27 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Iktisadi ve mali hafta | Avrupa borsaları mütereddit - Ankara borsasında vaziyet Fransa Maliye Nazırı bay Paul | Reynaud'nun yaman bir kuvvei ik- Daiyesi vardır. evvel memleket dahilinde pek çok muarızları varken, hattâ siyasi bir gazete, onu Sovyetlerin ajanı gibi göstererek her fırsatla le- kelemeğe savaşırken, bay Paul Rey- nların hiç birisine ku- taraftan bütün mu halefetlere göğüs gererek programı- mı tatbik etti ve muvaffak oldu, di- ğer taraftan da tatlı dili ile yalnız dostlarını teğil, muarızlarmı da tes- bir etti. Sempatiyi celb kususunda muval- fakıyetin sırı iki noktada toplana- bilir. Biri, sık sık radyo vamtasile vatandaşisrına hitab ederek mali va- ziyet hakkında doğru malümat ver- mek, ikincisi de muhaliflerini iskât edece): kuvvetli ve vecizeli deliller bulmak. Son bir nutkunda, halka ve bilhassa gezetecilere, uyanık bulun- maâlarını, s*hte sloğan'lara (*) haklı hayat vermeyip onların yerine haki- ki silogan'lar yaymalarını tavsiye ediyor. Si slogan hangisi imiş? Derler ki, diyor, bulunduğumuz va- ziyelle, vergi kendi kendini kemire. cek olduktan sonra onu tezyid et- kulağına pek mülâyim gelen bir id- diarlır. İyi amma, on milyar noksan vergi, on milyar fazla sahte para de- mek olduğu da unutulmamalıdır (**). doğru siogan'ler daha is- siniz? İşte diyor: Patronu kârdan mahrum et , işçiyi » mahrum birakmak- Cebr kit geçirmek, ceb- fakirlei demektir. Kundura fzbrikalarımız bütün bilecek mikdarda tmezlerse, demokru- it in tuttuğu saka! siyaset, haf- si saatlerinin tenzilinden el- n maküs netice ve nihayet faz'a İslihsalde bulun u bundan daha veciz bir | disan ile ifarle oluramazdı. Bay Reynavd, geçen hafta la bir muvaffakıyet daha ka- r. Altı aylık hazine bonoları- ü 2,25 den yüzde iki- ir semelik bonolarınkini de 5 den yüzde (2,50) ye in- Pariste intisar eden İnformation gazetesinin 23 subat 039 tarihli nüs- hasında şu havadisi okuduk: «Ankara hükümeti, altın ve döviz kaçakçılığına mâni ölmüâk ve bu #üree Türk parasının kıymetini ko- rumak için Alman usulüne göre kani- biyo ve sermaye kontrolünü tezyid etmek imkânlarım tedkik ediyor. İşbaşına gelmeden | muti bir | : 5 ,,, | daki umumi vaziyetini mekte ne mâna var? Bu, mükellefin maji Esas itibarile bir İngiliz lirası 5,83 Türk lirası ettiğine göre bir Türk lirası da 30 franktan az buçuk faz la kıymetinde olmak Jâzımgelir. Hakikaten de Pariste resmi takas muameleleri bu flat üzerine yapıl maktadır. Ancak kara borsada fiat- ler farklıdır. Kara borsada bu gibi alışverişlere meydan vermemek üzere Ankara hü. kümetinin, ecnebiler tarafından İt- hal edilecek dövizlerin Cümhuriyet Merkez bankası tarafından bir prim ile satın alınmasına ve bunların Türk tebaasma ayni flatle satılmasına müsaade edeceği söylenmektedir: Bu havadisi kaydi-ihtiyatla tlâkki | İ programına koymak lüzumunu duy- etmek lâzımgelir. Avrupa siyasi ufuklarında sükün berdevamdır; hele İspanya hadisele- ri hitama ermek Üzere bulunmasına göre ferahlık gitikçe artıyor; yalnız şimdi de Büyük Okyanus mubiti pek dalgalıdır. İngilizlerle Japonlar ara- Sında ciddi ihtilâf. sebebleri eksik değildir; daima da yeni yeni hadise- ler vukubulmaktadır. Bu sebebden dolayı Amerika ve Av- rupa p larının bu hafis zarfın. mütereddid kelimesile ifade edebiliriz. Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Hafta zarfında Ankara borsasında ve onu takiben İstanbul piyasasında gene hafif ve fakst umumi bir te- reffüe şahid olduk. Yüzde yedi buçuk faizli Türk bor- cu tahvilleri 1932 den 1940da kaldılar. Ikramiyeli Ergani 19,67 den 19,75 e ve Sıvas - Erzurum kâğıdları da 19,12 den 19,15 e yükseldiler Anadolu grupunda mühim hare- ketler yoktur, Son fiatler şunlardır: Hisse si 23,60 'Tahviller 40.60 Mümessiller 31,20 Merkez bankası hisseleri bir puan geriliyerek 108,25 lirada kaldı Endüstriyel kâğıdlarımızda da ha- reket yok gibidir. Aslan Çimento 9,05 lira; Tramvay 10 lira; Umum Sigorda 13 lira; Ter- kos 6,15 lira; Üsküdar - Kadıköy Su Şirketi 2,55 lira; Bomonti 8,05 lira; Telefon 9,45 Ira; Omnlum 0,87 lira; Şark Merkez Ecza Deposu 2,65 )ira ediyor. Bu hafta Kredi Fonsiye fiatlerinde gene bire: puan tereffü vardır: © 1908 trtibi 116,50 1911 tertibi 105,50 lirada kaldı, (91 Bu, bir kaç semedenberi Avrupa Hsanlarıns aynen geçmiş İngilizce, daha doğrusu İskoçyaca bir kelimedir. Harcı âlem veya iddialar gibi tercüme edebiiliriz. (**) İnflatien suretile çıkarılacak pa- rayı kalp akçe diye tavsif ediyor. Salihli (Akşam) — Manisa velisi B, Osman Şahinbaş Salihliye gelmiş, bükümet işlerini, Halkevini teftiş etmiştir. Salihlide 50,000 Yira sarfile yeni bir hükümet konağı binası inşa edilecektir. Valimizin kaza merkezine gelme. © si münasebetile yeni İnşa olunscak hükümet konağının temelatma töreni ya- pılmıştır. Törende kaymakam, daire müdürleri, gençler ve halk hazır bulun- muşlardır. Valimiz, muhtelif müesseseleri ve kaza yollarını teftiş ederek Manisaya dönmüştür. Yukarıdaki resimlerde vali B. Osman Şahinbaş Salihlide kendi. sini karşıhyanlar arasında görünüyor, | kendi kendilerine sorup Devlet vazifesinde yalnız ehliyet ve liyakat esastır (Baş tarafı 1 inci sahifede) lebe çalmasından az çok şikâyet edilmeyen memleket yok gibidir. İn- sanlar kendi hislerinden, düşünce- lerinden tamamen tecerrüd edeme- dikçe «ehliyet» ölçüsünün âmme vic- danı tarafından azru edilen şekilde objektif olacağını, şahsi ve hissi öl- çülerle ehliyet ve liyakat seçme âde- tinin büsbütün ortadan Kalkacağı- ni zannetmek, yeryüzünün cennet olabileceğine inanmak kadar safdil. liktir. Felâket, bu hâlin - beşeri zaaflar nisbetinde - istisnai şekilde dalma mevcud olması değil, umumi bir sistem şeklini almasıdır. Bunun da miyarı, halkm şikâyet derecesi- dir. Halk vicdanında yer etmiş bir endişeye cevab vermek içindir ki hü- kümet, devlet vazifelerinin ehillerin& tevdi edilmesine dikkat olunacağını muştur. Bu suretle, pek tabii olan, fakat müphem şekilde fikirlerde ka- Jan bir hareket kaidesini hükümet sarih, kati bir idare sistemi oolarak ilân etmiştir. Bunda nekadar isabet olduğu, efkârı umumiyede hissedilen derin o memnuniyetten anlaşılıyor. Hükümet, memleketin belli başlı bir derdine parmağını basmıştır. Bun- | dan dolayı millet kendisine müteşek- | Kirdir. İ Ehliyeti Hiyakati şupheli olanların millet işleri başına geçebilmesindeki zârar, yalnız bu hizmetlerin iyi gö- rülmemesinden ibaret kalsa, telâfisi azçok kolay ve çabuk bir hastalık karşısında bulunurduk. Fakat'hakiki Jehliyete değer vermemenin zararı, milli bünyeyi çürütecek kadar vahimdir, çünkü maddi ziyana bir de tedavisi senelere, nesillere muhtaç manevi tahribat katılabilir. Bu tahribatın en büyüğü gençlikte, bilhassa tahsil gençliğinde görülür. e Bunlardan bir kısmı - olan şeylere bakarak - tahsi- lin, kültürün, ihtisasın, çalışmanın boşluğuna kanaat getirebilirler; ik min, irfanın varlığı ile yokluğu ara- İ miyette çalışmanın neye yaradığını ümidsizliğe düşerlerse bı ruhi halelin tedavisi güç olur. Diğer bir kısım dâ şu veya bu ar- kaya güvenerek hayatlarını temin edeceklerine kanaat getirirler, çalış maya muhtaç olmadıklarına inânır- lar. Gençlik terbiyesi üzerind tesiri dolayısile dahi, hükümetin, Devlet hizmetinde yalnız ebliyet ve liyakata kıymet vereceğini sarih sistem ola- ger bir harekettir, Başka nasıl olabilirdi ki bu rejim, tarihi hâdiselerin binbir merhamet- Jebesile kurulmuştur, ve bügün Cüm- huriyetin başında bulunan büyük Şahsiyet, yıllardır vatan ve Devlet mihverini çeken en yüksek ehliyet ve liyâkatin tam timsalidir. Necmeddin Sadak Ankaradaki maçlar Ankara 26 (Akşam) — Şild maçla- rına bugün başlandı. Gençlerbirliği Galatasaray maçı 2-i Gençlerbirliği. nin galibiyetile neticelendi. Ankara şampiyonu Demirspor da Harbiyeye 5-4 galib geldi. Alman milli takımı Yugos- lavyayı 3-2 yendi Berlin 26 (A.A.) — Olimpiyat sta. dında 70,000 den fazla bir seyirci küt- lesi önünde Yugoslavya milli futbol takımı ile karşılaşan Alman milli ta. kımı 3-2 galib gelmiştir. Bu karşılaş. manın birinci haftaymında Yugoslav. ların 2-1 galib vaziyette olmaları bü- yük bir alâka ve hayret uyandırmış. tar. Galatasaray lisesi, İstanbul lisesini mağlüb etti Dün Taksim stadında Galatasaray ile İstanbul Hseleri arasında hüsüsi bir karşılaşma yapılmış ve Galâtasa- ray 4 - 0 galib gelmiştir. sında fark gözetmeyen, hangi evsafa | kıymet verdiği belli olmayan bir ce- | rak ilân etmesi takdir ve tebrike de- İ siz darbesine ehliyet ve liyakatin ga- | Önümüzdeki Çârşamba Akşamı Sümer sineması Morlu kadın... namile anılan ve geçen sene tevkif edilen NİCE'in Meşhur Mareraperest kadınının esrar. :Z ve şayanı hayret hayatını tasvir eden AŞK “MACERA yaşanmış Roman Filmini gösterecektir. Baş Rolde: EDWIGE FEUİLLERE MELEK sineması müdavimlerine MÜJDE : ma MELİK Sinemasma lâyik bir Şaheser takdim edilecek: SATILIK BEBEK Baş Rollerde : JOAN CRAVFORD - ALLAN CURTIS SPENCER TRACY Deniz Namzetleri osemsni Gençlik hayatına dair yapılmış ciddi ve kuvvetli bir Film Pek yakında: SARAY sinemasında Bugüne kadar İstanbulda sinemada birden gösterilmiştir. HALBUKİ en büyük Pilimler bile ancak 2 büyük KASIRGA PEK YAKINDA 3 büyük sinemada birden gösterilecektir. MELEK-SARAY-İPEK LÂLE Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli; Osmanbeyde Şark Merkez, Taksim: (İstiklâl caddesinde Kemal Rebul, Beyoğlu: Tünelde Matkoviç, Yüksekkaldırımda Vinkopulo, Gala- ta: Topçular caddesinde Merkez, Ka- sımpaşa: Müeyyed, Hasköy: o Aseo, Fatih: Veznecilerde Üniversite, Kara- gümrük; Ali Kemal, Bakırköy: Terzi- yan, Sarıyer: Asaf, Aksaray: Cerrah- paşada Şeref, Beşiktaş: Vidin, Fener; Emiiyadis, Kumkapı: Asadoryan, Kü- çükpazar;: Necati, Samatya: Koca- mustafapaşada Rıdvan, Şehremini; Topkapıda Nâzım, Üsküdar: İskeleba- şında Merkez. Her gece nöbetçi eczaneler: Orta- köy, Armavudköy, Bebek, Beykoz, Pa- şabahçe, o Anadoluhisarı, o Tarabya, Yeniköy, Emirgin ve Rumelihisarın- daki eczaneler her gece nöbetçidir. Köpek isteniyor Pekinua ve Foksteriye cinslerinden gayet iyi cins 2 erkek yavru köpek isteniyor. Akşam ilân memurlu- ğuna müracaat, Telefon; 20681, * İstediğiniz gibi BIR OTOMOBIL / almak veya satmak ıçın e YY KUÇUK ILÂAN isHfad Yirminci asrın büyük medeniyeline.. İstanbul'un şeref mevkiine. En yüksek Insanların ince sevkine lâyık Eşsiz ve emsalsiz bir sinema oluyor.. Bu akşam saat 9 da PİPİÇA Macar DBaleti. Yakında: (AŞK BORSASI) M. Yesari İstiklâl caddesi Komedi kısmı, Gece saat 2030 da Bir muhasip aranıyor 4 perde J TURAN Bu akşam Halk gecesi Sadi Tek ve ar- Ertuğral kadaşları. HAMLET 7 P. «Se? ALYA revüsü. Büyük TİYATROSU 28 Şubat salı günü akşamından itibaren İNSAN MABUT Abone ücretleri Türkiye Benebi SENELİK (“1400 kuruş 6 AYLIK 80 » HM > 3 AYLIK ww > 40 » 3 AYLIK 80 » — » Posta itlihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1000, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruştuk pul göndermek lâzımdır. 700 kuruş Muharrem 7 — Kasım 112 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yata E. 1104 1240 830 938 1200 130 Va. 501 6371227 1634 1758 1028 İdarehane: Babrdli civarı Acımusluk sokak No. 13