16 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

16 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

16 19 Mart 1939 Weidman'in muhakemesi İlk celse hüviyet tahkiki ile geçti, muhakeme yirmi gün sürecek Weidman'ın ve suç ortaklarının hüviyetleri işledikleri cinayetler Versay ağırceze mahkemesi, son Z8- manların en mühim cinayet davasını rüyetö başlamıştır. İkisi kadın,dör dü erkek olmak üzere altı kişinin vah» şiyane bir surette öldürülmesine mal olan bu cinayet davasında, başlıca rolleri Alman Weidman ile Fransız Million oynamışlar, Jean Blanc ile sa- bık metresi Cöllette, iki caninin şeriki cürmü olmuşlardır, Bütün dünyada derin bir alâka ile takip edilen bu davaya başta Fransanın en büyük avukatı Moro-Giafferi olmak üzere 14 avukat katillerin ve maktullerin veki- li sfatile iştirak ediyor. Dünyanın dört tarafından gelmiş 85 gazeteci de muhakemeyi takip ediyor. Hukuku umumiye ve müdafaa şahidi olmak üzere 100 şahid dinlenecektir. Bu davanın tafsilâtına girişmezden evvel dört maznunun kısaca tercümel halini anlatalım. Dört maznunun tercümei hali Weidman Almanyanın Frankfurt şehrinde doğmuştur. Orta halli ve na- muslu bir ailenin çocuğudur. 31 yaşın- dadır, Kendisi daha 16 yaşında iken hırsızlığa başlamıştır. Sonradan Ka nadaya hicret ederek bir çifliğe uşak olmuş, orada da birkaç hırsızlık yap. tığından dolayı mahküm edilmiş, son- ra da hudud haricine çıkarılmıştır. Frankfurt şehrine dönen Weidman Al manyada da rahat durmamış, bir zen- ginin çocuğunu kaçırmağa teşebbüs ettiği cihetle beş sene hapse mahküm olmuştar, Million bir lokantacının oğludur. 28 yaşındadır. Askerlik yaparken Jean Blanc hamında gengin bir ailenin ço. cuğu ile tanışmış, ikisi de mütereddi oldukları cihetle, sıkı dostluk bağları le biribirine bağlanmışlardır. Million bir müessesede muhasebeci iken Son radan işi bırakarak serseri bir hayat sürmeğe başlamıştır. Million ile Jean Blanc, kolayca pa- ra kazanmak için sık sık Almanyayâ gidip gelmeğe ve döviz kaçakçılığı yap- mağa başlamışlar, bir gün Alman za. tası tarafından yakalanarak birkaç sene hapse mahküm olmuşlardır. Jean Blanc zengin bir ailenin çotu- ğudur. 29 yaşınradır, zevk ve sefahate düşkündür. Annesinin kendisine olan muhabbetinden istifade ederek çalış- madan tufeyli bir hayat sürmekte, Mi. Mon ile düşüp kalkmaktadır. Collette'e gelince 31 yaşında bir es- mer güzelidir ve evlidir. Fakat Collete kocasını, fakir olduğu cihetle, bıraka- rak evvelâ zengin Ciancın, sonra da Million'un metresi olmuştur, “Wedmanın, Jean Blane ve Milfion. le tanışması, Frankfurt hapishanesin- de olmuştur. Jean Blanc ile Milllon döviz kaçakçılığından dolayı mahküm oldukları hapis cezasını Frankfurt hapishanesinde çekerken çocuk kaçır. mağa teşebbüs cürmünden beş seneye malküm olan Wejdman ile burada ta. nışmışlardır. Weldman, iki Fransız mahkümüuna hapishanede bir çok ko- Taylıklar göstermiş ve ahbaplığı ileri götürmüştür. Jean Biane ile Million Franfurt ha- pishanesinden çıktıktan sonra Fran. Ya dönmüşler, Weidmanı da Parise da- vet etmişlerdir. Weidman hapishane. den çıktıktan sonra Karer namına Ya» yılmış sahte bir hüviyet varakasile Pa. rise gelmiş, Blanc ve Million fle buluş- muştur. Alman, Parise geldiği zaman beş parasiz bulunuyordu. Blanc, Mil. Hona olduğu gibi Weldmana da para yardımında bulunmuş, üç kafadarm Versay civarında bir güzellik müesse. $i açmaları kararlaştırılmıştır. Blanc, bu teşebbüse sermaye olmak Üzere ar. kadaşlarına 20,000 frank kadar bir pa- ra vermiştir. Weliman Versay civa. Yında Valji nâmında bir vilii kirala, mıştır. Veidmanın ilk kurbanı Weldman Blancdan aldığı parala- m, az bir zamanda tüketmiş, eskisi gi. Katilin kurbanları yukarıda Lesobre, Leplond, ortada dansör Koven, ma- dam Keler, aşağıda şoför Coufiy ve Fremmer bi beş parasız kalmıştı. Weldman para bulmak üzere işi cinayete dökmeğe ka. rar vermiş, bu maksadla Lesobre na- mındaki zengin bir emlâk simsarına baş vurarak, bir villâ kiralamak iste- diğini söylemiştir. Lesobre bâşına g6- lecek feci akibetten bihaber, Weldma- nu Versay civarında Mon Playsir vil. Tâsına götürmüştür. OSimsar,ogün Weldmana villâyı gezdiriyordu. Bir aralık simsar, Weldmana villânin boğ- Tum katını gösterirken, haydud Tla- 'bancasını çekerek zavallı simsarın en. 8e"köküne bir kurşun sıkmış, Lesobre bir kelime bile söyliyemeden haydu. dun ayaklari dibinde cansız oldtük ye. re serilmiştir. Cani, maktulün parala- rını ve saatini almış, villâdan çıkıp gitmiştir. Zabıtanın elinde ilk ip ucu Weldman simsara gittiği zaman adının Schott olduğunu söylemiş bu nama yazılmış bir kartviziti de simsa. rın yazıhanesi üzerine bırakmıştı. Cinayet meydana çikarak meçhul katilin taharrisine başlandığı zaman bu kartvizit, simsarın yazıhanesinde bulunmuş, maktulün icarısı da kocüsı- min bu namdaki müşteriye villâyı gez- dirmeğe gittikten sonra bir daha mey- düne çıkmadığını polislere söylemiştir. Polisler, bu kartvizit etrafında tahiki- kata başlamışlar Alsasta bu namda bir fabrikatör Schatt Parise celbedilmiş, cinayet işlendiği zaman Strazburgta bulunduğunu isbat etmiş, kendisini ta- nıtmak için tanıdık müşterilerine kartvizit vermek âdeti olduğunu söy- lemiş, Almanyadan kaçarak Parise il. tica etmiş olan yeğeni Frommere de bu kartvizitlerden birkaç tane verdi. ğini ilâve etmiştir. Zabıta derhal fab- Tikatörün yeğeni Fromperi ikametgâ- hında aramış, fakat Frommerin bir ay evvel ikametgâhından çıkarak bir da. ha dönmediğini tesbit etmiştir. Fabrikatör, yeğeninin Pariste Kar. AKŞAM rer namında bir vatandaşa rasladığı- nı kendisine söylemiş olduğunu da ilâ- ve etmşitir. Bu müthiş cinayetlerin meydana çıkmasına ve Weidmanın yâ- kajanmasına sebep olan bu kartvizit olratındaki tahkikata devam edile dursun, Weldman'ın diğer ainayetle- rini de kısaca anlatalım. İkinci cinayet Weldman Kanadada bulunduğu $i- rada mükemmelen ingilizceyi öğren- mişti, Paris barlarından birinde, misis Koven namında genç ve paralı bir Amerikalı dansözle tanışmıştı. Weld- man, yakışıklı bir delikanlı olduğu ci- hetle, kendisini sevdirmiş, artisti evi ne davet etmiş, misis Koven de bu da- veti kabul etmiştir. Weldman, villâsın- da misafirile beraber, kanapede otu- rurken ansızın üzerine saldırmış ve eilerile boğşmüştur. Bu cinayetten We- idman 800 frank ile onar dolarlık 43 'Travellers çek elde etmişlir, Bu Tra- vellers çekler, para makamında geç. mektedir. Katil, zavallı dansözü, vil. lânın bodrum katına gömmüş, arka daşı Million ile berâber, kadının tey- zesine bir mektup göndererek Kove- nin hayatta olduğunu ve 500 dolar gönderilecek olursa misis Koveni sağ ve salim olarak iade edeceğini bildir. miştir. Zabıta bu cinayet işlenirken olmasa bile son-adan Milllon'ün ve metresi Colletin haberdar.oldukları- na ve Weldmanın cürüm ortağıol- duklarına ki a Üçüncü cinayet Weldman dansözün paralarmı har- cadıklarn sonra soymak için zengin bir şoför bulmağı teşebbüs etmiş Coufiy namında zengin nddettiği bir şoför ile kendisini taşraya götürmek için uyuş- muştu. Şoför, müşterisini otomobiline bindirmiş ve yola çıkmıştır. Bir orma- nın kenarına vardıkları zaman Weld- man âbdest bozmak bahanesile oto- mobili durdurmuş(ur. Weilman Oor- | mana dalarken, şoför de arkası orma. | na müteveccih yol kenarına oturmuş- tur. Weldman, sessisz sadasız şoföre yaklaşmış ve ensesine bir kurşun sık- Sahife 7 Nobel mükâfatını kaza- nan İtalyan profesörü Italyaya avdet etmiyor Profesör, annesi yahudi olduğundan, ilmi faaliyetten uzaklaştırılacağını öğrendiği için Amerikaya gitti Bu sene Nobel fizik mükâfatını Ro- me üniversitesi profesörlerinden ve zamanımızın tanınmış âlimlerinden kâfatı Fermi kazanmıştı. Enrico, mü. kâfatı almak için ailesile birlikte İsve- çe gitmişti. Profesör, Türk parasile takriben elli bin lira kadar tutan mü- kâfatı aldıktan sonra memleketine dönmeğe hazırlanıyordu. Fakat Ro- madan aldığı bir mektup üzerine, birdenbire İtelyaya avdet etmekten vazgeçmiş, Amerikaya gitmeğe karar vermiştir. Bu hâdise her tarafta bi- yük bir heyecan uyandırmıştır, Pariste çıkan Ocuvre güzetesi, pro- fesörü Amerikaya gitmeğe sevkeden sebelpere dair uzun bir yazı neşret- miştir. Ocuvre diyor ki: «Profesör Fermi birçök mühim ke- şiflerde bulunmuş kıymetli bir ilim adamıdır, Nobel fizik mükâfatı ken- disine verilmesi kararlaştırıldığı za- man, İtalyan gazeteleri bunu bü; bir sevinçle karşılamıştı. Bütün ga- zeteler, hâdisenin oehemmiyetinden, İtalyan zekâsına ve irfanına bir hür- met teşkil ettiğinden bahsederek pro #esör döndüğü zaman, emsalsiz teza- hüratla karşılanacağını yazıyordu. Profesör, Stokholm'de mutad mera» şam üzeri Romadan birkaç mektup almıştır. Mekluplardan biri Romada- ki muavinlerinden biri tarafından gönderilmiştir. Bu zat, profesörün annesinin Yahudi olduğu anlaşıldı: ğından, kendisinin artık üniversitede | hocalık edemiyeceğini ve avdetinde her türlü fenni faaliyetten uzak bu- lundurulacağımı bildiriyordu. Bu ha- ber profesörü büyük bir yese düşür- müştür, Filhakika son asmanlarda İtalyada ırk hakkında Alman kanunları aynen tlabik edilmektedir. Bu kanunlara göre, dört kuşağa kadar anası ve ba- bası Yahudi olanlar resmi ve yarı res- mi her türlü vazifelerden uzak bulun- durulmaktadır. Profesör Fermi bir müddet düşün- dükten sonra Romaya hareketten vazgeçmiş ve telefonu açarak Ameri- kada Colombia üniversitesinde profe- sörlük eden eski bir meslekdaşile gö- Ertesi sabah erkenden Amerikanın Stokholm sefiri, profesör Fermi'yi ziya. ret etmiştir. Sefir, Amerika üniversi- telerinden birinde bir kürsü kabul ederse profesörün Amerikada mem- nuniyetle kabul edileceğini bildirmiş- tir. Bunun üzerine profesör hemen ailesile birlikte vapura binmiş ve Amerikaya hareket etmiştir. Hâdise, her tarafta, bilhassa İtal- yada büyük akisler yapmıştır» Adanada belediye intihabı mebus seçiminden sonra olacak Adana (Akşam) — Adanada beledi. ye intihabatmın feshedildiği malüm. dur. Yeni belediye intihabı mebus in. #ihabmdan sonra olacaktır. Şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. Yeni intihap encümeni seçimi için her mahalleden iki mümessil almacak- tır. Bu müsessiilerin seçimleri için her e be günlerinde belli olur. İnkılâpçı inkılâp partisinin kadrosunda yer alır. Cümhuriyet Halk par- tisi halkın, halk için ve halk tarafından idaresini şıar Fransanın yaşlı kadınları Muştır, Şoför, derhal ölmüş, maktulün ce- binde bulunan 1500 frangı ve otomo- bili aldıktan sonra ortadan kaybolmuş- tur. Weldman villâsına dönünce, oto- mobili başka renge boyamış villânın bahçesine çekmiştir. Dördüncü cinayet Weidmanın bu cinayetler ile elde et- tiği paralar, az zamanda tükeniyordu. Binaenaleyh para tedarik etmek yeni cinayetler işlemek lâzımdı. Bir gün Weldman ile Million yeni bir kurban bulmak ümidile gazetelerin küçük ilânlar sahifesine göz gezdirirlerken mürebbiyelik etmek isteyen Jean Kel- ler namında Alzaslı bir kadının gaze- telere vefdiği ilânı görmüşler ve kadı- nın birikmiş parası bulunacağı ümi- dile Alzaslı kadınla muhabereye giriş. mişler, kendisini Vişi civarında zen- gin bir ihtiyara bakmak için angaje etmek İstediklerini bildirmişler ve Parise gelmeğe davet etmişlerdir. Je- an Keller derhal bu mektuba cevap vermiş ve Parise geleceğini bildirmiş- tir. Widman ile Milllon Alzaslı kadını istasyonda karşılamışlar ve bir ölele götürmüşlerdir. Ertesi sabah Weid- man ve Militon maktul şoför Coufty'nin. otomobiri ile otele gitmişler ve Jsan Kelleri Vişiye götürmek bahanesile otomobile bindirmişlerdir. Otomobil bir ormanın içinde bulu- nan haydudlar mağarası civarından geçerken Weidman ile Milllon genç kadına mağarayı gezdirmeği teklif et. mişlerdir. Genç kadın bu teklifi kabul etmiştir. Milllon mağaranın kapi sında durarak elekrtik cep lâmbasile içini tenvir ederken genç kadın önde Weldman arkasında mağaraya girmiş. tir. İşte o sırada Weldman önde yü- rTüyen genç kadının ensesine tabanca. (Devamı 10 uncu sahifede) En yaşlı kadın 107 yaşındadır, kendisinden bir kaç ay küçük olan ikinci yaşlı kadın geçen hafta öldü Geçen pazartesi günü Fransada Eure departımanında Saint Çuentin des Isles şatosunda madam de Sante Opportune adında bir kadın vefat et- miştir. Bu kadın 13 birinciteşrin 1031 tarihinde doğmuştu. Şu halde 107 se- ne 4 ay, 21 gün yaşamış demektir. Madam de Sainte Opportune'ün ölü mü duyulunca, Fransanın en ihtiyar kadınının öldüğü zannedilmiş veo suretle yazılmıştır. Fakat ertesi gün bunun doğru olmadığı anlaşılmıştır. Fransanın en ihtiyar Kadını madam Ducassou'dur. Bu kadın 107 yaşını ge- çen sene doldurmuştur. O zamandan. beri 7 ay, 9 gün geçmiştir. Şu halde ölen madam Opportune'den üç ay ka- dar daha büyüktür. Madam Ducassou hayatta ve sihha» ti pek yerindedir. 937 senesindenberi Fransanın en ihtiyar kadınıdır. Fran- sanın cenubunda Toulouse yakının- da Lardenne kasabasında oturmakta- dir. Kadm bir gemici ailesine men- suptur. Babası donanmada çavuştu. Birçok gemilerde hizmet etmiş, Na polyonun ölümünden sonra küllerini Sainte Hölöne adasından getiren Belle Poule gemisinde de hizmet etmişti. Madam Ducâssou'nun hafızası ye- rindedir, Küçük bir evde oturmakta ” ve herkes tarafından Hürmet görmek. tedir. Bir zamanlar şair Mistral ile pek dosttu. Onun şiirlerini sık sık tekrar etmekten zevk almaktadır. Fransanın en yaşlı erkeği Yves Prigent adında ve 166 yaşındadır. Ge- çen sene en yaşlı erkek, en yaşlı ka- dını ziyaret etmişti. Madam Ducassou duldur. Kocam çok zaman evvel ölmüştür. pa Gi e a ş ;