March 20, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

March 20, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

(<5. Amerika, Almanyaya Karşı harplen başka her il türlü tazyik tedbirleri alacak “Baş tarafı 1 inci sahifede) pılan buna benzer beyanat ve İngil- tere ile Fransanın Berlin nezdindeki resmi protestoları hükümet mahfil : memnuniyetle karşılanmıştır. Bu vaziyetin Roosevelt'in mevkiini Bu kanun projesine göre, bir ihti. lâf başlar başlamaz, ilk oluz gün içinde Amerika birleşik “devletleri Reisicümhuru, bu ihtilife iştirak eden devletleri ismen tayin eyliyecek- tir. Bu keyfiyetin ilânını omüteakib, otomotik surette aşağıdaki (o hususat | meriyet mevkiine girecektir: 1 — Amerikan vapurlarmın gerek doğrudan doğruya, gerek bilvasıta tayin edilen memleketlere yolcu ve eşya taşımaları memnudur, 2 — Muhasım taraflar peşin mu- amele yapmaları $ve naklıyatı Ame- | rikan olmıyan gemiler üzerinde nak- Iotineleri şertile, harb malzemesi de dahil olduğu halde Amerika birleşik devletlerinden her türlü mal alabi- irler, 3 — Muhasım taraf hükümetlerine her türlü kredi açılması memnudur. 4 — Bu kasideler, Amerika kıtası haricinde bir harbe iştirak etmiyen Amerika cürahuriyelleri için şâz olar Tak meri değildir. Siyasi mahfillere göre, bu proje Amerikanın Avrupa demokratik mil- letlerine yardım vazifesini kalaylaş- tıracaktır. çalışıyor Nevyork 19 (AA) — İyi haber alan Çekoslovak mahfillerine göre, B. Beneş, halen muvakkat bir Çekes- lovak hükümeti teşkiline uğraşmak- tadır, B. Beneş, bu muvakkat hükü- meti, Vaşinglona ve esaslı Avrupa demokratik devletlerine tanıtacağını ümid etmektedir. Amerika birleşik devletleri dahilindeki bütün Çekoslo- vak konsolosları ve Amerikada otu- ran bütün mühim Çekoslovaklar, böyle bir hükümetin teessüsü için bütün kuvvetleri ile ve bütün vasıta- larla çalışacaklarını şimdiden B. Be- kanın cevabı önümüzdeki hafla ve- rilecektir, Yarı resmi maâhafilden alınan ma- lümata göre, bu cevapta cAlman tecavüzü» kati bir lisanla takbih olu- nacak ve Amerikanın bunu meşru Aaddetmediği bildirilecektir, Amerikanın ilk taarruzu Yaşington 19 (AA) — Selâhiyet- tar mahafil, Amerikanın Alman mal larma yüzde yirmi beş nisbetinde munzam gümrük resmi koymak hu- susundaki kararının Almanyanın ik- tisadi sistemine karşı Amerikanın ik- Avrapada siyasi gerginlik çok arttı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Münih'te kendisini aldatmış olduğu- nu açıkça ifade etti Fransız Başve- kili, memleketin müdafaası bakımın- dan, icab eden her tedbire müracaat için Mebusan meclisinden geniş salâ- biyet aldı, Bütün bu hâdiseler altı ay içinde, İngiltere - Almanya, ve Fransa - Al- Şimdi Pariste ve Londrada hâkim olan endişe, olandan ziyade olacağa üiddir. Almanyanın yaptığından siya de yapacağından korkuluyor. Bu ha- vayı ortadan kaldırmak içindir ki Beflinde neşredilen yarı resmi bir not, Çek - Slovakyanın başka menileket- İ Yere benzemediğini izaha çalışıyor. e olursa olsun, Almanyayı Çek - Slovak topraklarından geri çeklime- ğe mecbur kılacak bir çare tasavvur etmek güçtür. İngiltere ve Fransada Söylenen sözler, başvuruları tedbirler, | sadece müdafaaya, ve nihayet yeni hâdiselere engel dİmağa matuf görü- nüyor. Eğer Almanya, rivayet edildiği gibi, Romanyaya da şu veya bu şekli- de tahakküm ederse, Fransa ve İngil- terenin vaziyetleri sıfıra inmiş olacak, Almanya ile İtalyanın bu sefer Avru- pa garbinde ve Akdenizde her hangi bir hareketlerinin önüne geçmek ko- lay olnuyacaklır. Almanyanın, iktisadi müzakere şek- linden ayrılarak, hemen bugünlerde Romanyaya da saldırması ihtimali mübaliğı olmakla beraber, Avrupa- daki gerginliğin ortadan nasıl kalka- cağını tasavvur etmek te güçtür, Harp olacak mı? sualine şimdilik verilebilecek cevap şudur: İngiliz gazetelerinin yazdığı gibi, eğer Almanya Romanyaya, ve o mü- nasebetle Macaristana karşı bir ha- Tekete geçerse, yahut Almanyanın va- ziyetinden istifade etmek için İtalya, İspanya meselesi biter bitmez, Fran- Sadan yer İsterse harp olmaması ih- timali yoktur. İki ay içinde mühim hâdiselere şahid olabiliriz. Necmeddin Sadak Izmirde Hilâl istasyonunda bir lokomotif bir ihtiyara çarparak yaraladı İzmir 19 (Akşam) — Hâl istasyo- nunda manevra yapan mukinisti Ha- Yidin idaresinde 3513 numaralı loko- ğunu beyan ve Alman sisteminin beynelmilel mübadeleler üzerindeki tesirlerini izaleye matuf beynelmilel bir program vücude getirmek için diğer demokrasilerin mesal birliğin. de bulunacakları temennisinde ol- duklarını ilâve etmektedir. Vaşington 19 (A.A.) — Alman it- halâtına vazedilecek olan ceza mühi- yelindeki yüzde yirmi beş gümrük munzam resmi esasen 1938 senesi csnasında inhitat göstermiş bulunan Amerikanın Almanya ile olan ticars- tini bilamel ortadan (kaldıracaktır. Munzam resim, 23 nisan 1930 tari- hinden ftibaren tatbik olunacaktır. Sayın misafirimiz (Baş tarafı 1 inci sahijede) meler iki hükümet arasındaki dost- luğu bir kat daha kuvvetlendirmiştir. B. Köseiyanofun Ankarada dünkü ziyaretlerine ve hareketine dair olan telgraflar şunlardır; Aankaradan ayrılış Ankara 19 (AA) — Bulgar Baş vekili ekselâns Köselvanof ve bayanı refakat ve maiyetlerindeki zevat ile birlikle kendilerine tahsis edilmiş bulunan hususi trenle 20,10 da şeh- rimizden ayrılmışlardır. Muhterem misafirler istasyonda başla Başvekil B. Refik Saydam, Ha- riciye Vekili B, Şükrü Saraçoğlu ol- duğu halde Riyaselicümhur umumi Başta bando bulunan bir askeri kıta ekselâns Köselvanofa rasimel s8- lâmı ifa eylemiş ve Ankara garmı dolduran halk sık sık tekrar ettikleri alkışlarla misafirimize karşı sevgile- rini güstermişlerdir. Madam Kössivanof ve kerimesine Ankara 19 (A.A) — Bulgar Baş- vekili ye Hariciye Nazırı B, Köselva- nof İle Başvekil Dr. Refik Saydam ve Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, 4 i 3 : a ğ 4 ş bulmuştur. Büyük bir samimiyet ha- vası içinde cereyan eden bu konuşma- Jar esnasında Türk ve Bulgar devlet | vekili ve Hariciye Nazırı B, Köselva- nof bugün Türk gazetecilerini kabul ederek aşağıdaki beyanatta bulun- muştur: bana bir kere daha vermiştir. Halkın tü hududdanberi İstanbul- dan geçerek güzdi hükümet merkezi- nize kadar gösterdiği hararetli teza- hürlerden de bilhassa mütehassis ol- dum. 'Bir kere daha ehemmiyetle kaydet. mek isterim Ki, münasebetlerimiz, rasyonlar mucibince, sarahaten dos- tanedir ve bu dostluğun mütemadi- yen inkişaf bulması için icabeden bütün şartlar mevcuddur. Balkanlar sulhüne ayni suretle bağlı bulunan Türkiye ve Bulgaris- tan, müşterek menfaat meselelerine ve bilhassa sulhün idamesine müteal- lik bütün faaliyetlerini eskiden oldu- ğu gibi müşterek menfaat meseleleri- ne ve bilhassa sulhün idamesine has- 20 Mart 1939 Amerikada iki torununa pürüzsüz türkçe öğreten Niğdeli büyük anne (Baş tarafı 7 nci sahifede) şüphe etmediğim bir hediye gönder- sin ki buda bence bir mikdar iyi ambalaj edilmşi Niğde elmasıdır. Ba- na sorarsanız Amerikada elmaların âlâsı var. Fakat gelin de buradaki Niğdeliiere bunu analtın. Diyorlar ki: «Niğde elması senin bildiğin gibi değil, memlekete gidip te onlardan bir tane yemezsem dünyadan gözüm açık gideceğim.» Nevyork Niğdelilerine memleket havadisi verirken Lâtin harfleri bahsi imlâ meraklısı dırmış. İçinde gümrük kelimesi ge- 7 sizden bir kere daha rica ederim» 7) yama en barla, Misafirlerimiz stadyomu ve radyo evini şereflendirdiler Ankara 19 (A.A.) — Hariciye Ve- kili B. Şükrü Saraçoğlu ve bayan Sa- raçoğlu tarafından bugün saat 1330 da muhterem misafirimiz €kse- lâns B. Köselvanof ve bayan Köseiva- naf şerefine Anadolu klübünde bir öğle yemeği verilmiştir. Ekselâns B, Köseivanof ve bayan Köstivanof yemekten sonru Başvekil B. Refik Saydam, Hariciye Vekili B. Saraçoğlu ile birlikte stada gelmişler ve stadı dolduran binlerce Ankaralı- yosuna gelmişlerdir. Muhterem misa- İ firlerimiz stüdyoda Nafia Vekili B, Ali Çetinkaya tarafından karşılanmış ve şerefine hususi bir program tertib edilmiştir. Türkiye DALGA UZUNLUĞU 1639 m. Kes. 10 T.A g Im. 15195 Ken 20 TAP, 3iT0m. 9485 Kes 20 zi il ie İlin, il ab i i li ire Strauss - Şen: Viyana (Vals), 9 - Maln- zer « Viyana polkası, 10 - Bucalcesi - Pstalozzanin bir şarkısı, (Giribiribin), 23: Müzik (Cazband - Pl), 2545 - 2 Son ben senin okuman için avuç dolusu para sarfedeyim de sen gümrüğü vavla yaz! Diyerek öyle bir sille indirmiş ki zavallı kendini yerde bulmuş. Başka bir defa da (kahve) yazmak lâzım- gelmiş. Niğdenin Deneki köyünün diline göre kayve deniliyormuş. Bu- nun Arapça harfle imlâsını çocuk nasil tasavvur etsin? Kayve yazmış ve gene dayağı yemiş Nevyorkta eski Türikye âlimi diye bir âlim vardır. Bunu henüz yakın- dan tedkike vakit bulamadım. Ge- çen gün bir lokantada “Türkçe ko. nın Türkçe olarak Kavanoz adında bir komedi oynıyacaklarını ve sik sik toplantılar yapıp Türkçe piyesler oy- nadıiklarını anlattı. Geçen pazar bir işim çıktı, piyesi göremedim. Fakat gülecek toplantıyı (o kaçırmıyacağım. Kırklareli Rumları da geçen gün bir balo wermişler, Aralarında bir Mülkiye, iki Tıbbiye mezunu olmak Üzere, iki yüz Kırklareli Rumu Nev- yorkta bir araya gelmiş. Bütün bu âlemi yakında tedkike başlıyacak, size de yazacağım. Yurd harici Türklük âlemine çok yabancı duruyoruz. Mevcud her türlü kıy- melleri korumanın ve inkişaf ettir. menin ehemmiyetini henüz kavramış tan sonra şehre gece gündüz cereyan - Şimdilik prova mahyietinde olmak Üzere bir aydanberi cumartesi ve pa- zar günleri öğleden sonra dahile cere- yan verilmektedir. Bu teşebbüsü bü- tün halk memnuniyetle karşılamış, kü- çük sanat sahipleri, radyoları olan- lar çok istifade etmiş, sinemalar mar tina yapmıya başlamışlardır, .—... onam