16 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

16 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

BULMACAMIZ Mart 1986 “Bulgar içer Başvelelinin ziyareti (Baş tarafı 1 inci sahifede) meyen bir hakik yenin sulha bağlılığı, ve hiç kimsenin di adır. Os- kalkı mayı Snır etle tercih et; ndir ki Balkanlı arda bugünkü Ihun temelini kurmak olmuştur. Memnuniyetle yoruz ki Bulgaristan da, son 8- rde bu takdire değer pdlitikayı güderek komşularile iyi ; Balkanlarda — sulhun yardım etmek İş başına geçti irimiz emin olabilir Türkiye merkezinde ancak güli , Ye kendine uzanan samimi dost eli bulacaktır. Temennimiz, bu ziy: iki mem- leket arasında, her türlü şüpheli fikirlerden uzak,temiz ve açık bir dostluk münasebetinin yerleşmesine yaramasıdır. Türkiyenin ne gizli düşünceleri yardır, nede devamlı sulhten başka arzusu... iyeti, akisleri olmıyan ani tınalar koparken, Balkanların cenu- bunda, komşu memleketlerin sıkı ve samimi dostluğu kadar kendilerine ve başkalarına hizmet edecek ne olabi- Xr? Necmeddin Sadak İspirtodan ıslanan elbisesini kuruturken elbise ateş aldı | Paşabahçedeki İspirto fâbrikasın- | da amele Mehmed, tamir etmekte ol- duğu fıçılardan fışkıran ispirto ile | ıslanan elbiselerini mangal üzerinde kuruturken ateş almış, sol el ve ba- cağından ehemmiyetli surelte yan- mıştır. Polis, Mehmedi Haydarpaşa hastanesine yatırmıştır. 4 — Bir meyva - Düdüğün başi, 5 — Çağlayanlar. 6 — Sarp - Dürbün camı, 7 — Gönderilen evrak defteri, 8 — Doğru. 9 — Vahşiler. 10 — Hindistanın şimalinde #akin bir kavim efradı - İstikbal, Yukarıdan aşağı: 1 — Uzak nldası - Ağacın kolu, 2 — iktimdiyatta bir sistem - Yemek- ten emir, 3 — tetemke - Çalgı, 4 — Yapılmış - Çocuk. 8 e m Sey Bah > 1. 8 — Yarım - Dinsizlik. 7 — Nota - Âşikir. 8 — Ut çalan - Cemi edatı - Nota, 9 — Bir riyazi ders - Kasap satar, 30 — Buğday tozu - İdrarde bulunan bir Zehir - Büyük. Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Haydarpaşa, 2 — Eza, Bardak, 3 — Yerlimal, 4 — Er, Kdlson, 5 — Cilve, Ayan, 6 — Al, De, 7 — Ne, Necati, 8 — Rütbe, Ari, 9 — Harbeden, 10 — Ütü, Uar, Na. Yukarıdan aşağı: 1 — Heyecan, Lü, 2 — Azeriler, $ — Yâr, Ühü, 4 — Levanta, $ — Abide, Ebru, 6 — Rami, Aceba, 7 — Prasa, Er, 8 — Aday, Ted, © — Şa, Nadiren, 10 — Aki, Ne, ina, | Kuvvetli Çek polis müfrezeleri mey- | Horst Wesoel Lied şarkısını söylemiş- | e m Alman ordusu Prag a girdi (Baş tarafı 1 inci sahitede) kuvvetine mensup kıtaların bugün Çekyaya gireceğini ilân etmiştir. İyi haber alan mahfillere göre, bun- dan böyle Çek arazisi, yani Bohemya ile Moravya Alman toprağı addedile- cektir. Yalnız nazi nazariyeleri dahi. linde bir nevi muhtariyetten istifade edecektir. Çek ordusu, Çeklerin ha- riçte sefir ve konsolosu bulunmuya- caktır. Çekler Alman tebaası addedi- lecek ve Alman pasaporüle seyahat | edeceklerdir. Alman bayrağı Çek bay- rağı olacaktır. Bohemya ve Moravya- daki Yahudiler, Almanyadaki ırkdaş- ları hakkındaki muameleye tabi ola- caklardır. Almanya, Slovakyayı müstakil bir devlet kabul etmektedir. Slovakyaya bir mümessil gönderecektir. Slovak- | ya halkının yüzde kırkı Almandır. Vaziyet yeni devletin ihtiyaçlarına göre tanzim edilecektir. Karpatlaraltı Ukraynasına gelin ce, bu hükümetin başvekili Voloşin Almanyadan yardım istemiştir. Fa- kat bu talep kabul edilmiyecektir. İyi malümat alan mahfillere göre, Ukrayna meselesi, Almanyayı alâka- dar etmemektedir. Bu meseleyi hal - letmek Ukraynalılarla Macarlara ait- tir, Alman askeri Pragda Berlin 15 — Alman askeri bu sa- bah sekizi elli beş geçe Çek aruzisine girmiştir. İlerliyen askerlerin üzerin- areleri uçuyordu. Prag 15 (A.A) — Alman kıtaları öğleden evvel saat 11 e doğru Praga girmişlerdir. Şehre evvelâ kamyon- larla küçük gruplar girmiştir. Kam- yonlar, boşaldıktan sonra yeni müf- rezeleri getirmek üzere derhal Alman hududu istikametinde hareket etmiş- lerdir. Pragın başlıca merkezi olan Saint - Wenceslas meydanında tramvaylar uzun bir hat şeklinde durmuşlardır. danda dolaşmakta, mahzun ve.sakin olan halka nezaret etmektedir. Prag radyosu Alman marşını ve tir. Biraz sonra meydanda Alman tanklarile mitralyözleri o görünmüş- tür, Bazı yerlerde birkaç Çek, Almanla Ta selâm vermekte ise de umumi su ş rette halk tam bir disiplin dairesin- de hareket etmekte ve büyük bir alâ- kasızlık göstermektedir. Öğle zamanına kadar radyo, hal Kı sükünete davet etmiştir. Alman or- dusu her tarafta süratle ilerlemekte. dir. Hükümet makamları, halktan sa- kin olmak cesaretini göstermesini ri- ca etmekte, herkesin bundan sonra hareketlerinde ve sözlerinde müte- yakkız bulunması (Jâzımgeldiğini, çünkü bir tek kelimenin memlekete zarar getirebileceğini ihtar eylemek- te ve «Milletimizin bundan sonraki hayatı tarzı hareketimize bağlıdır» demektedir. Berlin 15 (A.A.) — Prag hükümeti, .Alman kıtalarının ilerleyişine biç bir mukavemet gösterilmemesini ve Al- man kıtalarının vereceği bütün emir- lere itaat olunmasını bütün makama- ta ” Prağ 15 (A.A.) — Prağın bugün stratejik noktaları, radyo ve diğer bütün umumi daireler, Alman kıta- ları tarafından işgal edilmiştir. Ye- ni Prağ kumandanı general von Gab- lenz, Prağ şatosuna yerleşmiştir. B. Hitler Çek arazisine girdi Prag 15 (AA) — Hitler, Praga se at 19,15 de gelmiş ve erkânı harbiye» sile birlikte tarihi Prag sarayına yer. leşmiştir. Saraya Hitler'in bayrağı çe- kilmiştir. Berlin 15 (A.A.) — Umumi karar. de bildirildiğine göre, Brünn, Mernik, Pilsen ve Olmutz şehirlerini işgal eden Alman kıtaları, karla örtülü olan yollardan süratle ilerlemektedirler. Pragda vaziyet Prag 15 (A.A.) — Prag halkı ile Moldavya vadisi ahalisi, Reisicümhur Hachanın Çek milletini Alman Füh- rerinin eli altına tevdi eylediği habe- rini, bu sabah Alman rsdyolarından öğrenmişlerdir. Çek radyosu, bu sabah, halkı sü- küna davet eden ve çocukları her zâ- manki gibi mekteplere yollamağa teşvik eyliyen mütenddit hitaplarda bulunmuştur. Pragda sükün hüküm sürmektedir. Sokaklarda, yalnız, vukua gelen in- kişaf üzerinde görüşen ufak tefek ba- zi halk toplantısı vardır, Prag 15 (A.A.) — Berlin anlaşma. sına muttali olmak üzere sabah saat üçte toplanan Nazırlar meclisi, bu an- Jaşma hakkında muvafık bir cevap verdikten sonra toplantısına nihayet vermiştir. Prag şehri sokaklarına yerleştiril. miş oparlörler, halkı süküna ve Alman makamlarının emirlerini icraya davet etmektedir. Çek gazetleri, Alman kıtalarınn yürüyüşlerine başladıklarını bildir. mekle iktifa eylemektedirler. Çek ordusunun silâhları alınacak Prag 15 — Havas muhabirinden: Çekoslovakya Başvekili Beran vazl yet hakkında şu beyanatta bulunmuş. tur: «B. Hitler Çek Cümhurreisi B. Hacha'ya Almanyanın huzur ve em- niyeti için Çek topraklarının Alman askerleri tarafından işgali lâzım gel- diğini söylemiştir. Hiç bir münakaşa cereyan etmez B. Hacha Alman- yanın bir emri karşısında kalmışlar. Bunun üzerine Çek milletinin mu- kağderatını B. Hitlere tevdi etmeğe mecbur olmuştur. Kabine, her türlü | mukavemetin imkânsız olduğunu gö- Tefek Reisicümhurun: hareketine iş- tirak etmiştir.» Alman askerleri Çek arazisini işgal ettikten sonra Çek ordusunun tedri- cen silâhları ahnacaktır. Çek zabitlerine üniformala- rını çıkarmak emri verildi Berlin 15 (A.A.) — Havas: Emin bir membadan öğrenildiğine göre, Al- man ordusu gece yarısı Çek toprak- larını işgale başlamışlardır. Şehrin büyük bir kısmı daha şimdiden mo- törlü Alman hatalarının işgali altın- | dadır, Prag şehri Alman tayyarelerinden atılacak olan sekiz Paraşütçü taburu tarafından işgal edilecektir. Çek kıtaları, silâhları alınmak üze- Te Alman ordusu tarafından tayin edilen muhtelif mıntakalarda toplan- mak emrini almışlardır. Çek zabitlerine üniformalarını çı- karmak emrini vermiştir. Prag radyosunun neşrettiği beyanname Prag 15 (A.A) — Radyo, bu sabah- tanberi bilâ fasıla millete hitaben bir verilecek haberleri bekleyiniz. Bu sa- bah saat 6 da Alman ordusu memie- $€y yapamazsınız. Askerler garnizon- larında kalacaklar ve mukavemet et- meden, itiraz etmeden silâhlarıni Al- man ordusuna teslim edeceklerdir» Radyo şunları ilâve etmektedir! * «Hacha ile Hitler arasında yapılan mülâkatın neticesi olarak ile Moravya Alman kıtaları tarafin- pamamıştır. milletin mahvolmasinı intaç edecek- tir; Çek halkı hayret ve şeşkinlik için- dedir. Fakat Pragda sükünet hüküm sürüyor. Dostane münasebet tesisi Prüg 15 (A.A.) — Çeteka ajansı, *Çek milleti ile Alman ordusu ara- leceğini haber vermektedir. Çek memleketinde bütün ida- reye B. Henlain hâkimdir Berlin 15 — Prag şehrini işgal eden Alman kuvvetleri kumandanı bir be- yânname neşretmiştir. Beyannameye göre: 1 — B. Henlâyn Çek memleketi için Alinan komiseri tayin edilmiştir. Bür tün idareye o hâkimdir. 2 — Bütün daireler, bilhassa pos- ta, polis ve şimendiferler faaliyetle- rine devam edeceklerdir, 3 — İktisadi müesseseler çalışma- | larma fasıla vermiyeceklerdir. 4 — Herkes verilen emirlere itaat edecektir. İngiliz Hariciye Nazırı ne diyor Londra 15 — Çek vakayli bügün Lordlar ve Avam kamarasında mev- | zuubahis olmuştur. Lordlar kamara» sında, Hariciye Nazırı lord Hallfaks sorulan suallere cevaben demiştir ki: «Çek vakayii Münih anlaşmasını ilham eden fikirle kabili telif değil dir. Ticari müzskereler için Berline gidecek olan Ticaret Nazırı B. Staynın seyahati tehir edilmiştir. Diğer taraftan Çekoslovakyaya açi- Jan 10 milyon sterlinlik kredinin he- İ nüz tesviye edilmiyen 6 milyon 750 bin lirasının verilmemesi kararlaş- mıştır. Avrupada doğmaya başlayan itimada bir darbe Londra 15 — Başvekil B. Chamber- «Son vakayii Münih esprisine mu- vafık bulmuyoruz. Almanya, kendisi- le ırki alâkası olmıyan bir yeri ilk de- fa olarak işgal ediyor. Bu hal Avru- pada doğmağa başlıyan itimada bir memeliyiz.» Paris 15 (A.A) — Almanya hükü- meti bugün Fransa Hariciye Nezare- tine tebligatta bulunarak Çek mınta- kasının Alman Kıtaatı tarafından iş- galinin Prag hükümetinin muvafa- katile yapılmakta olduğunu bildir. miştir, Almanya büyük elçisi bu mesele hakkında bugün öğleden sonra, Ha- darbedir. Fakat biz yolumuzdan dön- ! Sahife 13 Bulgar Başvekili bugün geldi (Baş tarafı 1 inci sahifede) ları arasında Edirneye geldi. Ekse- lâns Köseivanof kompartımanlarının penceresinde halkı selâmlıyordu. Muhterem misafirimiz istasyonda Edirne valisi B. Niyazi, mevki ku- mandanı Talât, Bulgaristanın Anka. râ elçisi, Eğirme polis müdürü, Türk matbualı namına da B, Neşet Atay tarafından merasimle karşılandı. Bir polis müfrezesi de selâm resmi- ni ifa etti. İstasyon binası Türk ve Bulgar bâyraklarile süslenmişti. Ekselâns Köselvanofun yanında re. fikaları v& kızı bulunmaktadır. Baş- vekilin hususi kalem müdürü, proto- kol şefi, Bulgaristan matbuat umum müdürü, beş gazetesi iki foloğraf mu- habiri, Türkiyenin Sofya sefiri ve Bul gar ajansı reisi B. Köseivanofa refa- kat etmektedirler. z Kıymetli misafirimiz istasyonda bi- riken binlerce vatandaşın alkışları arasında vagonlarından inerek gaze- tecilerle görüştü ve Türk toprakları- na girdiği daikkadan beri gördüğü cane dan alâkadan dolayı çok mütehassis olduğunu söyliyerek eztümle dedi ki: — Büyük bir sevinç içindeyim. Bul- gar kralının ve milletinin dost Türki. büyük. bir.sevinç uyandırmaktadır.» Dost memleket Başvekili yarım sa- riye Nazırı B. Bonnet ile bir mülâkat- | ta bulunmuştur. ; 5 Fransız meclisi yarın Paris 15 — Çek vakı.yii Londra ve sindi inkişa- fını sükün ile takip ettiğini bildir. mektedir, Bununia beraber, Yugos- Londraya gidenler Londra 15 (AA) — Dün gece Pragdan brraya bir teyyare gelmiş- e arar mm