigdeki ha- diseleri protesto etmek için reisle- ri kolonel Miçinin -riyaseti altında finiversitede toplanmışlardır. Bu top- lantıda nutuklar” söylenmiştir. “Tale- be, arka kapıdan çıkmâğa mecbur kalmışlar, fakat piyade ve süvari po- His kordonile karşılaşmışlar ve zabi- taca dağıtılmışlardır. Fransız Hariciye Nazırının nutku Gourdon 26 (A.A.) — Hariciye Nâ- rırı Bonnet, Gourdon mebusu Maivy”- nin daveti üzerine radikal sosyalist fe- derasyonunun bir toplantısında bu- lunmak üzere bügün buraya gelmiş» tir. Bonnet burada söylediği bir nutuk» ta demiştir ki: Fransa, Fransız kani ile, Fransız işi ile kurulmuş olan imparatorluğu- ha kimsenin dokunmasına müsaade edemez. Bu İmparatorluğun tamamlı- ğını kati olarak muhafaza edeceği gibi bu topraklar üzerindeki Fransız İ hâkimiyetini de yine kati ve mutlak olarak muhafaza edecektir. Bundan hiç kimse şüphe etmesin, hiç kimsa hayrete düşmesin, Fransanın hariçte takib ettiği sk yaset, Fransanın etrafında toplanmış olan bütün dostlukları artırmıştır. Her geçen gün bana bunun yeni bir delilini getirmektedir. de okuyacaktır. B, Chamberlay'nın nutkunu müteakip Burgostaki İngiliz mümessili B. Hodgson tanıma keyfi- yetini Franko hükümetine tebliğ ede- cek ve kendisi maslahatgüzar ünvanı- nı alacaktır. İngiltere hükümeti, Mad- rid hükümetini de mevcud oldukça fülen tanımağa devam edetektir. General Franconun bir telgrafı Londra 26 — General Franco, İn- giltere hükümetine gönderdiği bir telgrafta, cümhuriyetciler kayıtsız ve şartsız harbe nihâyet verirlerse mü- Yâyim davranacağını, diğer taraftan İspanyanın mülki ve siyasi tamami- yetine riayet ettireceğini bildirmiştir. İtalyadan çıkarılan ecnebi gazeteciler Paris 26 Figaro gazetesi yazıyor: Romaya giderek yeni intihab dolayısile tertib edilen tezahürat ve merasime İştirak etmek istiyen Jean 'Tharuad gibi Fransız gazetecilerinin pasaportlarını İtalyan konsoloshane- si vize etmemektedir. Evvelki gün Revue des Deux'Mondes müharrirle- rinden Rene Pmon'a yapılan tebli- gaita İtalyan hükümetinin kendile- rinin İtalyada bulunmasını istemediği bilirilmiştir. Roma 27 — İtalya hükümeti, üç İsviçreli gazeteciye bir hafla zarfın. da İtalyadan çıkıp gitmeleri için tebs Ugat yapmıştır. Bunların arasında Temps muhabiri Gentizon da vardır, Zat maaşları hakkında bir karar Ankara 26 (Telefonla) — Maliye Vekâletince .verilen bir karara göre xat maaşı ölarak bağlanan aylıklarla bir defaya mahsus olarak verilmesi Wizımgelen paraların yapılan tebligâ» ta rağinen almıyan veya almaktan 3 tinkâf edenlere maliye dairelerine mü racaat ederek paralarını almaları polla vasıtasile tebliğ edilecektir, Bu tebii. gâla rağmen müracaat etmiyenler ve paralarını âlmıyanların paraları mü. ruru zaman müddeti olan beş seng müddetle emanet hesabına âlınacak ve bu beş senelik müddet içinde d4 müracaat ederek almıyanların para» ları hazineye irat kaydolunacaktır. Bağlanan tekaüd ve yetim aylıkla. rına aid resmi senedi almaktan İstin. kâf edenler hakkında da iki yoklama, da veya bu yoklamalar arasında geçen zaman içinde müracaat etmedikleri takâirde kayıtlarının terkini cihetine gidilecektir.