12 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

12 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

; ; | | Sahife 8 Polonyanın kuvveti Polonya bir harpte derhal 700 bin asker seferber edebilir Lehistanda harb endüstrisi italyan, Çekoslovak harb endüstrilerine muvaffakıyetle rekabet edebilir AKŞAM 12 Mart 1939 ma —— Avrupada bir harp çıktığı takdirde Polonya mühim bir rol oynıyacaktır. Bunun için gerek totaliter devletler, gerek demokrat devletler Lehistanla dostluğa fazla ehemmiyet veriyorlar. İtalya Hariciye Nazırı Kont Cianonun son Varşova seyahati, Şarki Avrupada Polonyanın haiz olduğu ehemmiyeti göstermeğe kâfidir. Bu münasebet- Je Polonyanın bugünkü vaziyeti hak- kında okuyucularımıza bazı malümat, vermek İsteriz. Büyük harpten sonra Polonyanın dirilmesi, harp sonu siyasi hâdiseleri- nin en mühimi addedilmek icap eder. Polonya coğrafi vaziyeti itibarile Şar- ki ve Garbi Avrupa arasında bir hattı fasıl teşkil eder. Lehliler, 35 milyon nüfuslu memle- ketlerinin Avrupa siyasi muvazenesi bakımından haiz olduğu ehemmiyeti takdir etmişler ve ilk zamanlarda uğ- Tadı lar: siyasi, mali ve iktisadi zor- luklarda yılmıyarak her bakımdan kalkınmasına ve kuvvetlenmesine dört elle ;sarılmışlardır. Bu yorulmak bil mez çalışma sayesinde, memleketin mali ve iktisadi zaafına rağmen birin- ci sınıf bir askeri kuvvet yaratmağa muvaffak olmuşlardır. Bugün Polor- ya, Avrupanın altıncı askeri devleti addedilmektedir. Lehliler, bu kalkınma programında en büyük ehemmiyeti askerliğe ve harp sanaylinin tesisine vermişlerdir. Sulh zamanında Leh ordusunun kuv- veti 30 piyade fırkasile bir süvari fır- kası ve müstakil 12 süvari livasından, 10 tabur hücum arabasından mürek- keplir. Bu kuvvet, 18,000 zabit ve 300,000 neferden mürekekp 10 kolor- du teşkil eder. Bu kuvvete hududların muhafazasına memur 350,000 kişilik bir kuvveti ilâve etmek icap eder. Bu ordu, Fransız zabiller tarafından mü- kemmelen talim ve terbiye edilmiştir. memleketin nakliyat ve coğrafi vaziye- ti ile mütenasip bir surette İlerilemek- tedir. Polonya süvari kuvvetlerinin teşek- kül tarzı dikkste şayandır. Leh ordu- sunun atlı kuvvetleri, yukarıda yazdı- gımız gibi bir süvari tümeni ile 12 müstakil süvari livasından mürekkep- tir. Her livasının 3-5 alayı vardır. Her süvari alayında bir makineli tüfek bö- lüğü, bir otomobili bölük, bir zırhlı otomobil bölüğü, tanklara karşı bir bölük, iki hafif süvari topçu bölüğü ve bir tabur motosikletçi mevcuttur. Leh ordusunun talim görmüş kuv- veti 2,5 milyon nefer tahmin edilmek- tedir. İhtiyat Kuvvetin techizatı kâfi, fakat oldukça eskidir. Polonya bir harpte derhal 70 fırka, yani 700 bin kişi seferber hale koyabilir. Bu kuv l | | : Polonya Cümhurreisi B. Mesiski bir müfrezeyi teftiş ederken vet, ilk aylarda umumi harpte Gran- duk Nikolanın emri altında bulunmuş olan Çarlık ordularından daha mü- him bir rol oyruyabilir. Leh hava kuvvetleri, ordusuna nis- | betle daha zayıftır. Leh ordusunun ilk| hatlaki hava kuvvetleri 800 tayyareyi geçemez. Bununla beraber, gerek bu tayyareler ve gerek pilotları mükem- meldir. Polonyanın şose şebekesi zengin ad- dedilemez. 60,000 kilometrelik ş05esi, 20,000 kilomet demiryolu, 5,500 İ Jokomotifi ve 167,000 vagonu ve 1937 senesinde 6000 i kamyon olmak üzere 29,000 aded otomobili mevcuttur, Oto- İ mobil ve kamyon azlığını Leh hükü- Leh ordusunun makineleştirilmesi | meti, icabı halinde şimendifer şebeke- sile telâfi etmeğe çalışacaktır, Leh şi- mendifer şebekesinin bir meziyeti de sevkülceyş gayelerini tatmin edecek bir şekilde inşa edilmiş olmasıdır. Le. histanın endüstri kabiliyeti de mü- hilmdri. Varşova hükümeti, umumi harp esnasında tamamile tahrip edil- miş olan fabrikalarını tamire, tevsle ve yenilerini yapmağa ve zengin bir harp endüstrisnin temellerini atmağa muvaffak olmuştur. Leh harp endüstrisi, bugün Çekoslo- vak ve İtalyan harp endüstrilerile mu- vaffakıyetle rekabet etmesi, memleke- tin endüstri kabiliyetini göstermeğe kâfidir. Lehistan, muhtemel hava cumlarından korumak için endüstri merkezlerini bilhassa memleketin or- tasında teksif etmektedir. Endüstri merkezleri etrafında havâ hücumları- Polonya ordusu başkumandanı general Smigli Ridz ile Harbiye Nazırı ge- meral Kasprzuski bir teftişte na karşı mükemmel mütlafaa tertiba- tı alınmıştır. Bütün bu noktalar nazarı itibare alınırsa, Lehistan muhtemel bir harpte çok mühim bir rol oynamağa nâam- zeddir. Polonyanın coğrafi vaziyeti bu rolün ehem tini bir kat daha | arttırıyor. Polonya müdafaa bakımından zayıf | bazı noktaainı ihtiya etmekle beraber (o Şarki (OAvrüpada oçıka- bilecek bir ihtilâfn . neticesi üze- rine çok ağır basabilir. Lehiş- tan, bir harpte bitaraf kalırsa Rusyanın müttefiklerinin yardımına koşmasına mâni olabilecek, garp.dev- letlerile beraber hareket ettiği takdir. | de Almanya için esaslı bir tehlike ola- | caktır. Yedek subay takımı fazla kuvveti yüzünden maç bulamıyor Yedek subay okulunun çok. kuv- vetli bir futbol takımına malik ol- duğundan evvelce bahsetmiştik. Mek- tebin bu devresindeki talebeler ara- sında şehrimizin tanınmış futbolcü- lerinden Beşiktaştan Hakkı, Rifat, Sabri, Konyalı Ali, Güneşten Salâ- bağdin, Riza, Ankara Gençlerbirli- ginden sağaçık Salâkaddin, Ankara- dan Kemal Şefik, Celâl Şefik bulun- maktadır. Son zamanlarda mekteb direktör- lüğü tarafından verilen bir emirle çâ- lışmalara başlıyan bu sporcular Ken- âi aralarında tertib ettikleri takımın kuvveti hakkında .bir kanaat edin- mek istemişlerse de buna imkân bu- Tâmamışlardır. Takim kadrosundaki öyuncuların isimlerini işiten klüpler bir türlü Yedek subay ile maç yap- mak istememekte ve bu yüzden çok küvvetli bir kadroya malik bulunan Yedek subay takımı fazla kuvveti yüzünden maç yapamamaktadır. Güneş klübünün kongresi tehir edildi Dün yapılacağı evvelce ilân edilen Güneş klübü. köngresi, ekseriyet ol- 'madığından yapılamamış ve kongre on > gün sonraya tehir Geni Bugünkü spor hareketleri TAKSİM STADI: Kurtuluş s* Bozkurd - Saat 10 Şişli - Arnâvudköy > 1130 Galatasaray « Galâtaepor > 13 Vefa - Kasımpaşa » 1430 Süleymaniye-Karagümrük > 16 FENERBAHÇE STADI : Beyköz - Hilâl Saat 14 Fenerbahçe- Beylerbeyi > 1545 i atın taksim şekli değiştirilmişti ! dahili karşılaşmalarınkini Klüpler Milli Rüme maçları Hasılatın 28 klüp arasında taksimi doğru mudur? Mimi küme takımlarından Mili küme maçları bu sene de oy- manıyor. Futbol faaliyetimiz için çok hayırlı olan bu organizasyonun tek- rar edilmesi futbol muhitimizde alâ- ka ve sevinçle karşılanmıştır. Üç bü- yük şehrimizin futbol heveskârlarını faaliyete getirecek olan milli küme, memleketimizdeki futbol seviyesinin yükselmesine yardım etmektedir. Milli kümenin en iyi şekli, hiç şüp- hesiz, iki senedir tatbik edilen, iki devreli lig taradır. Bundan bir müd- det evvel maçların turnuva şeklinde icrası mevzuubahis olmuş, milli küme- den beklenen maksadı teminden uzak olan bu tarz, pek haklı ve isabetli ölarak kabul edilmemiştir. Yalnız, bu defa tatbik edilecek olan milli küme talimatnamesinde hası- Ev- Şu şuretle velce “maçların hası paylaşılmakta idi: «Deplasman hasıldtını federas; yordu. Seyahat masraflarını da fede- Tasyon ödüyordu.» Halbuki, son talimalnamede bu va- İ ziyet tamamile değiştirilmiştir. Mad- de âynen şudur: «Gerek milli küme ve gerekse bun- lar haricinde yeniden ihdas edilen di- ger küme maçlarının bütün hasılatı her üç bölgede de bölge başkanlıkla- rının en ciddi nezaret ve mesuliyetle- | ri altında tamamen tesbit edilecek ve hakem ücretleri ile nizami aidat çı- karıldıktan sonra bü para olarak federasyon emrine derhal İş bankasına yatırılacaktır. Her üç böl gede bu suretle toplanacak olan para genel direktörlükçe bu maçlara işti- Tak eden klüpler arasında mütesavi- yen taksim edilecektir.» Diğer bir maddeden anlaşıldığına vadesiz | Ankara şampiyonu Demirspor göre deplasman masrafları genel di- rektörlük tarafından ödenecel Bu vaziyet üzerine İstanbulun milf küme klüpleri, beden terbiyesi umum müdürlüğüne müracaate kar mişlerdir. Çünkü, hasılâtın bu de taksi- mi, İstanbulun milli küme klüple zarardide edecektir. Bu şekle na milli kümede oynayacak bir henüz © ikinci kümede bulun. takım: ayni miktarda men r ver. ve ihtiyaç farklarını > na: ülücak olursak bu töksim mii küme klüplerinin aleyhinde Ak duğu meydana çıkar. Ayni zamanda mıntakalar arasında da hiç bir fark gözetilmediği görül mekteğir. Beden terbiyesi umum mi n İstanbul ki bu mür çan hüsnü niyetle telâkld edeceğini umuyoruz, Bundan başka, beden terbiyesi ku- pası maçlarının finalı için oİstani ve İzmir şampiyonları ve Anka rinci ve ikincisinin alınacağı talimal- nameğe zikredilmektedir. Burada, İs- tanbul ve İzmirin ikincilerinin de alınması müsabakayı daha enteresan bir vaziyete sokabilir. Üçüncü bir nokta olarak, feder olmıyan takımların vaziyeti nazarı dikkatimizi celbetmiştir. Bu takım- ların bazı oyuncuları, federe klüples rimizin de faal azası bulunmaktadır. Bu vaziyette bulunan futbolewlar acaba hangi takımlarda oynatılacak- tır? Aynhizamanda bu takımların içinde ecnebi futbolcular da vardır. 'Bu oyuncuların oynatılıp oynatılmız yacağı da merakla beklenmektedir. Galalasaranlıların murakabe heyeti toplantıs Galatasaray klübü yüksek müra- kabe heyeti mutad içtimunı dün klüp merkezinde yapmıştır. İdare heyeti raporu, teknik ve mali rapor- ların okunması ve heyelin ibrasın- dan sonra yeni idare heyetinin seçik mesine geçilmiş ve Galatasaraylıla rın yeni idare heyeli şu zevattan te- şekkül etmiştir: Reis: Sedad Kâhtoğlu, ikinci Tels; İstanbul mebusu Yaşar, Kâtib: Beğ- Tİ, Veznedar: Naci İpel Adnan, Âzalar di Selman ve İhsan. Yukarıdaki resimde sarı kır kların dünkü içtimamdan bir köşe görülmektedir.