17 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

17 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Geceki müthişyansı Yangın başladıktan iki (Baş tarafı 1 inci sahitede) cü Vakıf hanlarını diğer taraftan da 'Taşhanı tehdit eden .bu muazzam yangın maalesef bir kasd eseridir. Yangın saat 21,45 de Hasan ecza deposundan çıkmıştır. On dakika içinde deponun her tarafından alev. ler yükselmeğe başlamış ve tam vak- tinde yetişmesine rağmen itfaiye bu büyük ateşin önüne geçmek imkânı. m bulamamıştır. Polis müdürü B. Sadrettin Aka, müddelumumi B. Reşat derhal yangın yerine gelerek tetkiklerde bulunmuş- lardır. . Kaçan bekçi Yangın çıkmazdan birkaç daki. ka evvel. Hasan &öza deposundan bir çocuk çıkmış ve elinde paralar olduğu halde tramvay câddesine doğ- ye gezen polis Haydar bu çocuğun variyetinden şitphelemhmiş. bu ara- da Hasan ecza kepenk ara. ıklarından da duman çıktığını gör- müştür, Polis memuru kasdi bir yân- gın hâdisesi karşısında olduğunu An- layarak derhal çocuğu” yakalamış, bir taraftan da itfaiyeye malümat ver- miştir. Bu çocük Hasan ecza deposunda yatan gece bekçisi Rizeli Alidir. Pas raları da açabildiği çekmecelerder! al. mıştır, Polise bıçak çekti ve itiraf etti Rizeli Ali 15-16 yüşlarında bir ço- cuktur. Polis kendisini yakalamak is- tediği sırada hemen bıçağını çekmiş ve polise saplamak istemiş İse de po- is Haydar bileklerinden sıkı sıkı tut- tuğu için buna meydan vermemiştir. Ali depoyu kasden yaktığını Miraf et. miş ve polise: — Beni teşvik eden amcasadem Mustafadır... demiştir. Al emniyet müdürlüğüne götürü- lürken ağlıyor ve: — Bir cahilliktir yaptım... diyordu. Alinin söylediğine göre, Hasan ec &a deposunun sahibi B. Hasan üç gün evvel Alinin amcazedesi Musta. fanın vazifesine nihayet vermiş, Müs- tafa dün akşam depoya gelerek işin- den çıkarıldığından dolayı çok mü- teessir olduğunu söylemiş ve Aliye: — Ahi, demiş, bu depoyü yak.. Beni işlen çikâran adamdan başka türlü nasıl intikam alacağız... İkisi kafa kafaya vererek bir müd- det düşünmüşler, Âli depoyu nasl âteşliyeceğini bir türlü bilemediğini söylemiş ise de Mustafa: — Şuradaki kâğıtları kibritle tutuş- tur ve savuş... Demiştir. Ali öğrendiğini yapmak üzere Mustafa ile mutabık kalmış ve az sonra kararın tatbikine geçilmiş. tir. e 2ePe sahibi geliyor : Alevler yândaki ve üst kattaki ma- ğazaları sarmıştı. Saat 22 yi 20 geçi- yordu. Kalabalık arasından” ateşe doğru ilerliyen biri görüldü. Bu, depo sahibi bay Hasan idi, yordu. j Yangın büyüyor Yalnız İstanbul itfaiye grupunun ateşi görülünce Ba- saat sonraki manzara nu ve suçluların tahkikat neticesinde meydana çıkacağını sözlerine ilâve edi. kırköy grupu da çağırıldı. İki grup bütün gayretile çalışıyor.. Fakat hem nsan kudreti hem de su bu muazzam pteş karşısında âciz kalıyordu. Ateş Hasan ecza deposundan sonra yanda- ki Asım Kaymak Birlik pazarı tuha- fiye mağazasına geçmiş az zaman sonra da üst katlardaki mağazaları tutuşturmuştur. Yeni Şark berber sa- “onu tutuştuğu zaman ateşin yandaki börekçi fırınına da sirayet edeceği gö- rülmüş ve derhal icab eden tedbirler Ateşin bir türlü söndürülememesi- ne sebeb hava gazı borularının patla- ması ve musluklar kapanamadığın- dan mütemadi alev neşretmesi idi. Bütün tedbirlere rağmen «alevler bir müddet sonra börekçi fırınının Üst ka- tını da sarmıştır. Burası da kısmen yandıktan sonra ateşin önüne geçile- bilmiştir. Yanan binalar Hasan ecza deposu, İsmail Ahmede aid Yeni Şark berber salonu, Tevfik Şıpkaya aid Trak terzihanesi, Asım Kaymak Birlik pazarı tuhafiye ma- ğazası, Abdürrahman İmreye aid Mi- nerva radyoların aceniesi, ve &yni yerde bulunan Vangele ald terzihane ile bir gömlekçi ve bir kolacı atelyesi tamamen börekçi fırınının da üst katı kismen yanmıştır. olduğu öğrenilmiştir. Hasan ecza de- posunun 100,000 liraya sigortalı o duğu, diğer yanan mağazalardan ba-” zılarının da muhtelif sigorta acente- lerine sigortalı bulunduğu Söylen- mektedir, Mustafa da yakalandı Hasan ecza deposunu kasden yak- tağını itiraf eden gece bekçisi Alinin Tahkikatı müddelumumi EB. Reşat ida re etmektedir. Depo sahibi B, Hasa- nın, Ali ve Mustafanın ifadeleri alın- makta ve tahkikata devam edilmek- tedir. Dün mağazaların kapanma saati ölen 19 a kadar süslü vitrinleri iie caddeyi süsliyen bu mağazaların yeri EZİN kari Ma ei Münderecatımızın çokluğu do- £ İ) layısile | (TURAKİTNA) AKŞAM n/B. Köseivanof dün akşam Ankaraya hareket etti Bulgar Başvekili ve Hariciye Nazı- rı Dr. Köselvanof, refikaları ve üvey kerimeleri bayan Peef ile birlikte dün- sabah saat onda İrususi trenle İstan- bula gelmiş, akşam gene hususi tren- le Ankaraya hareket etmiştir. Muh- terem misafirimize gerek Sirkeci, ge- rek Haydarpaşa garlarında parlak merasim yapılmıştır. İki gar da bu münasebetle Türk ve Bulgar bayrak- Jarile donatılmıstı. Sirkeci garında istikbal edenler arasında vali muavini, İstanbul ku- mandanı general Halis (Bıyıktay, Bulgar, Rumen, Yugosalav, Yu nan baş konsolosları, Bulgarko- lonesi O Bulunuyordu o Madam Kö- selvanof ile okerimelerine (Obirçok buketler verilmiştir. Halk muhterem misafirimizi şiddetle alkışlamıştır. Bulgar Başvekili ihtiram kıtasının önünden geçerken askerin hatırmı sormuş ve «Sağol» cevabını almıştır. B. Köseivanof takım kumandanınm elini sıkmıştır, Bulgar Başvekiline hususi kalem müdürü B, Peef, hariciye siyasi işler direktörü B. Allınof, demiryollar umumi müdürü Kolçef, protokol şe- fi Belinof, matbuat müdürü Sarafi- mof, elçilik müsteşarı Çopof, Utro gazetesi baş muharriri B. Tanef, Mir gazetesi sahibi Birzizof, Dnes ga” zetesi yazı işleri müdürü Protiç, mat- buat erkânından Dimitrof ve #ki foto muhabiri refakat etinektedir. Aynı trende Sofya: elçimiz B. Şevki Berker ve refikası ve.kerimesi ile Bul- garistanın Ankara elçisi Dr, Kristof da geli n Başvekil, refikaları ve beraberle- Tindeki zatlar dün öğle yemeğini Pe- Tapalas otelinde hususi surette ye- mişler, öğleden sonra otomobille $6- hirde küçük bir gezintiyi müteakib akşama doğru tekrar otele avdet et- mişlerdir. Misafirimiz ve refakatindeki zevaf ökşam saat tam altıda Perapalas ote- inden otomobiilerle hareket ederek Tophane rıhtimına gelmişler ve bu- radan hususi vapuria Haydarpaşaya geçmişlerdir. Vali muavini B. Hüdal Karataban, İslanbul kumandanı ve kalabalık bir balk küllesi misadiri- mizi Haydarpaşa rıhtımında karşıla- mıştır. B. Köseivanof Haydarpaşa garma girdiklen sonra bir müfreze polis tarafından selâmlanmıştır. Mi- safirimizle arkadaşlarını hâmit olan hususi tren saat tam 19,40 da Anka- raya hareket etmiştir. Bulgar Başvekilinin beyanatı Bulgar Başvekili ve Hariciye Nazi- rı B. Köselvanof, İstanbulda gozete- cilere aşağıdaki beyanalta bulun #mUŞUE. «Komşu ve dost Türkiyede bulun- maktan ve pek az bir zaman sonra Cümhuriyetin smamdarlaı ile te- kai, bizi derin bir surette mütehas- sis etmiştir ve hükümet makamatı tarafından hakkımızda ibzal olunan nasikâne ihtimamlardan ve İstanbul- Bu akşam Ankaraya gidiyoruz ve yarından itibaren son 15 sene içinde Atatürkün Türkiyeyi ihya etmiş ve onu Avrupa medeniyeti için bir piş- dar karakolu haline getirmiş olan muazzam teşebbüslerinin fışkırmış olduğu bu efsanevi beldede buluna- li il 'i i 17 Mart 1989 Ukraynalılar çete harbi yapıyorlar (Baş tarafı 1 inci sahifede) tehir ettiğini ilâve eylemektedirler, Macar ordusile çarpışmalar Varşova 16 — Dilo adındaki Ukray- nalı gazele, Karpatlaraltı Ukraynası ahalisinin müttefikan Macarlara kar- şi mücadele etmekte olduklarını ha- ber vermekti Bu gazete, General Prchla'nın Romanyaya kaçmasından- beri Ukraynalı ve Çek kuvvetlerine Çek genersllerinden Svatek'in ku- manda ettiğini ilâve ediyor. Varşovada Polonyalı kıtaatın hu- dudda kalmış ve Macar ordusuna mülâki olmak üzere hududu tecavüz etmemiş olduğu beyan olunmaktadır. Berlin 16 (A.A.) — Ukrayna matbu- at bürosu tebliğ ediyor: Mill Ukray- na cephesinin Chust - İrsehawa - Clan. diowo hattına 8 kilometre mesafede ve Perestehyn'nin iki kilometre önün- de olduğunu bildirmektedir. Muhare- be, devam ediyor. Macar Başvekilinin beyanatı Budapeşte 16 (A.A.) — Başvekil B. Teleki, bu sabah mebusan meclisin- de, aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: altı Ukraynasını işgal edecektir, Kan dökülmesine mani olmak suretile kı- sa bir müddet içinde bütün araziyi işgal etmiş olan ordularımıza muka- vemet etmek imkânı yoktur. Diğer memleketlerin arazisi, askeri harekâ- tumız yüzündn tehlikeye maruz kal- mıyacak ve Rüten milleti muhtariyo- tini elde edecektir, Romanya hududu tahkim ediyor Budapeşte 16 (A.A.) — tar bir menbadan bildirildiğine göre, Remanyanın Budapeşte elçisi, dün Hariciye Nezaretine giderek Karpat- lar Ukraynasının Macaristan tarafın- dan işgaline karşı, Romanyanın men- faatlerine dokunulmadıkça, Roman- yanın hiçbir diyeceği olmadığından Macar hükümetini dostane bir suret- te hebardar eylemiştir. olan hududunu halen takviye etmek- tedir, Fakat bu tedbirin hiçbir teca- wüzkâr mahiyeti yoktur. Romanya burada hududa hürmet eyliyecektir, Romanyaya iltica edenler Bükreş 16 (A.A) — Redor ajansı bildiriyor: Karpat Rusyasından Romanya top- rağına iltica edenlerin adedi gittikçe artmaktadır. Romanya hükümeti, bunların Singhet mıntakası köylerin- de misafir edilmesini tasavvur etmek- tedir. Polonyaya iltica edenler Varşova 16 (AA) — Resmen bil- dlirildiğine göre birçok Çek cüzütamları dün gece Macarlar tarafından püs- kürtüldükten sonra, Polonya hududu- nu geçmişlerdir. Polonya memurları ya askerlerinin silâhlarını almışlar- ül taraftan öğrenildiğine göre İ, mebzul olarak yağan kar, Macar kıta- atanın ileri hareketini geciktirmekte- dir. Varşova mahafili hayrette Varşova 16 (AA.) — Havas ajan- sından: B, Beck, dün Alman sefiri B. Hans fon Moltke ile İtalya, Roman- ya, Macaristan sefirlerini kabul et- miştir, Yarı resmi mahafil, Polonya ile Ma- caristan arasında müşterek bir hu- dud teessüs etmiş olmasından dolayı memnuniyet izhar ve bunu pek-'me- sut bir hâdise diye tavsif etmektedir. Diğer taraftan bu mahafil, Çek- lerin bir el silâh bile atmadan teslim olmalarını çok mühim tarihi bir hadise addetmektedirler, " Ukrayna hükümeti erkâni Romanyada Varşova 16 (AA) — Gazeteler, monsenyör Volosin'in Romanyaya il- tica etmiş olduğunu haber vermekte- Macaristanla müzakere Budapeşte 16 (A.A) — Macar hü- kümeti ile müzakerelerde bulunmak üzere monsenyör Volosin tarafından gönderilmiş olan üç âzadan mürek- kep bir heyetin bugün buraya gelme- si beklenilmektedir. Dikkate şayan görülen bir nokta Berlin 16 (A.A) — Havas ajansın- dan: Bütün mahafilde 15 Mart gü- nünün ilk saatlerinde icra edileceği haber verilmiş olan Alman kıtaatının Çekoslorakyayı istilâ etmesine 14 mart tarihinde ve öğleden sonra Po- lonyaya muttasil olan Moravska - Ostrava arazisinin işgalinin takad- düm etmiş olması dikkate şayan gö- rülmektedir. Polonyalılar, bu araziyi 1938 de kıs- men işgal etmiş oldukları Olza ara xisinin eczasından addetmekte idi- ler. Zannolunduğuna göre Alman kı- taatı, Polonyalıların bu araziye karşı herhangi bir harekette bulunmaları- na mani olmak istemişlerdir. Varşova 16 (A.A) — Resmi maha- #il, Polonyalıların Slovakyada kâin Linbowna kasabasını işgal ettiklerini. ni bildiren haberleri tekzib etmekte- dir. Pat ajansının bir tebliğinde Po- lonya ile Slovakyanın yekdiğerine ananevi bir dosutlukla bağlı oldukları hatırlatılmaktadır. Almanya ne kadar büyüdü? Berlin 16 (A.A.) — Havas ajansın- dan: Bohemya ve Moravyanın büyük Almanyaya ilhakı, ile Almanya takri- ben 6 milyon 800,000 nufus ve 49,000 kilametre murabbaı arazi kazanmış- tır. Sevkulceyşi hududu takriben 500 kilometre kısılmaktadır. Alman gazeteleri bu iki yeni vilâ- yetin servet menbalarına ehemmi- yetle işaret etmektedirler. Hemen bü- tün Çek sanayiinin ihracat için ça- lışmakta oldukları ve iktisadi Alman mahafilinin Almanyanın ihracatını Artirması Jâzım geldiğini. gizleme- mekte bulundukları kayde şayandır. Diğer taraflan bu yeni arazinin Al- maryaya iihakı, Almanyanın ibtidat maddelerle gıda maddeleri itibarile olan açığını büyütmektedir. İyi malümat alan mahafll, Alman- yanın muhtaç olduğunu şimdi daha siyade hissedeceği ibtidai maddelerle gıda maddelerinin tedariki için ihra- catını takviye etmesi lizım olduğunu beyan etmektedir. Berlinden Praga dönenler Prağ 16 (A.A) — Eski Cümhurre- isi B. Hacha ile Hariciye Narı B. Chvalkorski, dün akşam hususi tren. le Berlinden dönmüşlerdir. Kendile- rini istosyonda Çek hükümeti erkânı, Alman maslahatgüzarı B. Andre Hencke, İtalya elçisi B, Fransoni ve Prag'ın askeri valisi General Von Göblenz de dahil olmak üzere Alman generalleri istikbal etmişlerdir. Tevkif edilen gazeteciler Prag 16 (A.A) — Böhemyanın iş- gali süratle ilerlemektedir. Pragda ilk işgal edilen bina Polis müdürlüğü olmuştur. Derhal tevkifat başlamış- tr. İlk tevkif edilenler arasın da gazeteciler vardır. Benesin eski Matbuat direktörü Hajek iki polis memuru tarafından tevkif edilmiştir. Reuter ajansının Çek tabilyetinde olan Prag muhabiri de tevkif edilmiş ve tevkifindenberi kendisinden malü- mat alınamamıştır.