17 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Nisan 1939 e — — AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA Mantık ayrılığı Şu Ruzveitin teklifi demokrat dünyaya ne mantıki göründü, değil mi? Amerikan Cümhur reisi, Hitler'le Mussolini'ye mesajlar yollamış; diyor ki: — Kimse kimseyle muharebe etme sin. Bütün memleketler hiç olmazsa Yirmi beş sene, haydi asgari on sene harb ve istilâ tehlikesinden masun kalsın. Bir meclis skdeğelim, kimin neye ihtiyacı varsa, sulh yolile temin edilsin. Silâhlar bırakılsın; geniş mikyasta ticarete girişelim. Dünya günlük güneşlik olsun. Böyle bir va- siyeti İsterseniz cevab verin. Teşeb- büse girişeyim. Demokrat devletler, hemen arkası- ni soğutmadan: — Hay hay! - dediler. Fakat asıl muhatablar böyle bir tekliften hoşlanmadı. O derece hoş- lanmadı ki, mesaj, mihver devletleri- nin matbuatında neşredilerek ora ef- kârı umumiyesine bildirilmedi bile... Ancak, şiddetli cevablar veriliyor- muş. Faşist ve Nazi âlemindeki bazı meslekdaşlarımız, Ruzvelt'e çıkışıyor- lar: — Atlantiğin öte tarafından bize ne demeğe insaniyet nazariyeleri sa- tayorsun? — Mesih özentisi, sen de! Ve fiili cevablar: Yeniden asker sevkiyatı... ... Bu nedir böyle?... Bunu anlamak için, insanların başka başka düşün- cede olduklarına iyice akıl erdirmek icab eder. Mihver devletlerinin kendilerine göre mantığı var. Diğerlerininkine ben- zemiyor. Demokratlar; — Sulh, sükün olsun... Bunu tesis edelim! İlle hakkaniyet, adalet, mil | Onlarsa niyetleri: — Dünyada bizim hâkimiyetimiz kurulacak... Milletler, idaremiz altına girmeği akıllarına koysunlar... İşte telif edilemiyen budur. Mantık ayrılığı... Hedef ayrılığı!... Bir şarkı vardır: «Hanım abla benim efkârım başka'»| (Vâ-Nü) 950 lira ne oldu? Keti, paralarını dostu Koço- nun çaldığı iddiasında Beyoğlunda Kalyoncuda Çakmak sokağında oturan madam Keti 950 li- tasını evinde bir yere saklamıştır. Keti parayı dostu Koçoya evinde 950 Hrası bulunduğunu söylemiş, fakat sakladığı yeri gizli tutmuştur. Aradan bir müddet geçtikten son. ra Keti ile Koço arasında geçimsiz. Uk yüzünden kavga başlamış, para- &anı sakladığı yerden alarak çıkıp gitmek istediği zaman şakladığı yer- de bulamamış, her tarafı aramış, Ko- çoya sormuş, o da haberi olmadığını söylemiştir. Bunun üzerine Keti polise müraca- at ederek 950 lirayı dostu Koçonun aldığını iddin tmiştir. Koço yakalanmış, tahkikata baş- lanmıştır. Ailede çocuk hayatlarını birbirine ekliyen en sağ- l ğümdür. am düğüm. le) — Avrupada geçen siyasi hâdiseler m — Sahife 3 İstimlâk kanununda yapılacak tadiller Belediyenin bu tadiller için göstrdiği mucip sebepler Elde mevcut istimlâk kanununun tadiline lüzum gören Belediye, yapıl. ması lâzım gelen tadiller hakkında bir lâyiha müsveddesi hazırlayarak Dahiliye Vekâletine göndermiştir. Projede kanunun tadiline neden İ Jüzum görüldüğüne dair bir de (es- babi mucibe) ilâve edilmiştir. Esba- bı mucibede asırlardanberi plânsız olarak gelişi güzel büyüyen şehrin bir plân altında tanzim ve imanı için geniş mikyasta istimlâk yapılması lâzım geldiği kaydedildikten sonra hem vatandaş hakkının ziyaa uğra- maması, hem de istimlâk muamelele- rinin çabuk ve kolay yapılması için kanuna yeni kayıtlar konulması lü- zumu ileri sürülmektedir. Belediye, şimdiki istimlâk kanuni- le yapılan istimlâklerin ikmali kanu. ni kayıtlar ve müşküller yüzünden Aylarca ve hatta senelerce sürdüğünü | zikretmekte ve buna Eminönü meyda- nı istimlâkini misal göstermektedir. Bunun için şimdiki kanunda muame- leleri uzatan mal sahiplerine yapıla- cak tebligatın daha kısa bir zaman- da yapılması, istimlâk bedellerinin daha ameli ve kati bir şekilde tesbiti için kanundaki maddelerin tadili lü- zumlu görülmektedir. Bu (esbabı mucibe) den sonra ka- nunun her maddesinin karşısında ka- nunda tadiline lüzum görülen nokta- lar ve yapılması icab eden İlâveler gösterilmiştir. Başta İstanbul olduğu halde bü- tün şehirlerimizin şehirciliğin en son telâkkilerine göre, imarinı istiyen hükümetimiz, bü lâyihayı süratle tet»| kik ederek Millet Meclisine sevkede- cek ve kanuniyetini temin edecektir. İstanbulda Prost plânına göre, ya- pılacak geniş imar hareketlerine baş- lamak üzere istimlâk kanununda is. tenilen tadilâtın biran evvel kanuni. yet kesbetmesi lâzımdır. Şislideki ahır Bulunduğu binadan kaldıri. | lacak ve burada bir çocuk bahçesi yapılacak Şişlinin son tramvay istasyan mev- kiinde eski süvari kışlası ve ahırları vardır. Bu bina, umumi harp esna- sında otomobil taburu merkezi ola. rak kullanılmış ve son zamanlarda da, süvari polis hayvanları için ahir it tihâz edilmişti. Vali ve Belediye Reisi B, Lütfi Kır- dar, şehir içinde ahir bulunmasını doğru bulmamış, buradan kaldın masini muvafık görmüştü. Vali, bu binayı yıktırarak bu sahaya bir ço cuk bahçesi yapmak fikrindedir. Fakat ahır ittihaz edilmek üzere henüz münasip bir bina bulunmadı. gından buradan ahırın kaldırıma. sına imkân görülememiştir. Maama- fih bu meseleyi behemehal halletmek istiyen Vali, yakında münasip bir bi- na bulacak ve şehrin en güzel bir ye. rinde bulunan bu ahırı kaldıracaktır, .. Bir gün Tevfik Rüştü Afasın AP nda en çok dikkatime çarpan | resmi çıktı; Elile şapkasım tutuyorl. | Kl şapkasındaj.. #6y diplomatların o gazetelerdeki ro Karilerimizin mektupları İstidatlı çoeüik bu şeraitle kavrulur! İstanbulda verilen balolardan birinde, yedi yaşında kadar mini mini bir yavrucak numaralar yaptı. Aman ne şirin, ne istidadı şey! Zarif mi zarif Bütün ruhile raksediyor... Şüphesiz ki, ilerde artist olmağa namzed... Balonun adetâ Kamberi haline geldi, Fakat, Şüle ismindeki bu yav rucak, büyük insanmış gibi sa- bahlara kadar kaldı. «Kimmiş, ki- min evlâdı imiş?» diye araştırdım. Bfeğer, fakirmiş; galiba tamamile kimsesizmiş. İsmini yazmayayım, pek muteber bir kültür müessese- miz onu himayesi altına almış, bakıyormuş. Bakmak elbelte tam mânasile bu değildir. Çocuklar içki içilen yerlere getirmesin diye kanun- lar, nizamlar var. Böyle müstes- naları getiriğse bile azacık otur- alı, hünerlerini gösterip gitme- Hidir, Hem: Kabiliyetli yavruların bir yetiştirme usulleri vardır. Meselâ sesi pek güzeli olanlara ancak mu- ayyen yaşlardan sonra şan ders- leri verilir. O samana kadar bun- lar muayyen bir rejime tâbi tutu- turlar. Aksi takdirde kavrulur, gi- derler. Şüle gibi bir istidadı gece eğ- lencelerimiz için heder edemeyiz! (İmza mahfuzdur) Tuğla hırsızları | Osman ile Mehmed yakayı | ele verdiler Saraburnu mahzenlerinde yatıp kalkan Osman ile Mehmed parasız kalmışlar ve Bir Kazanç yolu bulmak | için nmeye başlamışlardır. İki | kafadar bir akşam “üstü Sarabumu mahzenlerindeki ot yataklarına gi- derlerken o civarda Eimlâki Milliyeye ait boş ve harap fırınlardan istifade. ye karar vermişler ve fırınların tuğ- lalarım sökmeye başlamışlardır. Hırsızlar tuğlalara üç dört müşle- ri de bulmuşlar böylece birkaç günde 568 tuğla satmışlar, epeyce pâra kâ- zanmışlardır. Bir müddet sonra tuğ- laların birer, ikişer kaybolmağa baş- laması nazarı dikkati celbelmiş, yâ- pılan tahkikat sonunda tuğlaları Os- man ile Mehmedin çalıp sattıkları an- laşılarak her ikisi de yakalanmışlar- dır. Üç amele arasında kavga Fenerde çivi fabrikasında amele Dursun, arkadaşı Ahmed ve Nâzım ile ağız kavgasına tutuşmuş, biraz sonra Üç âmele birbirlerine girmişler. dir. Neticede Nâzımla Ahmed Dursu. nu bir tahta parçasile başından yâ- rTalamış, yakalanmışlardır. : ... İstanbul şehrinin imar tahsisatı Yeni bütçe 1,741,118 lira Apar Vilâyet idarei hususiye ve Belediye bütçelerile bu sene yapılacak işler et- rafında Vali ve Belediye Reisi B. Lüt- fi Kırdarın umum! mecliste söyledi- Bi nutku geçenlerde yazmıştık. Bu nutkun esasalrı dahilinde tan- zim edilen Belediye masraf bütçesi de azaya tevzi edilmiş ve tetkik edil mek üzere bütçe encümenine havale edilmiştir. Bütçenin fevkalâde kısmi, Belediye- nin yapacağı mutat hizmetler hari- cindeki işlere taallük &diyor. Bu kıs- mın en mühim faslını imar işleri teş- kil etmektedir. İstanbulun imarma (ehemmiyet veren Belediye imar işlerine geçen seneki bülçeden 202,968 lira fazlasi. le 1,741,118 lira tahsisat ayırmıştır. Bu tahsisat şu suretle taksim edilmiş- tir: Başlanmış olan yolların ikmali ve yeni yol inşası karşılığı: 473,000 mevcut yolların inşa ve tamiri 300,000, köprüler tamiri: 60,000, Gazi köprü. rü inşa ve istimlâki: 150,000, hâlin inşa ve tamiri; 15,000, şehir plânı ve imarı karşılığı 50,000, helâ inşa ve ta- miri: 30,000, tiyatro, gazino, otel, konservatuar vesair inşaat: 350,000, istimlâk: 150,000, istimlâk borçları: 38,118, hastanelerin inşa ve tamiri; 95,000, Zincirlikuyu mezarlığı imar ve inşası: 30,000. Beden terbiyesi - kanununa - göre 245,523 lira ayrılmıştır, Bu paranın yüzde sekseni Dolmabahçedeki ıstab- lâmire sahasında stadyom tesis ve inşasına, yüzde yirmisi de diğer Be- den terbiyesi faaliyetine ve spor mal- zemesi tedarikine sarfedilecektir. Üs. küdar tramvay idaresi borçlarının ödenmesine Belediye tekeffül ettiğin- den bu borç için de 180,000 lira kon- muştur. Belediye her sene Belediye koope- ralifine yardım ediyordu. Bu tahsisat bu seneki bütçede tayedilmiştir. Be- lediye, kooperatife yardım elmiyecek- tir, : Belediye hâl inşası için tramvay şir- ketinden ve diğer işler için Belediye- ler bankasından istikrazlar yapılmış- tı. Belediyenin tramvay şirketine olan borcu ödenmiş, ancak Belediye ban- kası borcu için fevkalâde bütçeye 57,570 lira konmuştur. Geçen seneki bütçede muayyen fa- sıla Floryada yapılacak tesisat ile ha- Ya tehlikesinden korunma için tahsi. sat konmuştu. Belediye, Floryadaki inşaat ve tesisat «lcabinda tahsisat getirilmek üzere» fasil açık o kâlma- ması için bir lira koymuştur, Eminönü meydanının istimlâki ve inşası için Nafin Vekfletinden tahsi- sat alınacağından bu fasla da yalnız bir lira konmuştur. Haydarpaşada Nafia Vekâletinin yaptığı geçid için de bütçeye 50 bin Jira konulmuştur, Bu suretle Belediye fevkalâde mas- raf bütçesi geçen seneye nazaran 404,059 lira fazlasile 2,348,264 lira olarak tesbit edilmiştir. ARADA SIRADA Neşriyat kongresi EAT il inilir i ipin itle in Bu suale kolay kolay,