17 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Nisan 1939 Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elfaberler Son dakika Türkiye ile İngiltere ve Fransa arasında müzakereler bitmek üzere Ingiliz Başvekili bu mesele hakkında! «w. bu hafta içinde Ingiliz meclisine beyanatta bulunacak Niste zabitlerimizin ilk muvafffakıyeti ik müsabakada B. Polatkan üçüncü geldi; ekipimiz dört mükâfat kazandı ki 17 (Hususi muhabirimizden) — müsabakalarına onbeş nisân- de başlandı, Fransız, İngiliz, Beiçika, Portekiz, Irlanda, Rumen, Letonya, Polonya ve biz ki ceman dokuz millet iştirak etmektedir. Onbeş nisan müsa- bakasında Türk ve Fransiz ekiplerin. den üçer, Belçikalılardan iki, İngiliz, Irlanda, Polonya, Rumen ve Letonya ekiplerinden birer at ki ceman on üç at parkuru hatasız yaptılar. Birirci ile üç saniye zaman farkile B. Polatkan, Ok ile üçüncü Kanatla altıncı, Kula Güçlü ile onuncu, Gürkan Akıncı ile on dördüncü olmuşlardır. Bu surede bu müsabakaya konan yirmi mü. kâfattan dördünü Türk ekipi almıştır. Yirmi mükâfatlı olan on altı nisar mü. sabakasında Polatkan ve Gürkan do- kuzuncu, Kula an dokuzuncu olarak tasnife girmişlerdir. Londra 17 (Fransısen İstanbul) — Pransa Ile İngiltere ve Türkiye arasın- ân üç taraflı bir #tlâf akdı için cere- yan etmekte olan müzakerelere neti. celenmek üzeredir. İngiltere Başvektll EB. Chamberisin, bu hafta içinde Avam kamarasında bu hususta beyanatta bulunacaktır. Paris 17 (Fransızca İstanbul) — | müzakereler etrafında konuşulmuştur. Dünkü günün en mühim siyasi hâdi- | Müzakerelerin bugünkü şekli, pek ya- sesi, Türkiye büyük elçisi B. Sund Da- | kında müsaid bir neticeye varılacağını | tahmin ettiriyor. vaz İle Fransız Hariciye Nazırı B. Bon- B. Bennet, bugün Sovyet Rusya el- Bet arasında vuku bulan mülâkattır. | çisini kabul edecek ve Sovyetlerin de- Bu mülâkatta, Fransa ve İngiltere ile | mokratik cepheye iltihakına mâni olan Türkiye arasmda cereyan etmekte olan | esaslı noktayı halledecektir. Yugoslav, Bulgar, Rumen krallarının mülâkatı Times muhabirine göre üç hükumdar © Almanyanın, B. Roosevelt'in mesajına cevabı menfi olacak İ l | Italyanın cevabı, Almanyanınkine benzemekle beraber Amerika ile irtibatı kesecek mahiyette olmıyacak Paris 17 — Bükreşteki Times mu- habirinin işaratına göre Romanya ki- talı Karol, yakında Yugoslav kıral maibi ile görüşecektir. Bu mülâkatta Bulgaristan kıralı Borisin de hazır bu- Tunması pek muhtemel addedilmekte- Gir. Bü mülâkatın tarihi henüz tesbit edilmemiştir. Berlin 17 — B. Rooseveltin mesajına yazıma gize, Halan, Müoeeiele Geni) ml menuniyelle karşılanmıştır. Siyasi İ karşı Almanyanın hakkımda he- , totaliter devletlerle Amerika ara- | mahafll, bu mesajlı hüsmüniyetin en yük- Büz reami beyanalla bulunulmamıştır. iri bütün köprüleri yıkacak şekilde | sek bir timsali addetmekle beraber, müs- yakında bir mülâkat yapacaklar Bükreş 17 — Romanya Hariciye Na- zirı B. Gafencodün öğleden sonra Betline hareket etmiştir. Bükreş siya- si mahafilinde bu mülâkata büyük bir ehemmiyet verilmektedir. B. Gafenco, Berlinden sonra sırasile Brüksel, Londra, Paris ve Romayi zi- yaret edecek ve o memleketlerin rica- Mle konuşmalarda bulunacaktır. Bir italyan gazetesinin mütaldası | Dün B, Hitler, B. Mussolini Ue konuşmuş- tur. Salâhiyetter Alman mahafilinde be- yan edildiğine göre Almanyanın mesaja gevabi menfi olacaktır. B. Hitler ile Von Ribbentrop Beriine dönmek üzere dün ak- | olmıyacaktır. B. Mussolini dün Venedik sarayında | mareşal Göringie ikinci defa görüşmüş, bu mülâkatta Kont Ciano da hazır bu- Munmuştur. Bu iki günlük mülâkatlarda, iki bet bir netice verebileceğine dair şüpheli | görünüyorlar. Belgradın fikri Belgrad 17 — Yugoslav gazeteleri, Roo- İtalyanın küçük milletlerle gam Münihten hareket etmişlerdir. Rema 1 — Resmi mahafilin gösterdiği ihtiraz ve ihtiyata rağmen İtalyanın va- #iyeti, Almanyanınkinin hemen hemen ayni olacaktır, Fakat bazı mahafilin be- o. HatayDevlet Reisi EN Ankaraya geldi Ankara 17 (Telefonla) -— B. Tayfur Bökmen ile B. Abdürrahman Melek bu sabah Toros ekspresile Ankaraya gel. diler, istasyonda Dahiliye Vekâleti er. kânı, Emniyet işleri umüm müdürü ve birçok Hütay'ılar tarafından karşı- Jandılar. Kardeş devlet relsi ile başvekilinin Ankarayı ziyaretleri sebebi mebusluğa #eçilmeleri üzerine tahliflerinin icra- nı içindir, B. Tayfurlu 5. Abdürrah- man Melek galip bir ihtimal ile mec- Yisin bugünkü toplantısına iştirak ede- Tek tahlif edileceklerdir. Hatay devlet reisine Meclis Reisi, Başvekile de Adliye Vekili vekâlet ede- cektir. Denizde bir kaza Rizeli 336 doğumlu “Tevfik oğlu Hüsnü, üç arkadaşile birlikte Beşik- taşla bir sandala binmiştir. Hüsnü üç arkadaşile denizde gezerken İstan- buldan Beşiktaşa gelmekte olan Şir- 'keti Hayriyenin 54 numaralı vapurun dalgasından korkarak keridisini deni- 3e almış ve pervanenin yaptığı ana- fora kapılarak bacağı kırılmıştır. Ya-. salı Hüsnü hastaneye kaldırılmıştır. B. Litvinofla İngiliz elçisnin mülâkatı Moskova 16 (A.A.) — İngiliz büyük elçisi ile B. Litvinof bugün mülâkatta bulunmuşlardır, Görüşme hakkında siki bir ketumi- yet muhafaza edilmektedir. Bursa - Mudanya otobüsleri Bursa (Akşam) — Şehrimizle Mu- memleketi alâkadar eden meseleler ve Roosevelt'in mesajı görüşülmüştür. Lehistanda memnuniyet Varşova 17 — Roosevelfin mesajı üza- Saldıray tahtelbahiri limanımıza geldi Çanakkalede mevcut gemiler) Saldırayı düdüklerle selâmladılar sevelim mesajımı memnuniyetle ve ay- | nen neşrediyorlar. Yugoslav mahaf'li, me- | sajın Berlin İle Romanın plânlarını de- İ Eiştirebileceğini zannetmiyorlar. Menemende Kubilây ihtifali Ankara 16 (Akşam) — Kubilây ih. tifali bugün Menemende Ayyıldız te- İ pede, Kubilây âbidesi önünde yapıldı. | ihtifale İzmir ve Manisndan kalkan alkali lemelen İ hususi trenler civar kaza ve köyler- Çanakkale 16 (Akşam) — Alman. | den muhtelif nakil vasıtalarile gelen yada inşa edilmiş olan Saldıray de- | heyetler, talebeler, izciler ve on binler- nizaltı gemimiz, bugün saat onbirde ! ce halk iştirak etti. Merasimde İzmir gelmiş, kara ve deniz zabitlerimiz ta- rafındar, karşılandığı gibi limanda mevcud gemiler tarafından da dü- düklerle selâmalnmıştır. Baldıray, Çanakkalede yarım sâ- at kadar durduktan sonra saat 11,30 da buradan hareket etmiştir. ses Saldıray tahtelbahiri dün akşam sani 8,30 de hmanımıza gelmiş ve Ka- bataş açıklarında demirlemiştir. erkânı, İzmir müstahkem mevki ko- mutam, parti teşkilâtı Azaları ve or- duyu temsilen bir âskeri kıta hazır bulundu. Köylüler âbide civarındaki geniş sahayı doldurmuştu. İhtifale saat 14,30 da askeri mizikanın çaldığı İs- tiklâl marşile başlandı. Bü münasebetle heyecanlı nutuk- lar söylendi, âbideye yüzlerce çelenk kondu. Bir müfreze asker, havaya üç defa ateş ettikten sonra Atatürk hey- keli ziyaret edilerek çelenkler kondu. Denizde bir ceserl Dün, Kasımpaşa önlerinde denizde bir erkek cesedi bulunmuştur. Uzun müddet. tenberi denizde kaldığı yapılan muaye- neden anlaşılan bu cesedin, bundan bir buçuk ay evvel, mavnadan denize düşüp kaybolan elli beş yaşlarında (İnebolulu Denizbank umum müdürünün yeni vazifesi Ankara 16 (Akşam) — Denizbank umum müdürü B. Yusuf Ziya Erzin'in açık bulunan Ziraat bankası idare meclisi relsliğine tayini kararlaştırıl- mıştır. Hırvat meselesinde prensip itilâfı Yugoslav Başvekili, B. Maçekle müzakerede Zagrep 16 — B. Maçek, Büşvekille ilmün hakiki sebebini morg tayin ede- cektir. Küçük haberler: kaim aminn Haydarpaşa sesinin denize kadağ uzanan sahasının tanziminden evel etra- İma tel örgü gerilecektir. ve Manisa vali vekilleri, belediyeler | ) Roma 16 — Relazioni İnternazio- nali mecmuası, Arnavutluktaki İtal- yan hareketinin İngiliz - İtalyan iti- lâfına katiyen dokunmadığını beyan ve Akdenizin İtalya için hayati bir €hemmiyeti haiz olduğunu teyid edi- yor, Arnavutluktaki İtalyan hareke- tinin <İtalyanın tabil emellerinden> | başka bir istikamete teveceüih edebi. | leceğini zannetmenin hatalı bir hare- | ket olacağını ilâve ediyor. Tahrana muv Türk heyeti kardeş “Tahran 16 (A.A) ile Mısır kraliçesi, İran veliahdı, Mısır prensesi Fevziye, bu sabah 'Tahrana muvasalat etmişlerdir. Türk heyeti İran topraklarında Hemedan 16 (A.A) — Anadolu ajansının hususi surette gönderdiği muhabiri bildiriyor: “Türkiye heyetini hâmil bulunan $ otomobil saat 14 de Kermanşaha var- mıştır. Bütün güzergâhta süvari, Jandarma ve şehir ve köylerden ge- len askeri müfrezeler, bütün resmi binaların önünde Türkiyenin kardeş İran milletine ve onun şanlı Şefi ma- Jeste Şehinşaha Türk milletinin ve görüştükten sonra diğer muhalefet relslerile beraber hükümetin teklifle- rini tetkik etmiştir. Bir prensip itlâfı- Ganya arasında işliyen otobüsler için belediyece yeni bir tip tesbit edilmiş. tir, Bu hatta işlemek üzere yeni oto- bis yaptıracak olanlar bu tipe göre A Gazi Osman paşa mektebi talebesin- den Nuri Beşiktaşta kamyondan atlarken arkadan gelen otomobil altında kalarak yaralanmıştır. Yunan Başvekil, Yunanistana "veğ- dikleri garantiden dolayı İngiltere onun Şefi ile hükümetinin tebrikle- Tini götürmekte olan heyetimizi se- 1 ; İtalyan mecmuası devamla diyor | İran veliahdi ve prenses Fevziye 'değil Fransa ile görülecek hesapları var i Fransa, italyaya karşı yapılan haksızlığı tamir etmek mecburiyetindedir ki: <İtalyanın küçük milletlerle görü- * lecek hesapları yoktur. İtalyanın bü- yük bir, milletle, Fransa ile görüle- cek hesabı vardır. Fransa, yapılan haksızlığı tamir etmek mecburiye- tindedir. İtalya, yeni siyasi şartların daha hayati bir hale koyduğu hakla- rını taleb etmek için, Fransanın İtal- yan haklarını inkâr etmek için kabul ettirmiş olduğu ayni sebebleri ileri sürecektir. Avrupada vaziyetin esaslı noktası budur.» asalat ettiler milletin her şehir ve kasabasında tezahüratla karşılanıyor — İmparatoriçe | tiği Şark kervansarayları yerine ben- sin depoları, fabrikalar ve silolar gö- rülüyordu. Kermanşahta heyet öğle yemeğini hükümet konağında yemiş ve Ker- manşahtan ayrılırken muvasalatında mak için önümüzde 350 kilametrelik bir mesafe var, Dün öğle yemeği Ş4” habadda yenmiştir. Askeri müfreze miz geceyi Kermanşahta geçirmişler” dir. Müfreze bizden bir gün sonra Tahrana varacaktır, Müfrezemiz hef tarafta İran ordusunun hususi bi? ihtimamına mazhar olmakta ve halk,