27 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Şubat 1981 AKŞAMDAN AKŞAMA Mebusluk taliplerine nazikâne bir ihtar Okuyoruz, İşitiyoruz! «Mebusluk için müracaat edenlerin yekünu iki bini geçti... «Hayır, s6 kiz bini buldu!»... aBakalım talih ku- gu kimin başına kanacak?»... «Ben müracaat ettim, sendeet yahul»... «Bir seçilse işini yoluna koydu demek- tir; çünkü zavallı pek yıkıntıdaydı!» İlh, ilh.. Hülâsa, türlü türlü haberler, dü- şünceler ve telâkkiler... Bereket versin, fırkanın pek nazi- kâne bir ihtarı var, Mebusluk talip. Jerine şu sualleri soruyor; tanıdıklar. dan bir müracaatçıda gördüm; alti. hi da ayrıca mavi kalemle çizmişler ki, zinhar gözden kaçmasın diye! Ma. nidar bir şey: «Nereden seçilmek istersiniz?... İn- tihab edilmek kabiliyetiniz nerelerde- dir?» Anlayana sivrisinek saz gelir... Bu- nun da tahtında ne mânalar gizli! Yani demek istiyorlar ki; «Hakikaten faydalı içtimai hizmet- ler görmekte ve görmek kabiliyetinde misin? Sade kendi iddian da kâfi de- ğü! Muhitine bunu takdir ettirdin mi? Eğer öyleysen talib ol! Aksi takdirde kalabalık etme!...» Mebusluk ... Zahirde kolay bir şey... Pek çokları sanıyorlar ki, üç yüz kişi ile dolu bir salonda oturmak; kürsüden söz söy- liyeni dinlemek, yahud dinler gibi gö- rünmek; lâf fazla uzayınca, usullacık dışarı... Koridorlarda üç beş dolaş. pafiz şahsiyetlere görün, sonra derhal istasyon... Hazır tren de bedava... Ver elini İstanbul... On on beş gün yan geldikten sonra, tahsisat zamanında kompartimanda yer tut!... Ara sıra anafor Avrupa seyahatleri de var... Kekâ! — Kuzum aylığı kaça geliyormuş”... Fırkanın münidar satırlar altına gizdiği mavi çizgiler, bu telâkkiyi hay- Ji sarsacak mahiyettedir: — Hangi iktidarlarla muhitinde Müracaalçının vereceği tahriri ce vab üzerine şüphesiz şu tahminler yü- rütülecektir: — Ha!... Adanadan seçilmek istiyor... Acaba pamuk yahud portakal, yahud da Mersin limanı hakkında etüdleri mi var?... Tutulan yolu beğenmiyor da yepyeni iddialarla mı ortaya çıka- cak7?... — A... Bak... «İzmirden beni s6 çerler». demiş... Demek kuruyemiş ih- racatında bir kolaylık bulmuş, mubi. tine fayda temin etmiş; uşayed bu zat iktisad encümeninde bulunursa, ka- nunlar, nizamlar üzerine, bizim ime- nafilmize (İzmirin menafiine) uygun şekilde müessir olur!» Düşüncesini hasıl etmiş... Iattâ oşunu İktisad Ve- kili yapmalı!» diyenler bile olsa ge rek... Ey mebusluk talibi! Şayed vaziyetin böyleyse, buna ben- zer iktisadi, harsi, zirai, hukuki, aske- Yi, diplomatik, idari ilh (encümenle. re, vekâletlere göre bu seriyi tamam- Jayımız...) hasletlerin, meziyetlerin, Âleminkine faik, vatandaşlarınca mu- saddak cerbezen varsa eh diğer nam- zedler arasında düşünülürsün... Ve ilâa?!... “sm Geçen gün muharrir arkadaşları. mızdan biri, köy muhtarı intihabatın. — Miras dedin de aklıma Denizbank | geldi bay Amca... Yeni liman Nafıa Vekâleti Yedikuleyi muvafık buluyor Şehircilik mütehassısı B. Proste müstakbel İstanbul llmanmın Yeni- kapıda tesisini muvafık görmüştü. Xeni büyük liman ile civarındaki t0- sisat vücude getirilinciye kadar şim- diki limanı muvakkat mahiyette ka- bul etmiş, burada ne gibi tesisat vü- cude getirileceğini göstermiştir. Yenikapıda yapılacak limanın et- rafında büyük antrepolar, kömür de- poları, sanayi zmüesseseleri vücude getirilecek ve bir de amele evlerinden mürekkep bir mahalle teşekkül edeck- tir. Şehrin Ilmanı buraya nakledildi- ğine göre burası ayni zamanda bir ih- Taç iskelesi olacağından, Sirkeci is tasyonu yerine Yenikapı büyük ihraç istasyonu olacaktır. B. Proste'un plânına Nafia Vekâle- tlitiraz etmişlir. Nafia Vekâleti Yeni- kapının şehir hududu içinde, bilhas- sa sur dahilinde bulunduğunu, çok geniş tesisata ihtiyaç görülei müs takbel liman için muvafık olmadığını göz önüne almış, yeni limanın Yedi- kule haricinde tesis edilmesini muva- fık görmüştür. Sur haricinde yapıla cak bu limandan şehire doğru ilerliye- cek yolların istikameti de tesbit edil. miştir. Şehircilik mütehassıs, Yenikapi başlangıç olmak üzere birçok yollar göstermişti. Limanın Yedikulede t€- sisi üzerine, nâzım plânın İstanbul semtine git esaslı hatlarından çoğunu değiştirmek lâzımgeliyor. ği B. Proste, martta geldiği zaman, Vekâletin itirazı hakkında mülalda- sını bildirecektir. Şehir bütçesi Daimi encümen marttan iti- baren tetkike başlayacak Nisanda tekrar toplanacak Umumi meclis, 939 Vilâyet ve Belediye büt- çelerini müzakere edecektir, Bütçeler evvelee Daimi encimende tedkik edi- leceğinden, encümen marttan itiba- ren haftanın bazı günlerini bu: iş» hasredecektir. Yeni sene bütçesi geçen seneki büt- çeden farklı olucaktır. Yeni bütçe, bil- hassa Valinin Umumi mecliste oku- duğu nutuk esaslarından mülhem olacaktır. EE DE EEE da halkın biribirine girmesini ve biri. ni yâralamasını, ahalinin siyasi rüştü namına bir fali hayır telâkki ediyor- du. Doğrusu xikri geçen misalinden o tar, ahkâm çikarmak hususunda meslekdaşım kadar nikbin olamıya- cağım. Fakat mebus olmak isteyenle rin bu seferki çokluğundan şu hayırlı netice çıkabilir ki, - hele Partinin ma met edip göze girmeğe çabalar... İyi bir ders... Siyasi rüştümüzü kuv- vetlendirecek iyi bir idman... Her şey- den evvel de nazikâne bir ihtar... (WA - Nü) «O da benim gibi öyle bir mirasa kondu ki Allah yardımcısı olsun!... Karilerimizin mektupları Bir istidaya ne kadar zamanda cevap verilir? Kızıltoprakta, Fenerbahçe kli» bü karşımda 46 numarada nü» allimlikten müstâfi M. A. ime sile bir mektup aldık: «Bir istidaya ne akdar zamun- da cevap verilir? İstanbul Maarif müdürlüğüne bir istida vermiş- dim, Aldı ay cevap verilmedi. MA AKŞAM: Bu istidalâara cevap meselesi üzerine dikkati celbederiz Mü- cerred bir mevzu olduğu için değil, şamil ve nazari ehemmiyeti oldu- gundan dolayı... İstidaların altına on altı kuruşluk pul yapışıyor. Bu da istida veren adama; «Niçin cevap vermedin?» sunlini sormak hakkını bahşetmektedir. İstidalara cevap vermekte mit- tad ve makul bir haddi geçiren daireler mesul olmalıdır, Yeni yollar Eminönü ve Karaköyden Gazi köprüsüne uzayacak yolların plânı hazırlandı Gazi köprüsü ağustosta biteceğin- den, Azapkapıdan Taksime, Unkapa- nınmdan Şehzadebaşına doğru uzanan Cak yolların açılmasına teşebbüs edi- leceğini yazmıştık. Gazi köprüsünün iki başına uzana- cak bu iki yoldan başka, biri Kars- Köy, diğeri Eminönünden itibaren iki sahil yolu daha açılacaktır. Bu yollar- dan, Azapkapısından Halıcoğlu ve Sütlüceye kadar uzanan kısının plâ- ni evveles hazırlanmış ve Nafia Vekâ- letince tasdik edilmişti. Şimdi Proste Nâzım plânma göre Eminününden Unkapanma ve Karaköyden Azapka- piya kadar her iki Haliç sahil yolu. nun tatbikat plânları hazırlanmıştır. Bundan başka, Bebek İle Dolmabah- çe arasındaki yalın da plânı hazırlan- mıştır, İstinye - Bebek arasındaki plân evvelce yapılmış ve şimdi de istimlâk yapılmak suretile tatbikine başlan- mıştır. İmar müdürlüğü İstinyeden Karağa kadar uzsnan sahanın da imar plânını hazırladığından - Kara- köy ile Dolmabahçe arası müstesna olarak - Boğazın Rumeli sahili imar plânları tamamlanmıştır, Gerek Ha- icin her iki sahilinin, gerek Boğazın Rümeli kıyısımn tatbik plânları Umu- mi mecliste kabul edildikten sonra tasdik için Nafla Vekâletine gönde- rilecektir. İş meselesinden kavga Pangaltıda Garbis ile Hrant bir iş meselesinden kavga etmişler, Hırant Garbisi yüzünden yaraladığından, ya- Kalanarak mahkemeye verilmiştir. 3 ayda bir tekrar edilen Daimi fotograf müsabakamıza mit tafsilât 10 uncu sahifemizde okuyunuz. .. Pürüzleri temizliyecek amma epey de ter dökecek!... Kolay mı ya, gün geçmiyor, ortaya bir mesele çıki- ŞEHİR HABERLERİ Bay Amoa tapuda. Bir mesele Ekmek imaliye ücreti inmeli mi, artmalı mı? Yüzde sekseni yumuşak buğday, yüzde yirmisi öp mısır unundan ol- mak Üzere, çeşnisi tutulan ve kimya- hanede tahlili muvafık netice veren ikinci nevi ekmeğin sekiz kuruşa Sa- tılabileceğini yazmıştık. Yarın toplanacak Daimi encümen bu hususta bir karar verecektir, An- cak sekiz kuruşa satılabilecek bir ek- mek çıkarmakla ekmek meselesi hâl- Jedilmemektedir. Belediye, gerek bi- rinci, gerek İkinci nevi ekmek fiatleri- nin düşürülmesini temin etmek İsti- yor, Binaenaleyh imaliye ücreti ted- kik edilmeğe başlanmıştır. Fırıncılar- la temasa girişildiği gibi, ayrıca piya- sada da tedkikler yapılmaktadır. Bu hususla meşgul olatı bazı zeva- tan fikrine göre, ekmeğin imaliye üc- retini - işçi yevmiyeleri azaldığı için - indirmek mümkün olacaktır, Diğer bir #ikre göre de iyi ekmek çıkarmak için iyi ve mütehassıs işçi kullanmak ve imaliye ücretini biraz arttırmak lâzımdır. Polis memurları arasında tayinler Büyükdere başkomiserliğinden Em- niyet âmirliğine terfi eden B. Vasıf Kadıköy Emniyet, âmirliğine, Ikinci komiserlerden B, Celâl Kasımpaşa merkezine, B, İbrahim Hasköy merkö- zine, B. Şevket beşinci şube müdürlü- dü emrine tayin olununuşlardır, Kiremit hırsızı Polis üç kişiyl yakaladı Zabıta, dün garip bir hırsızlık va- kasının suçlularını yakalamıştır, Va- kıflar idaresine ait Kasımapaşadaki büyük Havuzlu hana evvelki sabah gelenler, han binası üzerindeki kire- midlerin yarısından fazlasının yerin- de yeller estiğini ve çıplak çatımn meydunu çıklığını görmüşlerdir. Hanla alâkadar adamlar derhal keyliyeli zabileya bildirmişler, polis menyurları da hırsızların tekrar bina- ya gelerek mütebaki kiremidleri de götürecekleri kanaatine vardıkları ci- hetle, ertesi gece bina etrafında ter. tibat almışlardır. Filbakika az sonra bir adamla İki çocuk gelmiş, ve bun- lar biribirlerine omuz vermek ve pen- cerelere tırmanmak suretile hanm damina çıkmışlardır. Bu adamla iki çocuk, yeniden bir hayli kiremid yığını yaparak oradan uzaklaşacakları sırada polisler tara- fından yakalanmışlardır. Bunlardan biri, sabıkalı hırsızlar- dan Mustafadır. İki çocuk ta Kasım- paşada oturan Abdullah ve Hâmid isimlerindedir. Bunlar Mustafanin teşvikile bu işi yaptıklarını itiraf et- mişler ve kiremidleri sattıkları yeri göstermişlerdir. Polis, kirmedleri satdan yerden is- tirdad ederek Vakıflar idaresine tes: lim etmiştir, Üç suçlu hakkındaki tah kikat derinleştirilmektedir. ... Bak, şimdi de, bir vinç meselesi, diyorlari... Annelere yüzük İngilterede doğumun artırılması için birçok çareler düşünmüşler. Bun» ların arasında birisi pek ziyade dik- kate değer. Kadınlara her çocuk do. Zurdukça bir altın yüzük hediye edil. mesi kararlaştarılmış. Hiç de fena bir tedbir değil. Kadın- ları en zayıf tarafından yakalamış. Jar. Herhalde bu yüzük tedbirinin nüfus üzerinde büyük tesiri olacağı ni sanıyorum, Çünkü karılarma bir altın yüzük hediye edemiyenler, ona bir çocuk bağışlayarak bu hizmeti görebekler,, Fakat İngilizlerin verdiği bu karar. da bir şey nazarı dikkatime çarptı. Eğer doğacak çocuk erkekse annesine, yakut yüzük, kızsa zebercet taşlı bir yüzük hediye olunacakmış. Ecnim bildiğim yakut, hele ban cinsleri, zebercetten daha kıymetlidir. Doğuran kadınlara verilecek bu hedi. yeler erkek kıymetini bütün dünyaya bir kere daha isbat etmiyecek mi” Bundan bir kaç sene evvel de bir kraliçenin doğacak çocuğu için bir merasim programı yapılmıştı. Çocuk erkek olürsa yüz bilmem kaç, kız olur. Sa yirmi küsur top atilacaktı. Yakut yüzük ve yüzden fazla top.. Gördünüz mü erkeğin kıymetini?., Tek gözlükten şemsiyeye... Asri sulh perisi diye tanılan İngiliz Başvekili Chamberlain Avrupada ye- ni bir moda çıkarmış. Şimdi Avrupa. nın birçok şehirlerinde gençler elle rinde bir şemsiye ile dolaşmağı en bi- yük şıklık alâmeti sayıyorlarmış. Üs- telik şemsiye taşımak da sulhu sey- mek, korumak gibi insani hislerin en büyük alâmeti addediliyormuş. Aklıma son Habeş imparatoru Ne güs geldi. Onun da şemsiyesi vardı. Hem de herkesinkinden büyük bir şemsiye... Lâkin şemsiyesinin koca manlığına rağmen harpten kurtula. madı, Negüsün şemsiyesi Habeş har. bi dolayısile meşhur olmuştu. Cham- berlainin şemsiyesi ise sulh teşebbüs- leri münasebetile meşhur oldu... Ortada iki şemsiye fakat araların. da ne büyük bir fark var. Herhalde moda çıkarmak bakımından erkekler w kadınlardan pek aşağı kalmıyor- Şimdiki Başvekilin ağabeyi ve eski Hariciye Nazırı Austen Chamberlain tek gözlük taşırdı. Bugünkü Cham- berlalnin şemsiyesi kadar o zamanki Chamberlainin tek gözlüğü meşhurdu, Hatta bir zamanlar İngilterede genç- ler arasında büyük bir moda çikmiş- tı. Tek gözlük taşımak mosai. En sağlam gözlüler tek gözlük takmış- lardı. Dünya dönüyor. Şimdi de gençler tek gözlükten şemsiyeye geçtiler. Nitekim bir zaman Lord Bayron o kadar meşhur olmuştu ki ayakları en sağlam delikanlılar bile bu genç şa- ire benzemek için topallayarak yürür. lerdi, B. A, — Bu kadar ağır meseleler. den sonra vinç meselesinin zuhuru tabildir!...