12 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 12 Mart 1939 — — Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Avrupada 5 kişi parlak (Bulgar Başvekili bir devir yaratabilirler Sir Samuel Hoare bir harp çıkarsa nihai bir zaferin demokrasilere aid olacağını söylüyor Mafazakârlar cemiyetinde bir nutuk söyliyen Sir Samuel Hoare, ezcümle de- miştir ki: «Avrupada siyasi emniyetin avdet eltiğini farzediniz ve öyle tasavvur edi- niz ki şimdiye kadar tanzim edilen bütün beş senelik plânlardan daha büyük beş senelik bir plân vücude ge- tiriliyor. Bu müddet zarfında ortalık- ta ne harp, ne de harp şaylası var, Ge- ne farzediniz ki, müşterek emniyet sa- Londra 11 (A.A.) — Chemsea.mu- i vaffak olmuşlardır. O zaman altın gi- bi parlak bir devrin fecri doğmuş ola- caktır. Bu mesud devri vücude getir- mek dünya liderleri için ne güzel bir iş olacaktır, Avrupada beş kişi, yanı üç diktatörle İngiltere ve Fransa Baş- vekilleri müşterek bu hedefe doğru yürüyebilseler, dünya tarihini inaml- mıyâcak kadar az bir zaman zarfında b Amerika Reisicümhurunun yardımi- Yangınlara karşı alınması teklif edilen tedbirler nm tutuşturucu maddeler bulun- acak, 2 - Tutuşturucu MM bildirilecek, 3 - Elektrik kabloları üzerinden ferkos Bahçekapıdaki son yangın, şehri- mizde ticarethanelerin ve bu arada şehrin ticaret mıntakalarının korun- ,Ması için yeni tedbirler alınması lü- xumunu göstermiştir | İtfaiye müdürlüğü, şehri yangın tehlikesinden kurtarmak üzere yeni bazı tedbirlerin alınması için Beledi- ye riyaseti makamına bir rapor ver- miştir, Bu rapora göre ticarethane ittihaz edilecek hanlarda benzin, pet- Tol vesaire gibi tutuşturucu maddeler bulunmıyacaktır. Bu ticarethaneler arasında sanatı ilibarlle müştajl maddeler kullanmak mecburiyetinde bulunan müesseselerin de muhafaza edecekleri tutuşturucu maddelerin muhafaza edildikleri yerleri ve mik- tarlarını gösteren bir liste hazırlıyarak bunları itfaiyeye vermeleri mecburi olacaktır. Bu suretle itfaiye yangın sırasında bu maddeleri kolayca bula- cak ve bunların ateşin genişlemesine imkân verilmeksizin çıkarılması te. min edilecektir. Bundan başka büyük müesseseler- , de de bazı yangın koruma tedbirleri maaşa Büyük ve kâgir binalar- ida yangınlar, ekseriyetle elektrik le Avrüpada müştereken çalışacak olan bu'beş adam, beşeriyetin bütün kalbi ve bülün ruhu ile böyle bir maksad uğrunda çalışmağa azmetmiş olduğu- nu göstermiştir. Diğer Avrupa liderlerinin de onu taklid etmekten imtina etmiyecekle- Tini zannediyorum.» Hatip; bundan sonra Amerikadan bahsederek demiştir ki: «Amerikan demokrasisinin halledil. mesi icap eden kendine mahsus mese- Jeleri olduğu için ecnebi memleketler. de teahhüd altına girerek bu mesele- lerin ballini tehlikeye düşürmek iste- miyor. Bununla beraber demokratik kuvvetin her üç demokraside de yeni. den doğduğunu ve bu devletlerin ha- yatlarına ve hürriyetlerine karşı ya- pılacak tecavüzlere muvaffakıyetle mukavemet etmek azminde bulunduk: larını da tebarüz ettirmek icap eder, kısa veya uzun sürecek bir harpte de- mokrasilerin nihai zaferi istihsal ede- ceklerine şüphem yoktur.» maddeler bulunan yerler suyu geçirilecek kontaktlarından ileri geliyor. İtfaiye müdürlüğünün raporuna göre, kontakt neticesinde yangın çı- kınca kırk derece hararette elektrik kablolarının eridikleri de muhakkak nın üzerlerine delikli terkos boruları konulacak ve yangın çıkar çıkmaz hararetlen ısınacak su borularının deliklerinden sızacak terkos suları yangını söndürecektir, İtfaiye müdürlüğü bu yangından korunma tertibatının ayni zamanda müesseseler için de faydalı olduğuna 'kanidir. Çünkü bu tedbirleri alan Av- Tupadaki ticari müesseselerin bu ter- tibatı ihtiya etmiyen müesseselere nazaran yüzde yetmiş beş daha ucuza ve primi verdikleri de bir misal olarak gösterilmektedir. Bununla beraber bu gibi müessese- lerde konacak elektrikli zillerin yan- gın vukutında bekçilerin itfaiyeyi har berdar edebilmeleri de ayrıca tavsiye edilmektedir. itfaiye müdürlüğünün bu raporu Belediye reisliği tarafından ehemmi- yetle tedkik edilmektedir, Ceyhan taştı Mevarayi Erdün Emirinin Ovaları sular minel ibi Sandal- Jar sayesinde köylerle irtibat temin edildi Adana 11 (Telefonla) — Son şid. detli yağmurlar üzerine Ceyhan neh- ri taşmışlır, Bir kısım ovayı su istilâ jetmiştir. Su basan yerlerdeki yollar da kapandığı için bazı köylerle irtibat, kesilmiş ve bugün sandallar çıkarı. * Jarak bu köylerle irtibat temin edile- bilmiştir. * Etraftan gelen malümata nazaran | .Ceyhanın taşmasından zarar yoktur. | Birinci memnu mıntaka | Ankara 11 (Telefonla) — Çanak- kalede müstahkem mevki içinde bu- Tunan Nara ve Umurbeyde askeri te- sislerin bulunduğu sahaların birinci imemnu mıntska olarak ilânı hak- jkındaki kararname Petri Resmi | Gazele Me neşredilmiştir. büvük oğlu Muhafız alayının süvari tabu- runda staj görmeğe geliyor Ankara 11 Çrelefonla) — Maverayi Erdün Emiri Abdullabın büyük oğul- ları staj yapmak üzere yakında mem- leketimize gelecektir, Veliahd, binba- $ı rütbesindedir, Misafirimiz Muhafız alayının süvari taburunda staj göre- cektir. Öğrendiğime göre Mawerayi Er- dün Emirinin memleke- timizde staj görmek arzusunu izhar etmeleri o Reisicümhur Oİnönünün memnuniyetlerini celbetmiş ve Riya- seticümhur fahri yaverliğine almma- #ını terviç buyurmuşlardır. tayin edildi Ankara Vi (Telefonla) — Bulgar Başvekili B. Köstivanofun mihman- darlığma Hariciye Vekâleti ticaret ve iktisad dairesi memurlarından B. Fik- ret tayin edildi. B. Fikret dost ve kom- şu memleket Başvekilini hududumuz- da karşılıyacaktır. Ekselâns Köseivanof, Ankarayı 2i- yaretlerinin ilk günü Etnografya mü- zesine giderek Atatürkün tabutları önünde eğilecektir. Davalar bir cel- sede bitirilecek Bu suretle vatandaşların işlerinden kalmamaları temin edilecek Ankara 11 (Telefonla) — Vutandaş- Jarın uzun vadelerle tâlika uğrıyan duruşmalar üzerinden işlerinden güç- lerinden olduklarını göz önüne alan Adliye Vekâletimiz bu hale mani ol- mak için tedbirler düşünmekte, sık sik tamimler Bu hu susta teşkilâta son yapılan bir teb- Jiğle gene bu meseleye temas edilmiş- tir. Ceza mahkemeleri usulü kanunu. na göre ceza davalarında taraflarla birlikte şahitlerin de ilk duruşmaya çağrılmaları ve davanın esas olarak bir celsede bitirilmesi hakkında hü- küm varken, bazı mahkemelerin ilk duruşmaya yalnız tarafları çağırdık- ları ve bu ilk celsede, şahitlerin de çağrılıp dinlenmesi için bir talik ka- rarı verildiği gö > Vekâlet müddeiumu- miliklerine bu halin kanuna uygun bulunmadığını, bütün delillerin bir celsede irat ve münakaşa edilerek işin aynı celsede sona erdirilmesinin. iktiza ettiğini bir daha bildirmiştir. istifalar Şeker fabrikaları anonim şirketi umumi heyeti 27 martta toplanacak Ankara 11 i (Telefonla) — Sermar yesinin yarısından fuzlası Devlet ta- rafından ödenen iktisadi müessesele- rin mürakabesi hakkındaki kanunun tatbikatı neticesi olarak şeker fabri- kaları anonim şirketi idare meclisi #zasından B. Nurullah Esad, Osman Nuri, Ziraat bankası idare meclisi re isi Sabit, banka omum müdürü Nus- ret, İş bankası umunı müdürü Mu- ammer Eriş ve İş bankasından Fazıl istifa etmişlerdir. Şirketin ekseriyet olamamasından dolayı tehir edilen umumi “e va içlimal 27 martta yar pan kurs konsoloshanesi Dün milli hükümet mümes- silleri tarafından tesellüm “edildi B. Köseivanofun mihmandar Hükümetimiz tarafından İspanya- da Franco hükümetinin yegâne hü- kümet olarak tanınması üzerine eski İspanya hükümeti mümessilleri mem» leketimizi terke hâzırlı mete geçmiştir. Konsoloshaneye mil- MH hükümetin başrağı çekilmiştir. Bundan #onra Haliçte demirli Macel- Janos vapuruna gidilmiş, bu vapura da milli hükümetin bayrağı çekil- miştir, İspanya elçisi Ankarayi terke hazırlanıyor “Ankara 11 (Telefonla) — Franco hükümetini tanımamız üzerine Cüm- huriyetçi İspanyanın buradaki elçisi Ankarayı: terke hazırlanmaktadır. Franconun İstanbuldaki ajanı, elçi- lik binasını tesellüm etmek üzere bu hafta içinde buraya gelecektir. Bulgaristanın İstanbul baş konsolosu Orta elçilik müs. Sofya 11 (A.A) in ü oturan bayan Nazi- anıyorlar. Dün evin üst katında İstanbul knsolösharesi “ miht-hükü e Madridde çarpışılırken Franco da hücum etti Fakat Şiddetli bir muharebeden sonra hücum durdu, vaziyet değişmedi Madrid 1i (ALA. )— Havas ajansı muhabirinden: Madrid civarında komünistlerle Cüm- huriyetç kılaları arasında müsademe- ler devam ederken, general Franco kıtaatı bu sabah 7,30 dan 9 a'kadar hükümet merkezine en yakın olan si- perlere şiddetli bücum etmişlerdir. .Cümhuriyet bataryaları Frankistlere mukabele etmiş ve muharebe saat Ile kadar devâm etmiştir, Vaziyette bir değişiklik olmadığı öğrenilmektedir. Mitralyöz sesleri, el bombalarının in- #ilâkı ve tankların gürültüsü şehrin merkez mahallelerinden işitilmekte idi. Sonteşrin 1936 da Franko tarafım. dan Madrid üzerine yapılan taarruz- 'danberi bu kadar şiddetli bir çarpış- mâ vukubulmamıştı. Bir kaç kadının bağırarak sokaklar. dan geçtiği görülmüş ise de şehir hal. kı evlerinden dışarı çıkmamışlardır. Komünistler hâlâ mukavemet gösteriyorlar Madrid li (A.A) — Cümhuriyet kıtaları dün akşam geç vakta kadar komünistlerin mukavemet merkezle- rini zaptetmeğe çalışmışlar ve komü- nistleri peyderpey Madridin harlcine atmışlardır. Çarpışmalar - devam et- mekte idi. Şehir dahilinde komünistler Ventas ve Salamanka mahallelerine çekile. rek-buralarda siperler vücude getir. mişlerdir. B. Stalin, herkes kendi ba- şına siyasetini tenkid etti Sovyet harici siyasetinden bahseden Stalin diyor ki: “Sovyet topraklarını ihlâl etmek istiyen harp kundakçı- larının indirecekleri her darbeye bir misli fazlasile muka- bele edecek vaziyetteyiz,, ederek Almanya, İtalya ve Japonyanın hakiki maksadlarını gizlemek için ileri sürdükleri bahaneler ve bilhasan antiko- mintem perdesi her ne olursa olsun İn- giltere, Fransa ve Amerikaya karşı mü- thdeleye girişmiş olduğunu söylemiş ve demiştir Ki: «Bunu gizlemeğe imkân yoktur. Japon- yanın Çinin büyük bir kısmını, İtalyanın Avusturya ve Mabeşislari, Südetleri zaptetmiş olduklarını ve Alman- ya ile İtalyanın birlikte de İspanyayı ele ta oldukları alay etmiş ve G oyunlarında kati akamete uğrıyabile- ceklerini bu devletlere ihtar eylemiştir. Btalin Karpat Ukraynasının 700 bin ve halbuki Sovyet Ukraynasınn 30 milyon nüfusu olduğunu ve 700 bin kişiyi ele üsküdar bir yangın |(AÂzzerikada büyük tehlikesi atlattı bir rezalet Şetaiyehicep yerli ton Senede 100 bin çocuk düşür- Üsküdar; ge gece sabaha karşı olduk- ga ehemmiyetli bir yangın tehlikesi atlatmıştır. Pazarbaşında Karaman- hoğlu söküğunn sık ve kâmilen ah- şap evleri arasında İbrahim ismnide birine aid olan iki katlı bir ev vardır. Sabahleyin sant beş buçuğa doğ- Tü; bu kadının oturduğu katın pen- cerelerinden birdenbire dışarıya âlev- ler fırlamağa başlamış, bunu gören | mahalle bekçileri derhal itfaiyeyi har” berdar etmişlerdir. Zaten bir kav halinde bulunan ev kısa bir zamân içinde kül haline ge miş ve yangın etraf için ehemmiyetli 'bir tehlike teşkil eylemiştir. Az sonra yetişen itfaiye, büyük bir gayret sar- ederek ateşin, civar evleri sarması- na mâni olmuş ve yangın, bu ev ta- mamen yandıktan sonra söndürük müştür. Yalnız; geec evinde bulunmıyan bayan Nazifenin katından ateşin ne şekilde çıktığı henüz anlaşılamamış- tır. Zabıta; tahkikata devam etmek- ten büyük bir teşekkül keşfedildi Adliye Nazir masmini de bu teşekküle dahili dahilmiş!.. Nevyork 12 (AA) — Brokiyn'de bir kaç senedir çocuk düşürmek işi- le uğraşan ve 100 kadar doktorla Adliye nazır muavini Ulman'ı ihtiva eden bir teşkilât meydana çıkanı mıştır. i Adliye nazır muavini, #leyhinde mahkemeye yapılan bir şikâyet üze- rine istifa etmiştir. Mahkeme yaptı- ğı tedkikat neticesinde, bu teşkilâ- tın her sene vasati olarak 100 bin çocuk düşürttüğünü ve gene her sene yedi buçuk milyon dolar kazandığını tesbit eylemiştir. Kürddağında aşiretler bir jandarma müfrezesini esir aldılar Adana 11 ( Telefonla ) — Suriye elân anarşi içindedir. Fransanın An» kara sefirinin bu sebeble bugünlerde Beyruta gideceği bildiriliyor, , Kürddağında isyan hareketi des vam ediyor. Aşiret çeteleri bir jan- darma müfrezesini esir almıştır. göPm. nani isa İ İ i İ SENE ahmuzermeuum uda PP İSE YESEPEYBEEARBEIZA Hars rs FASAREŞE.. RBEB.