16 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

YY ümmi aaaammai hamami me malaannam maranden POLİTİKA Müteveffa Çekoslovakya devleti Fronkçede meseldir: Kılıçla doğan kılıçla ölür, derler. Munhede ile de- ğan devletler de muahede ile ölüyor. Çekoslovakya diye derme, çatma bir devlet Versay anlaşmasile kurulmuştu. Hitlerin bir beyannamesi, evvelki gece bu devleti yoketti. Geçen eylülde Hitler, üç milyon Alman nüfusu olan Südet havalisini Almanyaya ilhak ettiği zaman, Münih'de İngiliz, Fransız Başvekillerine Çekoslovukyanın geri kalan kısmına ilişmiyeceğini vaadetmişti. Hattâ İn- giltere ve Fransa Çekoslovakyanın kalan kısmının emniyet ve temamiyetini tekeffül etmek gibi gülünç bir vaziyete düştüler. Hitler, Çeklerin hâlâ bin türlü mezalim yaptıklarını bahane ederek, Slovakyayı müstakil devlet ilân ettirdi, Ukrayna kısmını Macarlara bağış- ladı, asıl Çek memleketi olan Bohemya ile Moravyayı kendisi işgal etti. Bunu da gayet ustalıkla, Çek Relsicümhuruna «Çekoslovakya sizindir, ne istersen yap» diye bir vesika imza ettirerek başardı. Çekoslovakya devleti urtık tarihe karışmış bulunuyor. bir vilâyeti olmuştur. Haritaya bakılınca, Çekoslovakya, Almanyanın kamına girmiş bir kama gibi duruyordu. Alman erkânıharbiyesi bu vaziyeti tehlikeli bulmuş, bir Avrupa harbi olursa Çeklerin Almanyayı izac edeceklerini düşünmüştü. Bu sebeple Çekoslovakyayı ortadan kaldırdılar, İstiklâlini ilin eden Slovakya da tek başına yaşıyamayacağı için, ya- kında o da Almanyaya iltihak edecektir. Çekoslovakya devletinin haritadan silinmesi birçok noktalardan mü- himdir, Evvelâ, Almanyanın Avrupadaki kudret ve kuvvetine, Fransa ile İn- gilterenin sinmesine yeni bir delildir. Almanya, bu suretle zengin bir mem- leketi elde etmiş oluyor. Çekoslovakyanın iptidai maddeleri, silâh fabrika- ları Almanyanın eline geçmiştir. Almanyanın kuvveti ve bilhassa harb kabiliyeti çok artmıştır. Bunun içindir ki bu mühim hâdiseyi, aynı zamanda, Almanyanın bir harbe hazırlandığı şeklinde kabul etmek zaruridir, Çünkü yedi sekiz milyon Çek, kolayca yutulur madde değildir. Almanya, yakın istikbalde mühim bir hareket hazırlıyor demektir. Şimdiye kadar Çekoslovakyayı hi- maye eden ve esasen Çek hükümeti üzerinde istediği kadar nüfuza sahib olan Almanyanın, İtalya ve Palonyanın arzularına rağmen Rütenyayı Macarlara vermezken, birdenbire hem Rütenyayı Macaristana bağışlaması, hem de Çekoslovakyayı ilhak etmesi başka türlü izah olunamaz. Hem Çek- leri Alman tebası yapması, Çek ordusunu dağıtması, Çek devletini ortadan kaldırması, hem de Macaristanı tatmin ederek kendi tarafına çekmesi ge- niş mikyasta müstakbel bir plânın idari ve siyasi hazırlığı mesabesinde. dir. İngiltere ve Fransa, ektiklerini biçiyorlar. Bu suretle Tuna boyu ve Şarki Arvupa tamamen Almanya hâkimiyetine geçmiş bulunuyor. Almanyu, Avusturya ve Çekoslovakyayı aldı. Bu, birkaç sene evveline kadar Hitlerin bile aklından geçmiyen büyük bir piyangodur. Fakat, Ro- ma - Berlin mihveri sade Almanyanm ekmeğine mi yağ sürecek, Almanya muazzam menfaatler elde etti. Ya İtalya?.. Biri yer, biri bakar, kıyamet ondan kopar! Hâdisenin raera'dı bir noktası da budur. İngiltereden gayet wikbin sesler gelirken, İngiliz ricali: «Ortalık düzeldi, sulh ve sükün başladın diye nutuklar söylerken, günün birinde Çekeslovakya yok oluverdi. Almanyanın Bir iki ay içinde bakalım daha neler olacak? AKŞAM Ilk temas Prağdan kaçanlar Fastaki Fransız ve İspanyol İçinde 11 Tıhülteci bulunan bir tayyare Londraya geldi Londra 15 (A.A) — Prağdan ha- reket eden bir Hollanda tayyaresi dün akşam, içinde 11 yolcu olduğu halde, Croydon'a gelmiştir, Yolcular rın tayyareyi, Prağdan firar için ki- ralıyan siyasi mülteciler olduğu zan- nedilmektedir, fevkalâde komiserleri görüşecekler Rabat 15 (A.A.) — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre, Fran. sız fevkalâde komiseri General No- gues, her iki mıntakayı da alâkadar eden meselelerin tedkiki için pek ya- kında İspanyanın yüksek komiseri miralay Bizbeder ile gi ecektir. Mülâkat hudud civarında Arbaoua ismindeki küçük Fransız kasabasın- da yapılacaktır. (AKŞAM) ın yeni müsabakası 30 arkadaş 300000 lira kazandı! Bir müessesede çalışan 30 arkadaşbir olupbir piyango bileti aldılar. Talih bu ya, biletlerine (300,000) lira çıktı, Ve her biri (10,000) lira hisse aldı. evvel, tayyareden dışarı çıkmaktan imtina etmişler ve müteakiben Wes- tend'deki Grand - Otel'e gilmişlerdir. Orada dâ hüviyelleri hakkında bir şey bilinmediği söylenmektedir. Yolcularj gazeteciler çekilmezden | Fransanın Vichy sd şehrinde Alf- Ted Roux isminde bir doktor vardır. Vichy'ye (o tedavi için her gidişim- de kendisine mü- racaat ettiğimden aramızda âdeta bir dostluk teessüs et- miştir. Geçen yaz Vichy'ye giltiğim zaman bermutad doktor Alfred Ro- ux'ye müracaat et miştim. Doktor tedavi müddetinin or- talarına doğru bir gün bana sordu; Radyesteji (Radiesthesie) hak. kında malümatınız var mıdır? — Pek az. — Meselâ ne gibi?.. — Bazı insanların ellerine bir çu- buk, yahud bir rekkas alarak bunun- Ja yer altında nerede su, yahud maden bulunduğunu keşfettiklerini okumuş» tum, — Demek e iş doktorluk- ta tatbik edildiğinden, hem teşhis hem tedavi hususunda kullanıldığın- dah malümalınız yok? — Hayır yoktur. — O halde gelecek defa sizi muaye. neye geldiğim zaman bir kitap getire. ceğim. Okur, bana fikrinizi söylersi- niz. — Bay hay. Doktor iç gün sonra muayene için otele geldiği zaman bir değil iki kitap getirdi. Kitaplardan birinin adı radyes. tezi vasıtasile tıbbi teşhislere ald ha- kikatler (Verilös surle diagnestic Radiesihesigue Medical) diğerinin adı da kanser ve radyestezi (Cancer et Radliesthesie) idi. Doktor: * Bilhassa birinci kitabı okuyun, dedi. Almarlar bunu mühim bularak almancaya tercüme ettiler, Şimdi de ingilizceye tercüme ediliyor. İki kitap da doktor Alfred Roux'un eseri idi. Teşekkür ettim ve hemen okumağa başlıyacağımı söyledim. Dok- tor Roux: — İçinde inanılamıyacak şeylere tesadüf edeceksiniz, dedi. Fakat emin olun ki Bunların hepsi aynen vakıdır. Doktor çıkar çıkmaz o(Radyestezi vasıtasile tıbbi teşhislere aid hakikat- ler) eserini açtım ve okumağa başla- dım, Doktor Alfred Roux mukaddime. sinde birkaç sene evveline kadar rad- yeslezi ile hiç meşgul değilken, hattâ bunu şarlatanlık addederken kışın | boş zamanlarında radyestezi İle uğraş mağa başladığını, yaptığı tedkikler- Imanya nihayet (o Çekoslovak, yayı da parçaladı o Slovak- ya ve Karpatlaraltı Ukraynası ayrı ayrı istiklâllerini ilân ettiler. AL man askerleri tarafından İşgal edil- mesin başlanan Çek erazisi de bun- dan sonra Almanyanın himayesi al- tında bulunan bir eyalet gibi idare edilecektir. Geçen bir sene zarfında Avusturya» «Zenginin malı züğürdün çenesini yorar»sa da bu otuz zenginin akibet- leri herhalde merak edilmeğe değer!.. Biz de bu merakla bu otuz zenginin hayatlarını takip ettik ve otuzunun da parasını ayrı işe yatırdığını öğrendik. Öğ'rendiklerimizi, birer resim halinde 1 Nisan 1939 tarihinden itibaren neşredeceğiz. langisinin parasını daha iyi bir işe harcadığını biz'bilmiyoruz. Bu noktayı karilerimizin takdirine bırakacağız. Müsabakaya iştirak etmek isteyenler bu resimleri takip edecekler ve re- simlerle beraber neşredilecek olan numaralı kuponları kesip saklıyacaklar. dır. Otuzuncu resim çıktıktan sonra, paralarını ayrı maksadlara harcıyan otuz zengin arasında hangisinin daha iyi hareket ettiğini tayin edip ku- ponlarla beraber bize göndereceklerdir. 1 Gelen cevaplar tasnif edilecek, hangi zengin çok rey kazanırsa ona rey verenler arasında bir seçim yapılarak (50) kişiye muhtelif ve değerli hedi- yeler verilecektir. Baştanbaşa sürpriz olan hediyeler ayrica ilân edilecektir. yı ilhak eden, Südet erazisini de hu- dudları içine alan Almanya Çek top- Takları üzerinde tesis etiği son vazi- yetle gerek nüfus gerek erazi bakiı- mından bir mikdar daha büyümüş bulunuyor 1910 senesinde Almanyanın nüfu- su 64,925,933 rakamını gösteriyordu; mesahası da 540,857 kilometre mü- "| rabbaı idi. 1919 senesinde (büyük harbi müteakib) Almanyanın mesa- hasında 72,139 kilometre murabbalık »ir noksan görüyoruz. Bu erazi ile beraber Alman nüfusundan da 2 mil- yon 515,374 kişi eksilmiştir. Resmi istatistiklere göre 1937 sene- sine gelinciye kadar Almanyanın nü- fusu 62,410,619 kişiden ibaretti, Me- Ucu cam rakkas, ucu tahta rakkas ve rakkasın tutma tarzı den hayret edilecek neticeler aldığını anlatıyor ve bir çok müşahedeler kay- dediyordu. Kitapta en ziyade garibime giden Telâradiesthesie hakkındaki müşahe- deler oldu. Tıbbi radyestezide küçük bir zincire bağlı yuvarlak billürdan mürekkep bir rakkas insanın muhte. Mf uzuvları üzerinde gezdirilerek ne- rede hastalık bulunduğu ve bu has- talığın tedavisi için ne yapmak lâzım geldiği meydana çıkarılıyor. Yani bun- da doktorla hastanın karşı karşıya gel mesi lâzımdır. Teleradiesthesie'ye gelince, doktor herhangi bir adamın resmini, yahud birkaç satırlık yazısını alıyor. Rakkas vasıtasile bunun üzerinde tedkikler yapıyor, neticede yüzünü hiç görme- diği halde uşu yazının veya resmin sa. hibi şu yaştadır. Şimdiye kadar şu hastalıkları geçirmiştir. Şimdi sıhhi vaziyeti şudur.» diyerek âdeta kayıp- tan haber veriyor... >. Radyestezi nedir? Hastalığın teşhisi ve tedavisinde bundan nasıl istifade ediliyor? Okuduğum eserlerden anla- dıklarımı hülâsa etmek lâzım gelirse kısaca şunu söyliyebilirim: Arzın cazibesi altında her cisimden bir takım şualar intişar eder. Radyes- tezi bu şüaların zaptı ve kaydı demek- tir. İnsanın vücudü de diğer cisimler gibi şualar neşreder. Bu şunlar bir rak. kası muhtelif sürette harekete getirir. Salim uzuvların yaptığı hareket mu- ayyendir. Hasta uzuvlarda bu hareket değişir. Müdekkik bir tadyestezici bu. suretle vücudün neresinde hastalık ol- duğunu meydana çıkarır. Radyeslezi ile uğraşan herhangi bir insan eline rakkası alıp tecrübeye gi- rişebilir.. Fakat doktorlardan başkası bu tecrübede yanılabilir. Meselâ rak- has filân yerde bir ârıza olduğunu gösterir, Doktor olmıyan derhal has- talığı buldum der..Halbuki hakikatte bu ârıza, meselâ cildin altında kolest- rin toplanması gibi, geçici bir şeydir. sahası da 468/718 kilometre murab- ba idi. Almanya Avusturyayı ilhak etmekle 83,833 kilometre murabbalık bir arazi kazanmış, 6,534,481 Avus- turyalı da Alman nufusuna katılmış- itar. v Bu vaziyette Almanya artık 552,551 kilometre murabbaı arazisi olan ve 68,945,100 nufuslu bir devlet olmuştur. Bunu Südet mıntakasının Alman- yaya ilhakı takib etti, Bu mıntakanın 28,680 kilometre arazisi ve 3,653,000 kişiden ibaret bir nufusu vardı. Al- manya bu suretle omufusunu 72,598,100 e, arazisinin genişliğini de 571,231 kilometre murabbaına çıkar- miş bulunuyordu. Düne kadar nufusu ve arazisi İti- 'barile yukarıdaki rakamlarla ifade edilen Almanya topraklarında tesis ettiği son vaziyet üzerine bir mıkdar daha büyümüştür. Bohemya ve Morevyâ isimli iki mıntakadan mürekkep olan Çek ara- sisi 74,379 kilometre murabbai me- sahasındadır; (Bohemya 52,046, Me- ravya 22,315 kilometre murabbaı) nufusu 9,333,466 dır. (Bohemya Rakkasla hastalık teşhis ve tedavi edilebilir mi ? Radyestezi nedir? Bu hususta doktorlarımız ne diyorlar? Asıl hastalık bu değildir. Doktor Alfred Roux'un kanaatı şu dur: Radyestezi esaslı birşey olmak- * ia beraber sadece bununla hastalığın teşhisi ve tedavisine kalkmak doğru değildir, Klinik muayene behemehal lâzımdır. Radyestezi röntgen gibi, kim» yevi tahliller gibi klinik muayenenla bir yardımcısı olmalıdır. O zaman bun dan esaslı istifadeler temini kablldir. © Doktor Alfred Roux'un kitabında okuduğum müşahedeler hakikaten şa- Şılacak şeylerdi. Birkaç gün sonra ken disini gördüğüm zaman sordu: — Kitabı okudunuz mu? — Okudum. Âdeta inanılamıyacak şeyler... — Ben size söylemedim mi?... Fakat emin olun ki hepsi tamamile hakikat- tir. sez Doktor Alfred Roux geçende bana üçüncü bir kitabını gönderdi. Radyes- tezi etrafında (Autour de la Radiest- hesie) adındaki bu kitabında dokto- run radyesleziye dair verdiği konfe- ranslar ve bir çok müşahedeler yazılı idi, me ilişti. Bu makalede Pariste bir tıb- bi toplantıda radyestezi meselesinin münakaşa edildiğinden bahsediliyor. du. Toplantıda tanınmış doktorlar. dan büyük bir kısmı radyesteziyi şar» latanlık addeltiği halde bir kısım doktorlar bunu tedkike değer bir mev. Acaba bizim doktorlarımız bu husuş- ta ne düşünüyorlar? Bir ikisi «ente- resan mevzu; dedi, Tanınmış bir doktorumuz: «Alfred Roux 35 s6- nelik, birçok tedkikleri olan bir dok- tordur. Fakat radyestezi ile uğraştığı- na bakılırsa sapıtmış!ı cevabını ver- di. Büyük doktorlarımızdan biri daha ileriye giderek bunu bir nevi delilik te lâkki etti, Pastor bile bu yolda tarizlere uğra muştı, Radyestezi her halde üzerinde işlenecek bir mevzudur.» Birçok defalar kendisinden fayda gördüğüm ve şahsen e çok zeki ve 88- vimli bir adam olan Vichy'deki dokto- run sapıttığına bir türlü inanmak is. temiyorum. Fakat bir adamın resmi veya yazısı üzerinde bir rakkas gezdi Terek sıhhatinin derecesini ölçmek de bana bir zamanki ispritizma tecrübe» lerini hatırlatıyor. — E. T. Günün Ansiklopedisi Çek erazisi üzerinde tesis ettiği vaziyetten sonra ALMANYA 6,670,582, Moravya 2,662,884) Alman yanın bu arazi üzerinde istediği gibi bir idare tesis edeceğine bakılırsa Çeli topraklarını da artık Almanyadan sayabiliriz. Bu vaziyete göre şimdi Almanyanın arazisi 645,610 kilomet- re murabbaı, nufusu da 81931568 ra gelen Fransi (550,000 kilometre murabbaı) artık yerini Almanyaya terketmiş bulunuyor. İstiklâli ilân edilen Slovakyanın mesahası 48,936 kilometre murabbai, nufusu 3,000,870 dır. Karpatlaralta Ukraynası ise 606,568 nufuslu ve 12,656 kilometre murabbalık bir rar i parçasıdır. ($), VATANDAŞ: Cümhuriyet Türk mille- tine milli devleti ve yeni cemiyeti temin etti. Onu eve iler-