17 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

17 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

(Baş ta fede) ında kal- alede bulunmasının sebebi Müşi , demiştir ki: m harbin önüne geçmek için hiç bir fırsatı fevt edemez, Hitler ile Mussoliniye 7 t etmeğe karar vermiş olduğur dün B. Hul'le görüşmek ve mesajı tanzim etmek üzere davet etmiştir. Gerek ke gerek Hull, dün gece her 2: ışlardır. göndermek suretile beşe- bir harp felâketinden kur- ümid etmektedir. Mesajın okunması esnasında B. Roosevelt, galip ve mağlip milletler «bitara: milletlerin de iztirap çekecekleri> noktasında şiddetle ısrar etmiş ve kendisini böyle bir mesajı göndermeğe sevketmiş olan âmilin dürü n kendisi nin bitaraf karşı olan ettirmesi lâzım ol- tasrih eylemi; Müşarünileyh, totaliter bir rejime tâbi milletler de dahil olmak üzere bütün milletlerin harp tehlikesinden korkmakta oldukları noktasında 15- rar etmiştir. B. Roosevelt, mutasavver konferanslara müteallik olan fıkraya geldiği zaman Amerikanın iktisadi konferar teslihatın tahdidine ilik konferanslara iştirak ede- iyasi konfe slarla bırakacağını bey Bu beyanat, der Avrupadaki her hangi kabul etmesinden korkan rın endişelerini teskine matuf olduğu suretinde te Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 16 (A.A.) — Bütün gazeteler, B. Rooseveltin teşebbüsünü büyük bir | memnuniyetle karşılamaktadır. Ga- zeteler, göstermiş olduğu cesaretten dolayı Amerika Reisicümburunu tek- rim etmektedirler. Muhtelif gazeteler, Amerika Reisi- cümhurunun bu teşebbüsü hakkında mütalâalar yürütmekte ve diktatörle- rin ümid edilen yolda yürümelerinden şüphe etmektedirler, Maamafih gaze- telerin umumi edası, iki diktatörün kaçamaklı yollardan gidemiyecek bir Berlin ile Roma Roose- veltin teklifi aleyhine vaziyet aldılar (Baş tarafı 1 inci sahifede) İtalyadaki intiba da menfidir Roma 16 — B. Rooseveltin mesajı- Ma karşı resmi intiba, menfi görünü- Yor, Faşist mahafili, mesajı totaliter devletleri bir çıkmaza sokmağa ma- İuf bir manevra olarak tavsif etmek- te ve kimseyi tehdid etmediği halde Mihverin sulhü tehlikeye düşürdüğü- Mü ima etmesine kızmaktadır, Ayni mahafl, mihver için sulh, Meşru addediein haklardan feragat Mânasına gelemiyeceğini ve İtalya | İle Almanyanın meşru talebleri tat- Min edilmedikçe ve demokrasiler, t0- tatiter! devletlere karşı besledikleri | e niyetlerden vazgeçmedikçe, #ülhun temin edilemiyeceğini ilâve #diyorlar, Bu mahafil, konferans akdine ve Müzakere metodlarına gayri müsait n 16 (A.A) — B. Roosevelt | k | Vaşingteni6 (AA) AKŞAM ale getirilmiş olduklari suretindedir. Petit Parislen diyor ki Roosevelt, vaktile Vilson'ün ğı gibi, Almanyaya mask mesini ihtar etmektedir. La Vletolre, yazıyor: Mesajın uyandırdığı en büyük alâ- İ ka, iki diktatörü kaçamaklı yollardan ir bale getirmesi ve on- ların «Evet» veyahud «Hayır» demeğe mcebur etmesidir. Petit Journal gazetesinden: «| © Büyük Amerika Cümhuriyetinin rel- yapmış ve tamamile yapmışt Figaro gazetesi diyor ki Bu teklif, bizzat ifadesi ile, «Haya- ti ihtiyaçlar» için kuvvete müracaat | zaruretini müdafaa eden bütün delâili İ çürütmektedir.» | Le Journalden: Bu plân, pek necip bir telâkki mahsulüdür. Tahakkuku, daha ziyade güçtür. Sulhü istemek kâfi değildir. Sulhü yapmak lâzımdır. Ordre gazetesinde Pertinax, şöyle diyor «Bir ademi tecavüz teahhüdünün, bütün dünya tecavüzün tarifinde mu- tabık kalmış olmadıkça, hakiki bir İ ehemmiyeti olamıyacağını unutma- mak lâzımdır, » La Populair de B. Leon Blum, şöyle diyor: «Rooseveltin mesajı, takdire şayan- dır, dünyayı maruz bulunduğu felâ- ketten kurtarmağa matuf kahrama- nâne bir hareket ve gayrettir Amerika harb gemileri İ üslerine dönüyorlar | tin mesajını göndermiş olduğunu ha- | ber verdiği matbuat konferansının iç- timaından biraz sonra Bahriye Neza- | reti, hali hazırda Atlas Okyanusunda bulunan bütün Amerika donanması. na Büyük ustaki üssübahrile- rine avdet etmesi emrinin verilmiş ol- | duğunp ilâve etmiştir. Amerika hükümetleri mesajı tasvib ediyorlar Vaşington 16 (A.A.) Hariciye Nezareti, cenubi Amerika milletleri dokuzundan B. Rooseveltin teşebbü- sünü tâsvib eden tebligat alınmıştır. Hariciye Nezareti, bu milletlerin han- gileri olduğunu tasrih etmemiştir. Buenos Aires 16 (A.A.) — Relsletim- hur Ortiz, Amerika Reisicümhuru B. Roosevelte bir telgraf göndererek Hit- lere ve Mussoliniye gönderilmiş olan mesajın metnini slmış olduğunu bil- dirmiş ye sulh lehindeki bu yeni gayretten mütevellid memnuniyetini Bursada yeni tütün mahsulü ! Bu sene2,733,737 kilo olarak tahmin ediliyor İ Bursa (Akşam) — Yeni tütün mahsülüne aid satışlar normal ola- rak'devam etmektedir. Bu sene Bur- sanı tütün rekoltesi, kazalarlle bir- dikte 2,733,737 kilodur. Bu yhlkdarn 1/780,365 kilosu Bursada “yetişmiştir. İ Diğer dokuz kazanın hepsinde tütün istihsal edilmektedir. Bunlar arasın- İ da İnegöl altı yüz elli bin kiloileen İ fazla, Gemlik ise 250 kilo ile en âz | tütün yetiştirmektedir. Şimdiye kadar yalnız Bursada bir buçuk milyon kiloluk tütün satılmış- | tar. İnegöl tütünlerinin de yarıdan | fazlası zürram elinden çıkmıştır. M. | Kemalpaşa, Karacabey, Orhaneli, | Mudanya İznik, Orhangazi ve Gem- İ iikteki tütünler kâmilen mübayaa İ edlimiş ve buralarda halkın elinde hiç | tütün kalmamıştır. Piyasada mübayaa faaliyeti devam wranmakta ve pek çok olan mesel&-| etmekte ve mübayaanın' mayıs 0 in birer birer ele alınması icab et- de kaydetmektedir. © İzmirde sürek avi İnmir (Akşam) Oümaovası #ivarmda tertib edilen bir sürek İzmire bağlı İa köylüler üç dişi domuz telef | lerdir. Domuzların kamı 8 her birinden sekizerden hu çıkmıştır. yarı- (24) nahiyesinin Keler köyü | nuna kadar süreceği anlaşılmakta dır. İnhisar idaresi mahsulün yüzde yirmiye yakın 'kısmıni satın almış, İ diğer kısım tüccarlar tarafından mü- İ bayaa edilmiştir. Piyasa, açıldığı gündenberi normal İ bir seyir takib ettiğinden fiatler üze- rinde ehemmiyetli değişiklikler gö İ rülmemektedir. Bursa tütünleri otüz- İ Ja seksen kuruş arasında satın alın- | maktadır. ri teslihat ve iktisadi |» Dnkü profsyos konferanslarına iştirak edecek — B. Roosevel- | güreş müsabakaları Babaeskili İbrahim Yarim Dünya Süleymana galib geldi Taksim stadındadün profesyonel güreşçiler arasında yağlı olarak muh- telif müsabakalar yapılmıştır. Büyük bir alâka ile takib olunan güreşlerin sonunda alınan neticeleri sırasile bil- diriyoruz: KÜÇÜK ORTA Geredeli Mustafa - Adapazarlı Ce- lâli, Silivrili Küçük Hüseyin - Adalı Mehmedi, Adapazarlı Riza - Malka- ralı Osmanı, Geredeli Mustafa - Siliy- rili Küçük Hüseyini, Eyüplü Receb - Çatalcalı Recebi yen, Beşiktaşlı Küçük Yusuf - Zekeriya köylü Nazifi ters kepçe ile pes ettirdi. Subaşıköylü Osman - Eyüplü Meh- mede galip geldi. BÜYÜK ORTA Hayrabolulu Pomak Süleyman - Adapazarlı Serveti yendi, Yıldırım Be- kirle - Babaeskili Küçük İbrahim be- rabere kaldılar. Bandırmalı Şüküriddin - Roman- | yalı Ahmedi, Koç Ahmed - Üsküplü İdrisi yendi. Adapazarlı Hüseyin - Ka- ramurselli Hilmiyi pes ettirdi, Bu güreşlerden sonra rakiblerini yenen Koç Ahmedle Şükriddin final- de berabere kaldılar, BAŞ güreşecekler arasında Tekir- Hüseyin de vardı. Hüseyin ra» hatsız bulunduğunu söyliyerek güreş yapmadı. Bunun üzerine Babeeskili İbrahimle Yarımdünyâ Süleyman gü- reştiler. Bunu İbrahim kazandı. Lü- leburgazlı Ahmed Molla Mehmedi yendikten sonra Babaeskili İbrahim Ba; Pehlivanköylü Mustafa ile karşılaştı. | Fakat bu gi tiler vaktın geç olması yüzünden hakemler berabere ilân et- şi tekrar karşılaşacaklardır, Bursa asri bir stada kavuştu Bursa 16 (Akşam) — Şelirimiz Ata- türk #tadına yenidön İlâve edilen oyun sahası, koşu pisti ve manej yerile bi- nicilik pansiyonuhur küşad resmi bu- gün büyük bir kalabalık önünde tö- Trenle yapılmıştır. Valimiz özlü bir nutukla yeni sta- | ie müteaddid | dı açmış ve bu müpiasebi yarış ve müsabakalar iöra edilmiştir. Atltizm müsabakaları Dün Fenerbahçe stadında büyük | bir atlet kalabalığının iştirakile ilk- bahar atma ve atlama müsabakaları yapılmıştır, Teknik dereceler şunlar- dır: Yüksek atlama: I Pulad 181 II Münir Uzun atlama: I Muzaffer o 6.87 HM Vahid Üç adım: I Halid 13.60 7 Fethi Sırık: I Sudi 3.10 NM Şerit Gülle: I Arat 13.32 U Şerit Disk: I Arat 38.10 TI Tevfik Cirid: 1 Reşad 4947 TI “Şerif Bisiklet yarışları Seri bisiklet yarışlarının sekizincisi dün Topkapi ile Silivri arasında gi- dip gelme olmak Üzere 150 kilometre- lik bir mesafe dahilinde yapılmıştır. Baştan sonuna kadar heyecanla devam eden yarış neticesinde Süley- maniyeden Haralambo 4 saat 44 da- kikada birinci, Feneryılmazdan Tor- kum ikinci ve Süleymaniyeden Yani üçüncü olmuşlardır. Seri bisikleri yarışlarının sonuncu- su gelecek pazar günü yapılacaktır. Fransa - Almanya futbol maçı yapılmayacak Paris 16 (AA.) — Dahiliye Neza- reti, bir takım hadiseler çıkmasına mani olmak için Fransa takımı ile Alman takımı arasında icra edilmesi mukarrer olan futbol maçının yapıl mamasına karar vermiştir. İ nunda bir delili Kızvatna kıralı | Gözlükule hafriyatı Sahife Dört senede beş bine yakın eser meydana çıkarıldı 21 ğe iy Gözlükulede bulunan Etİ devrine aid Seramik eşya Tarsus (Akşam) — Fırtına Göksu arasında mevcut '700 küsur hüyükten Güzlükulede beş senedenberi profe- sör bayan Goltman idaresindeki he- yet tarafından devam edilen kazi ameliyatı tarihin gizli kalmiş bir çok noktalarını aydınlatmakta çok işe yaramıştır. Meselâ, Kızvatan'ın zannedildiği gibi Orta Aandoluda veya Karadeniz sahilinde olmayıp bu bavalide oldu- gunu ve Kilikyanın daha önce bu isimle anıldığını tesbit etmiştir. Bu- ve bu haftaki müsabakalar da | bitti. Ayni pehlivanlar gelecek hafta | BANKA KOMERÇİYALE İTALYANA Sermaye ve ihtiyat akçesi 047.596.198.95 İtalyan liretidir. Merkezi İdare: MİLANO İtalyanın Saşlıca şehirlerind. ŞUBELERİ İngiltere, İsviçre, Avusturya, Maca: ristan, Yugoslavya, Romanya, Bul- garistan, Misir, Amerika Cemahiri Müttehidesi, Brezilya, Şili, Uruguay, Arjantin, Peru, Ekvatör ve Kolu.nbiyada Afilyasyonlar İSTANBUL ŞUBE MERKEZİ Galata Voyvoda caddesi Karaköy Palas (Telef. 44841 /2/3/4/5) Şehir dahilindeki scenteler; İstanbulda: Alalemciyan hanında Telef. 22900 /3/11/12/15 Beyoğ. lunda: İstiklâl caddesi Telef. 41046 ŞUBE Selânik Bankası Tesis tarihi; 1888 İdare merkezi : iSTANBUL (Galata) Türkiye şubeleri; ISTANBUL, (Galata, Yenicami) MERSİN ADANA Bürosu Yunanistan şubeleri: SELÂNİK, ATİNA, Her türlü Banka muamelâlı Kiralık kasalar DOYÇE ORIENTBANK Dresüner - Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyede Ş Şübeleri: istanbul (Galata ve istanbul) Dep« Tütün Gümrük izmir Her türlü banka muamelât Dr. IRFAN KAYRA İşputahsu'ya aid bir mühür ve kansş Puduhepsanın Kadeş harbinde bir mukaveleye bağlandığını gösteren tabletin elde edilmiş olmasıdır. Gözlükule hafriyatı memleketin hüviyetini tayinde de çok işe yaramış- tır. Çukurova ve dünya tarihi hak- kında bir çok esaslı malümat vermeği ahdetmiş obulunan hafriyat müdde- tince şimdiye kadar beş bine yakın eser elde edilmiştir. Heyet, iki bin se- ne evvel burada yaşayan Eti 'Türkle- rinin bir köyünü olduğu gibi meyda» na çıkarmıştır, deli BİR OTOMOBİL! iYi YI EMRİNİ Dr. A. Asim Onur Ortaköy ŞiFA YURDU Beyoğlu : Taksime giderk Men ik sokağı Ferah apartımanı Tel, 40334 MN | ! | ; |