7 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 7 Mart 1939 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Filistin hakkındaki müzakere hararetlendi ingiltere hükümeti arap delege- lerine son bir teklifte bulundu Kudüs 6 (A.A) — Büyük Britanya ile Arap murahhaslari arasında Fi- lislin işinin ballini tacil için hara retli müzakerelere devam edilmekte- dir. Londradaki Arsp kommtesi, Mı sır Hariciye müsteşarı Emin Osman paşayı İgiltere hükümetinin son tek- Mflerini büyük müftüye bildirmek zere Lübmana gitmeğe memur et- miştir. İyi haber alan mahdillerde söylendiğine göre bu tekliflerde beş Senelik bir muahede imzasından mü- ada yahudi muhaceretinin devamı ve altı ay müddetle arazi satışının de vam etmesi istenilmektedir. Altı ay sonra bu iki mesele yeniden müzakere edilecektir. Ayni mahfil. lerde söylediğine güre, büyük müftü bu sureti tasviyeyi kabul etmiyecektir. Irak Başvekili Nuri paşanın bu hu- susta tekrar tavassutta bulunacağı tahmin edilmektedir. R Londra 8 (A.A) — Filistin konfe- ransının İngiliz - Arap komitesi bu sabah toplanmıştır. Yayudi ajansının icra komitesi de bir içtima akdetmiş- tir. Bazı mühlillerde zannedildiğine gö- re konferansın büsbütün âkim kek masmın önüne geçilecek ve Araplar. Ya yahüdüer arasında bir anlaşma te- min edilecektir. 3 Suikasdler devam ediyor Kudüs & (A.A.) — Suikasdlar de- vam. etmektedir. Dün İngiliz kıtaları ile yapılan müsademeler neticesinde 'i Arap ölmüştür. Italyanın Trablustahşidatı ingilizler bu meseleye büyük - ehemmiyet veriyorlar. Londra 6 (A.A) — Fransa sefiri | run'ün Londrayı ziyareti münasebe- Fransız Hariciye Nazırı Bennet ile İngiliz Hariciye Nazırı Halifax, 15 gün sonra Fransız Cümhurreisi Leb- tile iki memleketi alâkadar eden me- Seleleri tetkik edeceklerdir. Tunusta bir teftiş Tunus 6 (A.A.) — Fastaki Fransız yüksek komiseri general Auguste Nogues, Tunusa gelmiştir. Mumaileyh, umumi vali Erik Labonne ve Tunus ge silin reel ayaş teftişe gidecektir. Salı günü de tay- yare ile Fasa hareket, edecektir. Labonne da Souset ve Safax'a gide- cektir. Vekillerin seyahaf seçildikleri sarlar Vekili bu maksadla intihab daireleri olan İstanbula geleceklerdir. Vekillerin bu tetkik seyahatlerine önümüzdeki hafla içinde çıkmaları muhtemeldir. saf Maarif Vekâletinin İsviçre coğrafyası hakkında bir kararı Ankara 6 (Telefonla) — 1938 - 1939 ders yılı yazılı ve sözlü olgun- luk imtihanları programının edebi- yat koluna mahsus kısmından İsviç- re çoğrafyasının çıkarılması” Maarif Vekâletines kararlaştırılmıştır. Devlet demiryolları bütçesi geçen seneden 3 milyon üç yüz bin lira fazla Ankara 6 (Telefonla) — Devlet Demiryolları idaresinin 1939 yılı büt çesi varidat ve masrafı denk olarak 39 milyon 130 bin liradır. Bu yekün 1938 bütçesinden 3,300,000, 1934 büt- Demiryollar ve limanlar hasılatın. da her sene görülen bu mütemadi ar. taş idarece takib edilen ucuz tarife siyasetinin işabetini gösterdiği gibi memlekette iş hacminin her sene arttığına da yeni bir misal teşkil et. mektedir, Do çe hâdiresi tahkikatı 4 Ankara 6 — Bazı noksanlarının ik. mali için Devlet Şürasınca Dahiliye Vekületine iade edilmiş olan Dolma. bahçe hâdisesi tahkikat evrakı mül. kiye müfettişlerine verilmiştir. Mü. fettişler tarafından tahkikattaki nok- sanlar ikmal edildikten sonra evrak Karadenizde fırtına Samsunda 3 gündenberi va- purlar yolcu çıkaramıyorlar Samsun 6 (Akşam) — Üç günden- beri denizde büyük bir fırtına hüküm başlıyan fırtına bütün şiddelile de- vam ediyor. Deniz çok dalgalıdır. Vapurlar sığındıkları limanlarda kal- mışlardır. Sinop, Boyabat yolu kardan ka- panmış ve münakalâtın temini için karla örtülü yollara amele çıkanl- muştar. Ş. Karahisar 6 (AA) — İlçemiz. de bir haftadır rüzgâr fırtınası ve Soğuk devâm etmekte iken dün kar yağmağa başlamış ve kasaba içeri- sine dokuz santim kar düşmüştür. Bugün de Eğribel dağında yol ke. pandığından fırtınaya tutulan on bir erkek, üç kadın a jandar- de fırtına dünden itibaren bir parça hafiflemiş ve denizde bulunan va- purlar limana gelmeğe başlamışlar. dır. Fakat henüz limandan Karade- nize vapur çıkmamıştır. Fırtına bu- A e a bi reket edeceklerdir. Dün geceki iki yangın | Maarif Vekâleti yeni bir tamim gönderdi Talebenin mektep dışındaki böş zamanlarının faydalı olmasına çalışılacak Ankara 6 (Telefonla) — Vekâleti, maarif müdürlüklerine ye- Bİ bir tamim göndermiş, ilkmekteb müallimlerinin talebe ve ailelerile sık sik temas ederek çocukların mekteb haricindeki boş zamanlarını iyi ve faydalı bir surette kullanma- larını temine çalışmalarını istemiş- tir. Vekâletin bu tamiminde talebe- lerin boş zamanlarını nasl geçire- cekleri etraflı bir surette izah edi. mektedir. Muallimler tarafından mekteb dı- şında yapılmak üzere verilecek vazi- felerin talebelere zarar (overmiyecek bir şekilde tertip olunması ve bay. Tam gibi resmi tatil günleri için va- zife verilmemesi tamimde ehemmi- yetle zikredilmektedir. Hususi liseler, maarif mü- dürlükleri vasıtasile Vekâ- letle muhabere edecekler Ankara 6 (Telefonla) — Lise ve öğretmen okullarının doğrudan doğ- ruya Vekâletle muhabere edebilme- leri hakkındaki usulün hususi lise- lere şümulü olmadığı Maarif Vekâ- letince alâkadarlara bildirilmiştir. Hu- susi liseler eskisi gibi maarif müdür- Yükleri vasıtasile Vekâletle muhabere edeceklerdir... Üç noter tasfiye edildi Ankara 6 — Ahiren meriyete giren noter kanunu mucibince yalnız üç noter tasfiyeye uğramıştır. uğramıştır, Son dakika Kalinasku Romanya Başvekili oldu Patrik Miron Kristea Fran- sanın Kan şehrinde öldü Bükreş 7 — Kral Karol, dün Fran- sarım Kan şehrinde 'tebdilhavada iken ölen Başvekil patrik Miron Eristeanın yerine Başvekâlete Dahi- diye Nazırı Kalineskoyu tayin etmiştir. Cümhuriyatçi ispanyol filosu Be zerin GO General Miaja, Madrid hü- kümetinin ki geçti Madrid 7 — General Miaja, bu- rada teşekkül eden milli müdafaa bükümetinin riyasetine, sosyalist Bisleiro Hariciye ve miralay Kasado Harbiye Nezaretlerine tayin edilmiş- lerdir. Yeni hükümetin programi şerefli bir sulh yapmaktır. Paris 7 — Kartajen limanından kaçan cümhuriyetçi İspanyol harb filosuna mensup üç kruvazör ile 12 torpido muhribi, Tunusun şimalinde kâin Fransanın Bizert limanına gel mektedir. Bu harb gemileri, Bizert limanına, geldikleri zaman hezeret altına alınacaklardır. Madridde “vukubulan o hükümet darbesi neticesinde ı1skat edilen Baş- vekil Negrin ile diğer cümhuriyetçi nazırlar, iki tayyare ile dün Fran- sanın Tuluz şehrine varmışlardır. Negrin beyanatta bulunmamıştır. Çekoslovakya yeniden mi parçalanıyor ? Birleşik iki hükümet arasında derin ihtilâflar çıktı Berlin 7 — Çekler ie Slovaklar arasında şiddetli ihtilâflar çıkmıştır. Slovakların, Çekoslovakyadan tamâ- men ayrılarak müstakil bir hükü- met teşkil etmeleri ibtimali çok kuv- vetlidir. Volkişe Beobahter gazetesi, bu- günkü gergin ve karışık vaziyetin ge- rek Çekler ve gerek Slovaklar için ta- zi | Fransız sosyalist Kongresinde j şiddetli nutuklar söylendi Eski dahiliye nazırı Dormoy hükümetin hiç bir fedakârlığa razı olmamasını istiyor Paris 6 (A.A) — Cumartesi akşa- mu başlıyan ve pazar günü gece niha- yet bullan Sosyalist partisi milli mec- lisinin toplantısı esnasında söz alan hatipler, beynelmilel bir sulh konfe- rTansının toplanmasını istemişlerdir. Şiddetli bir griplen muzlarip olan B. Blum, toplantıya iştirik etmemiştir. Dün akşam bir nutuk söyliyen eski Dahiliye Nazırı Max Dormoy, Bon- net'nin siyaselini şiddetle tenkid, far kat dahili ve harici siyasetlerin biri- birine bağlı olduğunu Kaydevlemiştir. Hatip demiştir ki: «Daladier ye Reymond ile Bonnet arasında hiçbir fark yoktur, Çünkü dahilde faşizm iş- Yerini teshil edenler, hariçte de ayni suretle kareket etmiş oldular.» Dormoy, harp tehlikesinin her za- mandan daha büyük olduğunu kay- dederek Libya'da İtalyan kıtaları tahşidatından ve İtalyadan gelmesi muhtemel bir tehdide karşı İsviçrede aman tedbirlerden bahsettikten son- ra şöyle demiştir: «Franco'nun önünde yerlsre kadar eğildik, Şimdi de bir İtalyan - Alman şantajına mı şahid olacağız? Ne yapa- cağız? Harp çıktığı takdirde Franco'- nun hiç olmazsa bitaraf kalacağına inanmak için cidden pek saf olmalı- dır. Bonnet'nin sistem! boyun eğimek- ten ibarettir, Bu sistem ise, zaaf için- de, binaenaleyh en kötü şeralt içinde memleketi harbe sürüklemektir > Yugoslavyada, 'Macaristanda ve Romanyada görülen mukavemet ve kalkınma alâmetlerm- den ve İngiliz - Sovyet yakınlığından bahsederek şöyle demiştir: «Henüz her şeyi kurtarmak müm- kündür. Yakat daha şimdiden bir fed& kârlık siyaseti hazırlanıyor. Harici mes #elelerin halini feragatle hazırlıya- cak olan iki veya Üç kişilik konferans- Jarda değil, böyle bir plânda sramalı- dır, Vasati ve Şarki Avrupa milletleri- ini inkisara uğratmaktan çekinelim.» Hatip, bundan sonra Hitlerin mu- vafakati olmadan Fransada bir s05- yelistin memleketi idare etmesi şüp- 'heli olduğunu kaydettikten sonra, Pa- riste komünist bir hükümetin iktidar mevkiine gelmesine karşı müsamaha göstermiyeceğini söyliyen Hitlerin bu özlerini hatırlatmıştır, Dormoy da, komünlet bir hükümetin idareyi ele alması taraftarı olmadığı- Bı, fakat bu işin Hitleri alâkadar et- memesi lâzımgeldiğini söylemiştir. Verilen kararlar Paris 6 (A.A) — Sosyalist partisi milli meclisinin kararları aşağıdaki ve Siromskynin lehteki takriri de 1287 e AG raki Die ve Bim ky'nin temayüllerine uygun olan ve mukâvemet siyasetini terviç eden Oriol takriri 4018 ve totaliter millet- lerle doğrudan doğruya temasları reddeylemiyen Faure takriri de 3140 rey almıştır. Varşova seyahafi Polonya ve Romanya müş- terek hareket edecekler ziyareti mİ bir tebliğde Beck ile Gafengo ara İngiltere Çine kredi açıyor vere Çiz kredi açıyor milyon sterling'e baliğ olacak bir ticari kredi açacağı alâkadar mah- fillerde söylenmektedir. Haleple Hatay bölgesi ara- sında karışıklık çıktı Berut 6 (A.A) — Haleble Hatay | bölgesi arasmda bulunan Kör dağın- | İ da karışıklıklar çıkmış, muhtelif mıntakalarda ahali jandarmaya hü- cum etmiştir. Fransız makamatı de- miryolunu himâye için zırhlı otomo- billerle kıtaat göndermiştir. Kalkütada karışıklık Londra 6 (A.A.) — Kaâlkütadan bildiriliyor: Şehirden uzak olnuyan mensucat bölgesinde mühim karışık- lıklar vükubulmuş ve polis müdaha- le etmiştir. 150 kişi az çok ağır bir surette yaralanmıştır. 170 kişi tev- kif edilmiştir. Tayyare kaçakçısı Ruhi hakkındaki tahkikat Ankara 6 — Ankara müddetumumi. ği, muhakemesinin memurin muha- kemat kanununun icrası için tayyare Radyo konferansı toplandı Ankara radyosunun vaziyeti “ — de görüşülecek Monlreuz 6 (A.A.) — Enternasyo- nal radyo konferansı Monireux Pala- sın büyük salonlarında 40 memleket heyeti murahhasalarınn iştirakile İ4- si müdürü Muri'nin riyaseti altında Sovyetler Konferansa işlitak etme- mektedir. Konferans Lucerne Tadio mukavelesinin tedkiki ile tadili ye buna bağlı radio dalga tevs'at plânı- nın yeniden tanzimi ile iştişal edecek» tir. Konferans 200 den "2000 metreye kadar olan orta ve uzun dalgalar İşi ile alâkadardır. Tedkik edilecek bir kaç mühim tek- nik meseleler içinde heyeti murahha- samız 1600 metreden yukarı bir dalga teminine tercihan şimdiki 1439 met- reyi muhafaza za etmeğe çalışacaktır. Yeni yolcu vey ve yük vagonla- rının bir kısmı geldi Ankara 6 (Telefonla) — De Demiryolları idaresince hariee isi lanmış olan 25 yolcu ve 275 yük ve- gonunun bir kısmı gelmiştir. Önü-. müzdeki hazirana kadar hepsi İesel- tüm edilmiş olacaktır. olacaktır. Türk - zin ticaret “anlaşması bugünlerde < imzalanacak Ânkara 6 (Teleton'a) — Amerika İaprezerlir ersmuzüğ örrgj Ba az oses a