12 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

12 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

12 Mart 1939 AKŞAM, aftanın vakaları 4,8 dakikada 11 bin ayak yükselen yeni İngiliz tayyareleri Londraya giden Komedi Fransez artistlerniden İrene Brilliant ve Lise Diamere Fransada kamaval münasebetile | meşhur Fransız siyasilerinin müâske. leri satılıyor. Yukarıda bunlardan bir kaçı görünüyor Fransanın Burgos sefirliğine tayin ettiği mareşal Petain'e 926 da İspanya kralı tarafından İspanyanın en büyük nişanı verilirken Fransaya iltica eden ve İspanyaya dönecek olan bir kısım milislerle eşyaları , | üçüncü devr sında açılacaktır, Kurs için Edirneden | Sahife 9 Edirne mektupları Meriçten sonra Ergene sahilinde de sed yapılıyor Bu suretle su baskınlarının sebeb olduğu zararın önüne geçilecek rakyanın en ve mahsulder topraklarını teş- kil eden Meriç sahilinin, nehir sahili- zünden her sene sü rıyarak Bosna köyü bü- Bunu lundurani Nafia Vekâ- çı verdiği 1800 metrelik bir sedle iki tane mahmuz inşa ettirmişti Yeniden gelen para ile bu sedin takviyesine başlandığı. gibi, Ergene in Meriçe karıştığı Eskiköy mevkiinde sekiz küsur bin lira ile bir Söd ve mahınuz inşasına başlanmıştır. Bu Şıl bitirilecek olan bu işe, seneye İpsalanın Sarıcaali mevkiinde de sed yapmak suretile devam edilecektir, Bosna köyünde yapılan sed, bu yıl köyü tamamen su baskınından kur» tarmıştır, Nehir sahilinde yapılması» na devam edilen bu İnşaat sayesinde "Trakyanın en mahsuldar ovaları tuğ» yan hasaratından kurtarılmış olacak- tar. nin dolması y baskınına Mebus seçimi Mebus seçimi için yapılmakta olan hazırlıklar ikmâl edilmek üzeredir, 15 merita müntehibisani seçimine baş- nacaktır. Bu intihap devresinde Edirne vilâ- yeti 477 müntehibisani çıkaracaktır. Bunlardan 209 merkez kazasının, 108 Uzunköprü, 87 Keşan, 37 Meriç ve 36 | da İpsala müntehibisani çıkaracaktır. Alpullu köy eğitmen kursu Bu yıl Alpulluda açılacak lan köy eğitmenlerini yetiştirme kursunun tedrisatı nisan iptida- Alpulludaki okul binasına nakledilen Trakya köy okulunda hazırlık yapıl- maktadır, Bu devreye her vilâyetten istenen şartları haiz 40 eğitmen namzedi alı- macaktır, Fidanlıklar Trakyayı ağaçlandırma işleri kel- menin tam manasile seferberlik halin- dedir. Geçen ve evvelki senelerde ol duğu gibi bu sene de şehir, kasaba v? köy fidanlıklarında; yetiştirilen mey- valı, meyvasız milyonca fidan halka dağtıtılmakta ve ve büyü lece tahakkuk ettirilmektedir. Bu seneki fidanlıklar biraz dah, nişletilecek ve gelecek sene mi ve tevzi işi arttırılacak Bu arada bölge vilâ; büyük servet kaynaklar teşkil edecek olan-kavaklıklar da b ge fidarlıklarında ve ki şahsiyeti adına, yıldan mektedir. Yalnız bu sene bir m dan fazla kavak çeliği yetişt ve dağıtılmıştır. 1939 yılı için de her vilâyet en az 500-er bin olmak üzere 2 mliyon kavak çeliği hazırlanıstır. Bu ameliye bilmek . üzeredir; İdare âmirlerinin ve ziraat müdür ve mual- Himlerinin en kuvvetli çalışmaları bu nokta üzerindedir. Yoncalıklar yılında 1000 ve bü sene de 1200 kilo Kayseri tohu ıslah istasyonundan sölekte ed yonca tohumu getirilerek 'Trakyanm her tarafında yoncalıklar tesis edil miştir, Hayvanların en mühim besleyici maddelerinden biri olan yonca zirsa- tinden köylü çok memnundur ve bu yeni ziraate dört elle sarılmıştır. Yon- calıkların ehemmiyetli bir şel ğaltılmasına devam edilmektedir. Ba sene ayrıca Ziraat Vekâleti Tohun lah istasyonu tarafından Devlet Zira- rat işletmeleri kurumu çi nde üretiler mekte ve eki ve yağmursuz yetiştiği için metli bir hayvan gıdasıdır Şeker pancarının çok € Trakya topraklarında hayvan g rından biri olan Hayvan pancar 2! atine de başlarımıştır, Bunun için Ka- racabey harasından tohum gelirik mekte ve ekilmrktedir. Demirdağ madeni memleketin en mühim servet kaynaklarından biridir Beş ay zarfında 67,000 ton saf demir elde edildi > Demirdağ madeninde faaliyet Sivas (Akşam) — Diyıik havalisin- de sıralanan tunç renkli Demirdağ sil. silesinde yıllardanberi el değmeden yatan zengin demir madeni cevher. lerinin beş ay'danberi işletilmesine de- vam edilmektedir, Tahmin edildiğine göre buradan elde edilecek saf demir memleket pâzarlarının ihtiyacına ce- vap vereceği gibi dış pazarlara da ihra-| cat yapmağa müsaiddir, Maden tedkik arama enstitüsü De- mirdağda 20 milyon ton saf demir mevcud olduğunu tesbit etmiştir. Si- vas - Erzurum demiryolunun madene 700 metre mesafeden geçmesi nakil hususunda mühim bir kolaylık temin ediyor, Karabük fabrikaları” senede 400 bin ton demir işliyeceğine göre De- mirdağdaki hami mâdde bu ihtiyatı 40-50 yıl karşılıyabilir, Yapılan tedkikler ve'eldâ edileki mahsul buradan çıkarılan demir cev. herinin Kalite itibarile de çök yüksek olduğunu göstermiştir. Verilen malümata göre bu zengin | demir yataklarından beş ayda 67,000 ton ham madde çıkarılmıştır. Bu müd det zarfında ocakta çalışan âmelenin miktarı 30 binden fazladır. Kış münasebetile ocaklarda faaliyet kısmen tatil edilmişse de bugünler- de yeniden çalışmalara başlanacak» far. Memleket için büyük bir servet kaynağı olan Demirdağ madeninin iş» letilmiye başlanması Divriğin de umu. mi hayatında bir canlılık yaratmıştı; i ; MEZE ET EM