20 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ZKŞAM Son dakika nı ur Amerikada Alman malla- Merkez banka e eski umum müdürü B. Selâhaddinix ça- rına karşı boykot başlıyor rn ein eüüscei sörlmiyor Ankara 19 (Telefonla) — İş ban 350,000 firma ve tacir boyktaja || 5 mevatığu terin düğme ve iştirak edeceklerini bildirdiler Eriş mebusluğu tercih ettiğinden ye- ( Nevyork 20 — Hıristiyan gönüllü- rine Merkez bankası eski umum mü- dürü ve İş bankası yeni meclisi ida- Te âzasından B. Selâhaddin Çamın tayin edileceğinden bahsedilmekte. 'ler komitesi, Amerikada Alman em- ei (Basma karşı boykotaj hareketini umumileştirmeğe çalışıyor. Komite. in müracaatine 350,000 firma ve ta- cir, müsbet cevap (vermişlerdir. Komitenin gayesi Alman mallarını Amerikada sattırmamak suretile, Al- manyanın kuvvetini zedelemektir, Chamberlain ve Halifax' ın bugünkü mühim nutukları Rusya hükümeti, İngiltere ve Fransa ile - birlikte harekete davet edilecek Nevyork 20 — Amerikahların Ak manlara karşı husumeti daha bâriz bir şekil alıyor. Sinema salonlarında 8on hadiselerin filimleri gösterilirken Seyirciler, demokrasi riçalini alkışla Döviz vaziyetimiz İerielme; lale İktisad Vekillerinden mürekkep komisyon buğün toplanacak Ankara 19 (Akşam) — Döviz ver ziyetini tedkik etmek üzere Hariciye Maliye ve İktisad Vekillerinden mü- rekkep olarak kurulan komisyon ya- rın tekrar toplanacaktır. Komisyona, Cümhuriyet Merkez bankası umum müdürü B. Kemal Zaim, Ziraat ban- kası umum müdürü B, Nusret.ve-İş bankası umum müdürü B, Muam- mer Erişle, maliyeci mebuslârdan B. Hayri ve B. Faik de iştirak edecek- lerdir. Dün Geceki ve Bu Sahbahki Efaberler 20 Mart 1939 a : J e umum | Fransız hükümetinin tam salâhiyet talebi Âyanda da kabul edildi B. Daladier bu münasebetle kısa, fakat mühim bir nutuk söyledi Paris 19 — Âyan mecelsi bugün toplanarak hükücmlin tevdi ettiği tam salâhiyet kanunu projesini mü- zakere etmiştir. Evvelâ maliye encü- meninde müzakere edilen proje bu- rada, kabul edilerek öğleden sonra umumi heyete sevkedilmiştir. Bu münasebetle Başvekil B. Dala- dier kısa, fakat mühim bir nutuk söylemiştir. B. Dladier ezcümle de- miştir ki: «Vüziyet ciddi ve feci bir şekil ala- bilir. Bunun için bu kanunun tanzi- mine mecbur olduk. Bazıları geçen eylülde Çekoslo- vakyayı himaye etmediğimizden do- Jayı bizi tenkid ediyor. O zaman bir milyon askeri silâh altına çağırmış- tık. Fakat Lord Runciman'ın Prağda yaptığı tedkikler Çeklerle Almanla- rm bir arada yaşayamıyacaklarını gösterdiğinden bir anlaşma için mü- zâkereye girişildi; Münih anlaşması- ni imzaladık, Bu anlaşma ile harbi bir müddet için geri attığımızdan pişman değiliz. Şimdi Münih anlaş- ması kalmamıştır, Memleketin, cüm- Zondra 20 — Dün İngiliz Başvekâ- let dairesinde ve Hariciye Nezaretin- de pazar olmasına rağmen hummalı bir faaliyet hüküm sürmüş, B, Cham- berigin ve Lord Halifaks, bir çok Ti- büyük verilmektedir. İki devlet ricali, İngilterenin vaziye- tini ve ittihaz ettiği kararları bildi- #eceklerdir. nutuklardan #onra Sovyet Rusya, Fransa ve İngiltere ile istişareye ve birlikte harekete davet edilecektir. İngiliz Hava nazırının nutku Londra 20 — Hava Nazırı söylediği nutukta demiştir ki; «Tahakküm te- şebbüsleri nadiren muvaffak Olur, dalma acı semereler verir ve mücri- min cezalandırılmasile neticelenir, İstikbale emniyet ile bakabiliriz. Bu itimad, yalnız kendi kuvvetimize de- ği, fakat hak ve adli muzaffer kılmak hususundaki azim ve irademize daya” , Deyli Meyil gazetesine göre bu İ nıyor. B. Lebrun gene vamzedliğini koyacak mı? Fransız Reisicümhuru yarın Londraya gidiyor Paris 20 — Reisicümhur B. Lebru- nün $ nisanda yapılacak intihapta re- isicümhurluğa tekrar namzedliği koy- mağı kabul edeceği zannedilmektedir. Bu husustaki kati karar, B. Lebrunun Londra seyahatinden dönüşünden son- ra verilecektir, 'B. Lebrun, İngiliz hükümdarlarının Memel Almanlarının dünkü nümayişi «Memleketimiz Almanyaya iade edilmeli» diye bağı mışlar Memel 20 — Dün bura meydanın- da birinci Vilhelmin heykelinin rekzi merasimine bütün Almanlar Nazi üni- formasile işlirak etmişlerdir. Merasim. den sonra Almanların lideri doktor Noyman Alman nümayişçileri teftiş etmiştir. huriyetin selâmeti mevzuubahistir.> Başvekilin bu sözleri âyan azası tarafından ayakta alkışlanmıştır. Bazi sosyalist ve komnünistler tek- lif edilen kanuna zeyl olarak bir mad- de ilâvesini istemişlerse de Başevekil bunu reddetmiş ve itimad meselesini ileri sürmüştür. A Bunun üzerine reye konan taleb 23 e karşı 280 reyle red olunmuş, tam salâhiyet kanunu projesi de 17 rTeye karşı 286 reyle kabul edilmiştir. Paris 19 — Bugün Fransız Kabi- mesi toplanarak son günlerin siyasi Uşakta 4 kişi donarak öldü Uşak 19 (Akşam) — Dört günden- beri yağan kar kesilmiştir. Bir çok otomobiller, kara saplanarak kalmış- ler, yolcuları jandarma karakolların- da misafir edilmişlerdir. Müthiş bir soğuk hüküm sürmek- tedir. Gedizden Uşağa odun götür mekte olan üç ardbacıdan ikisi ve Gediz yolunda iki, yani ceman dört yolcu donarak ölmüşlerdir. Profesör Lipman vefat etti Profesör fakülteye ve Haseki hastanesine kıymetli hiz- metlerde bulunmuştu Tıp fakültesi için getirtilmiş olani profesörlerden doktor Lipmanın ev velki gece vefat ettiğini teessürle ha- ber aldık, Profesör Lipman Berlinin en meşhur jinekoloğlarından biri idi, İstanbula geldikten ve tap fakültesinde derslerine başladıktan sonra Haseki Polonya - Macaristan - hastanesini ıslâh etmiş ve çok iyi bir şekle koymuştu. Hastanede yorulma» dan çalışıyordu. Müteakiben nümayişçiler, Alman . konsoloshanesinin önünden geçmişler ve «Memel Almanyaya iade edilmeli; ziyaretini iade etmek için yarın Lon- draya hareket ediyor. Kendisine Ha- riciye Nazırı refakat edecektir. diye bağırmışlardir. Profesör Lipman bir müddettenbe- Madrid hükümeti Hitlerin Berlinde iştikbali | 522-2 “4 Biyel Mnbagodan sulh teklif etti parlak oldu nen büyük bir öşkl vals de vam ediyordu. Tondra 19 — Almanyanın Roman- yaya müracaatla bütün ihracat mad- deterini ve bilhassa buğday ve petrol larını yalnız Almanyaya satmasını İs- tediğine ve diğer bazı iktisadi istek- lerde bulunduğuna dalr gelen haber- ler Londrada heyecan husüle getir- miştir, Pazar günü çıkan bütün gâ- zeteler bu mesele ile meşgul olmakta- Franco hükümetinin vereceği cevab bekleniyor Madrid 19 — Madrid radyosu, Bur- gos hükümetine gönderilen şu tebliği neşretmiştir; «Müdafaa meclisi nasyonalist hü. kümete mürâcaatla kendisine şerefli bir sulh temin edecek müzakereye girişmek zaman geldiğini bildirir. Bu hususta cevabınızı bekliyoruz.» Sulh teklifi Madridde umumi mem- nupiyet uyandırmıştır. Çünkü sulh bugünkü — mahrumiyetlere nihayet verecektir. Negrin hükümeti zama nında kimsenin söylemeğe cesaret edemediği bu sulh arzusu herkes ta- rafından izhar edilmektedir. Franco Dahiliye Nazırının cevabı ” Baragos 19 (A.A) — «Bastiero> nun #vlh teklifine Dahiliye Nazırı Suner şu suretle mukabele etmiştir; «Biz ancak muzafferane bir sulhü kabul edebiliriz. Üç sınıf asker, yakında terhis ediliyor Madrid 20 — Mil müdafaa komi tesi neşrettiği bir tebliğde yakında 1918, 1919 ve 1920 tevellüdlü-efradın. Berlin 20 — B. Hitler dün akşam Berline dönmüş 21 pare top atılmak Gayda'nın bir makalesi letlerin wa yakında duracak Roma 20 (A.A.) — Ga Gayda, «Voce Çek devletinin inkırazının, birkaç za- mandanberi otoriter memleketler aley- hine olarak siyasi ve ekonomik hege- monialarını kurmak isteyen garp de. mokrasilerinin siyasetinin gizli bir va sıtasının ortadan kalkmasından baş. ka birşey olmadığını öğrenecektir. Bunların bu politikası son devresini yaşamağa başlamıştır. Bu sebepten dolayı bu devletler için her bahane iyi olarak telâkki edilmektedir. Fransanın Berlin sefiri Paris 20 — Fransanın Berlin sefiri Gaydaya göre e demokrat dev- Dört beş hafta evvel ıztırabı artmış ve hastalığın kanser olduğu anlaşı. | “ir. mıştı. Profesör evvelki akşam hayata Bu haber iptida tekzib edilmiştir. gözlerini kapamıştır, Vefatı, mesai | Fakat sonra Romanyanın Londra 66- arkadaşları, talebesi ve kendisini bü | firi B. Tileanın Hariciye Nazırı lord tün tânıyanlar arasında büyük teos. | Halifax'ı ziyaret ederek bu hususta sür uyandırmıştır. malümat verdiği, hattâ dünkü Kabi. Faşist meclisi dığı anlaşılmaktadır. Diğer taraftan Reüter ajansının diplomasi muhar- Sal — riri de, Londranın salâhiyettar mah- 2 alepamın Saplama | ayn. aldi malimala siten, kararlaştırıldı - EŞİN ii Almanyanm Roma 19 (A.A.) — Büyük faşist | isteklerine dair gazetelerde çıkan ha- şimdiye kadar alâka uyandırıcı hiç bir işarette bulunulmamış ise de top- |- Jantının çok mühim olacağı ve harici siyasete aid başlıca meselelerin görü- yüleceği umumiyetle zannedilmekte- dir, Mangaldaki tencere devrildi, bir kızın birçok yerleri yandı 'Tophanede oturan Üç yaşlarında iü ismindeki kız, oda içinde oynar- ken mangalı devirmiş, bu esnada kaynamakta olan bir tencere suyun ediyor Londra 19 — Muhtelif membalar. dan alman haberlere göre, Romanya hududunu tahkim etmektedir, fakat umumi seferberlik ilân etmemiştir. Londra 19 (Fransızca İstanbul) — İngiliz ve Romanya kral hanedanla- ne toplantısının bunun üzerine yapıl. Romanya hududlarını tahkim devrilmesile muhtelif yerlerinden yan- rı arasıda yakın bir akrabalık vax- dır. Romanyaya karşı Alman tehdidi. meseleleri üzerinde Mmüzâkerelerde bulunmuştur. Kabine yarın tekrar #oplanacak ve B. Lebrunun öbürgün Londraya” gitmek üzere Paristen ha- reketinden evvel ilk karamameler Reisicümhurun imzasına arzedilecek- tir, Fransa askerlerini silâh altına'mı çağırıyor? Paris 19 (AA) —D.N.B. Müte hassıslardan bir kaç sınıfın hükümet tarafından silâh altına çağrılacağına dâir bazı rivayetler dolaşmaktadır. Maamafih bu haberler teyid olunma- mıştır, Çeklerin Paris elçisi vazifesine devam ediyor Paris 19 (A.A.) — Paristeki Çekos- Yovak orta elçiliği hakkında bir çok birbirine zıd haberler dolaşmaktadır. Selâhiyettar mahfilden alınan ma- Tümata göre, elçi Osusky her türlü beyanattan imtina etmektedir. An- cak vazifesini başka hiç bir kimseye devretmediği gibi elçilik binasında oturmakta ve vatandaşlarının men- faatlerile meşgul olmağa deyam ey- Jemektedir. Fransızlarla beraber ölen Çekler için merasim Paris 19 — Umumi harpte Fransız- larla birlikte harbederek ölen Çekler için Perlaşez mezarlığındaki âbide önünde merasim yapılmıştır. Mera- simde Paristeki Çekler, bir çok me- buslar, eski muharipler bulunmuş, nutuklar söylenmiştir. Âbideye üze- rinde «Hatıra - ümid; kelimeleri yar zılı bir çelenk konmuştur. Romanya hakkındaki haberler Londrada heyecan uyandırdı Maamafih Londra mahafili Romanyaya karşı tehlikeyi yakın görmüyor Londra mahafiline göre bir Alman taarruzu olursa Romanya - Yugoslavya müşterek hareket edecek tahakkuk ederse İngilterenin tuta- cağı yol üzerinde bü akrabalık bü- manya hanedanına her taarruz dola- yısile İngiliz hanedanına da dokuna- caktır, Polonya - Macaristan ndaki müzakere Londra 19 — Bura mahfilinde Praydaki Ki geçit resmi Bütün Alman kıtaları geçide İştirak ettiler Paris 19 — Bugün saat onda Pra- ğın başlıca caddesinde garnizon teş- kil eden bütün Alman grupları tara- fından bir geçid resmi yapılmış, iki saat kadar sürmüştür. Prağdaki Al- manlar, davet edildikleri için Çek hükümeti erkânı geçid resminde ha- gır bulunmuşlardır. Çekler bu geçid il gelm G İ e DA zl PSU UA