7 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM 1 Mart 1939 — — Ispanyada hahili harp bitiyor mu? Negrinhükümeti iskat edildi, komünistler hariç bırakılarak bir müdafaa komitesi kuruldu Yeni hükümet adalete müstenit şerefli bir sulh temini i çalışacak Paris 6 — Madirdde Negrin hükü- metine karşı isyan çıkmış, Negrin is- kat edilmiştir. İsyanın Fronco ile hiç bir alâkası yoktur. Madridde şu kim- selerden mürekkep bir müdafaa ko- mitesi -teşkil-edilmştir;-« Ordu mümessili ve Madrid cephesi kumandam albay 'Casado, mebusan reis vekili mutedil sosyalist ve gene- ral Franco İle müzakerelere taraftar Basteiro ve yine sosyalist Carlllo ve Bari Andres, Madrid 8 (A.A) — Madridde bü- yük bir sükünet ve tabii bir vaziyet yardır, Radyo, Negrin hükümetinin 'B.. Martinez “Baxrio İle telgrüfla" -te-. masa girerek istifa ettiğini hildiriyor. Madrid 6 (A.A) — Mili Müdafaa: meclisi, konünist hariç olmak üzere bütün sol cenah feşekküllerinin ve anarşistlerin müzaheretile dün te- şekkül etmiştir. Meclisin başlıca he defleri şunlardır; «Yakında yapılacak olan Frankist İaarruzunu durdurmak, Cümhuriyet topraklarında intizamı temin etmek ve şerefli bir sulh teklif edilmediği takdirde sonuna kadar mücadele et- mek.» Albay Casado'nun askeri şefler ve sendikalar nezdinde büyük bir nüfu- yu vardır. Negrinin büyük askeri ma- kamlara komünistleri tayin etmesi ve mumaileyhin bilfiil diktatörlük yap- ması, hadiseleri tacil çi Negrin sadece para bi: Madrid 6 ika) — Mimi iş konfe- derasyonundan - dördüncü kolordu mirslay Ciprlano Mera, Madrid radyosunda bir nutuk söyl- «Memleketin bir kısmını “hiyanet neticesinde kaybettik, Hiyaneti geniş mikyasta irtikâp eden Negrin, yalnız para biriktirmekle li ve mik deti düşmanın eline bırakarak ecnebi bir memlekete kaçtı, Buğünden itibaren İspanyanın bir hükümeti ve bir vazifesi vardır: Su hü temin etmek. Fakat bu sulh şerefli, adalet ve uhuvvete müstenid olmah- dır, sesimiz maalesef düyülmıyacak olursa, İspanyanın istiklâlini temin etmek için ölünceye kadaf çarpışaca iz» Madrid radyosunda söylenen nutuklar Madrid 6 — Yeni müdafaa komite- #ine dahil Basterio komite namına Madrid radyosunda bir nutuk söyle- miş ve demiştir ki; «Hükümet erkânı Katalonyanın işgalinden sonra uzun müddet Fransada dolaşmıştır. İspan- yaya döndüğü zaman Karşılaştığımız vahim meseleyi halledecek nüfuzdan mahrumdu. Ne Cümhurreisinin, ne milletin tasvibine malik değ'İdi, Bu- nunla beraber cümhuriyetin haysiyet ve şerefine lâkayd kalarak * hariçten gelen emirlere boyun eğmekte devam etlis Negrin hükümeti tarafından ken- dine verilen generallığı kabül etmiyen albay Casado da demiştir ki: <İste- diğimiz her türlü eönebi nüfuzundan | azade hür bir vatandır. Feyizli bir hürriyet He emperya'ist devletler. hiz- metinde harap edici bir Kafrten biri-. ri seçmek “yâziyetinde bulunüyorüz. Yalnız vatanın mepfaâtlerini düşün mek zamani gelmiştir, Bizi alâkadar eden yegâne nokta İspanyanın hayır ve selâmetidir, Ya İspanya için sulh veya ölüme kadar mücadele...» Londra 6 — Madrid radyosunda Söylenen nutuklar, uzlaşma için bir davettir. Siyasi mahfiller bu nutuk- ların dahili harbe nihayet vermek için zemin hazırladığı kanaatındadır. Franconun haysiyetine halel gelme- den umumi âf için imkân bulunması muhtemeldir, Kartajanada isyan Madrid 6 — Hükümetçilerin elin- deki Kârtajana şehri garnizonunda bir isyan çıkmıştır, İsyan bastırılmış- tır, Paris 6 — Cezayirde Oran civarında 4 İspanyol tayyaresi ihmişlir. Bun- lardan biri Fransız toprağına indiği. ni anlar anlamaz derhal havalanmış- tır. Diğer tayyarelerdeki zabiller Kar- tajanada bulunduklarını v6 isyandan istifade ederek kaçtıklarını, İspanyol Fasına inmek İsterken yollarını şaşır- dıklarını söylemişlerdir. Bir tayyare de Fransız Fasında ye- re inmiştir. Tayyarelerin silâhları alınmıştır. Franco hükümetini bliği Burgoş 6 — Franco hükümetinin radyosu bir tebliğ neşredek milletin Franco hükümetine iltihak etmek is- tediğini, fakat Negrin ile arkadaşları- nın buna mani olduklarını bildirmek- te ve bu harekette bulunanların cina- | yetle itham edilerek ceza görecekleri- ni bildirmektedir. Havas muhabirinin tebliğine göre, Franco taarruz . hazırlıklarında bu- lunmaktadır. Hafta sonunda askeri harekâtın başlaması muhtemeldir. İnhisarlar umum müdürü Londraya gitti 'Tütün satışları etrafında alâkadar müesseselerle temasta bulunmak ve inkiisarlar müamelâtı etrafnda ted- Kikat yapmak üzere İnhisarlar umum müdürü”B. Mithat Yetel dün âkşam Londraya hareket etmiştir. Vilâyet ve belediyenin 939 bütçesi Vilâyel ve Belediyenin 939 genesi bütçesinin. tedkikine önümüzdeki hafta içinde Daimi encümende baş- lanacaktır. Bütçe Belediye şubelerin- den gelen teklif üzerine hazırlanmış- sa da Vali doktor Lütfi Kırdar, bu sene belediye ve vilâyet bütçelerile tahakkuk ettireceği işler etrafındaki noktal nazarını yeni bütçeye koya- caktır, Bundan başka yeni bütçeye bir de mesal programı ilâve edilecektir, Mesai programında her belediye şubesinin yapacağı işler aylara taksim edilecek- tir ve behemehal tatbik olunacaktır. Okuma ve tarih kitaplarının resimleri Maarif (Vekâleti, (müsabakaya çıkardığı okuma vö tarih kitapları için maruf ressamlara resim yaptır- mağa kârar vermiş ve bunun için de bir müsabaka Açmıştar. Bu resimler, memleket işlerine, manzaralarına ta,, allâk edecek ve herşeyden evvel ter. biyevi mahiyeti haiz olacaktır. . “ İstanbul İki kardeş bir adamı yaraladı Beşiktaşta kahvecilik öden Ahmed- 1e Kardeşi Cemil, bir müddettenberi araları açık bulunan Kemal isminde birile evvelki gece kavga etmişler, ikl ie bir olarak Kemali yaralamış" e Ga mahkemeye vermiş, Kemali de tedavi altına almıştır, İstanbul 'adliyesinin geçen seneki faaliyeti Cürmümeşhud kanununun meriyet. mevkiine girdiği | günden 989 senesi iptidasına kadar muhtelif mahkeme- Jere gelen meşhud suç devalarının bir istatistiğini meşretmiştik: Müddelumumilikçe yapılan İstatis- tiğe nazaran 938 senesi iptidasından nihayetine kadar ahkâmı umumiye- ye tabi olarak İstanbul ve mülhaka- tındaki muhtelif ceza mahkemeleri- ne 19700 iş gelmiştir. Bunlardan 19688 | neticelenmiştir. Gene bu bir sene içinde hukuk ve ticaret mahke- melerine 30645 iş gelmiş bunlardan 17883 ü neticelenmişlir. İcra dairesine 40981 iş gelmiş, bun- ların hepsi neticelendiği gibi bir se- ne evvelinden > devredilenlerden de 4980 işin muamelesi ikmal güler. müddelumumiliğine 121563 iş gelmiş, bunlardan. DA tamamlarımığtır, ş ünün, muamelesi | Ali Osman üzerine atılmış, bıçağını £ rl diye bağırmıştır. İzmirdeki | cinayet Sevdiğini i öldüren ve 4 ka- dını yaralıyan Ali Osman nasıl yakalandı İzmir (Akşam) — İzmirin 'Te. pecik mahalle - sinde umumha» neler sokağın » da (kıskançlık yüzünden bir va. ; ka olduğunu AN Osman adında bir âşığın, Ay- şe Münevveri öl- dürerek, dört kadını da ağır surette yarala- dığını bildirmiş. tim. Vüka” şöy- Je'giiiğtar” Maktul Ayşe Blünevver Ayşe Münevver, evvelce Adviye adın- dâki kadının evinde bulunuyormuş. Deniz-amelesi ve bekâr olan Ali Os- manla orada tanışmış, hattâ seviş- miştir. Fakat o sırada Ali Osman, bir hastalik'kapmış, bunu ötedeberide söy- lemiş, bu yüzden genç kadın ona yüz | yermemieğe başlamış, araları açılmış- tar." Ayşe Münevver bir müddet sonra İh-|i san Zehranın umumi evine nakledin- ce ev sahibine, Ali Osmanı eve sokma» ması için tertibat aldırmış, delikanlı bu sebeple kadına karşı müthiş bir husumet beslemiş, intikam almağa karar vermiştir. Vaka günü umumha- neler arasına girdiği vakit beraberin- deki bıçağı nasılsa sâklamağa ve polis muayenesinden kurlarmağa muvaf- fak olmuş, İhsan Zehranın evini ka- pıdan gözetlemeğe: başlamıştır. Bir aralık eski sevgilisi Ayşe Münevverin, Ahmed adında birile bir odaya girdik- lerini gören Ali Osman, müthiş bir kıs- kançlık duygusu içinde kapıdan içeri girmiş, bütün kadınların odalarında olduklarını görmüştür. Fakat tam o sırada Hidayet bir odadan çıkmış, kar- şısında Ali Osmanı görünce: —.Bu evde senin işin ne? Çık dışa. Ali Osman şaşıi — Bağırıp durma, şu önlü #lma- €âk birşeyim var, Demiş ve kadınların Koridordaki elbise dolabından birşey alacakmış gibi dolabı açmıştır. Bir taraftan da kapı dışarı edilmek üzere' olduğunu düşünen Ali Osman, âni bir hamle ile Ayşe Münevverle İhmedin girdik- leri odanın kapısına doğru atılmış, bir tekme savurmüuş, kapıyı ardına kadar açtıktan sonra içeri girmiş, |. ayni zamanda belindeki bıçağını çek- miştir, Ayşe Münevver, eski sevgilisi- ni karşısında görünce; — İmdad, can kurtaran yok mu? diye bağırmış, kaçmak istemiş, fakat. .kabzasıha kadar genç kadının göğsü Üstüne: saplamış, onu yere serdikten sonra feryada koşan kadınlara hücum etmiştir. Kadınlar çil yavrusu gibi da- Kılarak evin bahçesine Ali Osman, bunları takip etmiş, Hida. yet, sermayelerden Şükran, Aysel, di. Zer adı Ayten, Necmiyeyi de muhtelif yerlerinden. ağır ve tehlikeli. şurtte yaralamış, bu sira da kendisi de hçak- Ja üç yerinden — yaralanmıştır. Hâ- dise yerine koşan Kemer polis merke- zi başkomiseri B. Ziya Akçe ile polisler kâtili bıçağile yakalamışlardır. Yaralı beş kadınla suçlu derhal . memleket hastanesine kaldırılmış, tedavi altına alınmışlardır. Ayşe Münevver (hastanede öl müştür. Diğer üç kadınında Yazi yetleri tehlikelidir. Tahkikata o müd- delumumi muavini B. Sabri Atamaner tarafından el konmuştur. TURAN TİYATROSU Bu akşam Malk Gecesi Brtuğrul ve ve arkadaşları. oyun birden. Vedad Nedim "Törün kaleme aldığı KÖR 3P, KİRALIK PANSİYON Vedvil 1 P. (Se) Atili revüsü. Büyük varyete Leenlar 100, Heryer 20. Paradi 10 kuruş. "Türkçe sözlü | Ankara Borsası | 6/3/339 Ksham ve Tahvilât Türk bercü 1 peşin 19415 PARA ve ÇEKLER (Kapanış flatleri) Londra 1 Sterlin 500 New-York 100 Dolar 12640 Paris 100 Frank 3335 Milâno 100 Liret Li Cenevre 100 İsviçre Pr. © 28505 Amsterdam 100 Florin 663713 Bartin 100 Rayhşmark 505125 Brüksel 100 Belga 21.1725 Atina 100 Drahmi 10725 Botya 100 Lava 1.5029 Prag 100 Çekoslovak Kr. o 431 Madrid 100 Pezeta 5.90 Varşova 100 Zioti 23.225 Budapeşte 100 Pengo 248425 Bükreş 100 Ley 050 Belgrad 190 Dinar 2.8225 Yokohama 100 Yen 3445 Btokholm 100 İsveç Kr. 0.375 Moskova 100 Ruble 23.7025 6/3/989 Pazartesi günü İstanbul Halinde toptan satılan yaş meyva ve sebaç fiatleri: Cins lısış ığsI Ae leri Suvsenaassi “— leBallemassdeneLf 50 7s 5 “0 s0 15 » « SEBSEZ,uuİ > 100 > ie s VEYE Mersin Yafası 98 - > 120 s0 — 850 — » 200 750 — 000 — MEVLÜT Merhumi mütekalt İstanbul vilâyeti Başmühendisi Avni Atamın ruhu için | 8 Mart 939 çarşamba günü öğle na- mazindafi sonra Bakirköy Kartaltepe camiinde mevlüt okunacaktır. Arzu eden dostların hazır bulunmalari ri. ca olunur, Şehrimizin maruf eczacılarından Kâzım Can'ın kerimesi bayan Nermin Can ile eczacı bay Mahınud Derman Er'in nikâh merasimi dünkü pazarte- si günü Beyoğlu evlenme dairesinde her iki tarafın akraba ve dostları hu- zurunda icra kılınmıştır. “Tarafeyne şaddötler dileriz. ” Bu akşam 9 da Macar Baleti Pek yakında bir iri SUMER ve TAKSİM Sinemalarında birden: Biletlerin evvelden todariki rica olunur. Merhum Avni Atam ailesi Nikâh merasimi Şirin teyze YAŞASIN AŞK Abdülvehap - Leyla Murat İLZSUMER ve TAKSIM | ü harikası ve sine- kniğl muazzam bir Film Öldürdü Örümcek 25 kısım tekmili birden gösterile- dektir. Baş Rollerde: RALPH BYRD KAY HUGHS Bu Film, Amerika ve İngilletede birçok sinemalarda birden aylar- ca oynamış, müthiş, heyecanlı, büyük bir macera romanı, Yarın Metinelerden itibaren ALKAZAR Sinemasında başlıyor. Yarın matinelerden itibaren YILDIZ ZARAM LEANDER ve VİLLİ BER- TEN'in en güzel Filmi MAVİ TİLKİ Anna Karenin piyesi temdid ediliyor İ) İki hartadanberi Şehir tiyalre- sunda Lev Tolstoy'un şaheseri ) edilmekteydi. Muharririmiz İ(VâNÜ) nun tercüme ettiği bu eser büyük rağbet görmüştür. Bu 88. beple Şehir tiyatrosu müdürlüğü | temsili bu hafta da temdid etmiş” tir. Bugünden itibaren pazâr dk- şamına kadar gösterilecektir. Halk ziraati Meyva, çiçek, bağ, sebze kümes ve kuşlara dalr faydalı malü- mat - Aylık mevsim ziraat bilgileri. Yazan: «Akşam» zircat muhorriri 'Profesör Şükrü Aker "Bahçe meraklılarına ve alelu- İĞ mum zirant işlerile uğraşanlara İM çok lüzumlu bir eserdir. Güzel Tesimlerle süslenmiş ve nefis bir şekilde basılmıştır. Fiati (100) kuruş, Tevzi yeri;-Hilmi Kitapevi. Tepebaşı Dram kısmı Gündüz saat 1530 da Akşam saat 2030 da ANNA KAKENİN 7 tablo Senfonik konser Şişli Çocuk Esirgeme Kurumu menfas- ine 7 Mart salı akşamı saat 21 de Pran- sz tlyatrosunda müzik profesörü Mü- hendisyan idaresinde Paris musiki mu- allim mektebinden mezun bayan Mazlum iştirikile büyük bir senfonik kemser ve- rilecektir.